FZDZ - FZ DIRTZONE (EA Sports WRC klubb)

Medlem
Skrivet av fishfugg:

Jag har verkligen noll koll på hur rallybilar/tävlingsbilar fungerar men tycker det känns helt muppigt att det är så det fungerar i spelet?

Gaspedalen är ju mer eller mindre digital om man ska överdriva lite, märks ju som värst om man kör något annat än cautious på WRC bilarna och ska försöka aktivt reglera boosten då kryper man ju runt i snigelfart i kurvorna.

Ja det känns muppigt. Tycker det är svårt även med cautious, blir snigelfart direkt. Nånting är galet med power kurvan. Kraften kickar in för sent. Hade velat se en torque kurva med pedal tryck (rpm) vs vridmoment. Och jämföra spelets med en WRC bil. Lustigaste är väl att WRC bilar är byggda för torque och har inte ett jätte smalt powerband om jag förstått saken rätt.

Nu vet jag inte om tillverkarna går med på det, men hade man rullat upp en bil på en dyno och mätt, hade man kunnat göra det nästan 1:1 i spelet för en realistisk upplevelse.

Många skyller på turbo lag, men det finns ju knappt att längre i moderna bilar...

Nu har jag killgissat lite och har inte helt på fötter med det tekniska,.men oavsett så *känns* det framförallt fel

Medlem

Får se om jag ens kör denna tävling. Inte kul när bilen uppför sig så här. Haft en jävla otur i tidigare tävlingar så bara att inse
att denna omgången blir inte mycket bättre.

Medlem

off topic (?) :

Open Lobby-Rally ikväll fredag!

Jag vill tipsa om att varje fredag kväll/natt är det en trevlig tysk som hostar Open lobby. Kika efter "goforrestgo" i server browsern! (Han har också en twitch-kanal med samma namn (på engelska) som han då alltid har igång, där det brukar kommenteras lite i chatten osv. (btw, ILLA att inte EA har någon form av chatt i onlinelobbies in-game tycker jag!) )

Det är "avslappnad" körning, inget seriöst (men det är ju såklart alltid tävling 😉) . Väldigt korta championships, med bara 1 rally (1 location, ca 3-4 sträckor) och långa servicear). Varierande klasser.

Han skapar nya championships/rallyn hela tiden (det blir INTE som alla andra online-lobbies man kommer in i -> Hosten lämnar efter varje championship, eller direkt efter bara ett par sträckor och lobbyn antingen dör eller repeteras med samma rallyn/sträckor hela tiden då nya hosten inte fattar någonting).

Ofta är det samma folk som är med, vilket är/blir roligt. Det blir namn man känner igen efter några fredagar. Många förare kommenterar också i hans twitch-chatt och några brukar även vara i hans discord (hörs även på twitch).

Hosten (goforrestgo) själv är bra på att köra, men det brukar också vara ett par riktigt vassa e-sport-förare med (t.ex. britten twitch.tv/izamusing och norsken twitch.tv/exr_kamikaze ). Annars är det varierande kvalité på förare - där undertecknad själv sällan hamnar på pallen, men det har hänt! 😄

Det brukar starta vid ca 21,30 och han brukar stänga ner vid ca 3-tiden. Det är bara att droppa in/ut när man känner för det.

Skulle vara skoj om vi blir lite fler svenskar! Kom igen. Det blir kul. Fredag och allt!


signatur

EA WRC/Steam: Fr3dde
Racenet: fr3wik
Discord: fr3dde

brrap brrap pew pew

Hallå kompisar

Jag dras med dåligt samvete även denna vecka då jag släpar med resultat - men jag har inte glömt er! Det har varit en helvetesvecka på jobbet med arbete även sena kvällar efter barnen lagt sig, så det har helt enkelt inte funnits tid. Tar det så snart jag kan!


signatur

Det var en ko på en äng, och det var kon som var poängen

Medlem

Körde igenom Svenska rallyt igår, kul combo av bil och land!

Jag hade en ganska tajt fajt med PV fram till SS5 då en snövall attackerade mig och kastade ut mig i skogen.

SS6 från rallyt

Medlem

Det var ett under att jag kom i mål ens, borde varit dnf ett flertalet gånger men kom undan med trasig kylare och reset.

Medlem
Skrivet av Limpler:

Körde igenom Svenska rallyt igår, kul combo av bil och land!

Jag hade en ganska tajt fajt med PV fram till SS5 då en snövall attackerade mig och kastade ut mig i skogen.

SS6 från rallyt
https://www.youtube.com/watch?v=hN7rlcr_K8A

Snyggt kört!!

Min första känsla när jag laddade upp kombinationen av bana och bil i en time trial var "Du måste skoja?!!".Det gick ju inte att åka nånstans utan o spinna runt. Men efter ett par sträckor och när man hittat rätt läge på gasen så var detta en riktigt rolig kombo tycker jag ändå. Det blir liksom lika mycket styrande med gasen som med ratten. Om inte mer.

Sen var jag betydligt mycket mer återhållsam i mina kurvtagningar än vad du var. Det är väl en fråga om erfarenhet och skicklighet skulle jag gissa på Vilket återspeglas i tiderna såklart. Men man måste ju komma i mål om man ska vara med. Så mitt mål är främst att ta mig i mål varje gång. Så kommer tiderna förbättras i långa loppet förhoppningsvis.

Får se sen när VR kommer om det blir något man orkar med. Det var kul i DR2. Men vet inte om det kommer hjälpa eller stjälpa tidsmässigt.

Medlem

Drog i mig nog mycket koffein för att nå samma status som Hammy i Over the edge för att kunna (kanske) kontrollera detta nervösa monster. Gick som vanligt lagom bra.

Oerhört lagom video från rallyt. Tycker att YouTubes val av tumnagel var oerhört passande.


signatur

49% bastard, 51% son of a bitch.

Medlem
Skrivet av Ringo:

Snyggt kört!!

Min första känsla när jag laddade upp kombinationen av bana och bil i en time trial var "Du måste skoja?!!".Det gick ju inte att åka nånstans utan o spinna runt. Men efter ett par sträckor och när man hittat rätt läge på gasen så var detta en riktigt rolig kombo tycker jag ändå. Det blir liksom lika mycket styrande med gasen som med ratten. Om inte mer.

Sen var jag betydligt mycket mer återhållsam i mina kurvtagningar än vad du var. Det är väl en fråga om erfarenhet och skicklighet skulle jag gissa på Vilket återspeglas i tiderna såklart. Men man måste ju komma i mål om man ska vara med. Så mitt mål är främst att ta mig i mål varje gång. Så kommer tiderna förbättras i långa loppet förhoppningsvis.

Får se sen när VR kommer om det blir något man orkar med. Det var kul i DR2. Men vet inte om det kommer hjälpa eller stjälpa tidsmässigt.

Tack!

Ja, det är helt klart bättre att komma i mål, jag hämtade ju hem hela 0 poäng i Estland när jag skrota bilen redan på första sträckan 😆👍

Medlem

Finland blev lagom svettigt men gick bättre än jag förväntat mig.

Låg tätt bakom Combatsanta hela vägen men lyckades dra på mig en 30 sekunders penalty på sista sträckan när jag gled ut på gräset lite för långt. Hade lagom tur o drog på mig en punktering på sträcka 5 med 1 km kvar.

brrap brrap pew pew
FZDZ 2024 - Säsong 2, rally 4 och 5 avslutade!

God kväll rallyfolk

Med skamsen blick och svansen mellan benen kommer jag här med resultat från rally 4 och 5 för säsongen. Jag hoppas att det inte ska dröja riktigt lika länge att sammanställa Finland som i skrivande stund tar slut om ca 1,5 timme - men vem fan vet
Som lite plåster på såren bifogar jag en bild på en jättesöt katt i slutet på detta inlägg!

Estland bestod av höga farter i sann WRC-anda och där gratulerar vi @KexPai, @fishfugg och @PV_544_1965 till pallplatserna!

Sverigerallyt bestod av fullständig misär i den värsta bilen i hela spelet (sorry) - men det var tamejfan ändå många som tog sig i mål. Ett extra grattis till topp tre: @PV_544_1965, @Limpler och @Hagis!

Utlovad söt katt:


signatur

Det var en ko på en äng, och det var kon som var poängen

Medlem

Katten var ju söt 😊

I Finland hände det igen, efter första service blir ratten skit konstig, inget motstånd o glapp deluxe när jag försöker styra.
Om det nu är en bugg eller något måste det vara fler än jag med detta strul. Händer ju inte annars, bara efter service.
Körningen blir ju därefter sen, man tappar det tyvärr. Ser man resultatet så förstår man.

brrap brrap pew pew
FZDZ 2024 - Säsong 2, rally 6 avslutat!

Hej igen!

Då var den spännande veckan med Grupp B 4-hjulsdrivet i grannlandet Finland över, jag hoppas alla hade skoj! Vi riktar ett extra stort grattis till de tre i toppen: @c0MBATsANTA, @fishfugg och @PV_544_1965!

Den här veckan går det snabbt och brett på södra delen av jordklotet, det ska nämligen rattas arg Polo genom i princip djungel!
Glöm inte att välja rätt bil då det är one-make denna veckan


signatur

Det var en ko på en äng, och det var kon som var poängen

Medlem

Det här var en kul kombination i mitt tycke! Har inte kört pacifico på jättelänge, så det var kul att känna att den inte alls var så hemsk som jag tyckte första gångerna. Det går åt rätt håll iallafall. Även om man tycker allting är långsamt när man kör WRC bilarna som "main".

Dom som kört innan mig var sådär lagom snabba så det vart lite spännande när man kände att man tävlade lite. Så taktiken vart att fokusera på att köra rent, och låta dom andra göra misstag.

Medlem

Äääääntligen kommer det!

Medlem

Blev ingen favoritkombination för mig. Hade svårt att få bilen att rotera som jag ville. Gick in med noll träning, resultatet blev där efter.

Men jag undrar vad det är dom odlar i slutet på SS01 och SS06. Gled in i buskarna där lite försiktigt och dörren föll av, hårda buskar!


signatur

49% bastard, 51% son of a bitch.

Medlem
Skrivet av Doed:

Äääääntligen kommer det!
https://youtu.be/Yt_s8OY3BkY

Ser fram emot o testa! Och lagom till Valborg också!

men ärligt talat. Detta spelet är ganska tungt från början. Och något säger mig att de inte gjort något åt vad som renderas när man väljer att köra VR. Jag skulle ju gärna ha separata inställningar för VR och inte VR menar jag. Så man inte är kvar på ULTRA low när man vill köra vanligt.

Sitter på ett 4070 och en 7950X propp och ligger väl runt 85-90 FPS i detta spelet med DLSS stöd. Så kommer ju behövas en del justeringar. Men bra att det kommer officiellt stöd.

Det såg knappt ut som att det var någon som körde med äkta VR på skallen i klippen i trailern heller. Men va fan

Medlem
Skrivet av Ringo:

Ser fram emot o testa! Och lagom till Valborg också!

men ärligt talat. Detta spelet är ganska tungt från början. Och något säger mig att de inte gjort något åt vad som renderas när man väljer att köra VR. Jag skulle ju gärna ha separata inställningar för VR och inte VR menar jag. Så man inte är kvar på ULTRA low när man vill köra vanligt.

Sitter på ett 4070 och en 7950X propp och ligger väl runt 85-90 FPS i detta spelet med DLSS stöd. Så kommer ju behövas en del justeringar. Men bra att det kommer officiellt stöd.

Det såg knappt ut som att det var någon som körde med äkta VR på skallen i klippen i trailern heller. Men va fan

Dom har en ganska bra FAQ där dom går igenom en hel del kring vad man kan förvänta sig av VR och ungefärlig prestanda. Nackdelen är ju att man inte nämner specifik upplösning utan bara på vissa headset vad man behöver för hårdvara ungefär och hur höga inställningar man kan köra på.
https://www.ea.com/games/ea-sports-wrc/wrc/news/vr-faq

Enda jag egentligen VET att jag kommer störa mig på innan jag ens testat är det som är synligt i deras gameplayvideo också och det är ghosting, troligtvis från DLSS men kommer sannolikt att finnas där med de AA-metoder jag vill minnas spelet erbjuder som alternativ.

Sen är jag också ganska orolig kring prestandan. Jag har min rigg en bit ifrån skärmen och kör enbart VR främst i allt där jag vill köra med ratt. Försökte rulla fram riggen och dra fram min datorskärm lite på datorbordet och köra men jag blir aldrig riktigt bekväm med att spela på plattskärm.

Medlem

Denna veckan blir det alla stödhjulen på och bara försöka ta sig i mål.. RWD är inte min grej 😋 Speciellt inte med monster som Group B bilar..😅 Lycka till, ni som jag, inte är speciellt bra på RWD cars... 🖖

Medlem
Skrivet av Ringo:

Det såg knappt ut som att det var någon som körde med äkta VR på skallen i klippen i trailern heller. Men va fan

Reagerade oxå på det.
Jag kör med UEVR nu och jag hoppas att det iaf blir lite mer lättdrivet med officiell VR-support.

Medlem
Skrivet av c0MBATsANTA:

Reagerade oxå på det.
Jag kör med UEVR nu och jag hoppas att det iaf blir lite mer lättdrivet med officiell VR-support.

Jag orkade aldrig testa med UEVR eftersom jag visste att officiellt stöd skulle komma. Och det är lite för mycket bök o få igång grejerna. Testade i Ready or not och ground branch. Och även om det är jävligt häftigt att denna universal mod finns så väntar jag tills det finns enklare o bra källor att dra ner profiler.

Hur var upplevelsen annars då förutom att det var tungt?
Men du behöver väl inte fler bildrutor. Du kör ju så jävla snabbt ändå så det räcker väl med en bråkdel av vad jag behöver. 😉

Medlem
Skrivet av Ringo:

Jag orkade aldrig testa med UEVR eftersom jag visste att officiellt stöd skulle komma. Och det är lite för mycket bök o få igång grejerna. Testade i Ready or not och ground branch. Och även om det är jävligt häftigt att denna universal mod finns så väntar jag tills det finns enklare o bra källor att dra ner profiler.

Hur var upplevelsen annars då förutom att det var tungt?
Men du behöver väl inte fler bildrutor. Du kör ju så jävla snabbt ändå så det räcker väl med en bråkdel av vad jag behöver. 😉

Ja, det har fungerat hjälpligt med UEVR. Med 4090 har jag fått dra ner allt på low och efter uppdateringen som kom för några veckor sedan har jag inte haft några menyer eller HUD. Vet inte hur långt jag har kvar på sträckan eller pilar osv. Däremot gick det att skruva upp grafikinställningarna efter den uppdateringen.
Tacksam att UEVR finns eftersom jag vägrar att gå tillbaka till 2D . Men nu ser jag fram emot att få tillbaka HUDden. De e nice på en 20min sträcka att se att den snart är slut ist för att sitta och undra.

Något jag saknar lite (men ändå inte) i WRC är att i DR2 kunde man se om man fick en grön eller röd sektor. Man fick oxå ett delta mot den snabbaste på sträckan. Men ärligt talat kunde det vara lite stressande oxå så det kanske är bra att det inte finns i WRC.

Medlem
Skrivet av c0MBATsANTA:

Ja, det har fungerat hjälpligt med UEVR. Med 4090 har jag fått dra ner allt på low och efter uppdateringen som kom för några veckor sedan har jag inte haft några menyer eller HUD. Vet inte hur långt jag har kvar på sträckan eller pilar osv. Däremot gick det att skruva upp grafikinställningarna efter den uppdateringen.
Tacksam att UEVR finns eftersom jag vägrar att gå tillbaka till 2D . Men nu ser jag fram emot att få tillbaka HUDden. De e nice på en 20min sträcka att se att den snart är slut ist för att sitta och undra.

Något jag saknar lite (men ändå inte) i WRC är att i DR2 kunde man se om man fick en grön eller röd sektor. Man fick oxå ett delta mot den snabbaste på sträckan. Men ärligt talat kunde det vara lite stressande oxå så det kanske är bra att det inte finns i WRC.

Sånt har jag avstängt! Jag vill inte veta hur långt jag har kvar på sträckan heller för det är också stressande för mig.
Pilarna däremot är bra att ha för man kan inte räkna med att alltid faktiskt höra av andreföraren säger! Vad kör du med för VR-headset och för upplösning när du kört i UEVR? Har själv inte testat då jag har gott om annat att köra även om jag saknar rally en del nu men jag är en aning orolig för att behöva gå ner för mycket i upplösning på mitt Vive Pro 2.

Kl 12 imorgon ska patchen släppas, jobbar hemma så kanske hinner ta ett test på lunchen med lite tur.

brrap brrap pew pew
FZDZ 2024 - Säsong 2, rally 7 avslutat!

Halloj!

Näst sista rallyt för säsongen är avslutat och jag kan glatt meddela att det är första rallyt i mannaminne där samtliga startande tar sig hela vägen genom rallyt, och i mål på sista sträckan! Inte en enda DNF (om inte någon kört omkull på SS1 - det ser jag inte tyvärr).
Vi säger lite extra grattis till de tre på pallen, @c0MBATsANTA, @fishfugg och @lerb!

Det gick snabbt den här veckan men nu när vi går in på säsongens sista rally så kommer det om möjligt gå ännu snabbare, då det vankas Grupp B bakhjulsdrivet i Italien! Vågar man hoppas på 0% DNF även denna vecka?

Kör hårt!


signatur

Det var en ko på en äng, och det var kon som var poängen

Medlem

Nån som hunnit testa VR? Tankar?

Jag har försökt lite med mitt Quest 2. Upplevelsen so far har inte varit tillfredsställande. Men det beror främst på att jag inte kunnat få till en grafisk inställning som är bra.

Grafiken är väldigt pixlig. Samt exponeringen är alldeles för hög så vägarna på ljusa sträckor blir bländande. Var samma i DR2 om jag minns rätt. Använde Kegetys mod där för o stävja detta.

Pixligheten går säkert att lösa, men jag är inte insatt i alla VR inställningar och önskar att det bara kunde funka lite smidigare.
Det är ju skarpt o bra när man sitter i desktop via Questlink eller Virtual Desktop. Men väl i spelet ser det skit ut.

Medlem
Skrivet av Ringo:

Nån som hunnit testa VR? Tankar?

Jag har försökt lite med mitt Quest 2. Upplevelsen so far har inte varit tillfredsställande. Men det beror främst på att jag inte kunnat få till en grafisk inställning som är bra.

Grafiken är väldigt pixlig. Samt exponeringen är alldeles för hög så vägarna på ljusa sträckor blir bländande. Var samma i DR2 om jag minns rätt. Använde Kegetys mod där för o stävja detta.

Pixligheten går säkert att lösa, men jag är inte insatt i alla VR inställningar och önskar att det bara kunde funka lite smidigare.
Det är ju skarpt o bra när man sitter i desktop via Questlink eller Virtual Desktop. Men väl i spelet ser det skit ut.

Har hunnit testa lite och lekt lite med inställningarna men inte hittat riktigt rätt än. Nu har jag inte i huvudet vad inställningen heter men det finns en fixed foveated rendering-inställning i VR-inställningarna som tar bort allt du inte ser ändå baserat på dina egna inställningar så du kan skala bort rendering som är helt utanför ditt synfält, det gav en ganska stor prestandaökning för mig med det påslaget.
DLSS fungerar förvånansvärt bra så här långt, har inte testat så många olika bilar men inte stött på ghosting som varit störande.
Spelet är inte helt oväntat ganska krävande men verkar potentiellt om jag skalar av rätt saker kunna köra med ganska höga inställningar ändå men har 7800x3D och ett 4090 så..
Upplösningen annars är ok, i de allra flesta fall så blir racing (har kört/kör iracing, acc, ac en hel del också) och viss pixlighet jämfört med plattskärm på olika sätt får man leva med. Min första uppfattning är att det ser helt ok ut.
Jag hoppas dock dom löser exponeringen från codemasters själva nu när det ändå bara är "beta". Lite jobbigt när det känns som man kör in i en atombombsexplosion konstant.
Occlusion culling verkar vara lite extrem på vissa objekt, antagligen för att spara prestanda, märks knappt när man kör utan bara om man kollar runt på en stage om man har 3D igång när man laddat in banan och potentiellt i replays.

Annars så kan jag konstatera att jag kan inte längre köra rally så måste hitta tid och verkligen köra nu också...
Kör med ett Vive Pro 2.

Medlem
Skrivet av Doed:

Har hunnit testa lite och lekt lite med inställningarna men inte hittat riktigt rätt än. Nu har jag inte i huvudet vad inställningen heter men det finns en fixed foveated rendering-inställning i VR-inställningarna som tar bort allt du inte ser ändå baserat på dina egna inställningar så du kan skala bort rendering som är helt utanför ditt synfält, det gav en ganska stor prestandaökning för mig med det påslaget.
DLSS fungerar förvånansvärt bra så här långt, har inte testat så många olika bilar men inte stött på ghosting som varit störande.
Spelet är inte helt oväntat ganska krävande men verkar potentiellt om jag skalar av rätt saker kunna köra med ganska höga inställningar ändå men har 7800x3D och ett 4090 så..
Upplösningen annars är ok, i de allra flesta fall så blir racing (har kört/kör iracing, acc, ac en hel del också) och viss pixlighet jämfört med plattskärm på olika sätt får man leva med. Min första uppfattning är att det ser helt ok ut.
Jag hoppas dock dom löser exponeringen från codemasters själva nu när det ändå bara är "beta". Lite jobbigt när det känns som man kör in i en atombombsexplosion konstant.
Occlusion culling verkar vara lite extrem på vissa objekt, antagligen för att spara prestanda, märks knappt när man kör utan bara om man kollar runt på en stage om man har 3D igång när man laddat in banan och potentiellt i replays.

Annars så kan jag konstatera att jag kan inte längre köra rally så måste hitta tid och verkligen köra nu också...
Kör med ett Vive Pro 2.

Tack för lite återkoppling!

Det är svårt såklart o veta vilken nivå man ska ha som krav på grafiken. Jag vet ju hur det ser ut i exemepelvis en asfaltsracer och jag vet ju att det inte är samma skärpa som där när man ska ut i skogen. Men det är väl det som man kunde önska att de kunde ha trimmat detaljerna lite efter VR när man kör där.

Cockpit är relativt skarp för mig nu när jag testar, Men det är mer att det upplevs som ett konstant pixelblinkande så fort man tittar en bit bort på vägen. Att sedan Quest 2 strömmar bilden till skärmarna i headsettet istället för att rendera på dessa native gör ju inte saken bättre när bilden ska kodas och avkodas på vägen till ögat. Det är ju ingen fördel när man ska kolla på en grusväg eller en skog istället för det stora släta ytorna som du har på en asfaltsbana. Så kombinationen av lägre upplösning. Mycket detaljer och strömmande överföring gör det svårt att veta vad man ska vara nöjd med när man vet hur bra det KAN se ut. Samt på skärmen.

Lite sugen på o låna ett Quest 3 av en kollega o testa också. Men då vill man ju uppgradera sen garanterat.

Medlem

Jag har en generell inställning till VR med unreal engine, speciellt UE4, så tycker jag det alltid är lite samma generella kvalité och ofta så blir det lite mer pixligt än spel gjorda i andra spelmotorer. Men även DR2 var svårt att få en lite bättre stabil bild på men det var något mer prestandakrävande, vad jag minns.
Lånar du en quest 3 lär du garanterat vilja uppgradera då linserna på den ska vara ganska mycket bättre och det gör väldigt mycket för skärpan!

Skriv svar