New EU president confirms New World Order desire (19Nov09)

Inaktiv
Skrivet av Margy:
Skrivet av (FOE)VioL8oR:

Tycker för övrigt folk ska börja kolla EU-lagarna som dyker upp titt som tätt, kolla bara på side note'n i lisabonfördraget som legaliserar dödsstraff i EU för bla upplopp.
Skönt va, så när folk vaknar upp och inser vad som hänt så kan de straffas med döden om de skulle dra igång ett riot och försöka göra något åt det.

Jag har aningen svårt att tro på detta. Jag hatar att fråga efter källor men i detta fall skulle jag nog vilja veta var i fördraget man legaliserar dödsstraff?

Edit: Fick ändra namnet lite för att kunna citera.

Det tog lång tid innan ens akademiker förstod hur lagen var formulerad, då tex dessa extra tillägg har gömts i "footnotes on footnotes".

"Professor Schachtschneider, Humanities Faculty, University of Nuremberg, has been quoted in a recent issue of Executive Intelligence Review saying that the Lisbon Treaty re-introduces the death penalty.

Since the Italian Government has been trying to have the death penalty abolished worldwide through the United Nations, were they aware of this fact when they signed the Lisbon Treaty? And does the Commission agree that, depending on the answer to this question, the Italian Parliament might take an even more sceptical view of the Lisbon Treaty than it has already?

Is the Commission aware that confusion over the re-introduction of the death penalty arises from the fact that the references are in footnotes to footnotes, the last one of which says that the death penalty would be available ?in the case of war, riots, upheaval??"

testa googla på det så får du upp ca 2,5 miljoner träffar.

(edit. jag sitter för tillfället tyvär inte vid min egen dator, så jag fick ta första bästa källa jag hittade)

Båtsman:

Det där skulle skett för flera år sedan egentligen, men FED har under flera års tid ägnat sig åt sk. "sell shorts", dvs handla med varor som inte existerar i verkligheten för att hålla priserna i schakt mot dollarn.
Detta uppdagades för ett tag sedan och nu börjar vi se det försenade resultatet.

Medlem
Skrivet av MFC:
Skrivet av Margy:

Vad visar Y-axeln?

Dollar-indexet. Ett värde som indikerar dollarns värde vägt mot en korg av andra valutor. Du kan se hela grafen om du kopierar bildadressen och klistrar in i adressfältet i webbläsaren.

Jag kollade upp vilka valutor det är som dollarn viktas mot och det är sex andra valutor där euron utgör drygt 57% (SEK står för drygt 4% ).

Jag vet inte riktigt vad du menar att grafen ska visa på för just dollarn då jag misstänker att de flesta valutor har en liknande graf om de till största del jämförs mot euron?

MFC
Medlem
Skrivet av Margy:

Jag kollade upp vilka valutor det är som dollarn viktas mot och det är sex andra valutor där euron utgör drygt 57% (SEK står för drygt 4% ).

Jag vet inte riktigt vad du menar att grafen ska visa på för just dollarn då jag misstänker att de flesta valutor har en liknande graf om de till största del jämförs mot euron?

Hm nej, alltså dollar-indexet är ett viktat index där dollarn vägs mot 6 andra valutor. Allteftersom dollarns betydelse för världshandeln minskar (för det gör den!) så kommer det indexet att röra sig neråt. Problemet är att när det kommer till en viss punkt så är världshandeln i fara då de som handlar i dollar får mindre o mindre betalt och till slut kommer en punkt när man helt sonika växlar över till något annat vilket redan börjat. Exempelvis handlar många oljehandlande länder i mellanöstern med andra valutor numera för att komma bort från dollarns försämring. Likadant är det med andra råvaror som värdesätts i dollar.

För att uttrycka det milt så är det indexet en indikator på läget för den amerikanska ekonomin. De analyser jag tagit del av, utan att hävda att de fördenskull är 100% korrekta säger att när dollarn går under 72 är en smärtgräns nådd. Om man ser på dollar-indexet tillbaka till 2007 och 2008 så syns ett visst motstånd vid 72 för den har varit där förut, när USA gick in i recessionen. När den kommer dit igen, och sedelpressarna inte längre kan få upp dollarn så kommer världshandeln bokstavligen att stanna upp i en tid tills ett byte sker. Detta kommer troligen att spela ut sig i form av en devalvering av dollarn mot de andra valutorna.

Som sagt, detta index indikerar ganska mycket hur läget ligger till i USA.

Du kan läsa mer här om hur dollar indexet är uppbyggt.

http://www.akmos.com/forex/usdx/

EDIT:
Visst sker den förändringar mellan de andra valutorna, exempelvis mellan SEK och Euro men när en viktad korg av valutor alla stärks mot dollarn så indikerar det något. Det finns alltid tillfälliga svängningar på marknaden men vissa svängningar är entydiga och det blir det ju när 6 viktade valutor stärks mot dollarn över en längre period.

Kan även tipsa om en annan bra sajt där man kan följa dollarns värde mot vissa andra valutor

http://www.finviz.com/forex.ashx


signatur

I believe that if life gives you lemons you should make lemonade & try to find somebody whose life has given them vodka & have a party - Ron White

MFC
Medlem
Skrivet av MFC:

De analyser jag tagit del av, utan att hävda att de fördenskull är 100% korrekta säger att när dollarn går under 72 är en smärtgräns nådd. Om man ser på dollar-indexet tillbaka till 2007 och 2008 så syns ett visst motstånd vid 72 för den har varit där förut, när USA gick in i recessionen. När den kommer dit igen, och sedelpressarna inte längre kan få upp dollarn så kommer världshandeln bokstavligen att stanna upp i en tid tills ett byte sker.

Skrivet av Dagens Industri, 2009-12-03:

Guldet fortsätter att få bränsle av en dollar som successivt försvagas gentemot euron, på morgonen strax över 1,51 dollar per euro. Dollarn är därmed på den svagaste nivån mot den europeiska valutan sedan början av augusti 2008.

Källa:
http://di.se/Avdelningar/Artikel.aspx?ArticleID=2009\12\03\36...

(länken blir knas av någon anledning, copy & paste!)

För att ytterligare styrka mitt påstående vill jag visa en graf som visar läget just nu sett mot förra årets låga dollar-index.

Dollar-indexet

Jag föreslår att ni lutar er tillbaka med en påse chips och kola o följer detta. Även om man inte är intresserad av ekonomi så kommer man att få se spektakulära händelser äga rum närmsta två månaderna!

Matcha gärna dollar-indexet mot volatilitets-indexet nedan som är en bra indikator för turbulensen på börsen.

Volatilitets-index

Inbilla er inte att politiker inte vet vad som väntar... de vet mycket väl...


signatur

I believe that if life gives you lemons you should make lemonade & try to find somebody whose life has given them vodka & have a party - Ron White

Medlem
Skrivet av MFC:
Skrivet av MFC:

De analyser jag tagit del av, utan att hävda att de fördenskull är 100% korrekta säger att när dollarn går under 72 är en smärtgräns nådd. Om man ser på dollar-indexet tillbaka till 2007 och 2008 så syns ett visst motstånd vid 72 för den har varit där förut, när USA gick in i recessionen. När den kommer dit igen, och sedelpressarna inte längre kan få upp dollarn så kommer världshandeln bokstavligen att stanna upp i en tid tills ett byte sker.

Skrivet av Dagens Industri, 2009-12-03:

Guldet fortsätter att få bränsle av en dollar som successivt försvagas gentemot euron, på morgonen strax över 1,51 dollar per euro. Dollarn är därmed på den svagaste nivån mot den europeiska valutan sedan början av augusti 2008.

Källa:
http://di.se/Avdelningar/Artikel.aspx?ArticleID=2009\12\03\36...

(länken blir knas av någon anledning, copy & paste!)

För att ytterligare styrka mitt påstående vill jag visa en graf som visar läget just nu sett mot förra årets låga dollar-index.

Dollar-indexet
http://mfc.elmberg.net/files/images/dxy_2009-12-03.png

Jag föreslår att ni lutar er tillbaka med en påse chips och kola o följer detta. Även om man inte är intresserad av ekonomi så kommer man att få se spektakulära händelser äga rum närmsta två månaderna!

Matcha gärna dollar-indexet mot volatilitets-indexet nedan som är en bra indikator för turbulensen på börsen.

Volatilitets-index
http://mfc.elmberg.net/files/images/vix_2009-12-03.png

Inbilla er inte att politiker inte vet vad som väntar... de vet mycket väl...

Ska köpa en jumbo bag chips och sitta och kolla då USA får Marshal Law och dollarn förlorar sitt värde. Se hur världens största nation faller bit för bit kräver en jumbo bag chips.


signatur

I got a Goldenshower.

Medlem
Skrivet av MFC:
Skrivet av Margy:

Jag kollade upp vilka valutor det är som dollarn viktas mot och det är sex andra valutor där euron utgör drygt 57% (SEK står för drygt 4% ).

Jag vet inte riktigt vad du menar att grafen ska visa på för just dollarn då jag misstänker att de flesta valutor har en liknande graf om de till största del jämförs mot euron?

Hm nej, alltså dollar-indexet är ett viktat index där dollarn vägs mot 6 andra valutor. Allteftersom dollarns betydelse för världshandeln minskar (för det gör den!) så kommer det indexet att röra sig neråt.

Jag vet inte riktigt vad du menar är fel med det jag skrev?

Skrivet av MFC:

För att uttrycka det milt så är det indexet en indikator på läget för den amerikanska ekonomin. De analyser jag tagit del av, utan att hävda att de fördenskull är 100% korrekta säger att när dollarn går under 72 är en smärtgräns nådd.

Det är en indikator som visar värdet på 1973-års dollar jämfört mot 6 andra valutor (främst euron). Det går möjligen att dra vissa andra slutsatser med hjälp av indexet men man ska nog inte dra för stora slutsatser. En hel del amerikanska industrier och företag lär väl må bra av en låg dollar?

Skrivet av MFC:

Matcha gärna dollar-indexet mot volatilitets-indexet nedan som är en bra indikator för turbulensen på börsen.

Grafen visar att börsen blir stabilare när dollar-indexet sjunker? Är detta ett problem?

MFC
Medlem
Skrivet av Margy:
Skrivet av MFC:
Skrivet av Margy:

Jag kollade upp vilka valutor det är som dollarn viktas mot och det är sex andra valutor där euron utgör drygt 57% (SEK står för drygt 4% ).

Jag vet inte riktigt vad du menar att grafen ska visa på för just dollarn då jag misstänker att de flesta valutor har en liknande graf om de till största del jämförs mot euron?

Hm nej, alltså dollar-indexet är ett viktat index där dollarn vägs mot 6 andra valutor. Allteftersom dollarns betydelse för världshandeln minskar (för det gör den!) så kommer det indexet att röra sig neråt.

Jag vet inte riktigt vad du menar är fel med det jag skrev?

Jag menar att det är dollarn som försvagas mot ALLA de andra valutorna. Övriga valutor uppvisar inte samma relation till exempelvis euron som dollarn gör mot denna korg av valutor.

Skrivet av Margy:
Skrivet av MFC:

För att uttrycka det milt så är det indexet en indikator på läget för den amerikanska ekonomin. De analyser jag tagit del av, utan att hävda att de fördenskull är 100% korrekta säger att när dollarn går under 72 är en smärtgräns nådd.

Det är en indikator som visar värdet på 1973-års dollar jämfört mot 6 andra valutor (främst euron). Det går möjligen att dra vissa andra slutsatser med hjälp av indexet men man ska nog inte dra för stora slutsatser. En hel del amerikanska industrier och företag lär väl må bra av en låg dollar?

Dollar-indexet är inte allt men det är en viktig indikator för investerare och den indikerar också hur dollarn står sig i världshandeln. När det sker förändringar som de som skett den senaste tiden så påverkar det råvarupriser såväl som andra valutor. Räcker att kolla på oljan, guldet och andra råvaror.

Skrivet av Margy:
Skrivet av MFC:

Matcha gärna dollar-indexet mot volatilitets-indexet nedan som är en bra indikator för turbulensen på börsen.

Grafen visar att börsen blir stabilare när dollar-indexet sjunker? Är detta ett problem?

Nej, inte när det sjunker men allteftersom dollarindexet går ner kommer volatiliteten att öka och förflyttningar av investeringar bort från dollarn till andra råvaror och marknader än de som värdesätts i dollar kan spä på den nedåtgående trenden för dollarn. Säger kanske inte mycket i detta forum men räkna med att det blir inflation framöver på grund av sedelpressarna. När inflationen rusar iväg kommer även bankerna att höja räntorna och det i sin tur kommer skapa prishöjningar som vi aldrig upplevt.

Det är iaf riskerna med hela detta scenariot.. o det är inte ett "worst-case" scenario för inflation kommer det bli, frågan är bara i vilken omfattning här i europa.


signatur

I believe that if life gives you lemons you should make lemonade & try to find somebody whose life has given them vodka & have a party - Ron White

Medlem
Skrivet av MFC:
Skrivet av Margy:
Skrivet av MFC:

Matcha gärna dollar-indexet mot volatilitets-indexet nedan som är en bra indikator för turbulensen på börsen.

Grafen visar att börsen blir stabilare när dollar-indexet sjunker? Är detta ett problem?

Nej, inte när det sjunker men allteftersom dollarindexet går ner kommer volatiliteten att öka och förflyttningar av investeringar bort från dollarn till andra råvaror och marknader än de som värdesätts i dollar kan spä på den nedåtgående trenden för dollarn.

Jag förstår fortfarande inte vad du vill visa med volatilitets-grafen.

Du pratar om att volatiliteten ökar när dollar-indexet sjunker medan grafen du postar visar på motsatsen (om man nu anser att det finns något samband).

MFC
Medlem
Skrivet av Margy:
Skrivet av MFC:
Skrivet av Margy:
Skrivet av MFC:

Matcha gärna dollar-indexet mot volatilitets-indexet nedan som är en bra indikator för turbulensen på börsen.

Grafen visar att börsen blir stabilare när dollar-indexet sjunker? Är detta ett problem?

Nej, inte när det sjunker men allteftersom dollarindexet går ner kommer volatiliteten att öka och förflyttningar av investeringar bort från dollarn till andra råvaror och marknader än de som värdesätts i dollar kan spä på den nedåtgående trenden för dollarn.

Jag förstår fortfarande inte vad du vill visa med volatilitets-grafen.

Du pratar om att volatiliteten ökar när dollar-indexet sjunker medan grafen du postar visar på motsatsen (om man nu anser att det finns något samband).

Den ökar inte medan dollar-indexen sjunker men den kommer öka när dollar-indexet sjunkit tillräckligt mycket (~72).


signatur

I believe that if life gives you lemons you should make lemonade & try to find somebody whose life has given them vodka & have a party - Ron White

Medlem

Jag vet inte riktigt om jag tycker det där var ett bra bevis MFC. Jag skulle med den bevisföringen kunna ta vilken som helst graf och säga att "Det syns inte nu, men vänta bara så kommer det att hända saker!".

Hursomhelst, senast jag kollade så handlade vi inte med dollar i Sverige, eller EU för den delen :P. Övergången till andra valutor från dollarn har redan börjat. Det som är så roligt med allt blaj om ekonomi och sånt är fortfarande att hela systemet är nåt som enbart skapas och upprätthålls av människor, med andra ord så skulle vi kunna få det på fötter hur lätt som helst, bara vi bestämde oss för det, för det finns ingen yttre påverkan och inga yttre faktorer som styr det. Det är bara vi.

Vad har det här med NWO att göra? Dom kan ju knappast vara intresserade av att världens ekonomi skulle kollapsa, då har dom ju inget kvar att leka med sen?

MFC
Medlem
Skrivet av m0rfar:

Jag vet inte riktigt om jag tycker det där var ett bra bevis MFC. Jag skulle med den bevisföringen kunna ta vilken som helst graf och säga att "Det syns inte nu, men vänta bara så kommer det att hända saker!".

Hursomhelst, senast jag kollade så handlade vi inte med dollar i Sverige, eller EU för den delen :P. Övergången till andra valutor från dollarn har redan börjat. Det som är så roligt med allt blaj om ekonomi och sånt är fortfarande att hela systemet är nåt som enbart skapas och upprätthålls av människor, med andra ord så skulle vi kunna få det på fötter hur lätt som helst, bara vi bestämde oss för det, för det finns ingen yttre påverkan och inga yttre faktorer som styr det. Det är bara vi.

Vad har det här med NWO att göra? Dom kan ju knappast vara intresserade av att världens ekonomi skulle kollapsa, då har dom ju inget kvar att leka med sen?

Som sagt, det är många saker som spelar in på det ena eller andra av dom två graferna men de två tillsammans kommer att vara bra indikatorer på vad som är pä väg att hända.

Nej, vi handlar inte i dollar i Sverige MEN mycket av det vi handlar är prisat i dollar från början och påverkar således priset på ett eller annat vis. Ett bra exempel är när dollarn nosade på 9 kronors gränsen så gick Wii-konsollerna upp på 3000 kronor.

Vad gäller det finansiella systemet så stämmer det att det drivs av människor men det är ett SYSTEM som inte en person kan bestämma över. Det kan påverkas men att bestämma hur det ska fungera kan bara göras om alla delar fungerar. Det enda som kan sägas är att hela det finansiella systemet som bär upp den reella ekonomin är helt ur funktion. Det enda som håller liv i den reella ekonomin är stimulanser och sedelpressar .. och manipulation givetvis (det är vad vi kan göra för att påverka systemet när det inte fungerar). Vad systemet måste tillåtas göra är att korrigera sig själv. Eftersom det drivs av marknadskrafter så bör inte stater och centralbanker manipulera systemet på ett korrupt sätt för då sätter man marknadskrafterna ur spel. Det är vad som hänt hittils.

Men vi är fritt tänkande människor så låt oss tro att det ordnar sig.....

EDIT: vad gäller NWO, nu vill jag inte vara konspiratorisk men man kan se hur storbankerna J.P.Morgan och Goldman-Sachs betett sig i hela den här finanskrisen. Eftersom de sägs vara epicentrum av NWO så kan man konstatera att de tjänar GROVA PENGAR på kaos. De får mer bonus nu när ekonomin haltar än någonsin. De är positionerade inom läkemedelsindustrin.. försvarsindustrin.. och flera andra sektorer och lobbar politiker för att driva igenom kontroll av befolkningen genom RFID mm. Detta är ingen konspirationsteori. Det finns klara fakta kring deras aktiviteter. Men sedan är det en konspirationsteori att koppla allt detta till ett syfte att förslava mänskligheten vilket jag inte tänker göra.


signatur

I believe that if life gives you lemons you should make lemonade & try to find somebody whose life has given them vodka & have a party - Ron White

MFC
Medlem

Vill bara tipsa om en intressant artikel i sammanhanget som väver ihop diskussionen om dollar-indexet o lite andra saker.

Den är lång men väl värd läsningen om man nu är intresserad av vad som pågår där ute.

[http://www.24hgold.com/english/news-gold-silver-our-annual-pr...]


signatur

I believe that if life gives you lemons you should make lemonade & try to find somebody whose life has given them vodka & have a party - Ron White

Medlem

jag har ett problem med att det är så många som förespråkar guld just nu. Det går ut på att säga att guldpriset når nya höjder hela tiden, men det är inte för sent att gå med. Då börjar det ringa en varningsklocka om andra "säkra" placeringar i historien.
Ja, guld är konkret och en handelsvara och har använts i alla tider, men det är nån som tjänar stora hackor på även det här just nu. Sen de här guld obligationerna som folk köper (eftersom det är enklast att få tag på/hantera).. ja det kan lika gärna vara lika mycket värt som dollarn i slutändan, varför skulle det inte vara om man tänker sig att allt annat som vi blir matade med är en kuliss.
Ne, självförsörjning i en stuga i nån urskog är den säkraste placeringen enligt mig om det här skulle skita sig


signatur

thank you, come again

MFC
Medlem
Skrivet av huxflux:

jag har ett problem med att det är så många som förespråkar guld just nu. Det går ut på att säga att guldpriset når nya höjder hela tiden, men det är inte för sent att gå med. Då börjar det ringa en varningsklocka om andra "säkra" placeringar i historien.
Ja, guld är konkret och en handelsvara och har använts i alla tider, men det är nån som tjänar stora hackor på även det här just nu. Sen de här guld obligationerna som folk köper (eftersom det är enklast att få tag på/hantera).. ja det kan lika gärna vara lika mycket värt som dollarn i slutändan, varför skulle det inte vara om man tänker sig att allt annat som vi blir matade med är en kuliss.
Ne, självförsörjning i en stuga i nån urskog är den säkraste placeringen enligt mig om det här skulle skita sig

håller med om stugan! För övrigt är jag mer för silver.

pappersguld (fonder och certifikat) ska man hålla sig borta ifrån. Särskilt fonder värderade i dollar, det är ju fånigt att äga "guld" värderat i dollar dessutom inte fysiskt!


signatur

I believe that if life gives you lemons you should make lemonade & try to find somebody whose life has given them vodka & have a party - Ron White

Medlem
Skrivet av MFC:

För övrigt är jag mer för silver.

handlar du själv i silver? vart i så fall?

man kanske kan investera i lite fattigmansguld


signatur

thank you, come again

MFC
Medlem
Skrivet av huxflux:
Skrivet av MFC:

För övrigt är jag mer för silver.

handlar du själv i silver? vart i så fall?

man kanske kan investera i lite fattigmansguld

Det finns två alternativ, Sverige eller utlandet.

Personligen kör jag http://www.libertysilver.se men det finns även http://www.guldcentralen.se men det sistnämnda har dåligt utbud av silver.

Sedan finns ju utländska aktörer, främst i tyskland, du kan se aktuella objekt o handlare på http://www.bullion-investor.com

Som alltid när det gäller investeringar så ska man ha i åtanke att dessa styrs av priser på världsmarknaden så det är inte HELT riskfritt. Råvarorna är föremål för upp och nedgångar i pris men detta ska ses som en långsiktig investering och då man äger silvret och guldet för den delen fysiskt så har man alltid tillgång till råvaran utan mellanhänder.

Jag började köpa silver när räntan på mitt sparkonto gick till nära 0%. När jag ändå betalar för bankkontot med en årlig avgift så hade jag negativ sparränta på mitt sparande, om än väldigt lite.

Innan du beställer föreslår jag att du läser lite om hur marknaden fungerar och vad man bör veta innan man handlar i silver. Ett bra ställe att börja på är att följa marknadspriset på:

http://www.kitco.com för guld
http://www.kitcosilver.com för silver

Kolla särskilt kitcoforumet, där finns lite snack om silver o man kan få lite tips också.

Skicka PM om du är intresserad och vill ha mer info.


signatur

I believe that if life gives you lemons you should make lemonade & try to find somebody whose life has given them vodka & have a party - Ron White

Medlem
Skrivet av Greger:

Kul att det är en overdub bara n_n

Medlem

MFC är egentligen en representant från Goldman&Sachs som försöker få er att köpa ädelmetaller för att få upp priset på dessa så dom kan tjäna pengar.

Medlem

morfar: jag själv som efterfrågade informationen

det var goda nyheter idag för amerikanarna (och svenska börsen också för den delen), bara 10k som förlorat jobbet i usa under november så dollarn stärktes vilket medför att guldpriset faller.
http://di.se/Avdelningar/Artikel.aspx?stat=0&ArticleID=2009%5...


signatur

thank you, come again

MFC
Medlem
Skrivet av m0rfar:

MFC är egentligen en representant från Goldman&Sachs som försöker få er att köpa ädelmetaller för att få upp priset på dessa så dom kan tjäna pengar.

haha

tror inte att om ALLA här inne köpte guld o silver att priset skulle gå upp


signatur

I believe that if life gives you lemons you should make lemonade & try to find somebody whose life has given them vodka & have a party - Ron White

Medlem

uhuh, jag konspirerar.
Kan ledarna ha bestämt att det inte finns ett problem om vi inte bestämmer att det finns ett problem, man kan fortsätta som vi gör idag i dessa länder om alla är ok med det. Bara köra på och alla med? -Ja visst, vi kör på och låter folk belåna, ingen förlorar på utlånade pengar som inte finns.
Typ, vi gör vad vi kan för att underlätta för marknaden, vi har våra egna regler hur ekonomi fungerar så därför kommer ingen land förlora på det här minus den rådande recensionen.
Man skulle kunna rädda några ekonomier på det här sättet, dock förblir fattiga fattiga, men vi kan leva med tryckta/belånade pengar i ett skyddad zon i all evighet på det här sättet tills någon går ur gemenskapen.


signatur

thank you, come again

MFC
Medlem
Skrivet av huxflux:

uhuh, jag konspirerar.
Kan ledarna ha bestämt att det inte finns ett problem om vi inte bestämmer att det finns ett problem, man kan fortsätta som vi gör idag i dessa länder om alla är ok med det. Bara köra på och alla med? -Ja visst, vi kör på och låter folk belåna, ingen förlorar på utlånade pengar som inte finns.
Typ, vi gör vad vi kan för att underlätta för marknaden, vi har våra egna regler hur ekonomi fungerar så därför kommer ingen land förlora på det här minus den rådande recensionen.
Man skulle kunna rädda några ekonomier på det här sättet, dock förblir fattiga fattiga, men vi kan leva med tryckta/belånade pengar i ett skyddad zon i all evighet på det här sättet tills någon går ur gemenskapen.

Det där kan fungera ett tag. Sedan måste "systemet" korrigera sig. Det är iaf min syn på saken. Hela den globala ekonomin hänger ihop, ända ner till lokala enheter och på individnivå. Vi är beroende av råvaror, produkter och tillgång till vissa nödvändiga saker. Dessa "saker" tror jag är så starkt knutet till hela systemet så även om man låtsas som ingenting (vilket man faktiskt gör nu) så kommer det förr eller senare till en punkt när bägaren tippar över.

Ett exempel är COMEX börsen, för att återknyta till dollar o guld mm, som numera börjat ställa in leveranser av guld och istället betala i kontant så att säga eller i råvaror med motsvarande värde. Gäller givetvis guldet.
en källa

Vad det handlar om är att man ställt ut fler certifikat än vad som finns fysiskt. Detta är ett exempel på obalanser i systemet som man skapat och där systemet korrigerar sig. I detta fallet har fler begärt leverans än vad COMEX-börsen kan uppfylla. Mängden exempel av den här typen kommer vi få se mer av allteftersom denna korrigering blir mer uppenbar. Det är en bit på vägen.

En annan korrigering vi kan få se är den omvända mot det som pågått den senaste tiden, dvs att investerare tolkar det som att finanskrisen är över och börjar KÖPA dollar istället för att sälja det för att köpa in sig i andra tillgångar. Det kan innebära att guldpriset rasar ännu mer än vad det gjorde i fredags. Detta är en annan form av korrigering som är möjlig.

Vi kan ha höjda priset på råvaror, importprodukter (p.g.a höjd dollar) mm mm.. men i slutendan är det en valutakris vi kommer att få för det är så stora obalanser i det finansiella systemet så det som nu utspelar sig kommer påverka nästan varenda individ på planeten.


signatur

I believe that if life gives you lemons you should make lemonade & try to find somebody whose life has given them vodka & have a party - Ron White

Medlem
Skrivet av MFC:
Skrivet av huxflux:

uhuh, jag konspirerar.
Kan ledarna ha bestämt att det inte finns ett problem om vi inte bestämmer att det finns ett problem, man kan fortsätta som vi gör idag i dessa länder om alla är ok med det. Bara köra på och alla med? -Ja visst, vi kör på och låter folk belåna, ingen förlorar på utlånade pengar som inte finns.
Typ, vi gör vad vi kan för att underlätta för marknaden, vi har våra egna regler hur ekonomi fungerar så därför kommer ingen land förlora på det här minus den rådande recensionen.
Man skulle kunna rädda några ekonomier på det här sättet, dock förblir fattiga fattiga, men vi kan leva med tryckta/belånade pengar i ett skyddad zon i all evighet på det här sättet tills någon går ur gemenskapen.

Det där kan fungera ett tag. Sedan måste "systemet" korrigera sig. Det är iaf min syn på saken. Hela den globala ekonomin hänger ihop, ända ner till lokala enheter och på individnivå. Vi är beroende av råvaror, produkter och tillgång till vissa nödvändiga saker. Dessa "saker" tror jag är så starkt knutet till hela systemet så även om man låtsas som ingenting (vilket man faktiskt gör nu) så kommer det förr eller senare till en punkt när bägaren tippar över.

Ett exempel är COMEX börsen, för att återknyta till dollar o guld mm, som numera börjat ställa in leveranser av guld och istället betala i kontant så att säga eller i råvaror med motsvarande värde. Gäller givetvis guldet.
en källa

Vad det handlar om är att man ställt ut fler certifikat än vad som finns fysiskt. Detta är ett exempel på obalanser i systemet som man skapat och där systemet korrigerar sig. I detta fallet har fler begärt leverans än vad COMEX-börsen kan uppfylla. Mängden exempel av den här typen kommer vi få se mer av allteftersom denna korrigering blir mer uppenbar. Det är en bit på vägen.

En annan korrigering vi kan få se är den omvända mot det som pågått den senaste tiden, dvs att investerare tolkar det som att finanskrisen är över och börjar KÖPA dollar istället för att sälja det för att köpa in sig i andra tillgångar. Det kan innebära att guldpriset rasar ännu mer än vad det gjorde i fredags. Detta är en annan form av korrigering som är möjlig.

Vi kan ha höjda priset på råvaror, importprodukter (p.g.a höjd dollar) mm mm.. men i slutendan är det en valutakris vi kommer att få för det är så stora obalanser i det finansiella systemet så det som nu utspelar sig kommer påverka nästan varenda individ på planeten.

Samtidigt sitter människor som Greger och säger att filmer såsom Zeitgeist bara är skit pga av att allt är fel. Skulle vara kul att höra vad du MFC tycker om Zeitgeist filmerna och själva rörelsen? Enligt dem själva kommer gamla systemet att falla ihop snart och då måste man byta system det som Zeitgeist rörelsen väntar tålmodigt på.


signatur

I got a Goldenshower.

Medlem
Skrivet av Hardboiled15:

Samtidigt sitter människor som Greger och säger att filmer såsom Zeitgeist bara är skit pga av att allt är fel.

Ja, det är sannerligen hemskt när folk har andra åsikter än en själv.
Jag har inte sagt att allt är fel, mycket av det som är i Zeitgeist är det däremot.

Notera skillnaden, mycket av det är INTE allt.

Skrivet av Hardboiled15:

Enligt dem själva kommer gamla systemet att falla ihop snart och då måste man byta system det som Zeitgeist rörelsen väntar tålmodigt på.

Du menar project Venus?
(Utrota det monetära systemet och om jag förstått det rätt, skapa en regering som är teknokrati-kommunistiskt)?


signatur

Morning Glory, the revival!
An "It's so easy" to be social, "It's so easy" to be cool

Medlem
Skrivet av Greger:
Skrivet av Hardboiled15:

Samtidigt sitter människor som Greger och säger att filmer såsom Zeitgeist bara är skit pga av att allt är fel.

Ja, det är sannerligen hemskt när folk har andra åsikter än en själv.
Jag har inte sagt att allt är fel, mycket av det som är i Zeitgeist är det däremot.

Notera skillnaden, mycket av det är INTE allt.

Skrivet av Hardboiled15:

Enligt dem själva kommer gamla systemet att falla ihop snart och då måste man byta system det som Zeitgeist rörelsen väntar tålmodigt på.

Du menar project Venus?
(Utrota det monetära systemet och om jag förstått det rätt, skapa en regering som är teknokrati-kommunistiskt)?

De menar ju att även fast folk tycker att teknik utvecklingen går snabbt så skulle den kunna gå mycket snabbare om inte allt handlade om vinst som idag. Och att det inte går att ha ett miljövänligt samhälle som bygger konsumtion alltså att folk hela tiden måste köpa nytt för annars kollapsar systemet. De vill ha ett samhälle som handlar om att förbättra livet för individen genom vetenskap.

Allt som produceras idag produceras för att gå sönder inom något år så att man antingen måste laga eller köpa nytt. Har en svartvit tv från 60 talet som fortfarande än idag funkar felfritt. Om du köper en tv idag skulle den verkligen fungera 40 år in i framtiden? Tror inte det.

How does The Venus Project compare with Communism?

Communism used money and labor, had social stratification, and elected officials to maintain the communists' traditions. Most importantly, Communism did not eliminate SCARCITY nor did they have a blueprint or the methods for the production of abundance. Machine production rather than labor will dominate the future. Perhaps through no fault of their own, they also had to maintain huge military expenditures to protect themselves from invasion of fascistic and capitalistic institutions.

Läs själv om det:

http://www.thezeitgeistmovement.com/joomla/index.php?option=c...


signatur

I got a Goldenshower.

Medlem

Om The Venus Project vill bli bemötta seriöst borde de göra sig av med alla kopplingar till zeitgeistfilmerna.

Medlem
Skrivet av Hardboiled15:

De menar ju att även fast folk tycker att teknik utvecklingen går snabbt så skulle den kunna gå mycket snabbare om inte allt handlade om vinst som idag. Och att det inte går att ha ett miljövänligt samhälle som bygger konsumtion alltså att folk hela tiden måste köpa nytt för annars kollapsar systemet. De vill ha ett samhälle som handlar om att förbättra livet för individen genom vetenskap.

Jag hoppas du är medveten om det enorma Moment 22 som finns med i den ekvationen...


signatur

Dryg och bitter.

Medlem
Skrivet av Hardboiled15:

De menar ju att även fast folk tycker att teknik utvecklingen går snabbt så skulle den kunna gå mycket snabbare om inte allt handlade om vinst som idag. Och att det inte går att ha ett miljövänligt samhälle som bygger konsumtion alltså att folk hela tiden måste köpa nytt för annars kollapsar systemet. De vill ha ett samhälle som handlar om att förbättra livet för individen genom vetenskap.

Tror du det är möjligt då?

Skrivet av Hardboiled15:

Allt som produceras idag produceras för att gå sönder inom något år så att man antingen måste laga eller köpa nytt. Har en svartvit tv från 60 talet som fortfarande än idag funkar felfritt.

Ju mer avancerat något blir desto mindre beståndsdelar behövs för att få allting att fungera, ju mer smådelar som behövs desto större chans är det för att någonting går sönder, och eftersom det är mer avancerat så betyder det att om något litet går sönder så funkar det inte längre.

Vi kan ta ett annat exempel :

En AK47a består av väldigt få delar, är byggd av stål och trä. Den är även en av världens stryktåligaste gevär. En M16 består av väldigt många smådelar, är byggd i nyare material så som plast (en sanna med viss modifikation, det är inte vilken plast som helst) och kräver mycket mer vård. Varför är AK47an så mycket stryktåligare? Mindre delar som kan gå sönder, mindre krångel.

Skrivet av Hardboiled15:

Om du köper en tv idag skulle den verkligen fungera 40 år in i framtiden? Tror inte det.

Kanske, kanske inte. En TV idag består av tusentals småsaker (överdrift), medans en TV från 60-talet är inte alls lika avancerad och därmed har den inte heller lika många småsaker som kan gå sönder. Sedan så beror det också på hur man sköter apparaterna.

Med andra ord : Ett samhälle som följer projekt venus modell skulle likväl vara ett konsumentsamhälle, avancerade saker är högst komplicerade och ju mer komplicerat något är, desto större är risken att något kan gå sönder.


signatur

Morning Glory, the revival!
An "It's so easy" to be social, "It's so easy" to be cool

MFC
Medlem
Skrivet av Hardboiled15:

Samtidigt sitter människor som Greger och säger att filmer såsom Zeitgeist bara är skit pga av att allt är fel. Skulle vara kul att höra vad du MFC tycker om Zeitgeist filmerna och själva rörelsen? Enligt dem själva kommer gamla systemet att falla ihop snart och då måste man byta system det som Zeitgeist rörelsen väntar tålmodigt på.

Zeitgeist får man tycka vad man vill om men det ekonomiska systemet vi har idag kommer att kollapsa inom loppet av några år. Vad de (FN, EU, m.fl) kommer att göra är att skapa ett antal globala organ som ska överse varje "regions" olika områden, inkl. finansiella systemet.

De obalanser som finns idag kan inte repareras, inte nu när sedelpressarna går för fullt samtidigt som vi är mitt inne i en nedåtgående spiral av både deflation och inflation.

Ni får tro vad ni vill givetvis, tiden får utvisa om jag har rätt.

EDIT: Det s.k. venusprojektet i Zeitgeist-filmerna gör tyvärr hela Zeitgeist-serien (det är trots allt mer än en film) oseriös oavsett vad som händer med det finansiella systemet.


signatur

I believe that if life gives you lemons you should make lemonade & try to find somebody whose life has given them vodka & have a party - Ron White

Medlem

Sällan man ser en kille med så mycket svar på tal som du MFC.
Var jag inte orolig så blir jag det nu, usch.
Jag som började invaggas i trygghet av det som våra skitmedier skriver...

Skriv svar