Lollipop Chainsaw

Medlem

antar att FZ ville röra om i grytan lite iom att ge recensionen på ett sånt här spel till en tjej, vilket dom lyckades med ^^
aldrig sett så här många kommentarer på FZ :9
Hade aldrig tänkt spela spelet överhuvudtaget men inget illa menat men kan inte ta recensionen på allvar.

Medlem
Skrivet av Faith101:

Vad är nästa steg? Klanka ner på Battlefield på grund av att det är alldeles för mycket "grabbig" krigsromans i FPS spel?

"Att klanka ner" kanske inte är rätt beskrivning, men jag tror många skulle välkomna en debatt om krigs och våldsromantik, rasism och andra sådana ämnen som spelet kan innehålla. Kommer väl inte som nån överraskning, men jag finner hyllandet av militärmakt, svart-vita problembeskrivningar och omotiverat våld problematiskt.

Spelmediet är ju tämligen, jämfört med traditionella underhållningsmedier, nytt, men det måste mogna nån gång, och diskutera vad det vill beskriva, och hur.

Har för övrigt loggat 300 timmar typ på BF3, om ni nu skulle vilja kalla mig en hater

Medlem
Skrivet av SchnitzlFritzl:

Linda Grip, fortsätt med det du gör!

Nej tack vi behöver inte fler manshatande feminister, illa nog att man inte kan gå på stan utan att bli trakasserad av alla feminister

Inaktiv

Fan va jag hatar posten. Skulle ju fått detta idag =(

Skribent

Vad menas med att spelet är "globalt svennigt"?

Frilansare

Cane - nu blev jag på riktigt jättenyfiken. Vad gör du på stan som får manshatande feminister att hoppa på dig?

Medlem
Skrivet av Cane:
Skrivet av SchnitzlFritzl:

Linda Grip, fortsätt med det du gör!

Nej tack vi behöver inte fler manshatande feminister, illa nog att man inte kan gå på stan utan att bli trakasserad av alla feminister

Lustigt.. Jag blir aldrig trakasserad av kvinnor på stan. Vad är din hemlighet?


signatur

"It is by caffeine alone I set my mind in motion. It is by the beans of Java that thoughts acquire speed, the hands acquire shakes, the shakes become a warning. It is by caffeine alone I set my mind in motion."

Medlem

allt är kvinnornas fel


signatur

spriten räddade mig från sporten

Medlem

Pinsamt låg nivå på tråden, med några få undantag.

Såvitt jag kan bedöma har vi att göra med en klassisk tutt-cover up. Enligt känt mönster från filmbranschen har någon b-producent insett att det man presterat inte håller måttet. Vad göra? Kasta in lite naken kvinnohud så att några korkade hillbillies och finniga tonårskillar blir alldeles hypnotiserade och glömmer bort att det egentligen är skit de kollar på.

Då är det ju alldeles utmärkt att en kvinna recenserar skiten. Hon borde ha lättare att se igenom bluffen.

Och "glimten i ögat" tror jag inte ett dugg på när det gäller Japaner. Förlåt mig, men allt de gör verkar mer eller mindre perverst.

Medlem
Skrivet av shaitan:
Skrivet av glodlamp:

Man borde kunna belysa sexism och genusfrågor år 2012 utan att kommentatörerna blir upprörda. Att någon är för jämställdhet och en positiv skildring av män och kvinnor i spel är väl bara bra eller? Att säga att kvinnor inte ska recensera sådana spel är ju mer än lite konstigt. Varför vill man inte att en kvinna påpekar att ett spel är sexistiskt? Även om det som sagt är gjort med "glimten i ögat". Jag tycker inte alls att det är konstigt att Linda nämnde nazism och rasism i sin kommentar, de är ju andra -ismer som uttrycker hat eller vilja att förtrycka en viss grupp i samhället. Gruppen kvinnor är ju till och med halva jordens befolkning. Det finns fler kvinnor än nationaliteter, alltså borde sexism vara lika allvarligt som rasism och nazism. Tycker jag. Absolut kan ett larvigt spel vara roligt ändå, men när det kommer spel efter spel efter spel som är sexistiska "med glimten i ögat" blir det tråkigt och uttjatat. Linda belyser ju också andra saker som är dåliga i spelet, så som kontrollen och hur otroligt lätt spelet är. Det är väl bra?

och surrealism och kubism är också ismer...
naivism och fatalism även de...

Fast om du läste vad jag skrev så skulle du se " -ismer som uttrycker hat eller vilja att förtrycka en viss grupp i samhället." Påstår du att surrealism och kubism passar in på den beskrivningen? Roligt försök till förolämpning på slutet. AJ det gör så ont...


signatur

”Halvt nerdödad.”

Medlem
Skrivet av Shadee:

Vad menas med att spelet är "globalt svennigt"?

...med undantag för ett fåtal intelligenta kommentarer så består denna kommentarstråd av svennighet. --> kör sen en google translate på alla korkade mansgrisiga inlägg om hur vilt och galet och roligt spelet är och om att det är gjort med glimten i ögat (glimten i brunögat red.anm) till diverse olika språk så bör du strax ha en hyfsad uppfattning om vad recensenten menar med uttrycket "global svennighet".

Medlem

ser ut som många här stämplar alla tjejer som extrema feminister, dafuq

Medlem
Skrivet av blade_hunter:
Skrivet av Shadee:

Vad menas med att spelet är "globalt svennigt"?

...med undantag för ett fåtal intelligenta kommentarer så består denna kommentarstråd av svennighet. --> kör sen en google translate på alla korkade mansgrisiga inlägg om hur vilt och galet och roligt spelet är och om att det är gjort med glimten i ögat (glimten i brunögat red.anm) till diverse olika språk så bör du strax ha en hyfsad uppfattning om vad recensenten menar med uttrycket "global svennighet".

är det inte rasistiskt?


signatur

"på slutet brinner vi som vackrast"

Medlem

Fick spelet i dag (läs fredag) och tycker att det var underhållande. Min upplevelse är att spelet är väldigt tounge-in-cheek med dialog och upplägg, alltså inget att ta allt för seriöst. Bytte också till den mer påklädda "Goth outfit" som man fick med "nordic edition".


signatur

Welcome to the Manglerdome

Medlem

Ser inga fel med LInda recension

Sen verkar många återigen ha svårt för att en rececent har en egen åsikt om ett spel.

Om ni köper spelet o tycker det är bra fine och det är ju eran åsikt.


signatur

quod similis saporem blandeque coruscant

Medlem
Skrivet av Cane:
Skrivet av SchnitzlFritzl:

Linda Grip, fortsätt med det du gör!

Nej tack vi behöver inte fler manshatande feminister, illa nog att man inte kan gå på stan utan att bli trakasserad av alla feminister

haha vart går du på stan?


signatur

Discogs: joary639
Twitter: joary639
Backloggery: joary639

Medlem
Skrivet av WarpGuN:
Skrivet av blade_hunter:
Skrivet av Shadee:

Vad menas med att spelet är "globalt svennigt"?

...med undantag för ett fåtal intelligenta kommentarer så består denna kommentarstråd av svennighet. --> kör sen en google translate på alla korkade mansgrisiga inlägg om hur vilt och galet och roligt spelet är och om att det är gjort med glimten i ögat (glimten i brunögat red.anm) till diverse olika språk så bör du strax ha en hyfsad uppfattning om vad recensenten menar med uttrycket "global svennighet".

är det inte rasistiskt?

nej, det är inte rasistiskt. det kan va läge att ha koll på terminologin 2012. dessutom, med en liten koll i backspegeln på denna tråd så är det nån som tjatar om "PK fascism" och "har fz blivit en PK blaska" etc etc och då kan man ju filosofera varför du plötsligt börjar reflektera kring rasism? (men för guds skull fortsätt reflektera!) i din värld verkar det ju som att vara politiskt korrekt är nåt förkastligt och tradigt och som inte hör spelvärlden till? är det inte lite att kasta sten i ett PK befriat glashus? mitt inlägg var dessutom skämtsamt skrivet och jag hade hoppats på att den sarkasmen framgick men förhoppningarna var tydligen bortkastade. däremot, när vi är inne på ämnet, så läste jag en annan recension på detta lilla regnbågsepos på en annan svensk stor spelsajt, där recensenten talar om sig själv i perspektiv av ung, ljushyad man och att han i egenskap av denne INTE tycker att Lollan är ett dugg sexistiskt....då undrar jag, i egenskap av ung,snygg,vältränad,sexig,svensk man med hjärtat på det rätta stället och glimten i ögat, vad i helskotta har det med saken att göra?

Inaktiv
Skrivet av Linda Grip:

Hej! Jag vill bara poängtera att jag tycker mycket om oseriösa och fjantiga spel. Men inte detta. Det marknadsförs som udda och roligt "crazy" men är väldigt mainstream.
Att det skulle vara ett "killspel" är ju bara en konstig dagiskommentar. Alla ska väl kunna spela ett spel? Och ska vi börja prata i så trista termer så är detta faktiskt extremt "tjejigt", väldigt mycket Barbie/Starlet.

Givetvis kan man som tjej recensera ett spel som detta men om man störs av själva konceptet så blir ju frågan hur mycket ens åsikt tillför? Det är lite som att sätta Herman Lindqvist på att recensera Scary Movie. Eller som att låta Siewert Öholm recensera The Darkness 2.

Medlem
Skrivet av Linda Grip:

Hej! Jag vill bara poängtera att jag tycker mycket om oseriösa och fjantiga spel. Men inte detta. Det marknadsförs som udda och roligt "crazy" men är väldigt mainstream.
Att det skulle vara ett "killspel" är ju bara en konstig dagiskommentar. Alla ska väl kunna spela ett spel? Och ska vi börja prata i så trista termer så är detta faktiskt extremt "tjejigt", väldigt mycket Barbie/Starlet.

Jag vet inte hur mycket jag själv kommer gilla spelet, men enda sättet att undgå hur gameplayet är att i princip inte ha följt spelet någonting, att sen också döma hur mycket du gillar spelet utefter hur det marknadsförs (då det bara görs genom entusiasm från utvecklarnas sida och inte med någon sorts snobbighet eller "it's-so-good-that'---" underliggande) känns lite fel.

Att det skulle vara dagissnack att det är ett "killspel" känns som ännu en feltolknin. Ett "killspel" innebär inte att bara killar kan tycka om spelet utan att det är utformat på ett sätt som tilltalar en manlig publik. Sen att "Alla ska väl kunna spela ett spel?" sades gör mig också lite förvirrad, visst är det så att det finns generella minoriteter, politiska skaror och olika sorters människor som i princip av ren princip inte kan eller vill spela vissa spel. Alla spel är inte till för alla, men de kan spelas av alla om de så vill. Lite som att ge en "ALLADIN" i present till en chokladälskare och sen kommer andra och småäter av den också.


signatur

Jag respekterar din rätt till åsikt, men är den att förtrycka andra för saker som inte påverkar dig hindrar det inte mig från att försöka ändra eller kämpa emot den. With all due respect: Don't hurt people. <3

Inaktiv

Vill även tillägga att det känns som en ganska medveten handling från FZs sida att låta just Linda Grip få recensera det här spelet. Det säger jag inte därför att jag tvivlar på att Linda har rätt angående spelets kvinnosyn, jag säger det heller inte därför att jag själv är något fan av den sortens kulturyttringar men jag tycker att det blir fel att ha en recensent som slänger upp vissa spel på sågbocken när det rör sig om något så utbrett.
Kritik mot kvinnosynen i spel borde tas i någon slags metaanalys eller liknande överblickande kåseri.

Medlem
Skrivet av chimaeraSWE:

Vad är det som får "alla" att hoppa på Linda Grip för denna recension? Om det hade varit en man som hade recenserat den på exakt samma sätt hade de flesta av de ytterst barnsliga kommentarer i den här tråden inte existerat.

Och för er som gillar att kolla metacritic. Kika på den igen. När denna kommentar skrivs så finns det inte en enda seriös och respekterad "Critics Review" som ger spelet över 65 (Beroende på hur ni ser på Svenska Game Reactor). Och kom ihåg att 65 på metacritic är ett episkt fail.

Personligen gillar jag "crazy"-spel som gärna får ha en hel del humor, men jag måste hålla med Linda och flera andra kommentatorer i denna tråd med att spelet varken verkar ha högt produktionsvärde, intressant gameplay eller något som faktiskt bär upp spelet.

Du läste aldrig kommentarerna på det första 'The Witcher'-spelet märker jag.


signatur

Rollspelsguru
Community Developer på Sharkmob
fd. Sr. Community Manager på Battlestate Games

Medlem

Rasism, sexism, och så vidare i all ära. Det finns alltid människor med åsikter som vi inte uppskattar. Själv tycker jag att det här med sexism överproblematiserats i allt för många områden av samhället. När det kommer till lön, hur vi behandlar varandra, eller över huvud taget när det handlar om någon som faktiskt är ett "offer" av ojämställdhet eller ojämlikhet mot sin vilja så ÄR det ett problem, hur vi än vrider och vänder på det.

Däremot har jag aldrig köpt den här retoriken som många feminister kört med att all form av "underhållning" där en fiktiv karaktär i någon fantasivärld representerar könsroller och på något vis är dålig för alla kvinnor och män och deras syn på verkligheten. Det är samma skitnödiga retorik som antivåldsspelidioterna kör med när de försöker hävda att våldsspel gör dem som spelar dem mer våldsbenägna i verkligheten.

Därför tycker jag att när någon recensent (oavsett kön) lyfter fram den typen av retorik i en spelrecension så blir det mer en provokation i stil med just de där nötterna som hävdar att mitt BF3-spelande skulle få mig att skjuta ihjäl folk i verkligheten. Men alla skrån av samhället tycks ha indoktrinerats av rädslan för ojämlikhet att feministerna kan säga vad de vill och få igenom det utan några somhelst grunder förutom deras egna åsikter.


signatur

Rollspelsguru
Community Developer på Sharkmob
fd. Sr. Community Manager på Battlestate Games

Medlem

Tycker att FZ gör mycket bra men just idag känns det som Aftonbladet. Vem valde Grip till att skriva denna recension egentligen? Kanske inte världens smartaste drag. Det finns tusentals bra "journalister" som vill skriva om spel. Varför valde ni då en feministiskt lagd tjej? Gör om, gör rätt!

Inaktiv
Skrivet av Proximately:

Att det skulle vara dagissnack att det är ett "killspel" känns som ännu en feltolknin. Ett "killspel" innebär inte att bara killar kan tycka om spelet utan att det är utformat på ett sätt som tilltalar en manlig publik. Sen att "Alla ska väl kunna spela ett spel?" sades gör mig också lite förvirrad, visst är det så att det finns generella minoriteter, politiska skaror och olika sorters människor som i princip av ren princip inte kan eller vill spela vissa spel. Alla spel är inte till för alla, men de kan spelas av alla om de så vill. Lite som att ge en "ALLADIN" i present till en chokladälskare och sen kommer andra och småäter av den också.

Jag håller i princip med men tycker inte att man ens behöver begränsa sig till kön; det är väl helt enkelt så att alla spel inte är för alla.
Gillar man inte svordomar lär man inte gilla Bulletstorm.
Gillar man inte våld lär man inte gilla Gears of War.
Blir man stött av våld mot fiender som muslimer lär man inte gilla kampanjerna i Battlefield 3 eller COD-spelen.

En del tjejer störst inte av sexualiserade kvinnliga spelkaraktärer på samma sätt som en del tjejer kan lyssna på gangsta-rap utan att störas av hur kvinnor beskrivs i texterna.
Ska spel kritiseras utifrån sådana aspekter så får det åtminstone finnas en konsekvent policy.
Varför fick t ex Bayonetta 5/5? Varför beskrevs inte huvudkaraktären där som en gubbsjuk snuskfantasi utan istället som "en häxa med glimten i ögat med en färgsprakande sexualitet"
(http://www.fz.se/artiklar/recension/20100104/bayonetta)
Varför tog inte recensionen av Sin Episodes upp de kvinnliga karaktärerna med en enda mening? Det spelet är väl om något kulmen av det som kallas "gubbsjuka" där hela spelet innehåller totalt två kvinnliga karaktärer och bägge ser ut som en serietecknares runkfantasi.

Skribent
Skrivet av blade_hunter:
Skrivet av Shadee:

Vad menas med att spelet är "globalt svennigt"?

...med undantag för ett fåtal intelligenta kommentarer så består denna kommentarstråd av svennighet. --> kör sen en google translate på alla korkade mansgrisiga inlägg om hur vilt och galet och roligt spelet är och om att det är gjort med glimten i ögat (glimten i brunögat red.anm) till diverse olika språk så bör du strax ha en hyfsad uppfattning om vad recensenten menar med uttrycket "global svennighet".

Jag förstår verkligen ingenting av det du skriver. Det är inte så att jag inte har försökt heller, jag har läst inlägget 5ggr och förstår fortfarande inte vad det handlar om. Även läst ditt andra lika luddiga inlägg där du skriver att det är sarkastiskt menat. Ironi och sarkasm ska man dock undvika i text eftersom det är otroligt svårt att få fram och dessutom misstolkas väldigt ofta. Min fråga kvarstår dock:
vad menas med att spelet är globalt svennigt?

Medlem
Skrivet av Shadee:
Skrivet av blade_hunter:
Skrivet av Shadee:

Vad menas med att spelet är "globalt svennigt"?

...med undantag för ett fåtal intelligenta kommentarer så består denna kommentarstråd av svennighet. --> kör sen en google translate på alla korkade mansgrisiga inlägg om hur vilt och galet och roligt spelet är och om att det är gjort med glimten i ögat (glimten i brunögat red.anm) till diverse olika språk så bör du strax ha en hyfsad uppfattning om vad recensenten menar med uttrycket "global svennighet".

Jag förstår verkligen ingenting av det du skriver. Det är inte så att jag inte har försökt heller, jag har läst inlägget 5ggr och förstår fortfarande inte vad det handlar om. Även läst ditt andra lika luddiga inlägg där du skriver att det är sarkastiskt menat. Ironi och sarkasm ska man dock undvika i text eftersom det är otroligt svårt att få fram och dessutom misstolkas väldigt ofta. Min fråga kvarstår dock:
vad menas med att spelet är globalt svennigt?

Ok. Har du hört talas om uttrycket "kasta pärlor för svin"? Sarkasm är inte alls särskilt svårt att få fram i text sålänge man besitter ett ordförråd större än en 8-åring. Bara ditt inlägg i sig är ju humoristiskt. Du förklarar först att du inte förstår nånting av det jag skriver, men samtidigt har du inte heller försökt? Öhhhh? Asså f'låt men det är inte kärnfysikaliska avhandlingar jag sitter och delger här i tråden. (senaste meningen är sarkasm! bara en heads up på det!). Om du nu inte förstår vad globalt svennigt betyder eller verkligen måste veta, så föreslår jag att du mejlar FZ och ber dem reda ut begreppen. Jag betackar mig för dina tips vad gäller hur man skriver och passar på att tipsa dig om en liten bok som talar sitt tydliga språk och man slipper sarkasm och ironiska jobbiga meningar! --> "Totte badar" finns att beställa på en bokhandel nära dig.

Medlem

Det blev i alla fall en riktigt underhållande tråd det här. Veckans bästa.

*hämtar mera popcorn...*

Inaktiv
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:
Skrivet av neonille:
Skrivet av Linda Grip:

Hej! Jag vill bara poängtera att jag tycker mycket om oseriösa och fjantiga spel. Men inte detta. Det marknadsförs som udda och roligt "crazy" men är väldigt mainstream.
Att det skulle vara ett "killspel" är ju bara en konstig dagiskommentar. Alla ska väl kunna spela ett spel? Och ska vi börja prata i så trista termer så är detta faktiskt extremt "tjejigt", väldigt mycket Barbie/Starlet.

Det är möjligt, men gillar du sexistiska spel?

Och nej alla spel är inte för alla, hört talas om målgrupp??

Jag vill egentligen inte röra den här diskussionen med tång, för mycket kladd, men jag visste faktiskt inte att det fanns en målgrupp för sexistiska spel.

I övrigt börjar det bli ganska uppenbart att Suda &amp; Co har blivit spelvärldens Tarantino. Jag har väldigt svårt för detta vältrande i b-filmskulturens kölvatten men tydligen finns det en marknad för det också.

Ehhh...Hört talas om dead or alive beach volleyball?
Vilken målgrupp tror du det vände sig till??

Medlem

kvinnor ojjar sig om att tjejer framställs på ett orealistiskt och sexistiskt sätt i spel,,,,, tja tycker ni är män framställs speciellt realistiskt? för män är ju byggda som hulken och har fickorna fulla med automatkarbiner...

recentionen som sådan av spelet var det inget större fel på.. men det gjordes till en Moot point i samband med inblandning av gubbsjukekommentarer.. det hör liksom inte hemma i en specrecention alls.. ta upp det på nån debattsida hos videovåldssnackarna istället... sivert öholm skulle nog gilla en renesans...


signatur

spriten räddade mig från sporten

Medlem
Skrivet av shaitan:

kvinnor ojjar sig om att tjejer framställs på ett orealistiskt och sexistiskt sätt i spel,,,,, tja tycker ni är män framställs speciellt realistiskt? för män är ju byggda som hulken och har fickorna fulla med automatkarbiner...

recentionen som sådan av spelet var det inget större fel på.. men det gjordes till en Moot point i samband med inblandning av gubbsjukekommentarer.. det hör liksom inte hemma i en specrecention alls.. ta upp det på nån debattsida hos videovåldssnackarna istället... sivert öholm skulle nog gilla en renesans...

Vad gäller muskelmonstren i GoW så är väl den största skillnaden att de inte är objektifierade, i motsats till Lolipop och hennes väninnor, det är snedvridna ideal det också givetvis men med en helt annan laddning än i spel som försöker sälja på sex.


signatur

"It is by caffeine alone I set my mind in motion. It is by the beans of Java that thoughts acquire speed, the hands acquire shakes, the shakes become a warning. It is by caffeine alone I set my mind in motion."

Skriv svar