Inaktiv

Det verkar ju inte särskilt lämpligt att köpa en OEM version till datorn där hemma. Vista har ju precis kommit och man lär ju uppgradera/formatera datorn ett antal gånger under dess livstid. OEM passar bra i den bärbara som har en begränsad livstid i sig själv.


signatur

AMD 64 X2 4600+, 2048 DDR2, 7950GT 512, X-Fi Fatal1ty, WDC 250Gb

Medlem
Skrivet av Aresz:

har också en fråga
http://www.microsoft.com/windows/products/windowsvista/editio...

tittade här o tänkte då ta home premium men om jag ska tolka listan rätt så kan jag inte remota en annan dator överhuvudtaget? eller någon som testat? jag måste kunna remota en annan dator helt enkelt..

Finns gratis program att ladda hem o använda för fjärrstyrning i värsta fall.


signatur

PC: i5-10600K | 3070 Ti | 32GB DDR4 | nVME 1TB

Inaktiv

Hej.

OEM- licensen är bunden till den dator du först installerar den i.
Om du byter hårdvara så är det ett poängsystem som räknar när du behöver ringa Microsoft för att aktivera operativsystemet.
Så länge du inte byter hårdvara eller maskin kan du formatera och återinstallera operativsystemet hur många gånger som helst utan att behöva ringa Microsoft (har testat upp till 10 gånger och det fungerar fortfarande)
Skivan som du får när du t.ex köper Windows Vista OEM innehåller alla versioner av Vista från Home Basic till Enterprise.
Om du vid installationen inte skriver licensnumret så får du frågan i nästa steg om vilken version du vill installera och då kan välja bland alla de olika versionerna.
Om du köper en 32-bitars så innehåller skivan bara 32 bitars versioner men om du köper en 64-bitars så har jag blivit informerad av Microsoft att då finns både 32- och 64-bitars versionerna på DVD-skivan.
Att dessa OEM-versionerna säljs helt öppet utan krav på hårdvara är enl. Microsoft inte helt enl. licensvillkoren,(men än så länge då försäljningen av OEM är så liten som den nu är så låter de försäljarna bestämma om det är rätt att sälja en OEM version eller inte men om försäljningen av OEM skulle rusa upp så kommer de att vidtaga åtgärder för de är medvetna om att OEM-licenser sälj tillsammans med möss, tangentbord m.m vilket inte är meningen).
Till konsumenter skall man sälja OEM med minst moderkort,hårddisk och processor dvs. det minsta man behöver för att bygga en ny dator som dessa OEM är avsedda för.
De riktiga datorbyggare som Dell,HP m.fl har ju så kallade volymlicenser (även dessa är OEM) och därför inte skickar med en riktig Windows skiva utan deras egna "återställningsskiva" som ju innehåller Windows men även en massa annat "skräp" som tillverkaren stoppat med.
Men licensen du erhåller är dock en OEM-licens och enl. Microsoft är de skyldiga att skicka en ren Windows skiva (OEM) för att följa licensvillkoren de tecknat med Microsoft .
Men de vägrar att göra det, har stridit om detta med bl.a Acer och t.o.m hotat med rättegång och fick då svaret "Lycka till".

Medlem
Skrivet av b0ne:
Skrivet av Aresz:

har också en fråga
http://www.microsoft.com/windows/products/windowsvista/editio...

tittade här o tänkte då ta home premium men om jag ska tolka listan rätt så kan jag inte remota en annan dator överhuvudtaget? eller någon som testat? jag måste kunna remota en annan dator helt enkelt..

Finns gratis program att ladda hem o använda för fjärrstyrning i värsta fall.

tex [www.teamviewer.com]

Inaktiv

Amadeus: tack för ett väldigt utförligt svar ang OEM!

så ett Ultimate OEM bör ligga i min brevlåda imorgon

12
Skriv svar