64% föredrar fysiska spel framför nedladdade

Medlem
Skrivet av über_alles:

Finns bara fördelar med digitala kopior gentemot fysiska:

1. Du slipper åka och leta efter spelet i olika butiker (Dock finns ju Prisjakt/Pricerunner för att kolla)
2. Spelet kanske inte finns i lager?
3. Resekostnader
4. Miljöfrågan
5. Samlar damm på hyllan och tar plats (en stor samling tar fan plats!)
6. Fysiska butiker har svårt att hänga med i prisjusteringar, kolla bara på Steam. Webhallen har dock plus i kanten.
7. Går inte att tappa bort dem, glömmer du ditt login/account är det bara att resetta (Steam)

1. Vem letar spel i butiker nuförtiden? Man beställer hemmifrån om man inte vill bli blåst. Forum och spel-sajter har koll på priser och kampanjer.

2. Det är alltid någon som har i lager. Tänk om Steam-servrarna är tungt belastade eller har tekniska fel? Tänk om du har dålig uppkoppling?

3. Beställer du spelen så behöver det inte bli märkvärdiga resekostnader.

4. Posten kör samma rutter varje dag varesig du har beställt ett spel eller ej. Hur miljövänligt du sen tar dig till utlämnings-stället är upp till dig.

5. Ställ inte spelen på en hylla. Förvara dom i en låda, eller släng fordralen och förvara skivorna i smidiga väskor.

6. Snarare tvärtom. Digitala alternativ är nästan alltid dyrare, särskillt via Steam. Se Mobe's pris-exempel ovan. Steams super-rea förekommer inte direkt varje vecka om det är det du syftar på.

7. Hur svårt är det att hålla spelen sammlade? Liiite ordning och reda kan man ju ha. Tänk om ditt Steam-konto blir hackat? Eller om tjänsten stänger ner? Eller tar bort något spel ur sitt lager?

Medlem

Oj det var rätt så lågt. Men kan tänka mig att många inte orkar bry sig längre. Folk vill väl ha spelet så snabbt som möjligt när de väl köpt det. Det är ju bekvämt att sitta hemma framför datorn också och köpa saker.

Jag föredrar dock fysiska varor.

Medlem
Skrivet av Mr. Bravo:

1. Vem letar spel i butiker nuförtiden? Man beställer hemmifrån om man inte vill bli blåst. Forum och spel-sajter har koll på priser och kampanjer.

2. Det är alltid någon som har i lager. Tänk om Steam-servrarna är tungt belastade eller har tekniska fel? Tänk om du har dålig uppkoppling?

3. Beställer du spelen så behöver det inte bli märkvärdiga resekostnader.

4. Posten kör samma rutter varje dag varesig du har beställt ett spel eller ej. Hur miljövänligt du sen tar dig till utlämnings-stället är upp till dig.

5. Ställ inte spelen på en hylla. Förvara dom i en låda, eller släng fordralen och förvara skivorna i smidiga väskor.

6. Snarare tvärtom. Digitala alternativ är nästan alltid dyrare, särskillt via Steam. Se Mobe's pris-exempel ovan. Steams super-rea förekommer inte direkt varje vecka om det är det du syftar på.

7. Hur svårt är det att hålla spelen sammlade? Liiite ordning och reda kan man ju ha. Tänk om ditt Steam-konto blir hackat? Eller om tjänsten stänger ner? Eller tar bort något spel ur sitt lager?

Absolut har du jättebra argument för fysiska spel, men eftersom jag aldrig någonsin har haft problem med digitala kopior sedan Half-Life 2 kom kör jag vidare på det. Alla mina åsikter är liksom dina, subjektiva och för mig vinner digitala kopior alla rundor. Prisdifferensen är olika från fall till fall och kan visserligen diskuteras, men för mig har en digital kopia mer värde på grund utav smidig- och enkelheten att trycka på Ok > Buy > Install > Play game. Jag betalar gärna mer för en enkelhet och bekvämlighet.

Som sagt, no hard feelings.

EDIT: Din kommentar om postgång är givetvis inte en subjektiv åsikt, utan det är fakta.

Medlem
Skrivet av Mr. Bravo:

1. Vem letar spel i butiker nuförtiden? Man beställer hemmifrån om man inte vill bli blåst. Forum och spel-sajter har koll på priser och kampanjer.

2. Det är alltid någon som har i lager. Tänk om Steam-servrarna är tungt belastade eller har tekniska fel? Tänk om du har dålig uppkoppling?

3. Beställer du spelen så behöver det inte bli märkvärdiga resekostnader.

4. Posten kör samma rutter varje dag varesig du har beställt ett spel eller ej. Hur miljövänligt du sen tar dig till utlämnings-stället är upp till dig.

5. Ställ inte spelen på en hylla. Förvara dom i en låda, eller släng fordralen och förvara skivorna i smidiga väskor.

6. Snarare tvärtom. Digitala alternativ är nästan alltid dyrare, särskillt via Steam. Se Mobe's pris-exempel ovan. Steams super-rea förekommer inte direkt varje vecka om det är det du syftar på.

7. Hur svårt är det att hålla spelen sammlade? Liiite ordning och reda kan man ju ha. Tänk om ditt Steam-konto blir hackat? Eller om tjänsten stänger ner? Eller tar bort något spel ur sitt lager?

Angående nr 4 så tror att han menade mer produktionen av fodralen och Cdn m.m.

Medlem

Nog bäst med digitalt. Om man någon gång skulle råka få med sig en tjej hem tror jag att en stor fysisk spelsamling skulle fungera som cockblocker.

Medlem

Föredrar nerladdade spel, för dom är "gratis" Nä men jag föredrar att köpa mina spel på Steam eller liknande tjänster, eller så köper jag bara nycklar från billiga ställen.

Tyvärr kommer man ju inte riktigt ifrån skivor på konsol. Xbox har ju Games on demand men priserna där är skyhöga.

Medlem
Skrivet av mobe:

Tar 2st exempel inte så svårt att välja om man ska köpa digital eller fysiks media.

[u]Battlefield: Bad Company 2 (PC)[/u]
Steam: 480:-
Spelbutiken.se 298:- inkl frakt

[u]Modern Warfare 2 (PC)[/u]
Steam: 576:-
Spelbuitken.se: 349:- inkl frakt

Det är svårt att förstå dessa EXTREMA prisskillnader faktiskt... och att folk är villiga att betala dessa priser är än mer överraskande. Speciellt med tanke på hur många det är som klagar på att spelen är så dyra idag.

Är det verkligen värt så pass mycket att ha sina spel samlade på en plats där de faktiskt är sämre skyddade än i bokhyllan?

Medlem

"Vettiga nerladdningstjänster" tillåter dig att spela spelen du köpt, utan mer än en aktivering direkt efter köp. Sen är det fritt fram att spela och ha sig så länge man vill.

Lättare att göra en backup på en digital fil än en kopieringsskyddad skiva. Sen slipper du problem med repor, damm och liknande. Hela ditt spelbibliotek på en liten hårddisk, smidigt och enkelt
Dock så är fortfarande fysiska skivor bra då de3 är billiga och har ett andrahandsvärde.
Den enda förlusten, är om man köper ett spel via $team, som kräver onlineaktivering av ditt redan fysiskt köpta spel. DEt sämsta av två världar...

Medlem
Skrivet av Sheikh Plisken:

nerladdad är att föredra imho, man slipper massa skit som tar upp plats i hyllan.

Jag vill ge dig ett + men jag kan inte x)

Medlem

"Digitalt media" via "Internet" är framtiden för typ allt och så även för spel något annat vore bara konstigt.

Har man en bra länk och lite lokal datakraft så kommer man troligen inte att köpa ett spel utan betala för att få "stream-spel".. Och problemt kommer dock då att heta att folk kör för mycket "pirat-stream-spel" för det är för dyrt eller för jobbigt att betala för sig... min poäng är att man kommer att använda "Digitalt media", punkt.

Medlem
Skrivet av Hardboiled15:

Självklart det är ju nice med ett spel fodral i hyllan.

Tyckte jag också för nåra år sedan, tills man insåg att det inte alls var så kul när skivorna började paja, spel tappades bort, serialnycklar försvann, och inte minst spelsamlingen växte sig större än hyllorna.

Optiska media har ju inte heller garanterad hållbarhet i mer än en handfull år, så även om man skiter i miljön, den onödiga transporten och fysiska tillverkningen, så känns det ruskigt fånigt att samla på sig spel som man ändå måste kasta om några år.

Därför är det inte minst smidigt, men även säkrare att samla nycklar, manualer o allt digitalt på tex Steams servrar, då Steam lär leva vidare minst så länge som skivorna håller iaf.

Steams Cloud gör valet ännu enklare, då sparade spel, achievments o annat flyttar med från dator till dator.

Nä, optiska media känns utdöende. Nu behöver jag bara hitta ett likvärdigt system för film också...


signatur

www.spelkult.se - Spelkult

Medlem

Steam är ju det bästa som finns, jag hatar fysiska spel, tappar bort cd-nycklar och allt möjligt, måste jonglera skivor i läsaren bara för att spela ett spel. Med Steam kan man vara vid vilken dator som helst, även en mac, logga in på kontot sen är det bara att välja ur samma spellista som hemma, med steam cloud får du till och med samma saves som du har hemma, hur kan man inte älska det?

Medlem

Jag gillar att ha min fysiska spelsamling. Känner mig stolt över att verkligen ÄGA spelet fysiskt. Håller med Mr.Bravo och IcePillow!

Medlem

Enkätundersökning? Det var väl och ta i? En enkät brukar räcka... Annars kör vi Steam, bra skit det där...

Inaktiv
Skrivet av Mikzarn:

Många, särskilt amerikaner, som helt enkelt vill ha fysiska kopior så att de kan sälja sina spel när dom är klara med dem.
Att utvecklarna inte får ett öre av andrahandsförsäljningar är det inte många som bryr sig om.

Och? Vem fan bryr sig ett dugg om det? Speltillverkaren har redan fått vad dom ville ha för sitt spel, ska dom ha mer än så får dom utveckla ett månadsbetalsystem för sina spel...

Men oj! Det existerar ju redan!

See what I just did?

Medlem

Fysiska spel så jag kan sälja dem på tradera när jag spelat ut dem! win!

Inaktiv

Super Nintendo kassetter - ganska bra.

Medlem

Det ska vara fysiska spel.

12
Skriv svar