2K vinner stämning från Lebron James tatuerare

Robot
2K vinner stämning från Lebron James tatuerare
Medlem

Upphovsrättsbrott på tatueringar i spel. Det är fan det dummaste jag hört.


signatur

Spana in mina "Chiptunes on Crack"
https://www.youtube.com/c/SwedishWargoat

Medlem
Skrivet av VilePlacenta:

Upphovsrättsbrott på tatueringar i spel. Det är fan det dummaste jag hört.

Ja, det är ju en del av personen framåt. Det här måste ändå tillhöra undantagsfallen, svårt att tänka mig att det är en stor andel av tatuerarna till atleter som vill göra något sådant här. Blir ju jävligt konstig relation med kunden, jag hade i alla fall lackat ur om en tatuerare försökte sig på något sådant om man varit inkluderad i sin helhet i ett spel, tatueringar etc. Instant 1/5 recension med tjötigt inlägg på sociala medier.


signatur

Jag respekterar din rätt till åsikt, men är den att förtrycka andra för saker som inte påverkar dig hindrar det inte mig från att försöka ändra eller kämpa emot den. With all due respect: Don't hurt people. <3

Medlem

Håller med båda föregående talare. En tatuering blir ju en del av människan. Kan förstå om man tar med en identisk typ brosch, halsband, ring, klocka, eller liknande då de ändå är externa delar. Typ som hur mannen bakom Lapponia smyckena som också designade Leias smycken i Star Wars inte ens fick va med i eftertexterna (han fick aldrig något riktig erkännande i slutändan heller). Där kan man förstå en stämning eller likande men en tatuering känns bara småaktigt.

Medlem

Skadestånd för vad? Vad för skada har skett.

Medlem
Skrivet av Ronzem:

Skadestånd för vad? Vad för skada har skett.

Tatueringen kanske är skitful och skadade hans rykte? 😃

Medlem

Väntar på att spelbolagen ska börja stämma alla tatuerare som använder deras karaktärer m.m. som tatueringar. Har sett ett antal Zelda-motiv.

Gnällkuk

Jag fattar inte, han har skapat tattueringar inne i spelet själv och sen stämmer han 2K för att de använt dem?


signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Medlem
Skrivet av VilePlacenta:

Upphovsrättsbrott på tatueringar i spel. Det är fan det dummaste jag hört.

Det är knappast "det dummaste" man har hört. Det spelar ingen roll om designen är på någons hud eller på papper, den som skapar den äger fortfarande rättigheterna till den och du kan inte bara slänga in vilka designs som helst i spel. Bara för att du tatuerar den på din hud betyder det inte att du äger rättigheterna till designen i fråga. Vill du äga rättigheterna till designen måste du antingen designa den själv, eller få den som designat den att skriva över rättigheterna till dig.

I det här fallet övertygade 2K juryn att de hade rätt, men det är ju domar som fallit den andra vägen också.

Medlem
Skrivet av trickeh2k:

Jag fattar inte, han har skapat tattueringar inne i spelet själv och sen stämmer han 2K för att de använt dem?

Nej. De har, i spelet, inkluderat tatueringarna han har skapat och, gissar jag, även tatuerat på LeBron.

Gnällkuk
Skrivet av filbunke:

Nej. De har, i spelet, inkluderat tatueringarna han har skapat och, gissar jag, även tatuerat på LeBron.

Det var vad jag också tänkte, men det är inte så det står i artikeln...


signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

1
Skriv svar