De nya Final Fantasy VII-spelen

De nya Final Fantasy VII-spelen

Okej, jag älskar FF VII men har inte riktigt hängt med i vad de två nya remake-spelen är för nåt. Jag trodde att det skulle bli en remake-trilogi baserad på original-FF VII med ny grafik, realtidsstrider och kanske några små ändringar eller tillägg till den ursprungliga storyn. Men nu hörde jag nåt om att vissa kallar den här trilogin för en pseudo-uppföljare, multiversum och tidsresor och Gud vet vad. Förvirrande.

Så, hur ligger det till egentligen? Är remake-spelen uppföljare (how does that even work??) eller innehåller de andra saker som gör att de knappt följer den ursprungliga storyn? Eller har jag mest läst massa smörja?

PS. Jag är helt OK med spoilers.

Aeris dör.

Medlem

Har bara kört första delen i remake och det följer hitintills samma story med vissa små skillnader. Vissa saker har dom utökat och gjort lite större antagligen för att fylla ut spelen så dom kan få 3 spel istället för 1. För dom är fortfarande stora!

Men det är riktigt bra fortfarande.

Medlem

Det är en remake, inte en remaster. De följer storyn från FF7 men mesta annat är omgjort

Medlem

oavsett så har dom verkligen lyckats göra så man känner att man inte ids spela dom.
Ser så förbaskat tråkiga ut.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av Molotov:

oavsett så har dom verkligen lyckats göra så man känner att man inte ids spela dom.
Ser så förbaskat tråkiga ut.

Synd att du missar ett av årets bästa spel.

Medlem
Skrivet av fanbot:

Synd att du missar ett av årets bästa spel.

Jag la ner Final fantasy efter FFX.
Bara skräp efteråt imo.
Jag har remake här hemma till PS5 men aldrig idast spela nämvärt.
Med mina erfarenheter och vad man läst och hört andra berätta både ris och ros om "del 2" kan jag med gott besked säga att det INTE är årets spel och jag missar inget.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av Molotov:

Jag la ner Final fantasy efter FFX.
Bara skräp efteråt imo.
Jag har remake här hemma till PS5 men aldrig idast spela nämvärt.
Med mina erfarenheter och vad man läst och hört andra berätta både ris och ros om "del 2" kan jag med gott besked säga att det INTE är årets spel och jag missar inget.

Gott besked att slå fast sin åsikt baserat på andras erfarenheter?

Medlem
Skrivet av fanbot:

Gott besked att slå fast sin åsikt baserat på andras erfarenheter?

Ja jag har spelat så pass länge att det räcker med att läsa, se filmer och höra vad folk säger för att få god insikt hur ett spel är. Så jag behöver inte prova allt för att kunna veta om det är nått för mig eller inte.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av Sebastian Lind:

Men nu hörde jag nåt om att vissa kallar den här trilogin för en pseudo-uppföljare, multiversum och tidsresor och Gud vet vad. Förvirrande.

Inte speciellt insatt i detta och har inte spelat dom nyare spelen, men det finns ju en fanteori om att dom nya spelen utspelar sig i en annan tidslinje och att Sephiroth är medveten om det och han redan har förlorat en gång förut i originalet, och försöker göra om (dvs REMAKE) tidslinjen denna gång, och därför är dom nya spelen en uppföljare och inte en nyversion.

Medlem

Spelet återspeglar orginalet väl men med en twist som utvecklar storyn på ett sätt som skapar lite osäkerhet för oss spelare om vad som faktiskt kommer hända. Hittills har de gjort det väldigt bra och det är inte några enorma ändringar i hur huvudstoryn utspelar sig. Jag personligen tycker inte det påverkar markant men kan förstå att vissa ogillar denna muktiverse variation av originalet och hellre sett en uppföljare som är narmar orginalet men med viss utveckling. Oavsett så är spelet riktig bra.

Medlem

Jag gillade första delen i remaken men fick sån avsmak av hur överkomplicerat de gjort storyn med alla spöken så allt som allt så tappade jag intresset för del 2.

Testade demon av Rebirth igår och det lyckades inte övertyga mig. Saknar de turbaserade fajterna och även min 9-åring hemma utbrast "det här är inte Final Fantasy VII".

Medlem
Skrivet av Molotov:

Så jag behöver inte prova allt för att kunna veta om det är nått för mig eller inte.

Nä, så klart inte men ett tips är att sluta avfärda saker du inte bör ha en åsikt om som skräp. Åsikter utan substans bidrar inte till något konstruktivt.

Medlem
Skrivet av fanbot:

Nä, så klart inte men ett tips är att sluta avfärda saker du inte bör ha en åsikt om som skräp. Åsikter utan substans bidrar inte till något konstruktivt.

Vad menar du?
Om ett spel inte intresserar mig av diverse anledningar så avfärdar jag väll det bäst jag vill.
Jag behöver inte spela ett spel för att se att det inte är nått för mig.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av Molotov:

Vad menar du?
Om ett spel inte intresserar mig av diverse anledningar så avfärdar jag väll det bäst jag vill.
Jag behöver inte spela ett spel för att se att det inte är nått för mig.

Ett annat tips är också att läsa vad man skriver.

Medlem
Skrivet av fanbot:

Ett annat tips är också att läsa vad man skriver.

Ja jag får erkänna att missar din poäng helt.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av Molotov:

Ja jag får erkänna att missar din poäng helt.

VR-spel är inte något som tilltalar mig och som jag därför mycket sällan spelar. Jag flaggar dock inte på forum med att jag tycker senaste VR-titeln är skräp eftersom det hade varit en ogrundad åsikt som inte tillför något av värde för samtalet. Man behöver inte uttrycka sin åsikt om allt.

Skrivet av Molotov:

Ja jag får erkänna att missar din poäng helt.

Hen menar nog att det är skillnad på att säga att ett spel är "skräp" och att "det inte faller mig personligen i smaken", om jag tolkar rätt. Och jag håller med, det är onödigt att kalla ett spel som fått mängder av toppbetyg för skräp, bara för att du själv inte vill spela det av X anledning. Bevisligen är det långt ifrån ett skitspel, oavsett personliga preferenser.

Vi verkar ganska lika där, jag har inte heller brytt mig om FF-serien sedan X. Men ibland utvecklas man åt olika håll, som tur är finns det ju annat att spela.

Jag är själv högst osäker på om jag kommer testa den nya remake-trilogin, just för att allt det här snacket om multiversum och liknande är saker jag personligen inte gillar. Så även om jag är lite besviken för att det inte verkar vara vad JAG vill ha utav en FF VII-remake så är det väl ändå kul att denna approachen verkar funka för andra. Du vet, nyanser och sånt.

Medlem
Skrivet av fanbot:

VR-spel är inte något som tilltalar mig och som jag därför mycket sällan spelar. Jag flaggar dock inte på forum med att jag tycker senaste VR-titeln är skräp eftersom det hade varit en ogrundad åsikt som inte tillför något av värde för samtalet. Man behöver inte uttrycka sin åsikt om allt.

Skrivet av Sebastian Lind:

Hen menar nog att det är skillnad på att säga att ett spel är "skräp" och att "det inte faller mig personligen i smaken", om jag tolkar rätt. Och jag håller med, det är onödigt att kalla ett spel som fått mängder av toppbetyg för skräp, bara för att du själv inte vill spela det av X anledning. Bevisligen är det långt ifrån ett skitspel, oavsett personliga preferenser.

Vi verkar ganska lika där, jag har inte heller brytt mig om FF-serien sedan X. Men ibland utvecklas man åt olika håll, som tur är finns det ju annat att spela.

Jag är själv högst osäker på om jag kommer testa den nya remake-trilogin, just för att allt det här snacket om multiversum och liknande är saker jag personligen inte gillar. Så även om jag är lite besviken för att det inte verkar vara vad JAG vill ha utav en FF VII-remake så är det väl ändå kul att denna approachen verkar funka för andra. Du vet, nyanser och sånt.

Då bör ni läsa mitt första inlägg.
Det var jag som blev ifrågasatt och gav bara svar, det var en personlig åsikt.
Påstog inte att spelet är skräp för alls.

Man kan ju inte utgå från att alla tycker samma so en själv och måste ifrågasätta om nån tycker olika att det är fel på nå sätt


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av Molotov:

Påstog inte att spelet är skräp för alls.

Skrivet av Molotov:

Jag la ner Final fantasy efter FFX.
Bara skräp efteråt imo.

Du skrev att de ser tråkiga ut och att du därför inte orkar spela dem. Tyckte det var synd att du missade ett av årets bästa spel. Ser inte det som någon ifrågasättning. Jag ifrågasätter däremot när du därefter kommer med åsikter som inte är välgrundande eftersom det är ett tråkigt sätt att föra diskussion på.

Men jag lämnar detta nu. Sebastian Lind förklarade på ett vänligare sätt. Och för att svara på hans ursprungsfråga; både Remake och Rebirth är hyfsat trogna men med flera betydande skillnader. Båda är också anpassade för att kunna funka över 50-80h. Skulle väl säga att det rör sig om omtolkade nyversioner.

Medlem
Skrivet av fanbot:

Du skrev att de ser tråkiga ut och att du därför inte orkar spela dem. Tyckte det var synd att du missade ett av årets bästa spel. Ser inte det som någon ifrågasättning. Jag ifrågasätter däremot när du därefter kommer med åsikter som inte är välgrundande eftersom det är ett tråkigt sätt att föra diskussion på.

Men jag lämnar detta nu. Sebastian Lind förklarade på ett vänligare sätt. Och för att svara på hans ursprungsfråga; både Remake och Rebirth är hyfsat trogna men med flera betydande skillnader. Båda är också anpassade för att kunna funka över 50-80h. Skulle väl säga att det rör sig om omtolkade nyversioner.

Ja jag tycker FF varit rent skräp varenda ett efter X, ja jag har testat dom tom.
X var lite av startskottet till att serien gick ner sig imo.

Jag sa att jag inte tycker det ser kul ut. Du påstog att det är årets spel.
Om du inte är beredd på accepterar vissa svar så ska du nog låta bli att fråga.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av Molotov:

Om du inte är beredd på accepterar vissa svar så ska du nog låta bli att fråga.

Haha, ok. Vi säger väl så.

Skrivet av fanbot:

Haha, ok. Vi säger väl så.

Välkommen till internet, min vän! Antingen är det GOTY eller RENT SKRÄP. Fuck everything inbetween. 😅

(Jag skojar lite Molotov, men du har ganska starka åsikter!)

Also: jag har precis lärt mig hur man spoiler-taggar

1
Skriv svar