"Konsoler överlägsna för MMO"

Medlem

Vilket kackel det blev då, varför ens debattera konsol mot pc?

Tycker det är en intressant idé och får dom det att funka bra, tar åsikter och kritik ifrån MMO communitys så kommer det säkert bli super!

MasterKJK : Alla vet allt det där redan, varför predikan?
Och nej du har fel i det ärendet, att köpa EN konsol en gång för att enbart lira på och köpa något spel i månaden är verkligen inte lika dyrt, inte ens i längden.
Dator är smidigare på många sätt, men alla är inte uppvuxna med att göra tio saker då dom sitter och lirar, många vill helt enkelt bara spela och det är där konsolen kommer in

Medlem
Skrivet av Sviskon:

har aldrig fattat hur folk kan sitta och lira FPS på konsol, så slött och stelt så det finns ju inte.. som att spela tennis i permobil.

till skillnad ifrån pc, kräver fps på konsol lite träning och "skill" för att blir duktig.


signatur

"på slutet brinner vi som vackrast"

Medlem

signatur

Nostalgia is a hell of a drug Benny.

Medlem
Skrivet av Cousken:

Nä men vad smart, det enda de tänker på är pengar. "MMO är bättre till konsol för att vi kan tjäna in mer pengar på det" D'oh! Mer folk med passion i branschen, snälla.

2nd, Känns som de skulle göra en bättre handkontroll med lite mer flyt i för att få ett mmorpg att funka bra, iofs aions combo system skulle nog funka ganska bra med en handkontroll, Headset blir ett måste med för kommunikation. Är ju dock lite problem om man är några i hushållet som vill spela.. Vem ska sitta framför fetplasman.. o ska man ha 3 st ps3or/360?


signatur

"No pit would be complete without the Freeman climbing out of it."

Inaktiv

Första saken jag reagerade på i den här "nyheten".

Konsol överlägset i MMO - och så visas det en bild på ett PC spel undertill....

Medlem

Det känns som att den här tråden börjar avvika från artikeln.

Angående det som skrivits i artikeln så kan jag förstå att konsolmarknaden är attraktiv om det finns möjlighet att vara först med ett MMO av något slag. Varje företag med vinstintresse måste se det.

Sen att alla genrer av spel "övergivit" PC:n till förmån till konsolerna är ändå ett helt skevt svar. Det är snarare så att utvecklare nu lyckats med att anpassa en genre, exempelvis FPS, till konsolgenerationen på ett tillfredställande sätt. Något som inte lyckats förut.

För att spinna vidare på det så tillåter jag mig att kommentera det som tidigare medlemmar skrivit angående att WoW eller liknande skulle varit väldigt svårspelat med gamepad.
WoW skapades av Blizzard med tangentbord/mus som utgångspunkt och blev därför så som det ser ut idag. Ett spel som utvecklats med en gamepad i åtanke kommer naturligtvis arta sig helt annorlunda rent spelfunktionsmässigt samt i interface.

Medlem

Så länge som man inte blandar ihop kvalité och popularitet så är jag nöjd.

Någon har sagt att kontollerna till konsoll är bäst för bilspel. Jag står fast vid att ratt är bäst till bilspel. Återigen... konsollkontrollerna (joystick) är populärare än ratt... ...


signatur

Att spela elektroniska spel är inte en mänsklig rättighet.

Medlem

Låt dom utveckla ett mmo för konsol, sen kan vi se hur väl det fungerar.


signatur

Neva knock on 'eavens door.
Ring da bell an scurry, ee 'ates dat.

Medlem

Nu blir jag ledsen av det Turbine skriver...


signatur

All makt åt Stefan Löfven! Vår befriare!

Medlem

Haha skulle vilja se exempelvis en Arena-match i WoW med precision och 30+ binds på en game pad

Medlem

MMO skulle fungera lika bra på Konsol som på PC. Final Fantasy XI Online är ett bra exempel om inte annat. Fungerade hur bra som helst att spela med gamepad.

Knusseljohan seriöst så vet jag inte vad du har för fel på ditt internet (eller router) alltså...för hemma så kör jag PS3 trådlöst via en utdelad internet uppkoppling (7/3.5 mbit) från min dator och det laggar inte nåt i online spel...

Medlem

Sitta och lira med en taskig handkontroll? Nej tack.

Medlem

Då den sociala delen av MMO's är det som ofta gör att folk tycker om att lira dessa så utgår konsoler helt då det knappast finns någon bra lösning för att kommunicera med stora mängder folk i dagsläget. Visst, ifall ett konsol-mmo kom bundlat med mus och tangentbord så kan jag tänka mig att det skulle kunna funka. Men vad är en konsol med mus och tangentbord? - en taskig dator! Ne, vem som helst fattar väl att konsoler funkar bra till sportspel, faijting och 3:e person action. Fps, strategi, rpg och mmo's hör till pcn. Konsoler är exakt det de varit från början -- TV-spel. Datorer är betydligt mer användbara och spelen är oftast betydligt mer komplicerade och utmanande.


signatur

In war, truth is the first casualty

Medlem

bah! konsol funkar dåligt över internet imho.
Du får aldrig välja själv vilken server eller host du vill spela hos, så du riskerar hamna på en tysk jävla host som laggar järnet och alla skriker tyska åt dig (bara som exempel), många spel har inte ens en lätt funktion så att du och dina vänner kan hitta varandra lätt och smidigt på en fungerande server.

Och sen är handkontrollen inte alls något smidigt att spela tex FPS med. Visst, man kan bli duktig på den, men aldrig så duktig som en spelare med mus+tangentbord.

Och det är otroligt frustrerande när man ska försöka skriva något till en annan spelare och man får fram den otroligt klumpiga textmenyn. På tangentbord kan man ju skriva utan att titta på knapparna om man lärt sig skrivmaskinsstil, men på konsol så är man liksom tvungen att sitta och stirra sig blind på skärmen för att välja rätt bokstav/siffra när man skriver. Plus att de flesta spel på PC låter dig fortsätta spela medans du skriver (musen brukar funka för att skjuta eller styra som vanligt även fast du håller på att skriva) men detta går ju inte på konsol.

Medlem

typisk pc-ägare på fz.se?


signatur

"på slutet brinner vi som vackrast"

Medlem
Skrivet av Döbringer:
Skrivet av Kawazu:
Skrivet av Döbringer:
Skrivet av morfin91:

i stället för att överge pc så borde dom försöka utväkla ett nytt oprativsystem som är inriktat för gamers (windows är inte det)

Jepp, ett operativsystem som inte äter upp alla resurser på PC:n.

Varken XP eller Vista är idag inte på något sätt "krävande"
Windows är så "gamer" friendly som det kan vara så det finns ingen anledning att utveckla ett nytt OS bara för att folk är för korkade för att optimera sina grejjer.

Vill du ha mer frihet kan du gå över till ett unix baserat OS i stället för att gnälla.

Det är det inte alls, lär dej nåt innan du öppnar käften igen.

Är du för korkad för att installera spelen i windows eller vart ligger problemet?

Är inga problem att optimera xp eller vista så att det tar minimala resurser.

Medlem

Man bör ju inte ta Turbine på så stort allvar.

Inte lätt för dom när dom bara får ett par hundratusen subscribers, och misslyckats totalt med att få en större del av MMO-marknaden. Kanske på grund av deras totalt misslyckade spel?

Inte konstigt att dom snyftar ut en sådan kommentar.

Medlem

Måste bara säga som någon tidigare sa. Usch för komunikationen på konsoll.

Xbox har skit taskigt dyngdåligt headset, som det låter sämre än när Armstrong tog första steget på månen. Skulle dom fixa ett bättre system och erbjuda så man kan koppla in ett vanligt headset vore jag glad.

Men o sitta o spela WOW på konsoll vore ju helt fel. Var ska man koppla alla "moves och slag" på då?

KoP
Medlem

Som konsolspelare är jag inte villig att hålla med honom. Såpass mycket insikt har man.

Skrivet av Sviskon:

har aldrig fattat hur folk kan sitta och lira FPS på konsol, så slött och stelt så det finns ju inte.. som att spela tennis i permobil.

Och snälla.. kan vi inte slippa såna här inlägg och hålla oss till ämnet denna gång? Väcker bara massa troll.

Medlem

Förstår inte hela antingen-eller diskussionen som alltid uppstår. Jag älskar spel och tycker själv om att spela både på PC och konsol. Har hittills aldrig spelat ett mmorpg på konsol eller ett strategispel som funkat bra och det är genrer som jag gillar att spela på mina datorer.

Sedan så finns det spel som jag försökt spela på PC, men som absolut bara går att avnjuta på min PS3, exempelvis Fifa-spelen. Sedan så gillar jag inte tredjepersonsaction och FPS spel så de kan jag inte uttala mig om.

Medlem

meeh...den som lever får se. Tror inte det kommer något genombrott den närmsta framtiden. MMO:s tar ju extremt mycket utrymme och uppdateras och expanderas regelbundet plus att månads abonnemang ska betalas. Känns inte som konsoll är redo för det än...

Usch, hatar att spela FPS på konsoll. Nya Battlefiled 1943 stöder inte 64 spelare heller. Finns mycket som talar för PC:n!!

Inaktiv

Jag har spelat WoW med en gamepad genom ett program, var bättre än väntat men tänker knappast spela mmos med gamepad fullt ut.

Till den som insinuera att det är dåligt att det inte finns nåt Ventrilo/Teamspeak på konsoller = för faen öppna nörd ögonen och se att det finns inbyggd voice chat.

Medlem

Bla bla bla... konsolerna är framtiden... hur man än vrider och vänder på det.

PC:n är inte lika attraktiv som spelplattform längre...

Medlem
Skrivet av WarpGuN:
Skrivet av Sviskon:

har aldrig fattat hur folk kan sitta och lira FPS på konsol, så slött och stelt så det finns ju inte.. som att spela tennis i permobil.

till skillnad ifrån pc, kräver fps på konsol lite träning och "skill" för att blir duktig.

Visst..! *hrm*

Medlem
Skrivet av WarpGuN:
Skrivet av WarpGuN:
Skrivet av Sviskon:

har aldrig fattat hur folk kan sitta och lira FPS på konsol, så slött och stelt så det finns ju inte.. som att spela tennis i permobil.

till skillnad ifrån pc, kräver fps på konsol lite träning och "skill" för att blir duktig.

Sluta flamebaita och kom med något vettigt inlägg istället.

För min del är det bara pc som gäller, dock är det ju kul att alla konsol fans har en ljus framtid framför sig grattis till er!


signatur

<allt jag skriver är mina åsikter och ni behöver varken hålla med eller säga emot>

Inaktiv
Skrivet av Fairfax:
Citat:

Skillnaden som gör de båda konsolerna "överlägsna" är dock att medan pc-marknaden har stenhård konkurrens så är onlinerollspelandet så gott som oexploaterat på konsolmarknaden.

Jag som trodde konkurrens var något bra och önskvärt, fast det är kanske bara ur kundens perspektiv.

Konkurrens är bara bra för kunderna, utan konkurrensen hade inte företagen behövt göra bättre o bättre produkter utan kunnat sälja nästan vilken skit som helst. Antar att det är därför dom tycker konsol MMO marknaden är så bra då den är konkurransfri?

Hujaligen, även om jag spelar mycket konsol så skulle jag då aldrig spela ett MMORPG på konsol... kontrollen skulle då inte direkt funka så bra och hur skulle man kommunicera med andra spelare? Tar ju alldeles för länge att skriva saker med en handkontroll.

Medlem

Uppenbarligen så finns det bara ett sätt att skapa MMO på konsol, enligt många av FZs läsare:

1. Porta ett MMO från PCn, som är skapat med mus och tangentbord i åtanke, och där systemet är anpassat efter PC. Kommer ju funka illa.

Nu ska jag komma med en tanke här, som kanske för många framstår som ganska knäpp:

2. Skapa ett spel med handkontroll i åtanke, och där systemet är anpassat efter en konsols förutsättningar.

Enkelt, eller hur? Skämt åsido, såklart att ett MMO kan fungera ypperligt på en konsol. Allt beror på hur man designar det. Konsolerna har många fördelar, såsom att alla användare sitter på exakt samma hårdvara och med identiska förutsättningar, som att utvecklaren har stark kontroll över nätverksstrukturen, osv.

Vi kommer med säkerhet snart få se MMOs flöda in på konsolerna. Antagligen kommer många företag snabbt fösöka casha in genom att köra metod 1, men de som kommer lyckas är de som kör metod 2.

Sen den jävla bullshit-diskussionen som dyker upp om handkontroll/mus+tbord är så poänglös. De är två olika kontrollsystem, och hur väl de funkar till ett givet spel beror enbart på hur det givna spelet är designat. Själv har jag kört med handkontroll sen jag var barn och fick mitt NES när det kom till Sverige, och det känns minst lika naturligt med handkontroll för mig som det gör med mus och tbord.

Medlem

Warpgun, hehe you made me lol
Detta kommer inte direkt som en överraskning (iallafall inte för mig, men många i tråden verkar vara av annan åsikt) och jag ser fram emot att se va de hitter på.


signatur

Lighting Artist, MachineGames
www.tomaslidstrom.com

Medlem
Skrivet av lvitriol:

Jag har spelat WoW med en gamepad genom ett program, var bättre än väntat men tänker knappast spela mmos med gamepad fullt ut.

Till den som insinuera att det är dåligt att det inte finns nåt Ventrilo/Teamspeak på konsoller = för faen öppna nörd ögonen och se att det finns inbyggd voice chat.

Är nog alla spells och binds som skulle förstöra det, skulle man göra som på Fable då eller? Byta mellan alla spells = fail. Eller kanske binda alla på det där lilla tangentbordet som man sätter dit?
Jag kör det nog hellre på PCn iaf.

Medlem
Skrivet av robineng:
Skrivet av Fairfax:
Citat:

Skillnaden som gör de båda konsolerna "överlägsna" är dock att medan pc-marknaden har stenhård konkurrens så är onlinerollspelandet så gott som oexploaterat på konsolmarknaden.

Jag som trodde konkurrens var något bra och önskvärt, fast det är kanske bara ur kundens perspektiv.

Konkurrens är bara bra för kunderna, utan konkurrensen hade inte företagen behövt göra bättre o bättre produkter utan kunnat sälja nästan vilken skit som helst. Antar att det är därför dom tycker konsol MMO marknaden är så bra då den är konkurransfri?

Ja precis, det var det jag antydde på. Det är naturligtvis lockande för ett företag att ge sig in i en potentiellt lukrativ marknad där det inte finns något nämnvärt motstånd. Huruvida de tar det steget och lyckas med det återstår att se. Själv spelar jag inte MMO:er så jag vet inte hur ett sådant spel skulle kunna te sig på konsol.

Skriv svar