Rykte: Playstation överväger ett Helldivers 2-släpp på Xbox

Robot
Rykte: Playstation överväger ett Helldivers 2-släpp på Xbox
Medlem

Det sålde såpass bra på PC alltså?

Medlem
Skrivet av Weeks_death:

Det sålde såpass bra på PC alltså?

Det ligger väl fortfarande i försäljningstoppen sist jag kollade

Medlem
Skrivet av Weeks_death:

Det sålde såpass bra på PC alltså?

Känns som att det är det enda spel folk pratar om.

Medlem

sweet för Xbox användare only. Mer folk inte för att det är brist på folk i spelet.


signatur

Dyslexi. Så min stavning och grammatik är dålig.. Hoppas ni förstår vad jag säger ändå.

Medlem

Denna "insider" drar väl ofta till med helt vilda och felaktiga gissningar.

Det är också den typen av gissning som det inte går att säga om de haft fel ens i efterhand. Vem skulle kunna säga att de inte "övervägt" detta även om det inte kommer?

Medlem

Skulle inte ha något emot om det kom till Xbox


signatur

En glad kalmarit boende på Gotland!

Medlem

Xboxare ska ju också få ta del av buggfesten som spelet är just nu.

Medlem

Är riktigt sugen på att testa spelet men jag är ju på Xbox. Hoppas det kommer en release men jag är skeptisk.


signatur

Xbox Series X
Dolby Atmos 7.1.4 Home Cinema 104" screen

Medlem
Skrivet av tuxsmasher:

Xboxare ska ju också få ta del av buggfesten som spelet är just nu.

Buggfest? Funkar finfint för mig 99% av tiden, vad är det för buggar du stöter på hela tiden?


signatur

I drank what?

Medlem
Skrivet av tuxsmasher:

Xboxare ska ju också få ta del av buggfesten som spelet är just nu.

Det är väldigt stabilt efter sista uppdateringarna 👍

Medlem

Hiroki Totoki har sagt att de kommer släppa spel på "devices that has compute and uses screens". Det inkluderar garanterat Xbox. Frågan är inte om utan när det kommer. Samma sak med resten.

Medlem

Det logiska från både Sony och Xbox vore väl att släppa sina live service spel på så många plattformar som möjligt för att nå så många spelare som möjligt. Även om man kanske väntar i några månader med att släppa på konkurrerande plattformar.


signatur

PSN: OAKTHYR

Medlem
Skrivet av Freeman79a:

Hiroki Totoki har sagt att de kommer släppa spel på "devices that has compute and uses screens". Det inkluderar garanterat Xbox. Frågan är inte om utan när det kommer. Samma sak med resten.

"He clarified in the talk that, by multi-platform, he meant on PlayStation and PC — not Xbox or Switch."

Tvivlar att det kommer till xbox. Speshal nick är ingen pålitlig källa och verkar ägna sig mycket åt att drömma ihop xbox fan fiction/content för sin podcast.

Medlem

Ryktas även att nästa xbox kommer ha stöd för 3de parts appar som steam, epic & itch.io så vi kommer kunna spela hela steam biblioteket på xbox. Inte så konstigt med tanke på tex RoG Ally där allt redan fungerar. Där den kommer boota upp som xbox (ungefär som steam deck gör nu med steam os) men att du sedan kommer åt operativsystemet och kan installera annat!

Medlem

Kommer vi få rykten om att Sony ska lägga ner PlayStation nu också då? Eftersom folk funderade på om Xbox skulle läggas ner bara för att Microsoft funderade på att släppa spel på PlayStation.

Medlem
Skrivet av Kavakava83:

Det ligger väl fortfarande i försäljningstoppen sist jag kollade

Skrivet av Dreijer:

Känns som att det är det enda spel folk pratar om.

Jag läste att de sålde 8 miljoner och 60% av det var på Steam. Att Sony säljer bättre utanför sin konsol måste vara ett första eller?

Medlem
Skrivet av OAKTHYR:

Det logiska från både Sony och Xbox vore väl att släppa sina live service spel på så många plattformar som möjligt för att nå så många spelare som möjligt. Även om man kanske väntar i några månader med att släppa på konkurrerande plattformar.

Problemet är att du i så fall underminerar din egen platform. Och även om jag inte är konsol-spelare så har jag alltid varit imponerad av Playstation; nu senast just för prestandan du får för pengen, samt kontrollen som är (vågar jag sticka ut halsen) ganska unik.

Skrivet av Arcadia:

Kommer vi få rykten om att Sony ska lägga ner PlayStation nu också då? Eftersom folk funderade på om Xbox skulle läggas ner bara för att Microsoft funderade på att släppa spel på PlayStation.

Alltså, om man lämnar spel-forum och läser och tar del av andra källor som rör företaget Sony, så har det varit mycket snack redan för 1-2 år (kan varit tidigare, då tiden springer iväg) om att just Sony står inför utmaningar i framtiden. Själv flaggade jag på FZ att man skall inte ta saker för givet.
Att utveckla konsoler och dessutom ligga på topp, kostar jättemycket pengar. SEGA jobbade så för många år sedan; de la ner konsoler för att fokusera på spel.
Varningsflagga om Sony kom när de börjar släppa spel på Steam. Först tänkte jag "det är äldre titlar med över år på nacken", men nu är det ju inte så. Om det stämmer så har de sålt fler kopior på Steam (!!) än till sin konsol? (Bara lästa första som kom upp när jag googlade; ej granskat).

Sony är inte MS med sin kassako, så de måste vara strategiska och om PS6 kostar mer än det smakar...

ZF
Medlem
Skrivet av Mirage:

Buggfest? Funkar finfint för mig 99% av tiden, vad är det för buggar du stöter på hela tiden?

Stora jäkla buggar överallt! ;D

Men seriöst, med nätbäver så kan det vara så. Funka perfekt för en användare medan en annan får flera felmeddelanden vid varenda försök att ansluta till en session. Tills det helt plötsligt "funkar" till sist.

Skrivet av OAKTHYR:

Det logiska från både Sony och Xbox vore väl att släppa sina live service spel på så många plattformar som möjligt för att nå så många spelare som möjligt. Även om man kanske väntar i några månader med att släppa på konkurrerande plattformar.

Njae. För den här typen av spel finns inte mycket anledning att vänta. Eller åtminstone inte längre än man ser att det blir oväntat populärt där det släpps först.

De kan visserligen leva länge. Som SoT. Men i genomsnitt så är det nog bättre att köra på medan det är aktuellt. Vilket i sin tur chansen ökar till ju mer plats det tar.

Har lite svårt att se H2 klara sig så länge som SoT oavsett.

Skrivet av robbis:

Ryktas även att nästa xbox kommer ha stöd för 3de parts appar som steam, epic & itch.io så vi kommer kunna spela hela steam biblioteket på xbox. Inte så konstigt med tanke på tex RoG Ally där allt redan fungerar. Där den kommer boota upp som xbox (ungefär som steam deck gör nu med steam os) men att du sedan kommer åt operativsystemet och kan installera annat!

Låter rejält optimistiskt att det skulle bli såpass öppet när det inte var jättelänge sen de i nuvarande box stängde ner appar i utvecklarlägeget. Som alltså ändå är betydligt mer begränsat än så.

Skrivet av Weeks_death:

Jag läste att de sålde 8 miljoner och 60% av det var på Steam. Att Sony säljer bättre utanför sin konsol måste vara ett första eller?

Ja för detsamma gäller ju inte direkt Ratchet & Clank minst sagt.

Så det kan såklart avskrivas som ett rejält undantag med sina ganska uppenbara förklaringar. Typiskt mer populär speltyp på plattformen ändå. Kanske även PS-spelare som inte ändå prenumererar valde att spela det där det kostade betydligt mindre.

Men att på så många sätt ge sina (tidigare) kärnkunder såpass mycket sämre villkor kan ju inte rimligen vara bra i längden hur kul det än är med framgång på en "ny" marknad.

Medlem
Skrivet av ZF:

Låter rejält optimistiskt att det skulle bli såpass öppet när det inte var jättelänge sen de i nuvarande box stängde ner appar i utvecklarlägeget. Som alltså ändå är betydligt mer begränsat än så.

"Spencer recently said in an interview with Polygon that the Xbox team is thinking about how to open up its ecosystem and embrace PC stores like the Epic Games Store and Itch.io. It’s a radical rethinking of the Xbox console model, and Spencer doesn’t usually tease things like this unless it’s something Microsoft is seriously considering."

https://www.theverge.com/2024/4/18/24123318/microsoft-next-xb...

ZF
Medlem
Skrivet av robbis:

"Spencer recently said in an interview with Polygon that the Xbox team is thinking about how to open up its ecosystem and embrace PC stores like the Epic Games Store and Itch.io. It’s a radical rethinking of the Xbox console model, and Spencer doesn’t usually tease things like this unless it’s something Microsoft is seriously considering."

https://www.theverge.com/2024/4/18/24123318/microsoft-next-xb...

Haha jo tack, men har redan hört det där förmedlat flera gånger i olika vinklar och tolkningar.

Verkligheten är dock väldigt annorlunda. För få "hintar" ju så mycket vagt skissade luftslott som Phil. Och de som tolkar hans "tecken" i molnen desto mer så. Super Mario hade redan varit på Xbox om det vore fallet.

Alltså: Det är fortfarande högst oklart vad det där skulle betyda i praktiken. Om det ens blir en sådan. Considerings görs hela tiden tills nått görs, eller oftast inte.

Tills dess kanske kan du försöka dra lite mer skeptiska slutsatser själv baserat på vad som bokstavligen sägs. Varför tror du att just ett par specifika butiker nämns istället för "installera vad fanken du vill, det är en PC." tillexempel? Inte direkt ett Valve-uttalande.

Medlem
Skrivet av ZF:

Haha jo tack, men har redan hört det där förmedlat flera gånger i olika vinklar och tolkningar.

Verkligheten är dock väldigt annorlunda. För få "hintar" ju så mycket vagt skissade luftslott som Phil. Och de som tolkar hans "tecken" i molnen desto mer så. Super Mario hade redan varit på Xbox om det vore fallet.

Alltså: Det är fortfarande högst oklart vad det där skulle betyda i praktiken. Om det ens blir en sådan. Considerings görs hela tiden tills nått görs, eller oftast inte.

Tills dess kanske kan du försöka dra lite mer skeptiska slutsatser själv baserat på vad som bokstavligen sägs. Varför tror du att just ett par specifika butiker nämns istället för "installera vad fanken du vill, det är en PC." tillexempel? Inte direkt ett Valve-uttalande.

Tro vad du vill, jag hoppas åtminstone att nästa xbox blir en renodlad handheld likt steamdeck och med tanke på att dom byggt en helt ny division som utvecklar användarvänligheten i windows för just handhelds ser jag inte det som ett ologiskt steg för microsoft att själva släppa en bärbar pc där xbox ligger som ett lager medans grunden är windows. Deras största konkurrent just nu är ju steam deck. Och säga vad man vill, men dom var jävligt snabba med att få igång xbox gamepass på steam deck direkt den släpptes.

"If Microsoft can pull off merging Xbox and Windows together, it might truly achieve its “Xbox everywhere” vision — the idea that every screen is an Xbox."

Medlem
Skrivet av ZF:

Stora jäkla buggar överallt! ;D

Men seriöst, med nätbäver så kan det vara så. Funka perfekt för en användare medan en annan får flera felmeddelanden vid varenda försök att ansluta till en session. Tills det helt plötsligt "funkar" till sist.

Vad är nätbäver?

Problem att ansluta till sessioner är inte en "buggfest", det är en bugg.


signatur

I drank what?

Medlem
Skrivet av robbis:

Deras största konkurrent just nu är ju steam deck.

Inte Nintendo och Sony som säljer hundratals miljoner konsoler utan Valve och en handheld som inte ens går att köpa i butik?

Medlem
Skrivet av asdfg:

Inte Nintendo och Sony som säljer hundratals miljoner konsoler utan Valve och en handheld som inte ens går att köpa i butik?

Alltså det är ju inte jag som hittat på det påståendet utan MS själva i en intervju

Ambassadör
Xbox

Det vore ju trevligt! Det känns som om mycket kommer att förändras inom en relativt snar framtid.


signatur

Jump in.

ZF
Medlem
Skrivet av robbis:

Tro vad du vill, jag hoppas åtminstone att nästa xbox blir en renodlad handheld likt steamdeck och med tanke på att dom byggt en helt ny division som utvecklar användarvänligheten i windows för just handhelds ser jag inte det som ett ologiskt steg för microsoft att själva släppa en bärbar pc där xbox ligger som ett lager medans grunden är windows. Deras största konkurrent just nu är ju steam deck. Och säga vad man vill, men dom var jävligt snabba med att få igång xbox gamepass på steam deck direkt den släpptes.

"If Microsoft can pull off merging Xbox and Windows together, it might truly achieve its “Xbox everywhere” vision — the idea that every screen is an Xbox."

Jag tror som så att detta, i bästa fall, skulle funka ungefär som Geforce Now. Där man kan länka vissa butiker och vissa spel i dem.

Om de bygger en "Steamdeck" så kommer den såklart också ja kapacitet som en Steamdeck. Fast kosta som konkurrenterna. För vem skulle välja att köpa spel till den så den kan säljas till ett konkurrenskraftigt pris när Microsoft redan nu inte direkt lyckas locka spelköpare från Steam? Och inget av detta rör frågan hur en kraftigare hemmabox då skulle fungera. Kommer den bli mer låst? Xbox Series P och Series H eller vad för nu kreativt fokus som främst kommer ägnas namnet. För alternativet är ju faktiskt då annars att Xboxen i praktiken inte kommer existera som en konsoll längre.

Skrivet av Mirage:

Vad är nätbäver?

Problem att ansluta till sessioner är inte en "buggfest", det är en bugg.

Bra fråga. : / Nått som påverkar kablar och trächassin helt klart. Tror jag försökte skriva grejer eller nått.

Det kan såklart bero på flera sam eller motverkande faktorer som allt annat.

Skrivet av robbis:

Alltså det är ju inte jag som hittat på det påståendet utan MS själva i en intervju

Ingen säger annat. Frågan är kan du inte själv tänka på rimligheten i uttalandet baserat på andra tidigare uttalanden?

Trodde du på power of the cloud också?

Eller att ett visst spel skulle vara lanseringsklart?

Eller "Vi bryr oss inte om exklusivitet"? (En hållning som uppenbarligen existerar totalt i konstant flux.)

Eller att Xbox SS spel kommer ha paritet med SX..?

Medlem
Skrivet av robbis:

Ryktas även att nästa xbox kommer ha stöd för 3de parts appar som steam, epic & itch.io så vi kommer kunna spela hela steam biblioteket på xbox. Inte så konstigt med tanke på tex RoG Ally där allt redan fungerar. Där den kommer boota upp som xbox (ungefär som steam deck gör nu med steam os) men att du sedan kommer åt operativsystemet och kan installera annat!

Men vad vore det för skillnad på en Xbox och en PC isåfall? Låter lite som Steam Machines som Valve försökte sig på.

Medlem
Skrivet av robbis:

Alltså det är ju inte jag som hittat på det påståendet utan MS själva i en intervju

Ok då lägger jag till den på listan av andra berömda xbox-citat som t.ex. den här pärlan från Phil Spencer:

"If you just build great games, everything will turn around.' It's just not true [that] if we go off and build great games, all of a sudden you're going to see console share shift in some dramatic way"

Medlem
Skrivet av asdfg:

Ok då lägger jag till den på listan av andra berömda xbox-citat som t.ex. den här pärlan från Phil Spencer:

"If you just build great games, everything will turn around.' It's just not true [that] if we go off and build great games, all of a sudden you're going to see console share shift in some dramatic way"

Vad är det som är konstigt med den kommentaren?

12
Skriv svar