Varning för Bredband2 - tips på bredbandsleverantör?

Medlem
Varning för Bredband2 - tips på bredbandsleverantör?

De har i sitt bekräftelsemejl i princip gömt och skrivit i liten text: 1-5 dagars anslutning EFTER anslutningsdatum.
För mig tog det just 7 dagar utan internet för det är arbetsdagar.

De måste medvetet vilja gå i konkurs med sån idioti. Varför kallar man det ens anslutningsdatum då? Eftersom man inte heller kan ha igång det tidigare bredbandet under tiden och jag har ingen lust att betala något tillfälligt.

Även läst att de fular sig med kampanjrabatter och höjer redan efter någon månad i vissa fall.

Blir att byta. Någon som har tips på vettiga leverantörer i dessa tider som inte höjer priserna? Intresse är stabilitet, 500 mb/s med rimligt pris.

Skribent

Eftersom det är stora skillnader på vart du bor och jag antar du inte vill outa din adress så skulle jag rekommendera att kolla upp på den här sidan:
https://www.bredbandsval.se/

Sedan fråga om specifika leverantörer beroende på vem som kan leverera vad och vilken du är intresserad av.

Medlem
Citat:

Även läst att de fular sig med kampanjrabatter och höjer redan efter någon månad i vissa fall.

Just det här är något man inte kommer ifrån, är väl typ en ökning varannat år hos varenda leverantör. Sen om det datumet råkar sammanfalla tråkigt nära datumet man blev kund är ju bara trist såklart, men ärligt, alla gör såhär.


signatur

"A lie is truth, until you recognize it as a lie. To see the truth behind those lies is probably the right thing to do. However, it may not necessarily bring happiness. Lies are Happiness."

PC-spelare
Dator: TUF Gaming B550 Pro, Ryzen 5600G, 16GB RAM, Sapphire Radeon RX 5600 XT

Medlem
Skrivet av Shadee:

Eftersom det är stora skillnader på vart du bor och jag antar du inte vill outa din adress så skulle jag rekommendera att kolla upp på den här sidan:
https://www.bredbandsval.se/

Sedan fråga om specifika leverantörer beroende på vem som kan leverera vad och vilken du är intresserad av.

Använde den faktiskt när jag valde. Problemet är att många bredbandsleverantörer fular sig. Det stod inget om 1-5 arbetsdagar och fula prishöjningar. Får mejla bredbandsval och säga till dem att lägga till saker som "Anslutningsdatum". Fula prishöjningar vet jag inte hur man ska undersöka.

Skrivet av smuts:

Just det här är något man inte kommer ifrån, är väl typ en ökning varannat år hos varenda leverantör. Sen om det datumet råkar sammanfalla tråkigt nära datumet man blev kund är ju bara trist såklart, men ärligt, alla gör såhär.

Jo jag tycker det är läge att det här måste regleras på något sätt. De kan ju i princip sätta 1 kr bredband och sedan höjer de efter en månad när de håvat in kunden.

Medlem

Bahnhof.
Kört sen 2008 via stadsnät 👍


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem

Bahnhof är bra och prisvärt. Ownit brukar också vara bra.

Medlem

Bahnhof 4 life man


signatur

Allätare

Skribent
Skrivet av Trycket:

Använde den faktiskt när jag valde. Problemet är att många bredbandsleverantörer fular sig. Det stod inget om 1-5 arbetsdagar och fula prishöjningar. Får mejla bredbandsval och säga till dem att lägga till saker som "Anslutningsdatum". Fula prishöjningar vet jag inte hur man ska undersöka.

Aha, ok. Jag tänkte annars att du kan kolla upp att t.ex. Telia och Telenor kan leverera till din adress i en hastighet du vill ha och sedan fråga efter erfarenheter hos de två bolagen. Istället för att ställa en helt öppen fråga.

Medlem

Har Bahnhof själv och det funkar bra.

Men, dom har höjt sitt pris 3 gånger på relativt kort tid och lär väl höja ytterligare vid årsskiftet igen. Bahnhof var billigast när jag valde dom som leverantör, nu är dom en av dom dyraste. Så lite varning där.

Funderar själv faktiskt på att byta.


signatur

The more I practice, the luckier I get.

Medlem

Blir alltid skarvar när man byter leverantörer. Tur att mobiltelefoner finns som man kan surfa på och även dela internet till datorn med....

Men jo håller dock med om att uppger de ett anslutningsdatum så ska det funka på det datumet.

Medlem
Skrivet av Gaara:

Blir alltid skarvar när man byter leverantörer. Tur att mobiltelefoner finns som man kan surfa på och även dela internet till datorn med....

Men jo håller dock med om att uppger de ett anslutningsdatum så ska det funka på det datumet.

Helt otroligt om det är skarvar på flera dagar.
När jag skaffade Bredbandsbolaget början på 2000 tog det 5-10min.
I huset jag bor bytte jag 2008 från telia som tidigare körde med till bahnhof det gick också på 5-10min så var man igång.
Vad som tog tid var att trycka i sladden och beställa nytt abbonemang.
Vad har hänt?


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem

Är Bahnhof fortfarande dom som motsätter sig utlämmning av uppgifter allra mest? Telia lämnade ju ut till vem som helst förr i världen utan några frågor ställda, integritet och så lite statsmakt-övervakning som möjligt är viktigt för mig i alla fall, kan gott kosta några kronor extra.

Medlem

Bahnhof bråkar mest med myndigheterna och därför är det mitt val.

Dock tog det mig nästan exakt en månad och timtal i telefonköer att få fibern inkopplat och sen en vecka tillo att få igång fiber-tv. Dock ligger inte allt på Bahnhof men det är de jag betalar pengarna till så även om det är någon annan i kedjan är det hos DEM jag är kund så självklart är det de som står till svars. Det var för många turer, misstag och brutna löften.


signatur

나는 야옹 야옹 야옹 고양이 // 화나 게 하면 가만 안 둘 거야

Medlem
Skrivet av Molotov:

Helt otroligt om det är skarvar på flera dagar.
När jag skaffade Bredbandsbolaget början på 2000 tog det 5-10min.
I huset jag bor bytte jag 2008 från telia som tidigare körde med till bahnhof det gick också på 5-10min så var man igång.
Vad som tog tid var att trycka i sladden och beställa nytt abbonemang.
Vad har hänt?

Exakt! Jag hade ingen aning om att utvecklingen kan gå åt andra hållet och var inte förberedd överhuvudtaget. År 2024 när folk arbetar hemifrån och är mer beroende än internet än någonsin. Man kan förstå 1 dag. Men 5 dagar + helg är helt sanslöst.

Medlem

Har bredband 2 idag. Hade Alltele först men så köptes de upp av bredband 2 eller om de gick ihop med dem eller hur det var.
Oavsett så har det fungerat prima i alla år.
Var så längesedan jag blev kund där nu så minns inte hur lång tid det tog och få igång det men några dagar max om jag inte minns helt fel.


signatur

Det finns bara tre grupper av människor i världen.
De som kan matte och de som inte kan det.

1
Skriv svar