Kritiserat, men... Dragon's Dogma 2 säljer 2,5 miljoner

Robot
Kritiserat, men... Dragon's Dogma 2 säljer 2,5 miljoner

Blott 10 dagar har gått sedan releasen.

#dragons-dogma-2


Medlem

Det här är anledningen till att vi kommer fortsätta behöva kritisera sånt här skit, folk låter de hållas. Usch för "betala för att undvika att spela"-DLC, som gör spelet sämre, och dålig optimering.


signatur

"A lie is truth, until you recognize it as a lie. To see the truth behind those lies is probably the right thing to do. However, it may not necessarily bring happiness. Lies are Happiness."

PC-spelare
Dator: TUF Gaming B550 Pro, Ryzen 5600G, 16GB RAM, Sapphire Radeon RX 5600 XT

Medlem

En ny generation av gamers som är vana med mobilspel m.m. De bryr sig inte.

Medlem

Sitter på ett 3080 och Ryzen 5800X. Får runt 30 ostabila fps inne i städer och vissa andra ställen i spelet, helt sjukt kass. Som att mataffären skulle sälja rutten frukt utan nån som helst kvalitetskontroll. Sen att spelet suger balle gör ju inte saken bättre heller! Underbart att gnälla på spelet i varenda tråd för övrigt, alltid räddar jag någon från köp! (Y)

Medlem

Att de la till och undanhöll det för recensenter var det vidrigaste tycker jag. Tråkigt när det verkar vara ett bra spel som stått på egna fötter

Medlem

Välförtjänt, riktigt kul spel! Det här innebär förhoppningsvis en kortare väntan på en eventuell uppföljare.

Edit: sen har jag inte drabbats av prestandaproblem, förstår fullt ut att de som gjort det trots tillräckligt kraftfull hårdvara är missnöjda. Hoppas att de som vill får pengarna tillbaka för att köpa spelet när allt sådant är löst, om de då är fortsatt intresserade

Medlem
Skrivet av Maysay:

En ny generation av gamers som är vana med mobilspel m.m. De bryr sig inte.

Ja eller så låter man inte optional mtx's hindra en från att lira ett spel man vet att man kommer gilla. Livet är för kort för att vara en s*r kuk och hoppa över bra spelupplevelser, but you do you

Medlem

Hype är starkt.


signatur

Ännu en dag i paradiset.

Medlem
Skrivet av DieZe:

Ja eller så låter man inte optional mtx's hindra en från att lira ett spel man vet att man kommer gilla. Livet är för kort för att vara en s*r kuk och hoppa över bra spelupplevelser, but you do you

Jag har inget emot spelet. Så jag förstår inte varför du kallar mig kuk.

Medlem
Skrivet av DieZe:

Ja eller så låter man inte optional mtx's hindra en från att lira ett spel man vet att man kommer gilla. Livet är för kort för att vara en s*r kuk och hoppa över bra spelupplevelser, but you do you

Men det är ju det som är grejen, det är ju inte en bra spelupplevelse om det finns prestandaproblem även för dem som har bra hårdvara?

Och du som gamer behöver inte hoppa över själva spelet, det är bara att vänta tills spelet säljs för 150-200 kr på rea och då blir det mer värt priset. Förhoppningsvis har då alla buggar och prestandaproblem försvunnit från spelet.

Med detta vill vi tacka er "betatestare" som har betalat fullpris för spelet.


signatur

Linux is not user-friendly. It _is_ user-friendly. It is not ignorant-friendly and idiot-friendly

Medlem

Vet inte vad det grundar sig i men folk verkar ha svårt att hålla sig från förköp och ofärdiga produkter över lag. Känner själv en som var jätte kritiskt mot just DD2 och en vecka senare så köpte den personen spelet och började ursäkta ihjäl sig.

Medlem
Skrivet av Siial:

Men det är ju det som är grejen, det är ju inte en bra spelupplevelse om det finns prestandaproblem även för dem som har bra hårdvara?

Och du som gamer behöver inte hoppa över själva spelet, det är bara att vänta tills spelet säljs för 150-200 kr på rea och då blir det mer värt priset. Förhoppningsvis har då alla buggar och prestandaproblem försvunnit från spelet.

Med detta vill vi tacka er "betatestare" som har betalat fullpris för spelet.

Men ingen tackar dom mer än spelföretagen själva som sparar miljarder på att slippa betala betatestning

Medlem
Skrivet av Maysay:

Jag har inget emot spelet. Så jag förstår inte varför du kallar mig kuk.

Kallade inte dig personligen för kuk, uppfattades det så, så ber jag om ursäkt. Jag gjorde en bred svepning i och med att allt folk gör är att lipa över det ena och det andra nu för tiden, nästan alla spelsläpp kantas av omåttliga mängder negativitet, tröttsamt som satan. Är det riktigt fult att Capcom ens försöker sälja på folk skit för riktiga pengar som man enkelt kan få ingame? Som satan, men det är ett sånt icke problem och jag kvarstår vid min åsikt att det är så här branschen ser ut nu, MTX kommer inte försvinna oavsett hur mycket man vill det.

The Ashen One

Jag har haft en blandad mix med prestandarn, allt på max med RT, HDR, på en Samsung 49 Widescreen.
Amd kort 7900XTX och har en median på 113 fps i städer och utanför städer på 260 fps median.
Så problemet med FPS återkommer i städer där alla klagar helt klart.
Dock spelar jag på en äldre I9-9900k från 2018 . Så har en flaskhals...

Jag förstår klagomålen då både mina bröder inte spelade vidare pga av att deras riggar inte klarade det dock var de nyare än min.
Dessa riggar hade dock Nvidia grafikkort.

Vet inte vad som är fel i allt detta men hoppas det är löst inom ett halvår med alla dessa fps problem.

Medlem

Väl förtjänt - spelet är helt fantastiskt - har inte haft såhär okonstlat kul sedan Elden Ring.

Medlem
Skrivet av DieZe:

Kallade inte dig personligen för kuk, uppfattades det så, så ber jag om ursäkt. Jag gjorde en bred svepning i och med att allt folk gör är att lipa över det ena och det andra nu för tiden, nästan alla spelsläpp kantas av omåttliga mängder negativitet, tröttsamt som satan. Är det riktigt fult att Capcom ens försöker sälja på folk skit för riktiga pengar som man enkelt kan få ingame? Som satan, men det är ett sånt icke problem och jag kvarstår vid min åsikt att det är så här branschen ser ut nu, MTX kommer inte försvinna oavsett hur mycket man vill det.

Inga problem.

Det var denna mening som gjorde så att jag fick intrycket.

Skrivet av DieZe:

Livet är för kort för att vara en s*r kuk och hoppa över bra spelupplevelser, but you do you

Men det är lugnt.

Medlem
Skrivet av MyInsanity:

Jag har haft en blandad mix med prestandarn, allt på max med RT, HDR, på en Samsung 49 Widescreen.
Amd kort 7900XTX och har en median på 113 fps i städer och utanför städer på 260 fps median.
Så problemet med FPS återkommer i städer där alla klagar helt klart.
Dock spelar jag på en äldre I9-9900k från 2018 . Så har en flaskhals...

Jag förstår klagomålen då både mina bröder inte spelade vidare pga av att deras riggar inte klarade det dock var de nyare än min.
Dessa riggar hade dock Nvidia grafikkort.

Vet inte vad som är fel i allt detta men hoppas det är löst inom ett halvår med alla dessa fps problem.

Men det där stämmer inte. Så där hög fps kan du inte få med "allt på max". Inte ens i närheten.

Jag kör 4090 och AMD 7800 3D och kör inte riktigt allt på max, inte RT, och jag har dessutom Nvidias DLSS och framegen aktiverat och ändå får jag inte mer än 50-75 fps i städer och ca 90-110 i vildmarken i 2560x1440.


signatur

Memento Mori

Medlem

Spelade inte 1'an men bestämde mig för köpa 2'an. Tycker spelet är riktigt bra pawns/npcs är fräckt. Grafiskt läckert.

Hade gärna sett samma AI companions i fler spel tex dungeon siege mm.

Bra köp 4/5 pawns!

Medlem

Fick reklam för spelet igår men verkar som någon var lite snabb på tangenterna eftersom det stod "Dogs Dogma".


signatur

Burn in the light.

Medlem

En fråga till ni som gillar spelet: Gör det sig bäst med mus och tangentbord eller med handkontroll? Funderar på skaffa men osäker om jag ska lira på min PS5 eller PC. Någon klok person som kan uttala sig? Har RTX3060, i7-11700 osv...
Samma skärm till både PS och PC så där är det ingen skillnad

Medlem
Skrivet av Slugger:

En fråga till ni som gillar spelet: Gör det sig bäst med mus och tangentbord eller med handkontroll? Funderar på skaffa men osäker om jag ska lira på min PS5 eller PC. Någon klok person som kan uttala sig? Har RTX3060, i7-11700 osv...
Samma skärm till både PS och PC så där är det ingen skillnad

Varför inte till PC där man kan köra både och?


signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Medlem

70h in, bästa spelat jag kört på många år <3 Så trist med dålig perfomance dock. =/

Medlem
Skrivet av Slugger:

En fråga till ni som gillar spelet: Gör det sig bäst med mus och tangentbord eller med handkontroll? Funderar på skaffa men osäker om jag ska lira på min PS5 eller PC. Någon klok person som kan uttala sig? Har RTX3060, i7-11700 osv...
Samma skärm till både PS och PC så där är det ingen skillnad

Du ska köra på Ps5 så klart varför envisas folk med att köra tv spel på pc aldrig fattat det. Spelet flyter på riktigt bra på ps5an har kört sen release. Jag tycker spelet håller en hög klass ett av det bästa combat system jag har kört med fin grafik. Man vänjer sig fort med 30 fps. Quest i spelet är extremt oldschool tvungen att söka sig fram på google för att hitta det tar tid. Jag har gjort en pawn karaktär i spelet är rankad 26 på leaderboard finns mycket att utforska lätt 100 timmar skulle sätta 9/10 i betyg. Finns inget av värde med mikrotransaktioner på ps5an det är pc folket som drar ner spelet vidrigt folk.

Medlem
Skrivet av Slugger:

En fråga till ni som gillar spelet: Gör det sig bäst med mus och tangentbord eller med handkontroll? Funderar på skaffa men osäker om jag ska lira på min PS5 eller PC. Någon klok person som kan uttala sig? Har RTX3060, i7-11700 osv...
Samma skärm till både PS och PC så där är det ingen skillnad

Kan inte riktigt svara på din fråga så bra men delar med mig av min erfarenhet av att spela på PC

Kan spela med 100-120+ fps med RayTracing och allt max med DLSS quality och HDR. Förutom i största staden då det blir 50-80 fps. Men har ett 4080 och 13700k. Ser väldigt snyggt ut i naturen.

Jag spelar med mus och tangentbord och det fungerar bra efter lite inlärningstid.
Men stödet för musen är jättedåligt gjort. Det är mycket acceleration som inte går att stänga av. Jag fick dessutom ställa in vertikala rörelser till högsta hastigheten medans horisontala är på halva hastigheten för att det skulle kännas ok.
Vet inte om det beror på musaccelerationen och att jag rör musen långsammare i vertikal rörelse eller något annat.

Kan tipsa om att man går med alt tangenten. (Fanns inget i inställningarna som visade det.)

Medlem
Skrivet av Slugger:

En fråga till ni som gillar spelet: Gör det sig bäst med mus och tangentbord eller med handkontroll? Funderar på skaffa men osäker om jag ska lira på min PS5 eller PC. Någon klok person som kan uttala sig? Har RTX3060, i7-11700 osv...
Samma skärm till både PS och PC så där är det ingen skillnad

Handkontroll (PS4-kontroll) på PC. Är hur smidigt som helst att styra gubben, slåss och att navigera i menyer. Det känns klart mer naturligt och bättre än med tangentbord och mus.

Så frustrerande med jobb och vardag just nu, man vill bara spela, spela och spela Dragon's Dogma 2.


signatur

Memento Mori

The Ashen One
Skrivet av Slimebeast:

Men det där stämmer inte. Så där hög fps kan du inte få med "allt på max". Inte ens i närheten.

Jag kör 4090 och AMD 7800 3D och kör inte riktigt allt på max, inte RT, och jag har dessutom Nvidias DLSS och framegen aktiverat och ändå får jag inte mer än 50-75 fps i städer och ca 90-110 i vildmarken i 2560x1440.

Ja då är det väl fel på programmet jag använder, dock hur kan du säga vad jag kan uppnå med min rigg? Kylningen jag använder samt klockning osv?

Ja ditt problem med ditt 4090 är vad jag skulle tro att du spelar på för låg upplösning ärligt talat.
Du behöver pressa ditt kort mer.

Dock så är jag nöjd med hur jag upplever mitt spel överallt, har inga problem alls.

Medlem
Skrivet av MyInsanity:

Ja då är det väl fel på programmet jag använder, dock hur kan du säga vad jag kan uppnå med min rigg? Kylningen jag använder samt klockning osv?

För att ingen som kör i högsta inställningar kommer upp ens i närheten av de fantasisiffrorna du uppgav.

Inte ens kylning och klockning får ett 4080 att spöa ett 4090, plus att jag har snabbare CPU än den du uppgav, och ändå får jag 100-120 fps som högst ute i vildmarken (55-70 i storstaden). Trots att jag inte kör allt på max, kör inget RT och till och med DLSS3 är påslaget. Jag kör i 2560x1440 upplösning men det har marginell betydelse jämfört med 1080P och 4K eftersom Dragon's Dogma 2 är så CPU-beroende.

Att du kommer och pratar om "260 fps median" är helt overkligt när du inte kommer upp i ens hälften.

Ta du och kolla upp dina settings en gång till, installera Fraps och kom tillbaka och redovisa för oss sen.

Ja, spelet flyter underbart och jag har liksom dig inget att klaga på gällande det grafiska flytet, men det är en annan sak. Ditt 7900XTX är ett fruktansvärt grymt grafikkort.


signatur

Memento Mori

The Ashen One
Skrivet av Slimebeast:

För att ingen som kör i högsta inställningar kommer upp ens i närheten av de fantasisiffrorna du uppgav.

Inte ens kylning och klockning får ett 4080 att spöa ett 4090, plus att jag har snabbare CPU än den du uppgav, och ändå får jag 100-120 fps som högst ute i vildmarken (55-70 i storstaden). Trots att jag inte kör allt på max, kör inget RT och till och med DLSS3 är påslaget. Jag kör i 2560x1440 upplösning men det har marginell betydelse jämfört med 1080P och 4K eftersom Dragon's Dogma 2 är så CPU-beroende.

Att du kommer och pratar om "260 fps median" är helt overkligt när du inte kommer upp i ens hälften.

Ta du och kolla upp dina settings en gång till, installera Fraps och kom tillbaka och redovisa för oss sen.

Ja, spelet flyter underbart och jag har liksom dig inget att klaga på gällande det grafiska flytet, men det är en annan sak. Ditt 7900XTX är ett fruktansvärt grymt grafikkort.

Absolut kan jag installera ett annat verktyg för att kolla resultatet med fler. 4090 förlorar i vissa titlar implementerade med FSR dock.
Jag vill inte betala en hel toppdator utan grafikkort för bara ett grafikkorts kostnad dock, har man pengar att slösa visst.

Dock får du nog ut mer ut av ditt 4090 med en 4k skärm.
4090 presterar bäst i 4K generellt då inget annat matchar det där i alla tester, särskilt i RT.

Min CPU må vara gammal men den går iaf upp till 5.2 GHz med en idle på 25-27 grader.

Jag byter dator var 8e år. Pga av att jag vill ha bäst prestanda per krona per år.

Jag testar ett par fler program och återkommer.

Dock var det inte min anledning att skryta eller så.
Skrev bara vad jag fick ut i resultatet på programmet efter 48 timmar.
RT i detta spel är också väldigt marginellt vad jag hört.

Dock tycker jag att du får ut bra resultat med ditt kort utan att pressa det. /Mvh Sebastian

Medlem

Har inte stött på några direkta problem på PC.
Men spelet i sig föll sig inte alls i smaken för mig.

Kändes som seg combat, totalt opersonliga karaktärer och dialoger, kass story.
Smaken är som baken, men detta var inget jag ville spendera för många timmar i kände jag, tvingade mig genom 8h men sen fick det vara nog.

1
Skriv svar