Robot
Stellar Blade

En snabb, svår och ultrasnygg actionfest. Men den är inte felfri.

#stellar-blade


Medlem

3/5 här pga kontrollerna, som ju gör så mycket för spelet i helhet.


signatur

PC: i5-10600K | 3070 Ti | 32GB DDR4 | nVME 1TB

Medlem

Bra betyg kul, men inte tillräckligt sugen för att lägga 899kr för spelet. Väntar på (steam?^^)rea.

Skribent
Skrivet av theBoosing:

3/5 här pga kontrollerna, som ju gör så mycket för spelet i helhet.

Vill förtydliga att det främst är utanför striderna och i vissa plattformsmoment som kontrollerna strular - i strider funkar de mycket bra

Medlem

Vill undvika spoilers så mycket som möjligt men hur är detta jämfört med Nier: Automata? Älskar det spelet, är de lika?

Medlem

Kul att det fick bra betyg tack för fin recension då behåller jag min förhandsbokning gillade verkligen demon starkt

Gnällkuk

Själv tycker jag det är befrieande att vi fortfarande får ha spel som fortsätter vara som förväntar sig när det kommer till karaktärerna även om jag aldrig varit något direkt fan av alla anime-tjejer ska ha överdrivna fysiska attribut och minimala kläder.

Hur pass svårt att spelet? Lite svårt att utröna om man jämför det med Souls-spelen?


signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Medlem

Tveksam karaktärs design.... LOL Känns väldigt krystat att dra ner betyget för att Eve ser bra ut.


signatur

Den som vet vet.

Medlem
Skrivet av Earthscum:

Tveksam karaktärs design.... LOL Känns väldigt krystat att dra ner betyget för att Eve ser bra ut.

ja varför gör dom inte en fet tjej som ser ut som dom ramlat ner ifrån det fula trädet och träffa varje gren på vägen ner.

Sån karaktär är mycket roligare att spela. =D

Tror aldrig någon sagt liknande och mena det ^^

Medlem
Skrivet av Earthscum:

Tveksam karaktärs design.... LOL Känns väldigt krystat att dra ner betyget för att Eve ser bra ut.

För mig är det bara plus i kanten att karaktären ser attraktiv ut.


signatur

Ryzen 7 5800x | Sapphire pulse rx 7800 xt | samsung 980 pro | Ps5 pro? |

FM-guru
F.d. Sisyr
Skrivet av Earthscum:

Tveksam karaktärs design.... LOL Känns väldigt krystat att dra ner betyget för att Eve ser bra ut.

Skrivet av Natrium:

ja varför gör dom inte en fet tjej som ser ut som dom ramlat ner ifrån det fula trädet och träffa varje gren på vägen ner.

Sån karaktär är mycket roligare att spela. =D

Tror aldrig någon sagt liknande och mena det ^^

Skrivet av magma:

För mig är det bara plus i kanten att karaktären ser attraktiv ut.

Nu var det ju snarare kläderna han reagerade på och inte hennes utseende. Dessutom skriver ju Jonas klart och tydligt i recensionen att man bör bortse från hans skepsis om detta inte är något som sticker i ögonen för en själv, så jag har svårt att se problemet.

Skribent
Skrivet av Earthscum:

Tveksam karaktärs design.... LOL Känns väldigt krystat att dra ner betyget för att Eve ser bra ut.

Skrivet av Natrium:

ja varför gör dom inte en fet tjej som ser ut som dom ramlat ner ifrån det fula trädet och träffa varje gren på vägen ner.

Sån karaktär är mycket roligare att spela. =D

Tror aldrig någon sagt liknande och mena det ^^

Handlar inte om att EVE skulle vara ”för snygg”, det är snarare så att hur hon framställs på ett så utstuderat sätt så att jag tappar inlevelsen. Det passar inte riktigt in i den övriga inramningen och känns rätt onödig.

Om karaktärsdesignen skriver jag också i texten:

”Nu är detta ingenting som påverkar spelet på ett tekniskt plan och flera andra spel presenterar sina karaktärer på liknande vis, men här känns det onödigt utstuderat och det sticker ut så pass mycket att min inlevelse bitvis bryts. Men det behöver inte gälla för alla. Smaken är som baken och känner du att sånt inte stör dig kan du bortse från min skepsis.”

Så. Om du på förhand känner att du inte skulle störa dig på det jag tar upp så kan ni bortse från min kritik.

Medlem
Skrivet av Earthscum:

Tveksam karaktärs design.... LOL Känns väldigt krystat att dra ner betyget för att Eve ser bra ut.

Agreed... Visst, det är överdrivet (vilket fortfarande är ok), men inte hälften så mycket som stor del av västerländsk media har emot, gud förbjude, vackra kvinnor. Tråkigt att se fz. Såg inte God of War fick sämre betyg för shirtless Kratos.

Medlem
Skrivet av Mikael Berg:

Nu var det ju kläderna han reagerade på och inte hennes utseende. Dessutom skriver ju Jonas klart och tydligt i recensionen att man bör bortse från hans skepsis om detta inte är något som sticker i ögonen för en själv, så jag har svårt att se problemet.

Precis, men kläderna är en del av ekvationen också och bara skrivit vad jag tyckte, precis som recensenten gjorde

Recensionen ökade köpsuget men väntar tills priset gått ner, kanske möjligen till black friday.


signatur

Ryzen 7 5800x | Sapphire pulse rx 7800 xt | samsung 980 pro | Ps5 pro? |

Medlem
Skrivet av Earthscum:

Tveksam karaktärs design.... LOL Känns väldigt krystat att dra ner betyget för att Eve ser bra ut.

Kan inte annat än instämma, känns som de flesta recensioner kommer ha med det som ett minus för att det är ”rätt” att tänka så lol. Protagonisten är förövrigt skaparens fru som de scannat av och fört in i spelet. Visst, vissa attribut har ju ”ökats på” så att säga men känns jäkligt trött att ens anse att det är tveksam karaktärsdesign.

Medlem

Hoppas spelet kommer till PC, ser väldigt kul ut. Sen gillar jag hur en av utvecklarna svarade folk som gnällde på orealistiskt designade kvinnor och annat sådant med att dela bild på modellen för Eve som 3D skannats in i spelet i sin helhet dels på sin fru när galningar på nätet antog att han måste va en ensam loser. Ganska rolig herre.

Redaktör
Skrivet av Earthscum:

Tveksam karaktärs design.... LOL Känns väldigt krystat att dra ner betyget för att Eve ser bra ut.

Skrivet av Natrium:

ja varför gör dom inte en fet tjej som ser ut som dom ramlat ner ifrån det fula trädet och träffa varje gren på vägen ner.

Sån karaktär är mycket roligare att spela. =D

Tror aldrig någon sagt liknande och mena det ^^

Skrivet av Azedrian:

Agreed... Visst, det är överdrivet (vilket fortfarande är ok), men inte hälften så mycket som stor del av västerländsk media har emot, gud förbjude, vackra kvinnor. Tråkigt att se fz. Såg inte God of War fick sämre betyg för shirtless Kratos.

Skrivet av DieZe:

Kan inte annat än instämma, känns som de flesta recensioner kommer ha med det som ett minus för att det är ”rätt” att tänka så lol. Protagonisten är förövrigt skaparens fru som de scannat av och fört in i spelet. Visst, vissa attribut har ju ”ökats på” så att säga men känns jäkligt trött att ens anse att det är tveksam karaktärsdesign.

Det här är en recension, där tycker man saker. Det är hela poängen: att någon berättar om sina upplevelser om något. Inte att skriva saker som alla håller med om.

Jonas är dessutom väldigt tydlig med att det är hans åsikt och att alla får tycka precis vad de vill. Det blir ju väldigt konstigt om recensenten inte får tycka saker, när ni får göra det i kommentarerna?

Inga betyg har höjts eller sänkts på grund av nån klädsel. Det finns ingen gemensam agenda om kvinnors utseende som västerländska medier följer. Förlåt om jag låter dryg, men läs vad som står istället för att tolka in massa saker i texten.

Kan vi prata om spelet nu?


signatur
Medlem
Skrivet av Natrium:

ja varför gör dom inte en fet tjej som ser ut som dom ramlat ner ifrån det fula trädet och träffa varje gren på vägen ner.

Sån karaktär är mycket roligare att spela. =D

Tror aldrig någon sagt liknande och mena det ^^

För det finns inget mittemellan...


signatur

"AT LAST, SIR TERRY, WE MUST WALK TOGETHER."

Skribent
Skrivet av magma:

För mig är det bara plus i kanten att karaktären ser attraktiv ut.

Skrivet av Azedrian:

Agreed... Visst, det är överdrivet (vilket fortfarande är ok), men inte hälften så mycket som stor del av västerländsk media har emot, gud förbjude, vackra kvinnor. Tråkigt att se fz. Såg inte God of War fick sämre betyg för shirtless Kratos.

Again, har inget emot att EVE är attraktiv och brukar inte störa mig på ”sexiga karaktärer” vanligtvis. Men i Stellar Blade görs det på ett sånt uppskruvat sätt att min inlevelse i berättelsen och gameplay bryts.

I Bayonetta, en spelserie som jag också uppskattat, passar det bättre in då allt annat är så överdrivet men här sticker det ut för mycket.

Och som sagt: Smaken är som baken, och just karaktärsdesignen var en sak som låg spelet i fatet för min del

Dex
Medlem

Digital Foundry är också väldigt imponerade av det tekniska i spelet. Kul att där kan komma spel lite då och då som faktiskt fungerar som man förväntar sig!
Så klart också lättare när man endast behöver utveckla spelet för en hårdvara, men ändå!

Medlem
Skrivet av Earthscum:

Tveksam karaktärs design.... LOL Känns väldigt krystat att dra ner betyget för att Eve ser bra ut.

Hur vet du att betyget dragits ned på grund av det? Det står inte alls så i recensionen.
Det hade nog varit 4/5 ändå.

Medlem
Skrivet av Jonas Vågström:

Again, har inget emot att EVE är attraktiv och brukar inte störa mig på ”sexiga karaktärer” vanligtvis. Men i Stellar Blade görs det på ett sånt uppskruvat sätt att min inlevelse i berättelsen och gameplay bryts.

I Bayonetta, en spelserie som jag också uppskattat, passar det bättre in då allt annat är så överdrivet men här sticker det ut för mycket.

Och som sagt: Smaken är som baken, och just karaktärsdesignen var en sak som låg spelet i fatet för min del

Flera som säger att betyget är sämre nu på grund av detta.
Hade du gett spelet 5/5 om det inte brytit din spelupplevelse på detta vis?

Medlem
Skrivet av Jonas Vågström:

Again, har inget emot att EVE är attraktiv och brukar inte störa mig på ”sexiga karaktärer” vanligtvis. Men i Stellar Blade görs det på ett sånt uppskruvat sätt att min inlevelse i berättelsen och gameplay bryts.

I Bayonetta, en spelserie som jag också uppskattat, passar det bättre in då allt annat är så överdrivet men här sticker det ut för mycket.

Och som sagt: Smaken är som baken, och just karaktärsdesignen var en sak som låg spelet i fatet för min del

Jag förstår din synvinkel, och det kan man tycka Jag försöker inte ändra på någons åsikt.

Längesedan jag spelade Bayonetta (måste varit på ps3), men gillade striderna framförallt och tonen. Stellar blade verkar följa en råd tråd på dylika sätt. Viktigt också att spelet är lagom utmanande, vill inte att det ska övergå för mycket till dark-souls-svårt, för då tappar jag tyvärr lätt mitt tålamod och spelglädjen går från glädje till frustration.


signatur

Ryzen 7 5800x | Sapphire pulse rx 7800 xt | samsung 980 pro | Ps5 pro? |

Medlem

Tror också att om man spelar mobilspelet Goddess of Victory: Nikke så ser vi nog ett samarbete snart eftersom det är Shift Up som har gjort båda spelen.

Och om man stör sig på karaktärens utseende i Stellar Blade då ska man nog hålla sig borta från Nikke.

Medlem
Skrivet av Earthscum:

Tveksam karaktärs design.... LOL Känns väldigt krystat att dra ner betyget för att Eve ser bra ut.

En recension är bara en glorifierad åsikt, vem fan bryr sig? Vill du kolla på anime boobs så köp skiten.

Medlem

Bra karaktärdesign menar ni väll
Uppfriskande efter alla mindre vackra personer i västerländska spel

Sen är ju huvud-designer en kvinna, så inge sexism det handlar om med att objektifiera hur personer ser ut


signatur

"Wonderful! Time for a celebration... Cheese for everyone!"
"Epic is shit, change my mind"

Medlem

Testade demot och hade lite svårt för inputlag samt att det var väldigt tydligt att förinspelade animationer spelades upp vid vissa attacker, det var ej sömlöst med övriga rörelser. Kanske har fixats till det skarpa.

Snyggt är det!


signatur

🖥 i5 9600k | RTX 2080 | Z390 | 16GB DDR4 |ROG 34" 21:9 1440p
🎮 PS5 | LG 55" CX

Medlem

Jag håller inte med om karaktärsdesignen, men det är en ärlig och rättvis åsikt som bör respekteras. Till skillnad från FZ så har många andra spelmedia, så som IGN och Kotaku, ju betett sig extremt illa och uttryckt sig väldigt hatiskt om spelet och dess skapare.

Skrivet av Atilaa:

Hoppas spelet kommer till PC, ser väldigt kul ut. Sen gillar jag hur en av utvecklarna svarade folk som gnällde på orealistiskt designade kvinnor och annat sådant med att dela bild på modellen för Eve som 3D skannats in i spelet i sin helhet dels på sin fru när galningar på nätet antog att han måste va en ensam loser. Ganska rolig herre.

MAXIM Korea gav ju också roligt svar på tal genom att visa upp ytterligare flera olika "realistiska kvinnor", då modellen som skannats in i spelet var en av deras.

Medlem

Jag såg ansiktsbilden på artikeln och visste med 99% säkerhet hur resten av karaktären inte skulle vara klädd. Antar att spetsen är i nanokevlar och det övriga korvskinnet i "luftig" latex är för att det ska vara sådär lätt att röra sig...ett problem som vi män aldrig tycks ha
En extra eloge till att man lyckades klämma in den karakteristiska skol-slipsen i denna kvinnliga (eller är det att ta i?) dödsbringares standardutrustning. Antar att man kan köpa något skin med den där sjömans-manteln också, eller vad fan det nu är. Japanerna har ett sinne för de viktiga detaljerna., det får man ge dem.

Skribent
Skrivet av Ronzem:

Hur vet du att betyget dragits ned på grund av det? Det står inte alls så i recensionen.
Det hade nog varit 4/5 ändå.

Skrivet av Ronzem:

Flera som säger att betyget är sämre nu på grund av detta.
Hade du gett spelet 5/5 om det inte brytit din spelupplevelse på detta vis?

Tack för att du läser!
I nuläget skulle jag säga att spelet en stark 4a, något som förhoppningsvis framgår i texten. Hade inlevelsen varit intakt så hade betyget definitivt varit högre, men en 5a hade det nog inte varit. Men snudd på!

En 5a kräver nära perfektion i min bok och ska inte delas ut för lättvindigt!

Skriv svar