Operation Flashpoint: Dragon Rising

Skribent
Skrivet av dosman:

Men kom igen. Bara för att du säger att det är er åsikt betyder det inte att ni kommer undan all kritik. Alla sorters recensioner är inte likvärdiga. Det är lite skillnad på att recensera en bil, ett spel eller musik. När man recenserar musik så går det att vara mindre objektiv men när det gäller en bil eller i viss mån spel så kan man inte ignorera vissa saker utan att inte tas på allvar av ens läsare. Spel är mer konkreta än musik och därför så kan man kräva vissa konkreta saker av dom. Det är därför ni inte kan vifta undan all kritik genom att säga att det är er åsikt.

Jag skulle uppskatta om FZ betedde sig mer som seriösa journalister/recensenter.

Det är skillnad på kritik och allmänt gnäll. När någon kallar oss för lögnare, köpta eller fanboys är det inte så mycket vi kan göra.

Recensioner är recensioner och ingenting annat. Jag skulle personligen ge OF2 en tvåa i betyg. Vem av oss har rätt? Jag eller Eric?

Inaktiv

Som recensenten skriver är kommandosystemet helt jävla värdelöst och dina medspelare beter sig som drogpåverkade cirkusdvärgar.

Det här spelet är i min mening inte ens värt att köpa för det snygga omslagets skull...

Medlem

Brukar inte klaga, utan snarare försvara FZ's recensioner. Men ibland är det lite fånigt med ert försvar om att det bara är en personlig åsikt.

Ja en recension är till största delen en personlig åsikt om hur roande spelet är, speciellt betygs delen där man väger in för och nackdelar. Men det jag tycker FZ's recensioner ofta saknar (förmodligen mest pga begränsningar på längden) är en lite mer objektiv del där man beskriver spelet, buggar, teknik vad som finns med, vad som saknas. Som t.ex. i detta fallet borde det kommit med lite saker om att det saknas dedikerad server mjukvara, designmissar så som att man inte kan rör sig när menyer är öppna, Att man inte kan avbryta omladdnings animationer etc

Sen får recensenten gärna tycka vad han vill om hur kul spelet faktiskt är men att blunda för allt annat för att man tycker spelet är roligt gör faktiskt inte speciellt bra recensioner.

Edit: För efter jag läst recensionen är jag inte ett dugg klokare på vad spelet faktiskt erbjuder mer än "60 olika vapen" som redan sagts hundra gånger i diverse hype videor. Lite information om vad spelet erbjuder som inte bara kommer från codemasters hypemaskin vore ju trevligt.


signatur

Varning, ovanstående text kan innehålla särskrivning.

Medlem

http://community.codemasters.com/forum/showthread.php?t=38352...

Bara lite nyfiken, vilken recension anser du/ni är mest trovärdig och är mest sannings enlig.

Medlem
Skrivet av MarkusWolf:

http://community.codemasters.com/forum/showthread.php?t=38352...

Bara lite nyfiken, vilken recension anser du/ni är mest trovärdig och är mest sannings enlig.

Skrivet av Dagbladnet:

Dagbladnet (Norway) - 3/6

Norrmännen är inte så dumma i huvudet som vi svenskar tidigare trott! (jkjk)

Jag får känslan av att det är lite domino effekt på betygen här, visst skulle det kännas konstigt att vara den som ogillar spelet när alla andra prisar den?

Medlem

Idag handlar FPS-spelen väldigt mycket om multiplayer, i mitt fall handlar det bara om multiplayer. Jag spelar knappt singleplayer-kampanjer längre eftersom det är så långt från den stimulans som multiplayer ger. Du kan klara singleplayer på en-två dagar, medan du kan spela multiplayer i flera år utan att tröttna på spelet (t.ex. BF2 med sina moddar). Jag tror många håller med mig om att ett FPS-spel 2009 bedöms i mångt och mycket avseende hur bra onlineläget är.

Att då inte ge multiplayer mer utrymme i en recension som här på FZ, men även i förvånansvärt många andra recensioner, är inget annat än skandal. Är spelsajterna och tidningarna så ivriga att få ut sina recensioner att man struntar i att ordentligt utvärdera något så viktigt som online-läget?

Medlem

Jag tror FZ redaktion behöver en guide i mörkret snälla skapa en gemensam mall för era skribenter!

Fz guide från misär
1: Vad är det för spel
2: Vad går det ut på
3: Gemensamma nämnare för spelet (jämför med liknande spel om möjligt)
4: Tekniskt (grafikmissar/buggar/fysik)
5: Multiplayer
6: ljud/musik
7: spelkänsla
8: Slutord

nu e det inte en perfekt lista men om man slipar lite på den så tror jag det hade underlättat hur mycket som helst för era skribenter. betygsätt punkt 1 - 7 och ta ut ett genomsnitts värde pang där har vi ett bra betyg. Ja om inte detta är en bra idé så kom på något bättre bara vi får bättre artiklar!

tack


signatur

Godspeed

Medlem
Skrivet av bastard:
Skrivet av dosman:

Men kom igen. Bara för att du säger att det är er åsikt betyder det inte att ni kommer undan all kritik. Alla sorters recensioner är inte likvärdiga. Det är lite skillnad på att recensera en bil, ett spel eller musik. När man recenserar musik så går det att vara mindre objektiv men när det gäller en bil eller i viss mån spel så kan man inte ignorera vissa saker utan att inte tas på allvar av ens läsare. Spel är mer konkreta än musik och därför så kan man kräva vissa konkreta saker av dom. Det är därför ni inte kan vifta undan all kritik genom att säga att det är er åsikt.

Jag skulle uppskatta om FZ betedde sig mer som seriösa journalister/recensenter.

Det är skillnad på kritik och allmänt gnäll. När någon kallar oss för lögnare, köpta eller fanboys är det inte så mycket vi kan göra.

Recensioner är recensioner och ingenting annat. Jag skulle personligen ge OF2 en tvåa i betyg. Vem av oss har rätt? Jag eller Eric?

Jag skulle personligen vilja se er gå ihop. Åtminstone när ni sätter betyg eller ger ut bemärkelser. Det blir ju ändå 'FZs betyg' i slutändan inte 'Erics betyg'.

På nått sett påminner det lite som Gamespots recension av Kane & Lynch. ^^

Medlem
Skrivet av MarkusWolf:

http://community.codemasters.com/forum/showthread.php?t=38352...

Bara lite nyfiken, vilken recension anser du/ni är mest trovärdig och är mest sannings enlig.

Medlem
Skrivet av MarkusWolf:

http://community.codemasters.com/forum/showthread.php?t=38352...

Bara lite nyfiken, vilken recension anser du/ni är mest trovärdig och är mest sannings enlig.

Helt klart Bit-tech.net's recension:
http://www.bit-tech.net/gaming/pc/2009/10/07/operation-flashp...

Medlem

Jag och min kompis håller på att spela detta spel nu, kort sammanfattning av spelet, jobbiga menyer...mycket buggar just i menyerna, dåligt att man inte får spara spelet vid varje checkpoint utan man måste klara hela banan på en gång, fast när man väl är inne i spelet, sitter med mic och kör med riktiga taktiker...så finns det bara 1 sak att säga om spelet...DET ÄGER!!! KÖP!

Medlem

En 5 trodde max att den skulle få en 3... hoppas man får reda på hur det är på ps3 och 360 och multiplayer... ett spel kan knappt få en 5 utan mp...:P

Medlem
Skrivet av Wardancer:

Brukar inte klaga, utan snarare försvara FZ's recensioner. Men ibland är det lite fånigt med ert försvar om att det bara är en personlig åsikt.

Ja en recension är till största delen en personlig åsikt om hur roande spelet är, speciellt betygs delen där man väger in för och nackdelar. Men det jag tycker FZ's recensioner ofta saknar (förmodligen mest pga begränsningar på längden) är en lite mer objektiv del där man beskriver spelet, buggar, teknik vad som finns med, vad som saknas. Som t.ex. i detta fallet borde det kommit med lite saker om att det saknas dedikerad server mjukvara, designmissar så som att man inte kan rör sig när menyer är öppna, Att man inte kan avbryta omladdnings animationer etc

Sen får recensenten gärna tycka vad han vill om hur kul spelet faktiskt är men att blunda för allt annat för att man tycker spelet är roligt gör faktiskt inte speciellt bra recensioner.

Edit: För efter jag läst recensionen är jag inte ett dugg klokare på vad spelet faktiskt erbjuder mer än "60 olika vapen" som redan sagts hundra gånger i diverse hype videor. Lite information om vad spelet erbjuder som inte bara kommer från codemasters hypemaskin vore ju trevligt.

Håller fullständigt med dig. Detta är inte bara denna recension, tycker detta är något som är ofta förekommande på många recensioner som publiceras på FZ. Man blir inte klokare, jag hade likt kunnat hoppa över läsa hela texten och bara stirrat på siffrorna. Det är för mycket "dagstidnings"-recension över det hela. Sådant kan jag godta i morgontidningens tv-spelspalt, där de skriver högst ett par hundra ord om spelet och sedan kastar på siffran "X". Fast som Sveriges ledande sida för tv- och datorspel finner jag det taffligt. Framförallt nu när en såpass stor titel som Operation Flashpoint: Dark Rising släpps och det finns många fans, är det extra viktigt att både upplysa om vad som vi faktiskt kommer få uppleva i spelet, men även mer av vad som fungerar, vad är bra/dåligt och göra en större djupdykning och även så enkelt att kunna åtminstonne göra en utläggning om "är detta spelet värt sin prislapp?"

Efter läst recensionen, så har jag ingen aning, för jag får inget att bilda en uppfattning av förutom en artikelförfattare som spottar ut superlativ (okej lite överdriv här) och skönmålar, men kollar jag på siffran säger den mig att det är GOTY-material. Det gör mig väldigt konfunderad. Snälla FZ låt mig få något att bilda en uppfattning av och inte bara "TA MITT ORD DETTA SPEL ÄR BRA". Nej, FZ där behövs det en bättring.

Jag har skrivit detta förr, vill jag minnas, och jag tycker det är lite synd att jag skriver det som en kommentar till en redan hårt kritiserad artikel, fast jag tar tillfället i akt för att ventilera lite.

På en annan kanske inte helt orelaterad punkt. Efter det jag läst ut av kommentarerna - är det kanske bäst att det skrivs en andra opinion. Inte för att det recensenten möjligen skriver är fel och helt åt helvetet, utan jag ser gärna att FZ undviker PCG's stora tabbe med Far Cry 2, som vi vet de hyllade och som vi såg här på FZ - sågades. Lite mångfald behövs känner jag

EDIT: Påtal om bra speljournalistik och bra spelrecensioner. Finner jag att Eurogamer's andre recension på spelet Darkfall Online (läs här) är nog en av de bästa jag läst. Den är grundlig och utläggande och tar upp många av de punkter som Wardancer, till exempel, skulle vilja veta om spelet som recenseras. Detta är ett praktexempel på bra speljournalistik som många recensenter där ute kan dra lärdom av.

Medlem
Skrivet av Arre:

Coop 4 players... nä tacka vet jag förra söndagen då de blev 69 player coop vilket var _lite_ mer nice :heart:

annars så tycker jag nog att 5/5 är lite väl högt, men gissar om man är ute efter ett CoD/Battlefield spel så kanske det är spelet som man ska köpa...

Var du med på anrop o GOL:s joint ops på arma 2 eller? Det var najs ja. ^^

Inaktiv
Skrivet av simon857:

Jag och min kompis håller på att spela detta spel nu, kort sammanfattning av spelet, jobbiga menyer...mycket buggar just i menyerna, dåligt att man inte får spara spelet vid varje checkpoint utan man måste klara hela banan på en gång, fast när man väl är inne i spelet, sitter med mic och kör med riktiga taktiker...så finns det bara 1 sak att säga om spelet...DET ÄGER!!! KÖP!

Saber one, to Saber too. Do you copy? wanna keep playing

Medlem
Skrivet av scodriem:
Skrivet av simon857:

Jag och min kompis håller på att spela detta spel nu, kort sammanfattning av spelet, jobbiga menyer...mycket buggar just i menyerna, dåligt att man inte får spara spelet vid varje checkpoint utan man måste klara hela banan på en gång, fast när man väl är inne i spelet, sitter med mic och kör med riktiga taktiker...så finns det bara 1 sak att säga om spelet...DET ÄGER!!! KÖP!

Saber one, to Saber too. Do you copy? wanna keep playing

Saber one copy that. GOGOGOGO!!

Medlem

jaja jag ska prova demot innan jag köper detta spel


signatur

PSN:Eric_says

Medlem

Piece of junk...

Medlem

Hmmm, nån som kan uttrycka sig om Coop ? Lite sugen på ett sånt här spel med Coop :]

Medlem

Gött med lite hat. Att där kommit in fler kommentarer till detta spel än Forza 3 var inget jag trott.
Men verka ju vara rätt skilda åsikter, om det är ett skitspel eller ej.

Medlem
Skrivet av red_laces:
Skrivet av Arre:

Coop 4 players... nä tacka vet jag förra söndagen då de blev 69 player coop vilket var _lite_ mer nice :heart:

annars så tycker jag nog att 5/5 är lite väl högt, men gissar om man är ute efter ett CoD/Battlefield spel så kanske det är spelet som man ska köpa...

Var du med på anrop o GOL:s joint ops på arma 2 eller? Det var najs ja. ^^

ja det var najs, specielt när vi krashade cirka 5 gånger vilket gjorde att det tog näst intil en och en halv timme innan vi kom igång, för sedan krasha så fort den ''riktiga'' striden började

/Gammal och snart återigen medlem av GoL

Medlem

Kan inte ens luta sig sidled i spelet ju... buu

Medlem

Har just slutat spela efter några timmars spelande. Visst finns det några irritationsmoment med överlag är spelet jäkligt roligt. Närvaro känslan är på topp konstant och spelet är tillräckligt svårt för att vara extremt utmanande men ändå inte så pass svårt att man tuggar fradga.

Är multiplayern dålig? Vet inte och bryr mig inte, det är singleplayern som är det stora för mig.

Inaktiv

Köpte det igår, och det är helt jävl* makalöst ! roligaste simulatorn någonsin !!!

helt klart 5/5 !!!!

Inaktiv
Skrivet av Naida:

Hmmm, nån som kan uttrycka sig om Coop ? Lite sugen på ett sånt här spel med Coop :]

Coop var riktigt bra !:O exakt som singleplayern, inge lag eller extra laddningar !

Inaktiv

@Segas....
"...och dina medspelare beter sig som drogpåverkade cirkusdvärgar."

Du får årets citat av mig. XD

Medlem
Skrivet av Mack3:
Skrivet av Naida:

Hmmm, nån som kan uttrycka sig om Coop ? Lite sugen på ett sånt här spel med Coop :]

Coop var riktigt bra !:O exakt som singleplayern, inge lag eller extra laddningar !

Fint Blir nog ett köp då.

Inaktiv

Tycker det är överdrivet att kalla detta ett skitspel, är väl ett helt ok skjutaspel som borde haft ett annat namn. Dock så är det lite som Simpsons-Flanders favoritglass, väldigt neutralt och ganska tråkigt designat. Två höjdare är dock introt som är jävligt snyggt gjort samt effekterna när man kallar in eldunderstöd. Dock så är ju kommandomenyn en parodi på hur en bra radial-meny ska se ut på PC, och det är på alla sätt för enkelt att kontrollera full automateld. Resten är väl mitt emellan utan att egentligen sticka ut, relativt solitt programmerat och ok grafik. Fordonsfysiken är inget speciellt egentligen och vapnen känns väl lite halvtråkiga. Skulle jag sätta ett betyg så skulle det väl bli 60-65% a la Amiga power. Fullt spelbart och nåt kul att göra en regnig dag alltså.

Medlem
Skrivet av Mack3:

Köpte det igår, och det är helt jävl* makalöst ! roligaste simulatorn någonsin !!!

helt klart 5/5 !!!!

Haha simulator >:D sluta yra

Medlem

Ja herregud. Nu har jag inte mycket förtroende kvar för FZ när det gäller recensioner av PC-spel. Det här var spiken i kistan.

Om någon överkänslig skribent läser det här är det inte personligt. Det är en smaksak vem man kan lita på när det gäller råd när man skall köpa ett spel.

(Enligt FZ så betyder betyg 5 "Perfektion", en 2'a betyder "Okej". Ifall någon missat det...)


signatur

Att spela elektroniska spel är inte en mänsklig rättighet.

Skriv svar