The Witcher 2: Assassins of Kings

Medlem

Inte spelat 1:an, men läst boken. Är det värt att köra 1:an för storyns skull innan man skaffar detta? Eller räcker det med att få en inblick i världen via boken bara?

Medlem

Ville bara säga att Witcher 2 nog fan är det bästa jag spelet på hur länge som helst! Och, det snyggaste. Provade på "Ultra" först, men det var aaaaaaningen för lite FPS för att jag skulle njuta, så gick till High och nu är det 60+ hela tiden. Nu kommer jag ihåg varför PC-gaming är så grym. Det finns inget som kan slå denna grafik i konsolväg, atmosfären och spelkänslan är enorm.

Älskar speciellt återblicken när man får se alven gå in i grottmynningen, fy helvete, jag trodde det var på riktigt!


signatur

PC: i5-10600K | 3070 Ti | 32GB DDR4 | nVME 1TB

Medlem
Skrivet av v1lle3:
Skrivet av Jakob Svärd:

"Alladeles för subjektiv recention!"

Lycka till att göra en objektiv recension!

Alldeles för subjektiv kommentar!

Medlem
Skrivet av Jakob Svärd:
Skrivet av v1lle3:
Skrivet av Jakob Svärd:

"Alladeles för subjektiv recention!"

Lycka till att göra en objektiv recension!

Alldeles för subjektiv kommentar!

Meh!

Inaktiv

FZ: Vilka specs har ni på er test dator??

Medlem

Jag är inte förvånad då 1an var något av de bättre spelen på länge.

Medlem

Bra recension! men 5/5 det var lite väl generöst tycker jag kanske...
Nu har jag iofs inte kommit så långt ännu men blir spelet mer öppet sen när man kommit förbi prologen?? Än sålänge känns det väldigt linjärt men som sagt det kanske är tvunget när det är en prolog..

Sen tycker jag Ai'n är väldigt dum och buggig, samt att de skriptade momenten saknar flyt, dvs. ibland står gubbarna bara och tittar som fån för att invänta något och helt plötsligt rycker dom till och momentet fortsätter...kanske bara jag som är petig men det stör mig litegrann..

4/5 i min bok mycket bra spel..

Medlem
Skrivet av Richie77:

Bra recension! men 5/5 det var lite väl generöst tycker jag kanske...
Nu har jag iofs inte kommit så långt ännu men blir spelet mer öppet sen när man kommit förbi prologen?? Än sålänge känns det väldigt linjärt men som sagt det kanske är tvunget när det är en prolog..

Sen tycker jag Ai'n är väldigt dum och buggig, samt att de skriptade momenten saknar flyt, dvs. ibland står gubbarna bara och tittar som fån för att invänta något och helt plötsligt rycker dom till och momentet fortsätter...kanske bara jag som är petig men det stör mig litegrann..

4/5 i min bok mycket bra spel..

Det är blir aldrig lika fritt som t.ex. Oblivion och du kan inte resa mellan provinser men sen när du kommer längre in i spelet kan du gå runt och utforska, göra side quests, samla herbs och fortsätta med main questen i den takt du vill.

Medlem
Skrivet av LimStift:
Skrivet av Wardancer:

Spelet crashar så fort jag ska ta mig över den brinnande bron i början, lite synd (steam version) får hoppas det finns nån lösning på det problemet.

Men hitills har spelet var ganska lovande, och ser riktigt bra ut.

Men (finns alltid ett eller här ganska många men), striderna är något av det dummaste jag varit med om i ett RPG, Geralt flaxar runt som en balettdansös på speed och en helt vanlig lätt attack resulterar ofta i att han hoppar 5 meter och gör 2 piruetter. Vilket gör det i princip omöjligt att hålla en bra placering och slåss taktiskt när det är flera fiender. T.ex. så kan man råka sikta lite fel eller trycka attack en gång för mycket och geralt hoppar då iväg för att hugga en random vakt i näsan vilket resulterar att du blir omringad av hans 4 polare medans geralt står o lallar med kvarvarande animation. Detta tillsammans med det rätt tråkiga block systemet gör att striderna lämnar mycket att önska. Dock ett stort plus för att striderna faktiskt går ut på att undvika att bli träffad istället för att bara stå och ta emot stryk.

Man kan låsa fiende med ALT, så blir det lättare att hålla kontrollen och slippa flaxandet.

Indeed, men trots det gillar jag inte att man automatiskt hopapr fram till fiender som är så pass långt bort när man attackerar.

Men är lite irriterad just nu då jag inte kan spela spelet alls pga att det crashar så fort man ska över den brinnande bron till slottet...


signatur

Varning, ovanstående text kan innehålla särskrivning.

FM-guru
F.d. Sisyr
Skrivet av Ish:

Oväntat betyg när FZ gav ettan 1½ (dåligt). Själv uppskattade jag ettan mycket och spelade igenom det flera ggr.
Så detta lär ju inte bli sämre!

Det var ju for att recensenten som skrev den recensionen hakade upp sig HELT pa the nudity och den "medeltida kvinnosynen" (maste varit javligt ovantat for honom att ett spel som i ovrigt baseras i mangt och mycket pa medeltiden ocksa har den kvinnosynen.....). En fruktansvart dalig recension som star helt i sarklass bland de jag last pa FZ. Nar en annan herre pa sidan sedan recenserade Enhanced Edition fick spelet plotsligt en 4 eller 5. Harligt.

Medlem

Håller på att ta mig igenom ettan för tillfället. Det tar ju aldrig slut! Men vad gör väl det, riktigt bra spel det också!

Ish
Medlem
Skrivet av Sisyr:
Skrivet av Ish:

Oväntat betyg när FZ gav ettan 1½ (dåligt). Själv uppskattade jag ettan mycket och spelade igenom det flera ggr.
Så detta lär ju inte bli sämre!

Det var ju for att recensenten som skrev den recensionen hakade upp sig HELT pa the nudity

Men buhu, några karaktärer är nakna. Inget som tvingar en att ligga med dom heller. Det var typ Pg13 material...


signatur

"If the road ahead is long, don't turn back"

Medlem

"Porrkort"? Vad i hela världen pratar du om!? Är det Linda Skugge som skrivit recensionen eller?

Man kunde hoppas att en spelsite som FZ fortfarande hade lite perspektiv på saker och ting men tydligen inte.

Medlem

Spelet är fantastiskt. Det enda negativa är att mitt ljudkort pajat så mitt ljud låter som att jag sitter i en colaburk Kan inte njuta av spelet tills det är fixat! grr...

Medlem

otrolig story och riktigt roligt att spela, ibland någorlunda klurigt också! otroligt bra!

Medlem

Intressant... nu blev jag sugen på detta spel.


signatur

Att spela elektroniska spel är inte en mänsklig rättighet.

Medlem

Jag håller fortfarande inte med kritiken mot ettan. Moraliserandet färgas av en tabugenomsurad kristen åskådning. Hursomhelst, trevligt att ni gillade den mer konventionaliserade Svensson-synen på sexualitet. Inte för att det har med spelets värde att göra egentligen, men eftersom det färgade er recension av det första spelet rakt igenom, samt tas upp här också, så är det tydligen en "big deal".

The Witcher 2 är GOTY-material, men jag tror att Bethesda kommer att bräcka dem med Oblivion-uppföljaren.


signatur

Rollspelsguru
Community Developer på Sharkmob
fd. Sr. Community Manager på Battlestate Games

Medlem

Ja... det är som varje nyhet om datorvåld e något nytt CoD eller GTA spel. Sex och våld... aj aj aj. Det jobbiga är att diskussionerna bara handlar om vissa spel. Det är ju våld i var och varannat spel när man tänker efter.


signatur

Att spela elektroniska spel är inte en mänsklig rättighet.

Medlem

Måste säga att 2'an är SVINBRA jämfört med ettan som är lite fattig, lite buggar här och där såklart, en del saker är smått konstiga typ att många saker är ändrade på och så får man inte veta klart och tydligt hur saker funkar, jag fick faktiskt läsa manualen, något som jag inte gjort sen jag skaffade den här:
http://www.makenoisemusic.com/reneweb.jpg
Det kanske säger en del... Tycker inte om att läsa manualer, men ibland måste man väl.

Medlem

Vad trott man blir pa den har trenden att "fuck" "shit" och andra svordomar samt porr/sex ar nagot som ar daligt och man borde skammas for.

Att nagon ens kan beskriva Witchers sex kort som "porr" ar ju bara skrattretande.

Jaja... pryda gossar som jobbar pa FZ. Men en bra recension anda.


signatur

Taskigt.

Medlem

Har bara spelat lite utav början av the Witcher 2.
De verkar helt klart bra fast blev inte i närheten lika fäst vid de som Dragon age 1 eller baldurs gate.
Men de verkar helt klart lovande...

Inaktiv

det här går bort.. ingen demo. och hatar magi

Medlem

"Det är lätt att glömma av att det första Witcher under den besudlade ytan samtidigt var ett extremt kompetent rollspel."

Den meningen får 10/10 troll-poäng ;).

I övrigt en, till största delen, bra recension. Spelet är helt underbart.

Medlem

Stridsystemet är ju totalt kasst. Helt spastiskt och mycket sämre än det i 1:an. Responsen på tangenttryckningar är ju väldigt långsam. Känns liksom att man hinner skriva en halv roman innan Geralt kommer sig för att göra en sidorullning.
Man kan låsa ett mål men i en strid med många motståndare är det ofta en nackdel då Geralt helt vänder ryggen åt andra och blir ett lätt byte. Speciellt då han vid motståndarens träff ofta får för sig att det är ett bra tillfälle för en paus och inte bryr sig om tangentnedtryckningar.
Såg verkligen fram mot detta och har spelat igenom 1:an tre gånger men är just nu väldigt besviken på hur dåligt implementerat stridssystemet är.

Medlem

Måste säga att det känns konstigt att se en första release som är så buggig som denna med problematisk DLC, download aoch connection probelm, ini fils jakt mm får en 5:a och mästerligt i betyg.
Dom kanske kommer att förtjäna femman senare - men just nu förtjänar alla vi som betalt för dyngan att få patchar som gör spelet spelbart - dvs - nu är det värt en två - dvs. spela inte ännu om du inte har tur nog att får det att flyta - vänta hellre tills patcharna anländer och inom en månad eller två kanske spelet är i den fasen då det BORDE ha släppts.
Dom har inte precis lärt sig från The Witcher...


signatur

A badly drawn wolf

Inaktiv

kan man göra såna här spel med realism istället för magiska trolldrycker?

Medlem

Började spela,men asså har inte alls spelat 1:an och spelet bara kastar mig in i en jävla strid. Utan nån direkt tutorial på hur strids systemet fungerar. Ganska kass optimering också.

Medlem

Grymt spel precis av min smak, föredrar egentligen mer realistiska spel men detta var underbart, magi och monster osv passar så bra in i atmosfären och omgivningen plus att magin inte tar så stor del av fightingen.

Klart värt 5/5, jag spelar på high med en Phenom 2 955 klockad till 3.6 och ett 6870 med pyttelite överklockning, har inte haft några problem alls med lag eller så. 16:10 avsaknad är väl lite synd, men inget man tänker på när man väl är inne i spelet.

Rekommenderas STARKT till alla som gillar RPG's! Dock spela igenom 1'an eller kolla på de olika characters filmerna som de slängt upp så att du får en bild av vilka alla är. Själv orkade jag bara igenom halva 1an vilket jag nu ångrar.

Medlem

Gillar att uppföljaren som i och för sig är en värdig sådan får 5 pluppar medan det första som är bra mycket bättre får 1½. Har tabloidfeministerna lämnat FZ?


signatur

Kvadratich, Praktich , Gut.

Medlem

Ännu ett spel att vänta på uppgraderingar. SUCK!
Hur FZ kan ranka Witcher 2 till betyget 5 är ju fan helt otroligt.
Från att totalt såga Witcher 1 till detta? Lycka till ni på FZ.
Witcher 2 är ett riktigt bra spel men med diverse configproblem och buggar så kan man inte tycka att det är ok att släppa ett spel i detta skick.

Grafiken och stämmningen i spelet är helt fantastiskt men jämnförelsevis med Bethesdas Oblivion så har CdProjekt mycket att lära i vissa avseenden. Vad jag vet så är det inte så öppet att göra moddar som har blivit till Bethesdas fantastiska framgång.

Witcher 2 är i alla fall värt ett köp.

Man undrar om vissa spelsajter är köpta för att ge höga betyg? Eller så är vi bara människor trots allt?...

Skriv svar