Därför försenas Gran Turismo 5

Medlem

Kommer ju va aspetig nu pga alla förseningar minsta lilla fel kommer sänka mitt betyg grovt.
Är ett riktigt GT fan men dessa ständiga förseningar gör mig less.

Medlem

Det finns en anledning till att Blizzard varit så framgångsrika som de har varit, de har aldrig någonsin släppt ett spel som de inte kan stå bakom. Hade fler utgivare/utvecklare gjort spel i samma klass som Blizzard och Bioware så hade de säkerligen sålt bättre än att bara få ut en produkt så fort som möjligt. När det kommer till GT-spelen så har de lyckats med något som inget annat spel tidigare klarat, att sälja bilar, detta är även den främsta orsaken till att de inte har några som helst problem att använda märken som finns på marknaden. Så det handlar om så mycket mer än att bara släppa ett spel, personligen anser jag att fler företag borde ta den tid som krävs (som Blizzard, inte som 3DRealms/Apooge).

Medlem

Till största delen beror nog förseningen på att de missar sitt "tillverkningsfönster" i de fabriker som ska pressa upp skivorna. En försening på några dagar i ett led kan leda till att de får ställa sig i kö igen vid tillverkningen och den kan ju vara i några veckor.

Enligt det som skrivits senast så beror förseningen (före själva tillverkningen av skivorna) på att Sony vill uppdatera koden till att kräva firmware 3.50 som hittills är immun mot diverse hacks. Detta gör dock att all kod måste krypteras om och sedan testas så att allt fungerar igen.

Medlem
Skrivet av anon_81726:

Grattis PD, ni är officiellt den pinsammaste spelstudion jag vet nu.

För er egen skull, se till att GT5 är iallfall nästan lika bra som forza 3 så ni slipper skämmas och söka efter nya jobb.

pS! Jag hade sett fram emot GT5 men nu blir det nog tyvärr till att sälja sin dammsamlande ps3a. Holiday season kan nämligen räknas som en bit på 2011 om man läser lite vad som skrivs på andra spelsajter.
Orkar inte med fler förseningar, ni borde ha slipat detta till tidernas mest välpolerade diamant redan för iallafall 2 år sedan.

Fotnot . Om inte såny överöser PD med pengar så kommer de att få lägga ner.

Personligen tycker jag att GT 3 & 4 är mer tilltalande än Forza spelen (visserligen inte kört del tre något) och då är det till ett format som är vida underlägset Xbox 360 (vilket ju Forza 2 & 3 är till). Jag tror fortfarande mer på GT 5 än på Forza 3, om GT 5 lever upp till allt jag sett från det så tror jag det här kommer slå alla andra bilspel på fingrarna...rejält.

Medlem

Kan förseningen ha något med att göra med att folk har lyckas att hackar ps3 och dom ska nu i sista minuten fixa så att du inte kan ha en patch minde än 3.42-3.50?


signatur

Linux is not user-friendly. It _is_ user-friendly. It is not ignorant-friendly and idiot-friendly

Medlem
Skrivet av Margy:

Till största delen beror nog förseningen på att de missar sitt "tillverkningsfönster" i de fabriker som ska pressa upp skivorna. En försening på några dagar i ett led kan leda till att de får ställa sig i kö igen vid tillverkningen och den kan ju vara i några veckor.

Enligt det som skrivits senast så beror förseningen (före själva tillverkningen av skivorna) på att Sony vill uppdatera koden till att kräva firmware 3.50 som hittills är immun mot diverse hacks. Detta gör dock att all kod måste krypteras om och sedan testas så att allt fungerar igen.

Såg vad du skrev nu. Hmm. Tror hackare kommer att kunna fixa det. Dom har redan kommit på hur man kommer förbi 3.42 spel. Så det ska jag nog kunna spela på ett hackat ps3 efter 1-2 veckor! Det är ju ett stort spel så tror hackers kommer lägga ner mycket tid på det. Och ja, jag kommer köpa det OM det är något bra.. jag har väntar i nästan 2 år på skitet nu. så hoppas dom har MÅNGA bilar med i spelet och inte bara alla high tec bilar som går i 214214 km/h. Vill även ha lite äldre bilar.


signatur

Linux is not user-friendly. It _is_ user-friendly. It is not ignorant-friendly and idiot-friendly

Medlem

Jag har aldrig spelat GT- serien men GT5 ser fantastiskt ut, vilket det ju iofs bör göra efter att ha blivit polerat i tusen år. Men hur realistiskt är GT5 egentligen? Semi- simulator, som Forza? Grafiken är ju fantastisk men det måste vara svårt att skapa realistisk fysik till så många olika fordon och vad jag hört av ljudet så... nja... Nyfiken i en strut.

Ish
Medlem
Skrivet av zollingo:

Kommer ju va aspetig nu pga alla förseningar minsta lilla fel kommer sänka mitt betyg grovt.
Är ett riktigt GT fan men dessa ständiga förseningar gör mig less.

Så spelet blir sämre för att det blir försenat?
Mr. Logic Maaaaaan!

edit/
http://www.gtplanet.net/ps3-firmware-the-real-cause-of-gran-t...


signatur

"If the road ahead is long, don't turn back"

Medlem

[/quote]
Så spelet blir sämre för att det blir försenat?
Mr. Logic Maaaaaan!

edit/
http://www.gtplanet.net/ps3-firmware-the-real-cause-of-gran-t...

Det blir kanske inte sämre, men det blir svårare att ha överseende med de fel som finns.

Medlem

För att vara petig var det första releasedatumet dom gav ut Mars 2010, sedan spikades November, nu förhoppningsvist före 2011. Inte så värst illa pinkat, bortsett den långa utvecklingstiden.

Kaz är en perfektionist och jag ser fram emot att fortsätta min karriär av att bara spela udda nummers GT spel, det har varit för länge sedan mina galna fordonsmoddra fick GT3 att krasha om och om igen. Men snälla, jag ber som en beroende, ge oss en god jul även i Europa Kaz.


signatur

Jag är numera långhårig enbart i sinnet.

Medlem
Skrivet av Ish:
Skrivet av zollingo:

Kommer ju va aspetig nu pga alla förseningar minsta lilla fel kommer sänka mitt betyg grovt.
Är ett riktigt GT fan men dessa ständiga förseningar gör mig less.

Så spelet blir sämre för att det blir försenat?
Mr. Logic Maaaaaan!

edit/
http://www.gtplanet.net/ps3-firmware-the-real-cause-of-gran-t...

Så dom lägger över skulden på piraterna/mig? Lite små roligt. inom 1-4 veckor kommer iaf det hända något tror jag. pirater/jag kommer snart kunna köra det


signatur

Linux is not user-friendly. It _is_ user-friendly. It is not ignorant-friendly and idiot-friendly

Ish
Medlem
Skrivet av andreashal91:
Skrivet av Ish:
Skrivet av zollingo:

Kommer ju va aspetig nu pga alla förseningar minsta lilla fel kommer sänka mitt betyg grovt.
Är ett riktigt GT fan men dessa ständiga förseningar gör mig less.

Så spelet blir sämre för att det blir försenat?
Mr. Logic Maaaaaan!

edit/
http://www.gtplanet.net/ps3-firmware-the-real-cause-of-gran-t...

Så dom lägger över skulden på piraterna/mig? Lite små roligt. inom 1-4 veckor kommer iaf det hända något tror jag. pirater/jag kommer snart kunna köra det

Finns ju inget chip till PS3, så jag fattar inte ...


signatur

"If the road ahead is long, don't turn back"

Medlem

"Like I said it is manufacturing issues. I had it confirmed today.

The problem arose when SCE mandated SDK 350 on all games releasing after after October, GT5 was about to go gold running on SDK 341, but it has been delayed by around a week so that they can update to SDK 350. This has caused a big headache for the manufacturing side, given how big this game is missing the gold date by even a week can cause a months worth of delay as slots are already taken up at this time of year for Blu-ray movies and such. So Sony had to find a 3 week slot big enough to make 7m+ copies of this and get them shipped out.

If you want to blame anyone, I would direct it at the pirates and hackers, SCE never had any real SDK restrictions before firmware 3.41 was compromised."

Jahapp. Rädda en gamer, döda en lamer!


signatur

Jag är numera långhårig enbart i sinnet.

Inaktiv
Skrivet av Ish:

*VETTIGA NYHETER* Enligt Kaz själv var teamet bara TRE dagar försenade, men folk högre upp bestämmer vad som blir av releasedatumet. "Sony is targeting a new release window within approximately 8-12 days after November 26th"
http://www.gtplanet.net/production-issues-blamed-for-gran-tur...
..further suggests that GT5’s ultimate new release date will be determined by Blu-Ray production schedules – not software development.
http://www.gtplanet.net/gt5-missed-production-window-by-only-...

Och alla som vet något om speltillverkning vet ju att detta är BS.... Utom du då.

Inaktiv
Skrivet av Ish:
Skrivet av the_o:

Grattis PD, ni är officiellt den pinsammaste spelstudion jag vet nu.

För er egen skull, se till att GT5 är iallfall nästan lika bra som forza 3 så ni slipper skämmas och söka efter nya jobb.

pS! Jag hade sett fram emot GT5 men nu blir det nog tyvärr till att sälja sin dammsamlande ps3a. Holiday season kan nämligen räknas som en bit på 2011 om man läser lite vad som skrivs på andra spelsajter.
Orkar inte med fler förseningar, ni borde ha slipat detta till tidernas mest välpolerade diamant redan för iallafall 2 år sedan.

Fotnot . Om inte såny överöser PD med pengar så kommer de att få lägga ner.

Inget av det du skrev har någon som helst förankring till verkligheten. Sluta skriv. Hade gärna motiverat detta, men du verkar ju inte vara född med varken ögon eller öron. Sälja PS3'an för att en release skjuts upp? Du förtjänar inte ens att spela GT5 med den logiken. James Hetfield sa det bäst "Sad but true"..

Tvärtom, det har en väldigt stark förankring i den värld såny lever i. Om någon ska sluta skriva så är det nog du som inte har något vettigt att säga.

Alla som har längtat efter GT5 är nog som jag rätt trötta på alla förseningar och många(däribland jag) har nog tappat hoppet för att detta ska bli tidernas bilspel.

Förseningar är oftast detsamma som problem hos utvecklaren. Ensemble lades ner för att de inte presterade på utsatt tid, jag ser ingen anledning att såny inte skulle kunna dissa PD av exakt samma anledning(såny är i en mycket besvärligare ekonomisk sits än MS). Om du tittar på vad GT5 hittintills har kostat så kommer du, precis som alla andra som orkat bry sig, se att en framtid för PD om detta inte säljer supermycket ter sig ganska mörk.

Även om det säljer som glass i spanien en varm sommardag så kommer det att behövas förändringar hos PD efter detta kapitala misslyckande i uppsatta utvecklingsmål.

Jag hoppas att GT5 blir iallafall lika bra som forza så turn 10 inte slutar driva utvecklingen framåt.

Du behöver inte motivera dig, ignorera mig bara istället så vi som bryr oss om spel och inte bara postar en massa dynga kan få utlopp för vad vi känner när sådana hära nyheter dyker upp.

James Hetfield är inte känd för att ha sagt "sad but true"... jisses.

Medlem
Skrivet av anon_81726:

James Hetfield är inte känd för att ha sagt "sad but true"... jisses.

http://www.youtube.com/watch?v=l8BRbM52gpc

Inaktiv
Skrivet av Exxo:
Skrivet av the_o:

James Hetfield är inte känd för att ha sagt "sad but true"... jisses.

http://www.youtube.com/watch?v=l8BRbM52gpc

Jag är väldigt bekant med metallica, jag menar att han inte är känd för att ha SAGT det

Inaktiv
Skrivet av azynkron:

Jag tycker att det är beundransvärt att de tar sitt ansvar och ser till att produkten är så bra som den kan vara innan släpp. Tänk om fler utvecklare hade de ballarna och bara be utgivare och producenter fingret och säga "Jag ser din mun röra på sig men jag hör inte vad du säger.. Det kommer när det kommer. Var det något mer?"

En vanlig utvecklare kan inte göra så tyvärr, då det kostar väldigt mycket pengar att utveckla spel.

Om ett program eller spel missar sitt datum, så missar det oftast också budget, en budget som är satt för att de även ska kunna fortsätta utveckla efter detta program eller spel. Målen som är uppsatta måste kunna nås (utvecklingsmålen är ju ofta satta i förhållande till försäljningsmålen).

De studios som är de verkliga hjältarna är de som kan göra otroligt bra spel till förhållandevis låga kostnader och med väldigt hög kvalitet.

De företag som ex. blizzard som säger "when its done" har oftast en tidigare väldigt stor finansiell hit som bekostar deras långa utvecklingstid och kontroversiella approach. Några som misslyckades med den approachen är ex. 3d realms med Duke Nukem Forever, som är ett praktexempel på att publishers eller ägarföretagen inte kan bara fortsätta spotta in pengar i utveckling som gått överstyr.

Om PD inte levererar, och levererar stort så är jag tämligen säker på att det kommer att hända saker.

Om det inte vore en sådan prestigeförlust för såny så hade de förmodligen dragit in sitt underhåll till PD för längesedan.

Men man kan undra om de blir betrodda med fler uppdrag i framtiden, jag har svårt att tänka mig att nästa GT får kosta lika mycket (oavsett femmans ev. framgångar)

Medlem
Skrivet av anon_81726:

De företag som ex. blizzard som säger "when its done" har oftast en tidigare väldigt stor finansiell hit som bekostar deras långa utvecklingstid och kontroversiella approach. Några som misslyckades med den approachen är ex. 3d realms med Duke Nukem Forever, som är ett praktexempel på att publishers eller ägarföretagen inte kan bara fortsätta spotta in pengar i utveckling som gått överstyr.

Om PD inte levererar, och levererar stort så är jag tämligen säker på att det kommer att hända saker.

Har inte Polyphony haft stora finansiella "hits" förut menar du?

GT5 Prologue har sålt ca 5 miljoner exemplar - det kan nog finansiera rätt mycket av utvecklingen bara det. Jag tror ingen räknar med att det fulla spelet kommer att sälja sämre.

Inaktiv
Skrivet av Margy:
Skrivet av the_o:

De företag som ex. blizzard som säger "when its done" har oftast en tidigare väldigt stor finansiell hit som bekostar deras långa utvecklingstid och kontroversiella approach. Några som misslyckades med den approachen är ex. 3d realms med Duke Nukem Forever, som är ett praktexempel på att publishers eller ägarföretagen inte kan bara fortsätta spotta in pengar i utveckling som gått överstyr.

Om PD inte levererar, och levererar stort så är jag tämligen säker på att det kommer att hända saker.

Har inte Polyphony haft stora finansiella "hits" förut menar du?

GT5 Prologue har sålt ca 5 miljoner exemplar - det kan nog finansiera rätt mycket av utvecklingen bara det. Jag tror ingen räknar med att det fulla spelet kommer att sälja sämre.

Jag får nog hålla med om Prologue där. nästan 5 miljoner sålda exemplar på 2 år är rätt bra.
Men alla de pengarna går ju klart inte till PD (som är en intern studio hos sånny).

Enligt PD själva så låg ju utvecklingskostnaderna närmare 550miljoner (omräknat då i sek) för GT5 i november förra året, så om det slutar på 750 miljoner så är jag inte förvånad. Det är rätt mycket pengar som ska tillbaka in för att bekosta - de har inte råd med en flopp helt enkelt.

Observera att detta är utvecklingskostnader, sedan tillkommer tillverkning, marknadsföring försäljning etc på oftast betydligt mer än själva utvecklingen.

Inaktiv

Som jmfr. så kostade Gears of War 2 enligt fd cliffy B ca 85 miljoner (också omräknat i sek vid tidpunkten) att göra. Med sales på 5 miljoner 1,5 år efter release så är det ju en betydligt bättre investering för ett spelföretag.

Både gears och GT säljer konsoler, men ett av dem kostade betydligt mer att tillverka pga slapp styrning från ledningen. Gör själv matematiken där.

Medlem
Skrivet av anon_81726:

Som jmfr. så kostade Gears of War 2 enligt fd cliffy B ca 85 miljoner (också omräknat i sek vid tidpunkten) att göra. Med sales på 5 miljoner 1,5 år efter release så är det ju en betydligt bättre investering för ett spelföretag.

Både gears och GT säljer konsoler, men ett av dem kostade betydligt mer att tillverka pga slapp styrning från ledningen. Gör själv matematiken där.

...och precis som med Gears of War 2 så har Polyphony det mesta av utvecklingskostnaden redan betald om de bestämmer sig för att göra GT6 på PS3.

Inaktiv
Skrivet av Margy:
Skrivet av the_o:

Som jmfr. så kostade Gears of War 2 enligt fd cliffy B ca 85 miljoner (också omräknat i sek vid tidpunkten) att göra. Med sales på 5 miljoner 1,5 år efter release så är det ju en betydligt bättre investering för ett spelföretag.

Både gears och GT säljer konsoler, men ett av dem kostade betydligt mer att tillverka pga slapp styrning från ledningen. Gör själv matematiken där.

...och precis som med Gears of War 2 så har Polyphony det mesta av utvecklingskostnaden redan betald om de bestämmer sig för att göra GT6 på PS3.

Så sant så sant...men högst osannolikt.

Medlem
Skrivet av Ish:
Skrivet av andreashal91:
Skrivet av Ish:
Skrivet av zollingo:

Kommer ju va aspetig nu pga alla förseningar minsta lilla fel kommer sänka mitt betyg grovt.
Är ett riktigt GT fan men dessa ständiga förseningar gör mig less.

Så spelet blir sämre för att det blir försenat?
Mr. Logic Maaaaaan!

edit/
http://www.gtplanet.net/ps3-firmware-the-real-cause-of-gran-t...

Så dom lägger över skulden på piraterna/mig? Lite små roligt. inom 1-4 veckor kommer iaf det hända något tror jag. pirater/jag kommer snart kunna köra det

Finns ju inget chip till PS3, så jag fattar inte ...

Ojojoj.. Folk hänger då tydligen inte med alls här Chip tror jag inte finns. MEN du kan flasha det. Sög lite på google efter psfreedom/psgroove osv. Har du fw 3.41 såå kan du jailbreaka din ps3 o ladda hem spel (finns hur många spel som helst på internet nu till ps3)


signatur

Linux is not user-friendly. It _is_ user-friendly. It is not ignorant-friendly and idiot-friendly

Medlem
Skrivet av Ish:
Skrivet av andreashal91:
Skrivet av Ish:
Skrivet av zollingo:

Kommer ju va aspetig nu pga alla förseningar minsta lilla fel kommer sänka mitt betyg grovt.
Är ett riktigt GT fan men dessa ständiga förseningar gör mig less.

Så spelet blir sämre för att det blir försenat?
Mr. Logic Maaaaaan!

edit/
http://www.gtplanet.net/ps3-firmware-the-real-cause-of-gran-t...

Så dom lägger över skulden på piraterna/mig? Lite små roligt. inom 1-4 veckor kommer iaf det hända något tror jag. pirater/jag kommer snart kunna köra det

Finns ju inget chip till PS3, så jag fattar inte ...

Inte chip, men det finns andra sätt att lira backups på PS3, och Sony försenar GT5 för att pirater inte ska kunna utnyttja dagens hack som bara är möjligt med FW 3.41.

Jag kände på mig redan från början att GT5 blev framflyttat pga detta hack, och jag tycker det är lågt av Sony att inte gå ut med den riktiga orsaken redan från början.

Spelet skulle just gå guld, och varför dra sig ur det för att finputsa spelet? Det går att fixa med en patch. Det ÄR för att lägga in senaste FW uppdateringen för att stoppa pirater och inget annat.

Medlem
Skrivet av Bojkott:
Skrivet av Ish:
Skrivet av andreashal91:
Skrivet av Ish:
Skrivet av zollingo:

Kommer ju va aspetig nu pga alla förseningar minsta lilla fel kommer sänka mitt betyg grovt.
Är ett riktigt GT fan men dessa ständiga förseningar gör mig less.

Så spelet blir sämre för att det blir försenat?
Mr. Logic Maaaaaan!

edit/
http://www.gtplanet.net/ps3-firmware-the-real-cause-of-gran-t...

Så dom lägger över skulden på piraterna/mig? Lite små roligt. inom 1-4 veckor kommer iaf det hända något tror jag. pirater/jag kommer snart kunna köra det

Finns ju inget chip till PS3, så jag fattar inte ...

Inte chip, men det finns andra sätt att lira backups på PS3, och Sony försenar GT5 för att pirater inte ska kunna utnyttja dagens hack som bara är möjligt med FW 3.41.

Jag kände på mig redan från början att GT5 blev framflyttat pga detta hack, och jag tycker det är lågt av Sony att inte gå ut med den riktiga orsaken redan från början.

Spelet skulle just gå guld, och varför dra sig ur det för att finputsa spelet? Det går att fixa med en patch. Det ÄR för att lägga in senaste FW uppdateringen för att stoppa pirater och inget annat.

Verkar mer som en ursäkt för att dölja den egentliga orsaken till förseningen... nu när skyddet äntligen har fixats en gång så lär det inte dröja så länge innan någon fixar det på nytt.

De som inte hade tänkt köpa spelet innan lär ju knappast bli mer motiverade nu.

Medlem

Gran Turismo Episode Three Forever


signatur

Besök Patch Is Online för väldigt svala spelrecensioner.

Medlem

Pirater kommer snart kunna hacka det igen. iaf 98% att dom kommer lyckas.


signatur

Linux is not user-friendly. It _is_ user-friendly. It is not ignorant-friendly and idiot-friendly

Medlem
Skrivet av Soulless:
Skrivet av Propy:

det är nog bara fan-boys som kan säga att det är okej med ett spel som är över två år försenat...för att det blir bättre då...

jag håller med om att man inte ska stressa ut buggiga spel, men detta är löjligt...

nej de har helt klart misslyckats. visst det kan vara ett bra spel, men det är bara ett spel. I den här takten får vi väl starcraft2HotS innan detta (och forza4 (som är bättre!(ja, jag sa det!)))

Det är nog bara fanboys som hävdar att ett spel som inte släppts ännu är bättre än ett annat som inte heller släppts ännu.

Och det är bara idioter som dömer ut ett spel som ett misslyckande innan det ens har släppts. Speciellt när allt just nu talar för att det kommer slå alla sina motståndare och konkurrenter med hästlängder inom alla aspekter.

då vet jaq iaf vilket spel du föredrar, för du låter ju inte alls som en fan-boy...

men det var menat som ett skämt, det där med forza4. Jag säger aldrig att ett spel är bra innan jag testat det...men man måste ju få ha sina favoriter. Hade varit tråkigt om man inte få ha olika åsikter, eller hur?!

jag dömer inte ut GT, det är inte min favorit franchise...men visst, GT5 blir nog bra, samma sak där, olika åsikter...

men oavsett vad man tycker så har du ingen anledning att kalla mig idiot!


signatur

Hidden Call of Dangerous Duty in Enemy Territory: 1942

12
Skriv svar