Inaktiv
Skrivet av nolimitsoya.:

för att inte tala om de civila man offrar genom att fortsätta kriga på det vis man annars hade gjort...

USA hade en unik position just då. De kunde tillåta sig själva att släppa atombomber över Japan eftersom att Japan inte hade någon chans att ge igen med samma förödande kraft.


signatur

People think it must be fun to be a super genius, but they don't realize how hard it is to put up with all the idiots in the world.

Medlem
Skrivet av huxflux:

de borde ha släppt en atombomb över tyskland egentligen.

Varför? Kriget var sedan 1944 i stort sätt över, tyskland drog tillbara på alla fronter. I stort sätt alla stora städer och industrier var redan bombade. Tyskland kunder inte heller få tag på några naturresurser som t.ex. olja. Det fanns inte ett enda hus i centrala Berlin som på något sätt inte blivigt skadat av bomber.

Så, vad skulle de bomba? Bondgårdar? Ruiner? Skog?

Att bomba Tyskaland skulle ge några månader, att bomba Japan skulle ge år. Man hade inte de tusentals bomber som man har idag.


signatur

"People don't plan to fail, they just fail to plan"

Inaktiv

Är det änns någon som inte känner till Pearl Harbour och allt vad det innebär med förkännedom om den Japanska attacken osv, för att sen kunna testa nytillverkade atom-bomb/er.
(Alla vet ju att man måste veta effekterna på människor i ett "riktigt scenario" så man kan fortsätta utvecklingen av sin vapen)

Medlem

Dagen då Hiroshima bombades är för japan en sorgens dag, i Kina firar dom.
Japanerna "förlorade" en stad och stora delar av dess befolkning, för Kina markerade det slutet på en ockupation.

Olika synvinklar på ett historiskt ögonblick.


signatur

Neva knock on 'eavens door.
Ring da bell an scurry, ee 'ates dat.

Medlem
Skrivet av IceMan:

hel sjukt.
alla världens politiker borde ta och titta noga, en hel dag på såna där bilder, så att de förstår vad deras satans vapen kan göra.

Sätt dem med Defcon ett tag istället så ser man att hur fan man en gör så förlorar alla.


signatur

Varning, ovanstående text kan innehålla särskrivning.

Medlem
Citat:

Dock är det ruggit att USA ensamma har vapen nog för att grilla jordens yta flera gånger om.

Nja, Ryssland har faktiskt mer (kolla t.ex. Wiki ).


signatur

In war, truth is the first casualty

Medlem

Man kan ju faktiskt se det på olika sätt detta.

Absolut var det hemskt att de bombade och alla människor som dog. Men enligt vissa, dock finns det som hävdar motsattsen, så genererade det i mindre döda att fälla de två bomber, än om de skulle ha fortsatt kriga tills de kapitulerade på det viset.

Men allt är relativt, och gjort är gjort, förhoppningar är att de har lärt sig av sina misstag.


signatur

Den som äger mest när han dör vinner

Inaktiv

Helt sjukt! :evil:

Medlem

Det mest vansinniga är att 1 bomb åstakommer så fruktansvärt mycket skada, och Ryssland (Exempel) har över 27.000 stridspetsar officiellt, lär ju finnas några som världen inte vet om.

Däremot oroar jag mig inte så mycket för mannen med 27 tusen atombomber.... det är mannen med 1 som får mig att rysa, för han planerar oftast att använda den. Tusentals skaffar länder och diktatorer för att säkra sitt styre, utan en större tanke på att någonsin använda någon. Personer som försöker skaffa 1 av dem brukar vara terrorister och andra galningar.


signatur

Vila i frid, Mikael "The_Maxx" Löfgren
Tack för den tid du var med oss, även om den var alltför kort

Medlem
Skrivet av Hukkie:

Däremot oroar jag mig inte så mycket för mannen med 27 tusen atombomber.... det är mannen med 1 som får mig att rysa, för han planerar oftast att använda den. Tusentals skaffar länder och diktatorer för att säkra sitt styre, utan en större tanke på att någonsin använda någon. Personer som försöker skaffa 1 av dem brukar vara terrorister och andra galningar.

å andra sidan visar ju historien att det rent statistiskt bara är världens näst största kärnvapenmakt som faktiskt använder dem.


signatur

För de ord, som till andra man har sagt, ofta man bitter får böta.

Tänk hur värdlden skulle se ut idag om inte USA rykt in i kriget, och Tyskland eventuellt skulle vinna, och därefter fått tillgång till atombomben.
Ush, vill inte ens tänka på vad som skulle hända om Hitler fick leka rövare med kärnvapen..

Medlem

ehum, nu var det iofs så att tyskarna var mer restriktiva med "massförstörelsevapen" än de allierade var, så ur den synvinkeln tror jag inte att det hade blivit värre med tyskarna. dessutom hade atombomberna ingenting med kriget i europa att göra.


signatur

För de ord, som till andra man har sagt, ofta man bitter får böta.

Skrivet av Hwergelmer:

ehum, nu var det iofs så att tyskarna var mer restriktiva med "massförstörelsevapen" än de allierade var, så ur den synvinkeln tror jag inte att det hade blivit värre med tyskarna. dessutom hade atombomberna ingenting med kriget i europa att göra.

Jasså, tror inte det spelar någon roll med tanke på att Hitler inte var en man av löften, iallafall så jag uppfattat det som.
Jag tror, utan tvekan, att Hitler skulle spränga allt i sin väg utan att ens tänka innan.
Vem vet, läste någonstans att han var så sjuk att han var påväg att dö, kanske var derför han gjorde allt så drastiskt utan att bry sig om konsekvenserna?.

Man kan bara spekulera. Hur som helst så är scenariot inte roligt.

Medlem

Kolla det här då, testa det.
Undrar om det var en slump eller om det var planerat =O

http://www.breakthechain.org/exclusives/q33ny.html


signatur

La la la lag!

Inaktiv

1. det där är.. ptja.. 6 år gammalt!!

2. vet att du inte är allvarlig med "undrar om".. men läs hela sidan


signatur

Give me death or give me rain - I feel so numb, better give me pain.

Medlem

det finns en mycket roligare där man får läsa typ två sidor med konspirationsfakta först och sedan göra den där grejen som puttrich länkar till .


signatur

För de ord, som till andra man har sagt, ofta man bitter får böta.

Medlem

För att återgå till ämnet, ni som är intresserade (men även alla andra) kan med fördel se filmen "The Fog of War: Eleven Lessons from the Life of Robert S. McNamara" ( http://www.imdb.com/title/tt0317910 ) om ni inte gjort det redan. Där pratar f d försvarsministern McNamara bland annat om brandbombningen av Japan som föregick atombomberna. Mycket intressant. Framför allt så pratar han om etiken och moralen bakom ett sådant beslut och hur enorm förödelsen blev av dessa bomber.

Det är en fruktansvärt bra och gripande dokumentärfilm om ett stycke 1900-talshistoria. Rekommenderas till alla, men speciellt till de som är intresserade av trådtopic.


signatur

Everytime I look at myself, I can't believe how awesome I am.

Medlem

Hitler gav ju personligen order om att dra in på finaniseringen av det tyska atombombsprogrammet och missilprogrammet, vilket gav de allierade flera års försprång.
Innan nedskärningarna gjordes var tyskarna ifärd med att konstruera en raket, som skulle nå städerna på "the eastern seabord".

Något som är intressant är andra världskrigets otroliga grymhet, och alla personliga lidanden, men anmärkningsvärt är det att inga kemiska vapen användes. I teorin så var det ju fullt möjligt att bomba civila städer med diverse gaser. Japanarna var ju långt framme med biologiska vapen, etc. Det troligaste var väl att man var rädd för motattacker med samma medel.

Inaktiv
Skrivet av Chief Red Cloud:

Hitler gav ju personligen order om att dra in på finaniseringen av det tyska atombombsprogrammet och missilprogrammet, vilket gav de allierade flera års försprång.
Innan nedskärningarna gjordes var tyskarna ifärd med att konstruera en raket, som skulle nå städerna på "the eastern seabord".

Något som är intressant är andra världskrigets otroliga grymhet, och alla personliga lidanden, men anmärkningsvärt är det att inga kemiska vapen användes. I teorin så var det ju fullt möjligt att bomba civila städer med diverse gaser. Japanarna var ju långt framme med biologiska vapen, etc. Det troligaste var väl att man var rädd för motattacker med samma medel.

Snackar du inte om V2 raketen nu?
Förresten, hade inte tyskarna något kärnvapens anläggning i Norge som Stor Brittanien bombade?

Medlem
Skrivet av kljzdbjklv:

Är det änns någon som inte känner till Pearl Harbour och allt vad det innebär med förkännedom om den Japanska attacken osv

typ alla här förutom du och jag? lol
Precis som 9/11 och irak-kriget idag. Fake threat, fake terrorists.

Såg annars dokumentären "Trinity and Beyond The Atomic Bomb Movie" igår, slutet var galet, kineserna hade ja.. soldater som såg ut att komma från ett Fallout-spel eller något:

Vad jag har förstått så ska denna snubbe rida mot där en a-bomb just sprängdes, med svärd och ak?

Medlem
Skrivet av Alcr:
Skrivet av Chief Red Cloud:

Hitler gav ju personligen order om att dra in på finaniseringen av det tyska atombombsprogrammet och missilprogrammet, vilket gav de allierade flera års försprång.
Innan nedskärningarna gjordes var tyskarna ifärd med att konstruera en raket, som skulle nå städerna på "the eastern seabord".

Något som är intressant är andra världskrigets otroliga grymhet, och alla personliga lidanden, men anmärkningsvärt är det att inga kemiska vapen användes. I teorin så var det ju fullt möjligt att bomba civila städer med diverse gaser. Japanarna var ju långt framme med biologiska vapen, etc. Det troligaste var väl att man var rädd för motattacker med samma medel.

Snackar du inte om V2 raketen nu?
Förresten, hade inte tyskarna något kärnvapens anläggning i Norge som Stor Brittanien bombade?

Jo, den utvecklades inom samma gren, och den hade sett likadan ut, men den var även tänkt att kunna färda över Atlanten, och det är ju några mil(550?).

Inaktiv

Jag tycker att det var ganska häftigt att se före/efter och se vad en sådan bomb igentligen gör för skada, sen är det ju väldigt tråkigt att så många dog...

123
Skriv svar