Epic: pc-spelandet har kört förbi konsolerna

Medlem

Bra uttalande imho.
Misstänker att nästa generations konsoler kommer innehålla utbytbar teknologi, där man kan lämna in sin konsol till närmaste verkstad för att få den uppgraderad (mot betalning). bara en tanke jag får..

Medlem

Att folk ens orkar försvara konsolerna... Det fanns en tid då jag hade försvarat dem men det var längsedan. Dagens konsoler är ett patetiskt skämt jämfört med tidigare generationer, framförallt SNES, PSX och PS2. Där snackar vi konsoler som konstant levererade unika spelupplevelser med spel som faktiskt vart bra och krävde en del av spelaren.

Kollar vi på dagens konsoler är 90% av spelen spel som hade lämpats tusen gånger bättre på en dator med dess bättre prestanda, online möjligheter och smidigare kontroller ( tb+mus).

Tänk själv när man poppade i spel så som Resident evil, Front mission, Zelda, Final fantasy och verkligen kände "Wow vilket underbart spel, det här trodde jag aldrig" och jämför sedan med dagens spel där du poppar i senaste CoD, Gears of war, Dragon age eller varför inte Halo och sedan tänker "Va fan är det här? 5 år sedan spelade jag precis samma skit på PC och gjorde det bättre".

Säger inte att alla konsol spel är dåliga men majoriteten av dem är det, nerdummade varianter av spel vi redan spelat för många år sedan. Sen problemet är väl att alla konsol fanboys i dagens läge, både här på Fz och andra sidor är antingen kids som aldrig spelat äldre konsoler och inte har något att jämföra med eller folk som aldrig ens har prövat att spela ordentligt på en PC.

Medlem

tråkiga är att konsolerna släpptes nu för ett tag sen... har samma innehåll och är lika bra som en standard dator nu, typ 6 år senare....


signatur

Requiēscat in pāce ~

Medlem

tråkiga också är att många spel blir faktiskt portade från 360:n... och grafiken är inte allt i ett spel...


signatur

Requiēscat in pāce ~

KoP
Medlem

Orka hålla på och käbbla. Riktiga gamers kan spela på vad som helst bara det kommer bra spel. Pc, Xbox, PS, Wii.. hell, even C64 (jo, det släppas faktiskt nya spel). Riktiga gamers känner ingen "rasism" gentemot andra format och plattformar. Revoir!

Medlem
Skrivet av Karelazi:
Skrivet av LariosoDog:

Och jag tror dagens konsoller är bra nog tekniskt

Nu måste du skoja, va?

Icke så.

När jag sitter med ett spel vad är det jag upplever?

Grafiken - helt ok. Många utvecklare har visat vägen att riktigt coola miljöer och interaktion mellan karaktärer fixar man i realtid.

Laddningstider av scener - nja, lite väl mycket tuggande. Mer minne skulle nog vara bra men det förstör inte upplevelsen. Oftast är det ju att man dör i ett moment och det skall laddas om. Utvecklarna kunde gott satsat på att installera mer på HD istället för att tugga BD. Hade varit tystare och snabbare(PS3an då jag snackar om).

Spelupplevelsen - ja, det varierar stort med spel. Ojämn kvalitet brister mest i mitt tycke.

Om vi pratar äventyr/action/rpg är stora majoriteten spel är vääääääldigt mycket upprepning av samma problematik. Samma typ av monster dyker upp gång på gång på gång och 80e gången är det inget kul eller intressant uppgift längre. Ingen ny situation eller annorlunda, bara upprepning och kanske allt svårare att döda dom eller liknande.

Välgjorda krigsspelen är dock ofta gjorda så man måste hitta en strategi och nya angreppsvinklar på varje uppgift. Det är ju en sak man gör rätt mycket- dödar fiender - men det blir intressant iom att det är olika sätt du tar dig till fienden- och du har tillgång till olika vapen i olika skeden i spelet. Du som spelare utvecklas och det tror jag är centralt för att tycka det är roligt att fortsätta.

Så att ge en unik och engagerande och ständigt varierad spelupplevelse är utmaningen utvecklarna står inför - snarare än att vara begränsade av hårdvara i konsollerna. Erbjuda att man kan lösa en uppgift på ett stort antal olika sätt - snarare än rent linjär historia. Relevant AI för SP. Krävs mer minne för detta - vet inte säkert - men det verkar inte vara det man pratar mest om för nästa generation från utvecklarna det jag läst intervjuer.

Olika spelnivåer finns ju redan idag - men om det saknas något på svåraste nivån har jag svårt att bedöma då jag inte spelat genom tillräckligt många spel än på Normal.

Så ser jag på det. Kanske snubben som var utvecklingsansvarig för Rage slog huvudet på spiken med - att utveckla dubbelt så många titlar på halva tiden mot idag är utmaningen - inte så mycket grafiskt egentligen.

Så hur man gör fler spel på kortare tid - men ändå ger helt nya spelupplevelser utan massa upprepningar är kärnan.

Man kan säga att spelutvecklingen inte alls hängt med hårdvaruutvecklingen.

Skrivet av Karelazi:
Skrivet av LariosoDog:

Konsollen är både mindre och tystare än en PC dessutom.

Mindre än en tower kanske, men HTPC? Njae.
Tystare? Inte en chans om du använder billig hårdvara (som för övrigt slår konsollerna utan problem). Går även att tysta ner högljudda komponenter genom att byta fläktar, installera vattenkylning, installera ljuddämpande material, eller byta till ett chassi som är gjort för att hålla nere ljudnivån.

Glöm för bövelen inte att en PC kan användas till mycket mer än bara gaming.

Milde tid - vem har lust att hålla på med alla dessa moddar. Väldigt mycket teoretiskt OM - OM - och OM igen. Och det krävs kunskap också som alla entusiaster för PC-spelandet har, men som inte alls stämmer för befolkningen i stort. Vi pratar ju om att få täckning för enorma utvecklingskostnader på ett spel - volym - volym - volym - är det som krävs.

Det snubben snackar om här är ju att de skulle som satsa mer på PC-spelandet pga teknisk hårdvara är bättre än konsoll-generationen. Tror han är helt fel ute om han tänker satsa mer på PC-plattformen än konsollerna. Det är en klick som betalar några procent av utvecklingskostnaderna.

Jodå, PC kan användas till massa bra saker - men det blir alltmer så att mobilerna och pads av olika slag ersätter varje hushålls behov av dator. Jag anar att PC-försäljning kommer att droppa kraftigt närmaste åren - det är inte lika självklart att det finns dator i ett hushåll framöver.

Om det nu går att få dugliga speldatorer för 5-6000 kr, varför startar då Dustin sin maskin på 10 000. Har en känsla att de referenser PC-entusiasterna har till dugliga maskiner är sådana de aldrig själv skulle använda.

Och om man tror att PC-spelandet kommer att öka kraftigt framöver så tror jag man bortser från den mobila utvecklingen. Man tittar för mycket bakåt hur utvecklingen VARIT - ingen framsynthet.

Inaktiv

Alla ni som tror att konsoler spelar i 1920x1080 (FULLHD) bara för att ni har såna skärmar. Lämna tråden... NU.

Oj ingen förespråkare för konsoler kvar?


signatur

a"C"RED -

Medlem
Skrivet av LariosoDog:
Skrivet av Karelazi:
Skrivet av LariosoDog:

Och jag tror dagens konsoller är bra nog tekniskt

Nu måste du skoja, va?

Icke så.

När jag sitter med ett spel vad är det jag upplever?

Grafiken - helt ok. Många utvecklare har visat vägen att riktigt coola miljöer och interaktion mellan karaktärer fixar man i realtid.

Laddningstider av scener - nja, lite väl mycket tuggande. Mer minne skulle nog vara bra men det förstör inte upplevelsen. Oftast är det ju att man dör i ett moment och det skall laddas om. Utvecklarna kunde gott satsat på att installera mer på HD istället för att tugga BD. Hade varit tystare och snabbare(PS3an då jag snackar om).

Spelupplevelsen - ja, det varierar stort med spel. Ojämn kvalitet brister mest i mitt tycke.

Om vi pratar äventyr/action/rpg är stora majoriteten spel är vääääääldigt mycket upprepning av samma problematik. Samma typ av monster dyker upp gång på gång på gång och 80e gången är det inget kul eller intressant uppgift längre. Ingen ny situation eller annorlunda, bara upprepning och kanske allt svårare att döda dom eller liknande.

Välgjorda krigsspelen är dock ofta gjorda så man måste hitta en strategi och nya angreppsvinklar på varje uppgift. Det är ju en sak man gör rätt mycket- dödar fiender - men det blir intressant iom att det är olika sätt du tar dig till fienden- och du har tillgång till olika vapen i olika skeden i spelet. Du som spelare utvecklas och det tror jag är centralt för att tycka det är roligt att fortsätta.

Så att ge en unik och engagerande och ständigt varierad spelupplevelse är utmaningen utvecklarna står inför - snarare än att vara begränsade av hårdvara i konsollerna. Erbjuda att man kan lösa en uppgift på ett stort antal olika sätt - snarare än rent linjär historia. Relevant AI för SP. Krävs mer minne för detta - vet inte säkert - men det verkar inte vara det man pratar mest om för nästa generation från utvecklarna det jag läst intervjuer.

Olika spelnivåer finns ju redan idag - men om det saknas något på svåraste nivån har jag svårt att bedöma då jag inte spelat genom tillräckligt många spel än på Normal.

Så ser jag på det. Kanske snubben som var utvecklingsansvarig för Rage slog huvudet på spiken med - att utveckla dubbelt så många titlar på halva tiden mot idag är utmaningen - inte så mycket grafiskt egentligen.

Så hur man gör fler spel på kortare tid - men ändå ger helt nya spelupplevelser utan massa upprepningar är kärnan.

Man kan säga att spelutvecklingen inte alls hängt med hårdvaruutvecklingen.

Skrivet av Karelazi:
Skrivet av LariosoDog:

Konsollen är både mindre och tystare än en PC dessutom.

Mindre än en tower kanske, men HTPC? Njae.
Tystare? Inte en chans om du använder billig hårdvara (som för övrigt slår konsollerna utan problem). Går även att tysta ner högljudda komponenter genom att byta fläktar, installera vattenkylning, installera ljuddämpande material, eller byta till ett chassi som är gjort för att hålla nere ljudnivån.

Glöm för bövelen inte att en PC kan användas till mycket mer än bara gaming.

Milde tid - vem har lust att hålla på med alla dessa moddar. Väldigt mycket teoretiskt OM - OM - och OM igen. Och det krävs kunskap också som alla entusiaster för PC-spelandet har, men som inte alls stämmer för befolkningen i stort. Vi pratar ju om att få täckning för enorma utvecklingskostnader på ett spel - volym - volym - volym - är det som krävs.

Det snubben snackar om här är ju att de skulle som satsa mer på PC-spelandet pga teknisk hårdvara är bättre än konsoll-generationen. Tror han är helt fel ute om han tänker satsa mer på PC-plattformen än konsollerna. Det är en klick som betalar några procent av utvecklingskostnaderna.

Jodå, PC kan användas till massa bra saker - men det blir alltmer så att mobilerna och pads av olika slag ersätter varje hushålls behov av dator. Jag anar att PC-försäljning kommer att droppa kraftigt närmaste åren - det är inte lika självklart att det finns dator i ett hushåll framöver.

Om det nu går att få dugliga speldatorer för 5-6000 kr, varför startar då Dustin sin maskin på 10 000. Har en känsla att de referenser PC-entusiasterna har till dugliga maskiner är sådana de aldrig själv skulle använda.

Och om man tror att PC-spelandet kommer att öka kraftigt framöver så tror jag man bortser från den mobila utvecklingen. Man tittar för mycket bakåt hur utvecklingen VARIT - ingen framsynthet.

Ska köpa dator på Dustin och får en grym dator för 6.5k kronor ^^ plock,köp & bygg mkt bättre än köp hel ^^


signatur

Requiēscat in pāce ~

Medlem
Skrivet av Sapiens:

Lite kul att du väljer att ta upp ett spel som åldrats lika bra som brödlimpa i en möglig källare, ett spel som utan moddar ser förjävlig ut där 90% av alla quest går ut på att springa ner i en tråkig gråbrun grotta/kloak/ruin ;D.

A för det var verkligen relevant till hur vidare konsoler klarar av stora öppna miljöer?


signatur

// Bacon <3

Medlem
Skrivet av Muthoz:

Ska köpa dator på Dustin och får en grym dator för 6.5k kronor ^^ plock,köp & bygg mkt bättre än köp hel ^^

Betvivlar jag inte alls - du har ju kunskapen att göra det.

Varför finns inte det som färdigt paket då?

Svar : Det är ingen marknad någon räknar med.
Och ett färdigt paket skulle nog bli 8000 kr sådär(betald anställd som skall bygga ihop).

Så du är ändå 3 ggr över vad konsollerna kostar!

Kärnan i det vi diskuterar är ju huruvida utvecklarna borde satsa mer på PC än konsoll pga teknisk överlägsenhet.

Det är nog en viss procent som är tekniskt intresserade som betalar så mycket mer för vad den tekniken ger.

Överlag får PC-spelare mer tekniska problem ovanpå det. Det är mer hårdvaror och drivrutiner som skall vara uptodate.

Det lilla bättre teknik ger äts up med råge av prisbild och strul som ingen har tid eller lust med.

Om vi tar tidigare exempel där något på Shift forum nämnde att 4% av sålda Shift 1-spel sålts till PC-plattformen Så är 3 av 4 som har problem på forumet just PC-spelare.

Minusposterna för PC överstiger plusposterna. Jag tror att det är så det är.

Medlem

det finns ingen anledning att kriga fram o tillbaka, konsol kommer alltid ha sina fans så även pc!
jag äger personligen en ps3 och pc, jag använder ps3 enbart till sportspel o fighting spel med vänner mer än så kan den inte leverera, men det kanske har att göra med att jag inte kan tänka mig en fps spel med handkontroll och är uppvuxen med tb+mus.

men efter att ha läst alla inlägg måste jag bara påpeka några saker:
1. Att dator kostar mer än konsol är ju för att dator inte enbart är till för spel, du kan göra mycket mer
men en dator, köra program, se/ lyssna på media, surfa, skapa media mm mfl vilket gör datorn till
en mer komplett home entertainment produkt än vad konsol tycks vara då den är till för spel primärt
och media sekundärt och inte mycket mer.

priset på bägge, de dagar man var tvungen att köpa ny dator varje år är förbi tack vare konsolerna som förhindrar spel utvecklare att lägga krut på spelet, varför? jo när näst till all spel konverteras från konsol till pc så behövs det inte massiv prestanda för att få ut all kraft från spelet.
jag har 2 datorer ena är ny och den andra har 3 år på nacken, men de flesta spel flyter på den gamla av just den anledningen. givitvis är inte allt på högsta men ser bättre ut än konsol ändå.

2. de som påstår att det inte behövs teknik/prestanda/grafik och det e spelupplevelsen som räknas måste börja läsa på lite och börja tänka om, ju bättre hårdvara du har desto mer beräkningar kan din maskin göra vare sig pc eller konsol, så när en programmerare sitter och ska göra ett spel
intellektuell krävande så måste han ta hänsyn till hur många beräkningar din maskin kan göra, så om inget annat så bidrar hårdvara mer utrymme för spelutvecklare.

3. jag vill inte säga att konsol folket köper vad som helst men de är lite av anledningen att vissa spel serier finns kvar, pc folket har överlag mer krav och är svåra att tillfredsställa och ur ren ekonomiskt synpunkt så är konsol folket att föredra framför pc folket, då de köper i stort sett vad som
helst ( nu pratar jag om majoritet och inte minoritet).
varför skulle vissa speltillverkare anstränga sig mer när de bara sätter en autoaim funktion och utan större innehåll och folk är lyriska?
pc spelarna rasar vid minsta lilla och just dessa tänjer på gränserna.

det e vi konsumenter som ska ställa krav, om de säljer utgånget kött till dig och du köper det till fullpris, då är det ditt fel och du ser till att de inte tar in nytt för de kan ju sälja skiten till max pris oavsett, så vare sig pc eller konsol så handlar allt om att ställa krav på de stora aktörerna.
det är de som ska ändra beteende, så istället för att hoppa på varandra hade det varit optimalt om man hade enade fronter och ställde gemensamt höga krav på spel o spel maskin!

Inaktiv

Mycket klagande på konsoller och PC hit och dit. Folk väljer väl det som passar dom och det dom vill ha ut bäst.

Jag antar att ni som klagar på hur dyra PCs är och att konsol därför är bättre sitter och postar på FZ från era PS3or och Xbox360s? Eller har ni kanske en PC där också? Det kostar kanske en liten slant mer att ha en riktigt bra PC, men ingenting när man tänker på priset för både PC och konsol sammanlaggt för man kommer ju ändå ha båda.

Medlem
Skrivet av anon_98854:
Skrivet av Ichinin:

Duuh?

Orsaken att konsoller får så mycket publicitet och hypeas till skyarna är att pressen i Usa skriver mycket om konsoller och tror att Usa är hela världen, medan i Europa så finns en annan kultur där vi som spelar hög medelålder (ca 30+), har lön och är inte beroende av att mamma och pappa ska köpa oss en spelplattform och istället bygger våra datorer med ordentlig hårdvara som dessutom kan uppdateras.

Du tror väl inte på allvar att 30-plussare med god ekonomi och high-end datorer utgör majoriteten av spelarna här i Sverige?

Genomsnittsspelaren är 35 år, inte en 13 åring med mammas konsoll som du verkar tro.
Hela branschen har hållts tillbaka pga konsoller och vad som är än värre är att man till och med gått bakåt i tiden för att göra spelen spelbara på sketna konsoller.

http://gamerjunk.net/wp-content/uploads/2010/11/wpid-fps.jpg

Medlem

sen när konsollerna kommer är de bättre än datorerna i någon månad eller två kanske rent av ett år sen kommer pc:n rrrrrrrrrrrrrrrammmmmmm förbi tills nästa konsolgeneration


signatur

Now you're playing with power... NOW YOURE PLAYING WITH FUCKING SHIT, YOURE BETTER OFF FUCKING SHIT THAN FUCKING WITH THIS FUCKED UP SHIT

Medlem
Skrivet av robineng:

Det kostar kanske en liten slant mer att ha en riktigt bra PC, men ingenting när man tänker på priset för både PC och konsol sammanlaggt för man kommer ju ändå ha båda.

Intel Core i7 930 @ 2.80GHZ
Corsair 6GB DDR3 XMS3
ATI Radeon Asus EAH5770 CuCore 1GB GDDR5

Det kostar, ja det stämmer, när en dator inköpt 2010 (ovan), okey jag vet jag inte har ett monster till dator, men det stämmer att det kostar när redan 2011 så börjar den protestera mot spel som får den att gå på knäna, och vill att du uppgraderar komponenter för att kunna spela något flytande i 1080p på MAX settings iof.


signatur

| R7 3800x | be quiet! Dark Rock 4 Pro | Gigabyte X570 Aorus Elite | Aorus RGB 2x8GB 3200mhz cl16 |
| Nvidia RTX 2060 Super | Kingston A2K 250GB + 1TB + KC2500 2TB | Corsair RM750 | Fractal Design Meshify C |

Medlem
Skrivet av syossin:

men det kanske har att göra med att jag inte kan tänka mig en fps spel med handkontroll och är uppvuxen med tb+mus.

Jo, det framgår allt tydligare

PC har tb+mus därför är det bättre med PC som plattform för vissa.

Tycker också att det är en brist att inte mus kan anslutas till PS3 och mappas till valfri spak.
Lite överraskad över frånvaro av alla inställningar på OS-nivå som skulle gjort det mer öppet att ansluta andra kontrollers. Nu måste spelutvecklarna stödja precis den ratten osv vilket leder till massa olika resultat med olika kontrollers. Vissa får spelet att lagga för det är så tätt med events osv.

Skrivet av syossin:

men efter att ha läst alla inlägg måste jag bara påpeka några saker:
1. Att dator kostar mer än konsol är ju för att dator inte enbart är till för spel, du kan göra mycket mer
men en dator, köra program, se/ lyssna på media, surfa, skapa media mm mfl vilket gör datorn till
en mer komplett home entertainment produkt än vad konsol tycks vara då den är till för spel primärt
och media sekundärt och inte mycket mer.

priset på bägge, de dagar man var tvungen att köpa ny dator varje år är förbi tack vare konsolerna som förhindrar spel utvecklare att lägga krut på spelet, varför? jo när näst till all spel konverteras från konsol till pc så behövs det inte massiv prestanda för att få ut all kraft från spelet.
jag har 2 datorer ena är ny och den andra har 3 år på nacken, men de flesta spel flyter på den gamla av just den anledningen. givitvis är inte allt på högsta men ser bättre ut än konsol ändå.

Jo, dator kan användas till mer än att spela spel

Men det kan PS3 också med BD-spelare, spellistor för musik och annat. I mitt tycke bling-bling men en del efterfrågar det såg jag på PSN forum.

Och vad gäller skaffa PC i famlijen, så försvinner skälet efter hand som man har smarta mobiler.

Skall vi skaffa en enda PC till familjen - eller vill ni har var sin konsoll?

Och att det ser bättre ut med PC är att datormonitor är bättre är TV-skärm som många använder.

Och kör man dessutom scart mot TV blir ju skillnaden desto större. Påmodulerad info till analog och sedan avkodat A/D igen gör stor skillnad.

Skaffa modern skärm med hdmi-ingång och jämför PC och konsoll.

Skrivet av syossin:

2. de som påstår att det inte behövs teknik/prestanda/grafik och det e spelupplevelsen som räknas måste börja läsa på lite och börja tänka om, ju bättre hårdvara du har desto mer beräkningar kan din maskin göra vare sig pc eller konsol, så när en programmerare sitter och ska göra ett spel
intellektuell krävande så måste han ta hänsyn till hur många beräkningar din maskin kan göra, så om inget annat så bidrar hårdvara mer utrymme för spelutvecklare.

Jodå, mer av allt, cpu, gpu, minne underlättar saker.

Men kan även vara så att utvecklarna blir lata och förlitar sig på att det kommer saker i hårdvara senare så man bryr sig aldrig att optimera sina algoritmer för att rendera en scen. Vi drar ned framrate istället, mycket enklare.

Som jag ser det är inte hårdvara den avgörande svaga delen idag för spelutvecklarna. Skapa innovativt nytänk med nya spelupplevelser för spelarna det är den riktigt stora grejen.

Skrivet av syossin:

3. jag vill inte säga att konsol folket köper vad som helst men de är lite av anledningen att vissa spel serier finns kvar, pc folket har överlag mer krav och är svåra att tillfredsställa och ur ren ekonomiskt synpunkt så är konsol folket att föredra framför pc folket, då de köper i stort sett vad som
helst ( nu pratar jag om majoritet och inte minoritet).
varför skulle vissa speltillverkare anstränga sig mer när de bara sätter en autoaim funktion och utan större innehåll och folk är lyriska?
pc spelarna rasar vid minsta lilla och just dessa tänjer på gränserna.

det e vi konsumenter som ska ställa krav, om de säljer utgånget kött till dig och du köper det till fullpris, då är det ditt fel och du ser till att de inte tar in nytt för de kan ju sälja skiten till max pris oavsett, så vare sig pc eller konsol så handlar allt om att ställa krav på de stora aktörerna.
det är de som ska ändra beteende, så istället för att hoppa på varandra hade det varit optimalt om man hade enade fronter och ställde gemensamt höga krav på spel o spel maskin!

Jo, det är har vi ju hört - PC-spelare är så krävande - och i denna betydelsen som positiv egenskap.

Det är väldigt nedlåtande att alla som inte är de mest hardcore och sitter med grafikkort som kostar lika mycket som konsoll är någon grå massa idioter som inte veeeeeeet vad ett riktigt spel är. Det fullkomligt vimlar av den inställningen hos PC-spelarna.

- Vi är så väldigt speciella och duktiga och därför tittar vi ned på alla andra
- Vi är såååååååååå avancerade och ställer såååååååå höga krav och är såååååååå missförstådda och diskriminerade.
- Att vi överhuvud taget skall behöva se ordet konsoll i skrift är ett övergrepp bara det.

PC-spelare framstår som en samling prinsessor. Rent snobberi....

Om det finns autoaim på lättaste nivån och det gör det riktigt roligt för några så de köper spelen så hjälper ju det till att finansiera att det kommer nya titlar man kan spela på avancerad eller insane nivå också. Glöm inte det. Och om spelet har karaktären att det är värt att spela om igen så kan man spela på svårare sedan.

Apache AirAssault är lite så - grundnivån så räcker det att köra helikoptern på plats och hovra så sköter coop att fienden blir nedgjorda. Sedan när man fått rutin på att köra koptern så tar man kommando över skjutningen också.

Om man är 6 år och börjar spela så ser ju företagen vaklart att detta är början på en lång och trogen relation till en kund som kommer köpa spel i 50-60 år till om de bara har glädje av det. Nu kanske det skiter sig iom att våld inte får förekomma och vända sig till de yngsta men det är ju en annan sak.

Att göra spel som bara vänder sig till insane-level-spelare går inte ihop sig. Så länge man kom undan med skjuta högt och lågt så var ju spelen enkla att utveckla. När man skjutit sönder människor och prylar så det splattar runt hela skärmen ett tag så vill man ha något mer.

Medlem

God morgon på dig Mark Rein...Men hur som helst är inte grafik allt..

Medlem

LariosoDog som du märkte skrev jag majoritet o inte minoritet av konsoll spelare, och hur jag drar den slutsatsen är listan av spel, hur dessa spel ser ut, vilken pubilk dessa spel har, och vad de kräver av spel utvecklare, återigen poängterar majoritet, och det kan ingen förneka!

LariosoDog du hängde inte riktigt med i min slutsats, och det var att man skulle ha enat front och kräva mer!

hur ofta (återigen majoritet, av både spel o spelare) har man klarat av en spel på vare sig easy eller normal har man valt att spela om det spelet igen? och nu snackar vi bara solo play inte multiplayer.

ingen är trogen kund ska du veta dessa 6 åringar som du pratar om tycker mer om angry birds än vanlig konsol (subjektiv synvinkel)

att göra ett spel svårt ger en personlig tillfredsställelse, det ligger hos alla människor, om du har idrottat vet du att de specialla gångerna är inte när ni utklassade motståndar laget, utan den ni vann på övertid med hjärta o själ.

vi betalar stora summor för våra maskiner och spel vare sig konsol eller pc, och vi har rätt tycka till om ngt inte är rätt.

och när man ska analysera ett problem måste man se grunden till varför problemet existerar, och att konsol inte har utvecklats och bidrar till att hindra utvecklingen är just roten till problemet.

det låter inte logiskt när det finns mycket bättre och mer avancerade hårdvara och detta kan bidra med att öka din spel upplevelse och sen skiter du i det och säger nej.

teknik och innoavtion inom spel går hand i hand, BF3 med frostbite är bevis på det, läs lite varför de valde att ha pc som huvudplattform.

du behöver inte ha en mainstream spel som har konsol som huvud plattform för att lyckas sälja bra, skapa en bra spel som ex witcher 2 eller bf3 så ska du se att pc folket inte är som du tror!

Medlem
Skrivet av syossin:

LariosoDog som du märkte skrev jag majoritet o inte minoritet av konsoll spelare, och hur jag drar den slutsatsen är listan av spel, hur dessa spel ser ut, vilken pubilk dessa spel har, och vad de kräver av spel utvecklare, återigen poängterar majoritet, och det kan ingen förneka!

LariosoDog du hängde inte riktigt med i min slutsats, och det var att man skulle ha enat front och kräva mer!

hur ofta (återigen majoritet, av både spel o spelare) har man klarat av en spel på vare sig easy eller normal har man valt att spela om det spelet igen? och nu snackar vi bara solo play inte multiplayer.

ingen är trogen kund ska du veta dessa 6 åringar som du pratar om tycker mer om angry birds än vanlig konsol (subjektiv synvinkel)

att göra ett spel svårt ger en personlig tillfredsställelse, det ligger hos alla människor, om du har idrottat vet du att de specialla gångerna är inte när ni utklassade motståndar laget, utan den ni vann på övertid med hjärta o själ.

vi betalar stora summor för våra maskiner och spel vare sig konsol eller pc, och vi har rätt tycka till om ngt inte är rätt.

och när man ska analysera ett problem måste man se grunden till varför problemet existerar, och att konsol inte har utvecklats och bidrar till att hindra utvecklingen är just roten till problemet.

det låter inte logiskt när det finns mycket bättre och mer avancerade hårdvara och detta kan bidra med att öka din spel upplevelse och sen skiter du i det och säger nej.

teknik och innoavtion inom spel går hand i hand, BF3 med frostbite är bevis på det, läs lite varför de valde att ha pc som huvudplattform.

du behöver inte ha en mainstream spel som har konsol som huvud plattform för att lyckas sälja bra, skapa en bra spel som ex witcher 2 eller bf3 så ska du se att pc folket inte är som du tror!

Det kan nog tänkas att jag kommenterat i ordalag utifrån vad jag läst från flera - inte bara kommentar till dig specifikt.

Enad front är ju bara att avstå från att köpa om spelet inte uppfyller det krav man har. Droppa inlägg på forum hos utgivarna så de får lite feedback kanske. Det är väl ung. vad man kan göra.

Har inte spelat ett enda spel helt igenom än. Jag har spelandet mer som alternativ till satellit-kanaler och har alla möjliga jag fortsätter på lite då och då. Så det är bara Dirt 2 jag kör om racen på svårare där jag får sköta växlingar också och försöker bli bättre så jag vinner allt oftare. Uncharted 2 och dom äventyrsspelen är ju megastora. En paus inemellan är nödvändig. Kommer jag att spela om det på svåraste - tror inte det.

Känslan att man blir bättre succesivt håller jag med om är viktig. Men att det är svårt är ju väldigt subjektivt. Har startat ett par spel där man tar en kula så är man död och får ta om scenen. Efter upprepning 7-8 ggr och man fortfarande inte fattar varför man dör. Hur spännande är det för fortsättningen? Det är ju så individuellt vad som är svårt beroende på hur mycket man spelat.

Det allra första spelet jag köpte för att ha något att spela(var överraskad att PS3an inte hade ett enda spel från start) var StormRise bara för det var billigt. Det var skitmycket manövrer att lära sig hoppa mellan sina trupper. Det var lite tutorials men det var inte lätt. Sedan läste jag recensioner(vilket jag skulle gjort före köp) och de fick dåligt betyg 2 eller så för att det var så dåligt förklarat. Recensenter tyckte det var för svårt då det inte fanns de kartor för att orientera sig osv.

Så svårt har flera dimensioner - det kan vara svårt för att det är noll förklarat hur det är uppbyggt.

Så flera svårighetsnivåer med olika assistans är ju dit utvecklingen går - och det är bra i mitt tycke. Man måste kunna komma igång lite - sedan starta nytt game och ställa på svårare.

Sedan om hårdvaran igen - vi kan inte byta plattform vareviga generation av chip som dyker upp. Inte ens pc-folket vill byta grafikkort så fort något nytt stöds i ett nytt spel. Det är ju en hel konsoll i kostnad bara där. 2013-2014 för nästa generation blir nog bra.

Om PS4 blir upp-kompatibel med PS3-spelen är ju hoppet mindre och det gör ju inget om det kommer tidigare. Men om det blir som med PS2-spel på PS3 att de såg det nödvändigt att skrota stödet i slutändan hoppas jag på 2-3 år tills PS4.

Medlem

"Glöm inte att alla spel i slutändan görs på en pc. Pc kommer alltid vara verktygen genom vilka alla spel görs, säger Mark Rein.
– Med en pc kan du simulera framtiden – du kan sätta i tillräckligt med hårdvara i en pc för att visa hur en framtida konsol kommer se ut."

Något att begrunda.


signatur

Att spela elektroniska spel är inte en mänsklig rättighet.

Skrivet av LariosoDog:

Betvivlar jag inte alls - du har ju kunskapen att göra det.

Varför finns inte det som färdigt paket då?

Svar : Det är ingen marknad någon räknar med.
Och ett färdigt paket skulle nog bli 8000 kr sådär(betald anställd som skall bygga ihop).

Så du är ändå 3 ggr över vad konsollerna kostar!

Kärnan i det vi diskuterar är ju huruvida utvecklarna borde satsa mer på PC än konsoll pga teknisk överlägsenhet.

Det är nog en viss procent som är tekniskt intresserade som betalar så mycket mer för vad den tekniken ger.

Överlag får PC-spelare mer tekniska problem ovanpå det. Det är mer hårdvaror och drivrutiner som skall vara uptodate.

Det lilla bättre teknik ger äts up med råge av prisbild och strul som ingen har tid eller lust med.

Om vi tar tidigare exempel där något på Shift forum nämnde att 4% av sålda Shift 1-spel sålts till PC-plattformen Så är 3 av 4 som har problem på forumet just PC-spelare.

Minusposterna för PC överstiger plusposterna. Jag tror att det är så det är.

Så det du förespråkar är att konsoler faktiskt är bättre för folk som varken besitter kunskapen att ta hand om en PC eller finner det värt att lägga ut mera pengar på ett överlägset spelsystem? Absolut jag håller med dig till fullo. Men för oss som faktiskt märker skillnaden mellan en ferrari och en skoda så handlar denna fråga om något helt annat, den handlar om framtidens möjligheter och vad som håller tillbaka dem.

Jag minns när jag såg första teasern på half-life 2, steget till Source motorn och Direct X 9 var ett gigantiskt kliv i utvecklingen för att inte tala om ljudet, fysiken och optimeringen. Nu lyfter jag bara på ögonbrynen när jag ser godiset nya grafikkort och spel lockar med, detta är på grund av konsolernas överdrivna livslängd och jag hoppas så innerligt att marknaden kommer prioriteras annorlunda i framtiden.

Ni som använder hårdvarukrävande multiplattformstitlar som tekniskt sett fungerar överlägset på konsol som ett argument för konsolens styrka som plattform förbiser ironin i det ni säger. Optimeringen för PC versionen ligger alltid sist på deras to do list på grund av konsolernas svaghet. All kraft går till att över huvud taget få det hela spelbart på konsolens hårdvara. Det är ett faktum.

Det finns även möjligheten att göra som jag, köpa en handkontroll och koppla datorn till TV'n, för vissa spel fungerar faktiskt bäst framför soffan men så länge det finns till PC så finns det ingen anledning för mig att spela det på varken lådan eller PS3an. Enda anledningen för konsol i mitt hem är konsolexklusiviteten spelmarknaden lider utav.

http://en.wikipedia.org/wiki/Xbox_360_hardware

Kika bara på komponenterna som finns i lådan, att de fick GTA 4 att flyta är ett mindre underverk och det är logiskt att PC versionen fick lida av problem när det väl släpptes. Om spelen utvecklades exklusivt till PC däremot, om de ledande utvecklarna istället för att sätta ribban efter förrförra generations hårdvara kunde sätta den efter nästa generations hårdvara inom PC världen, oj oj oj!

Självklart är det inte bara grafiken som detta berör...

Medlem
Skrivet av Tybalt:
Skrivet av Apministern:
Skrivet av kebbe:

Roligt att Wii ens nämns i sammanhanget.

Wii är en bra konsol

Min femåriga samsungtelefon är en bra telefon. Det går att telefonera på den.

Wii är en bra konsol


signatur

Everybody needs help.

Medlem

Alla konsoler är skräp. Hoppas att vi får se lite PC exklusivt från EPIC i framtiden. UT '99 var ett av de bästa spelen någonsin.

Medlem
Skrivet av liberator:
Skrivet av MaXMC:

Jag tycker det är rätt skönt att konsolerna begränsar grafiken just nu, det hjälper till att få fler som kan spela. t.ex. så kan jag spela med mitt något äldre grafikkort (som var bäst för 3 år sedan) och ändå Maxa allt så att det ser bra ut.

Jag behöver inte lägga dyra pengar på att uppgradera något som jag använder till en handfull spel...

Att hårdvaran begränsar kreativiteten är bara bullshit. Du behöver inte göra ett spel som är top-notch grafiskt, om du vill kan du lägga dig på en mycket acceptabel nivå och ändå få med bra AI och andra funktioner.

Vänta?...

Först säger du att eftersom konsoler begränsar utveckling så kan du spela med ditt gamla grafikkort. Sen säger du att det är utvecklarna som gör fel för att de vill göra snygga spel?

Äger både en PC och xbox360 och de fyller två helt olika behov. Så kan det vara, men det blir alltid trisst när de går ihop sig så någon av de två blir lidande.

För övrigt låter det som ett genuint trollstatement...

Ja, konsolerna begränsar ju så att jag kan spela "nya" spel med mitt äldre grafikkort.
Jag säger inte att utvecklarna gör fel för att de vill göra snygga spel. Men ofta så sattsas det väldigt mycket på snygg grafik och inte alls så mycket på gameplay och AI.
Titta på Wii t.ex. Där behöver det inte vara supersnygg grafik för att spelen ändå ska vara bra. (Zelda, Metroid, RE 4 etc).
Tittar du på vad Valve och Blizzard gör så ser de till att StarCraft 2, WOW samt Portal och Left 4 Dead fungerar på äldre datorer. Detta för att den största spelmarknaden är inte folk med SLI och Quad core processorer.

Tittar du på min spellista på FZ så ser du att jag spelar många spel som inte har bra grafik alls. Minecraft och Dwarf Fortress kommer närmast på tal.

Jag äger också PC och PS3, 360:n fick utebli eftersom nästan alla spel ändå kommer till PC.

Medlem
Medlem

"Konung skrev:
Om ni PC-fanboys vill lägga alla era pengar på ny hårdvara varje halvår så fine för mig. Jag, och de flesta som spelar, lägger hellre pengarna på en konsol som kostar 2-4000 en gång var 5e år istället. Sen om det inte är den absolut snyggaste grafiken och nyaste hårdvaran i slutet av konsolgenerationen får man leva med det. Konsoler är så mycket mer prisvärt vilket gör att de alltid kommer tilltala den större massan.

Det finns viktigare saker att lägga pengarna på än hårdvara som genererar några extra detaljerade texturer och lite högre upplösning.

Nu är det ju däremot så att majoriteten av PC-fanboysen inte uppgraderar sin dator varje halvår utan på sin höjd en gång om året om ens det. Själv uppgraderade jag vart tredje år med det fetaste som gick att få vid tillfället.

Om man faktiskt räknar på det lite så tycker jag inte alls att det blir så stor skillnad ekonomiskt sett mellan PC vs konsol.

Säg att du i snitt köper ett nytt spel varannan månad till konsol för 600 kr/st. Det blir 18 000 kr på fem år. Majoriteten av konsolspelarna köper sina spel - försäljningssiffror ljuger inte. Lägg sedan till xbox, handkontroller, xbox live, i värsta fall en ny xbox pga RRoD. Den gamla 42"-tvn kanske inte duger längre så man köper en ny efter något år. Säg 10 000kr lågt räknat bara där.

Vad lägger en random PC-spelare ut på fem år? En komplett gamingdator för 15 000 kr + skärm, mus och tangentbord. Säg 20 000 kr högt räknat. Spelen då? Ärligt talat och med handen på hjärtat, hur många spel köper en PC-spelare normalt sett under ett år? Majoriteten av dom tankar hem spel som inte kräver online autentisering av något slag för att spela och köper resten. Vad kan det bli? 5 st? Det var ungefär vad jag köpte när jag endast spelade på PC och då tyckte ändå många kompisar att jag la ner på mycket pengar på spel. Säg 10 000 kr (400 kr/st) på fem år. Personligen tycker jag att det låter extremt mycket för PC-spel så det är förmodligen betydligt lägre.

Säg att dom uppgraderar datorn en gång under dessa fem år med det fetaste som går att få när det gäller ny processor, nytt grafikkort, moderkort och minnen. Vad kan det gå på? Vi säger ca 10 000 kr, väldigt högt räknat. Alla köper inte det fetaste som finns.

Vad har vi så här långt?

PC: 40 000 kr om vi drar till med den otroliga summan på 10 000 kr för bara spel under samma fem år och att personen uppgraderar datorn för 10 000 kr under dessa år.
Konsol: Ca 25 000 kr för fem år om man räknar med att konsolspelaren inte har köpt någon ny tv under den perioden.

Högst individuellt så klart men jag tvivlar starkt på att en PC-spelare lägger så mycket som 10 000 kr på bara spel under en femårsperiod och jag tvivlar även starkt på att en konsolspelare sitter med samma tv under fem års tid.

Så vad vi egentligen har är ungefär samma kostnad för båda "sidorna". Men som sagt det är högst individuellt och jag t.ex har köpt fler än 6 st spel till xbox redan i år samt köpt en ny xbox eftersom att den gamla dog pga RRoD för andra gången. Skitkvalitet är vad det är.

Så att påstå att det är mycket billigare att vara konsolspelare är ganska fel i mina ögon. Nu har jag inte räknat med att jag själv har lagt ut närmare 40 000 kr för min 60" Pioneer Kuro men folk är inte lika korkade som jag. "

Jag tycker att du räknar galet på flera ställen, men låt oss säga att du har "rätt". Tycker du isåfall verkligen att 25000 och 40000 är ungefär lika mycket? 40000 är ju 60% mer än 25000, en rätt rejäl skillnad.

Får man RLOD så har man garanti, så man behöver inte alls köpa en ny Xobx 360. Spelar man PS3 så gäller också garanti och risken är ännu mindre att man ska råka ut för det.

Köper man mycket budgetspel så är PC överlägset mycket billigare, många budgetspel på konsol som kostar runt 200 kostar inte mer än 100 på PC. Många budgetspel som kostar runt 100 kr på konsol går loss på runt en femtiolapp på PC. Det är en väldigt stor skillnad, procentuellt sett, och om man köper många lite billigare spel istälet för några nya spel så blir skillnaden stor. Ett budgetspel är ju cirka 100 % dyrare på konsol medan ett nytt spel är cirka 50% dyrare. (400 mot 600, även om man nog kan få tag på nya konsolspel billigare än så om man anstränger sig lite)...

Spelar man budgetspel så behöver man kanske inte heller lika hög prestanda på sin PC.Nöjer man sig med mittimellaninställningar och köper lite äldre spel kan man komma väldigt billigt undan med PC. Än billigare blir det om man väljer Gametaps allt du kan spela-buffé (typ som spotify, fast inte streamat då) och betalar runt en hundring i månaden för tillgång till deras spelbibliotek på några hundra spel. Inga nya spel dock, de flesta rätt gamla, men det fylls kontinuerligt på med nya titlar som funnits ute ett tag på marknaden och börjar bli gamla eller budget.

Inaktiv
Skrivet av henkka:
Skrivet av Mjauv:
Skrivet av Ichinin:

Duuh?

Orsaken att konsoller får så mycket publicitet och hypeas till skyarna är att pressen i Usa skriver mycket om konsoller och tror att Usa är hela världen, medan i Europa så finns en annan kultur där vi som spelar hög medelålder (ca 30+), har lön och är inte beroende av att mamma och pappa ska köpa oss en spelplattform och istället bygger våra datorer med ordentlig hårdvara som dessutom kan uppdateras.

Du tror väl inte på allvar att 30-plussare med god ekonomi och high-end datorer utgör majoriteten av spelarna här i Sverige?

Genomsnittsspelaren är 35 år, inte en 13 åring med mammas konsoll som du verkar tro.
Hela branschen har hållts tillbaka pga konsoller och vad som är än värre är att man till och med gått bakåt i tiden för att göra spelen spelbara på sketna konsoller.

http://gamerjunk.net/wp-content/uploads/2010/11/wpid-fps.jpg

Har du något belägg för att åldersgenomsnittet är så högt? Din bildlänk säger f ö inte så värst mycket, om du menar att spel back-in-the-days var mindre linjära så får det stå för dig - det är iaf inte vad jag minns.

Gå bakåt i tiden? Care to explain?

Medlem
Skrivet av Sergey:

Det tråkiga är ju att det är konsolerna som begränsar allt som heter grafik och teknologin inom spel.

Just nu t.ex kan du ha flera år gammal hårdvara och ändå kunna maxa majoriteten av spelen som släpps just på grund av att de är anpassade till konsoler och det är inte direkt höga krav.

Fattar knappt varför man ens släpper nya grafikkort på marknaden, de behövs knappt inte då spel är i princip uråldriga och varje generation av grafikkort är inte ens speciellt mycket bättre än det förra, just för att det inte ens behövs (endast om man vill med 3 skärmar kanske).

Först när next-gen konsolerna släpps kommer man antagligen göra större hopp i prestanda när man släpper nya grafikkort för att PCn ska komma ikapp konsolerna, sedan 1 år senare är PC bättre än konsoler igen och konsolerna kommer vara med utdaterad grafik kommande 9 åren eller så.

Samtidigt finns det knappt någon poäng för konsoler att ta ett stort kliv med hårdvaran eller litet. Gör de konsolerna lite starkare än PC så blir konsolen utdaterad snabbt, gör de konsolerna 10 gånger mer kraftfullare än PC, så tar bara PC ett större kliv och kommer ikapp konsolerna lika snabbt (finns hårdvaran till konsolerna så finns den ju till PC också). Oavsett hur kraftiga man än gör konsolerna så kommer PCn vara på samma ruta direkt efter.

Enda sättet att putta fram grafiken är att släppa nya konsoler vartannat år, och det skulle inte konsol-gamers vara speciellt förtjusta över att behöva köpa nya maskiner för 8k vartannat år, speciellt när man inte ens kan sälja sin gamla konsol då det antagligen inte ens skulle släppas nya spel till den, inte så många som hade velat köpa dem.

Sedan hade det krävts att alla nya konsoler är 100% bakåtkompatibla, annars blir det 50 speltitlar per konsol totalt eller så och man måste ha 5 konsoler under TVn för att spela alla sina spel.

Enda lösningen är att skrota konsoler eller leva så som det är nu, alternativt skapa uppgraderingsbara konsoler där man kan uppgradera sina konsoler för en billig slant, dock hade det krävts olika kravspecifikationer för varje spel vilket 90% av konsolägare hade varit för noob för att hålla koll på eller fatta något av.

Slutsats: Man kan inte släppa ny konsol vartannat år, man kan inte göra dem uppgraderingsbara, man kan inte skrota dem helt och hur kraftfulla de än skapas så kommer PCn vara lika kraftfull direkt efter och man börjar whinea på att konsolerna håller tillbaka spelutvecklingen.

tl;dr Konsoler suger.

Mycket visa ord!


signatur

Life is pain, Learn to enjoy it.

Medlem
Skrivet av anon_98854:
Skrivet av henkka:
Skrivet av anon_98854:
Skrivet av Ichinin:

Duuh?

Orsaken att konsoller får så mycket publicitet och hypeas till skyarna är att pressen i Usa skriver mycket om konsoller och tror att Usa är hela världen, medan i Europa så finns en annan kultur där vi som spelar hög medelålder (ca 30+), har lön och är inte beroende av att mamma och pappa ska köpa oss en spelplattform och istället bygger våra datorer med ordentlig hårdvara som dessutom kan uppdateras.

Du tror väl inte på allvar att 30-plussare med god ekonomi och high-end datorer utgör majoriteten av spelarna här i Sverige?

Genomsnittsspelaren är 35 år, inte en 13 åring med mammas konsoll som du verkar tro.
Hela branschen har hållts tillbaka pga konsoller och vad som är än värre är att man till och med gått bakåt i tiden för att göra spelen spelbara på sketna konsoller.

http://gamerjunk.net/wp-content/uploads/2010/11/wpid-fps.jpg

Har du något belägg för att åldersgenomsnittet är så högt? Din bildlänk säger f ö inte så värst mycket, om du menar att spel back-in-the-days var mindre linjära så får det stå för dig - det är iaf inte vad jag minns.

Gå bakåt i tiden? Care to explain?

Mitt minne säger mig att FZ har publicerat artiklar om statistik om ålder på datorspelare. Mitt minne är att åldern var 35 år i genomsnitt i världen (samt att den ökar för varje år). Nu hittar jag inte artikeln med FZ emineta sökmotor.

I brist på den (snabb googling):
http://www.upplevelseindustrin.se/artikel?statistik&=statisti...

http://mainweb.hgo.se/adm/naringosamh.nsf/0/0799268934464751C...

http://www.europarl.europa.eu/sides/getDoc.do?language=sv&typ...

Dessa tre säger att genomsnittsåldern på datorspelare är mellan 29 och 33.


signatur

Att spela elektroniska spel är inte en mänsklig rättighet.

Medlem
Skrivet av Grön:

Så det du förespråkar är att konsoler faktiskt är bättre för folk som varken besitter kunskapen att ta hand om en PC eller finner det värt att lägga ut mera pengar på ett överlägset spelsystem? Absolut jag håller med dig till fullo. Men för oss som faktiskt märker skillnaden mellan en ferrari och en skoda så handlar denna fråga om något helt annat, den handlar om framtidens möjligheter och vad som håller tillbaka dem.

Jo, det är hyggligt sammanfattat.

Men min poäng med hänsyn till allt är att det är nyanser i skillnader - inte alls överlägset hit eller dit. Och att konsoll är tillräckligt bra.

Tänkte göra en liten jämförelse med musikvärlden och racergitarrister som Malmsteen osv.

Visst blir man imponerad av tekniskt brilljans:
- helvete vad snabbt han gjorde det där!

men det varar sådär några minuter, sedan är det bara trist och upprepning.

Det som avgör om man fortsätter lyssna på viss musik är om det innehåller något - om man nu kallar det konstnärligt eller musikaliskt.

Och det är samma med tekniskt hårdvara - jaha, det var väl coolt.

Men spelet då - engagerar det - innehåller det något nytt eller är bara ännu en döda-monster-kavalkad?

Det är jättekul med teknik och teknisk utveckling - jag bara ser på vad jag saknar av variation i spelinnehåll. Det mesta är bara kopior av varandra med väldigt lite nytänk.

Jag skiter för min del i om jag dödar zombies, utomjordiska monster med olika utseenden hämtade från insektsvärlden uppförstorad.

Total idéfattigdom är det jag ser....det är ett gigantiskt problem jämfört vilka features som finns i senaste GPU-generationen för PC kontra konsoll.

Tänkte införskaffa både Limbo och Portal 2 som jag tycker verkar spännande spelidéer.

Skrivet av Grön:

Enda anledningen för konsol i mitt hem är konsolexklusiviteten spelmarknaden lider utav.

Jo, det är ett gissel med exklusivitets-grejen. Ogillas starkt....släpp allt på alla plattformar.

Indie-utvecklare kan ursäktas för att de kanske inte har muskler att köpa kompetens på alla plattformar.

Skriv svar