PS5 på "god väg" att bli tidernas mest framgångsrika Playstation-konsol

Robot
PS5 på "god väg" att bli tidernas mest framgångsrika Playstation-konsol

Detta enligt avgående Jim Ryan.

#jim-ryan, #playstation-5


Medlem

Jag tror inte den kommer att säljas lika bra som den har gjort, när Sony nyligen gick ut och sa om inga exklusiva spel på 12-14 månader.


signatur

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

MSI X99A GODLIKE Gaming | i7 6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Min SweClockers Profil

Medlem

Beror på, om de släpper sina spel på PC väldigt nära inpå PS 5 releasen så tror jag att detta kommer göra att fler och fler istället lägger pengarna på en PC. Det handlar mycket om att finna en balans, för jag är nog inte den enda som inte har stort intresse av att köpa en konsol om jag bara behöver vänta några månader. Att däremot vänta i ett år eller flera, det gör det betydligt svårare. Sedan så beror det också på vad en likvärdig PC kostar och ju längre tiden går ju mindre pengar behöver man spendera.

Medlem

Ja varför inte, spelen är oftast mer polerade och hårdvaran vid release betydligt mer pang för pengarna än en pc för samma pris.

Förra generationen sticker visserligen ut med svaga cpu:er redan vid lansering, men ändå pga andra fördelar som låst hårdvara, mindre overhead osv så lyckas kompetenta företag kräma ut grejer som kräver bra mycket mer på en pc.

Som någon som alltid byggt och haft nya burkar hemma måste jag ändå erkänna att de mestadels samlar damm vad gäller spelande nuförtiden. Kanske har lite med åldern att göra också 😜

Medlem

Ett gäng DEI-infesterade uppföljare står sig inte riktigt mot det oändligt mycket bättre utbudet PlayStation 1-4 hade.

ZF
Medlem
Skrivet av PcGamer:

Beror på, om de släpper sina spel på PC väldigt nära inpå PS 5 releasen så tror jag att detta kommer göra att fler och fler istället lägger pengarna på en PC. Det handlar mycket om att finna en balans, för jag är nog inte den enda som inte har stort intresse av att köpa en konsol om jag bara behöver vänta några månader. Att däremot vänta i ett år eller flera, det gör det betydligt svårare. Sedan så beror det också på vad en likvärdig PC kostar och ju längre tiden går ju mindre pengar behöver man spendera.

Finns dock även en balans att avväga för sådana användare. Alltså, är det värt att locka in någon som spelar ett par spel.

Jag tror oavsett der var ett enormt misstag att göra Windowsportar alls. Särskilt just för att Xboxen snart är skrotad, och att det rent av är vad Microsoft vill. Att de dessutom börjar prata om att transformera boxen till en Windows-PC säger en hel del om att de nu till och med finner det viktigare att fortsatt hålla PC inlåst till Windoes och sina egna API än att själva sälja spel.

Ska man sen i framtiden motivera att sälja en box som då eventuellt inte ens tjänar in en enda krona, oavsett om detta blir en marknadsreglering (tveksamt..) eller för konkurrensskälet att kunna sälja lådan, ja då blir den antingen dyr för köparen eller tillverkaren. Och vill man då ens tillverka en?

Så om inte även PS har siktet på den framtiden så har de verkligen sålt skinnet innan vintern.

Medlem

Fantastisk konsol och förmodligen den Playstationkonsol jag haft roligast med.

Medlem

Älskar min PS5a och hur den låter mig ta igen så många PS4-spel jag missat! Flera i uppiffade nyutgåvor dessutom! Och jag är grymt pepp på PS5 Pro som jag har en ryktestråd om också!

Medlem

Tror inte den kommer slå PS2, kanske inte ens PS4 men en helt underbar konsol är det.

Medlem
Skrivet av Kaztrofy:

Ett gäng DEI-infesterade uppföljare står sig inte riktigt mot det oändligt mycket bättre utbudet PlayStation 1-4 hade.

Seså, Elon. Seså.

Medlem

För mig var det PS2.
Sen har playstation bara använts mindre och mindre. Man kommer bort från konsolspelandet mer och mer, kanske har med åldern att göra.
PS5 använder jag iaf lite mer än PS4.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem

Har fortfarande ingen PS5, dels för att det inte riktigt finns några spel som intresserar mig så PS4 duger fortfarande, och dels för att jag vägrar köpa en stort fult monster. Om dom släpper en mindre modell med liknande storlek och TDP som PS4 Slim så ökar mina chanser för ett köp rätt så rejält.

Medlem
Skrivet av Kaztrofy:

Ett gäng DEI-infesterade uppföljare står sig inte riktigt mot det oändligt mycket bättre utbudet PlayStation 1-4 hade.

Du borde köpa Total War: Rome 2 och köra med modden DEI. Spelet blir så mycket bättre då

Medlem

Är väl samma floskler som när Apple säger att deras senaste mobil är den bästa? Det hade ju varit jävligt illa om den inte var det tänker jag? 🤦

Medlem
Skrivet av Kaztrofy:

Ett gäng DEI-infesterade uppföljare står sig inte riktigt mot det oändligt mycket bättre utbudet PlayStation 1-4 hade.

DEI-infekterade uppföljare till PS5? Typ... Ratchet & Clank? God of War? Spiderman 2?

Medlem
Skrivet av ZF:

ag tror oavsett der var ett enormt misstag att göra Windowsportar alls. Särskilt just för att Xboxen snart är skrotad, och att det rent av är vad Microsoft vill. Att de dessutom börjar prata om att transformera boxen till en Windows-PC säger en hel del om att de nu till och med finner det viktigare att fortsatt hålla PC inlåst till Windoes och sina egna API än att själva sälja spel.

Ska man sen i framtiden motivera att sälja en box som då eventuellt inte ens tjänar in en enda krona, oavsett om detta blir en marknadsreglering (tveksamt..) eller för konkurrensskälet att kunna sälja lådan, ja då blir den antingen dyr för köparen eller tillverkaren. Och vill man då ens tillverka en?

Microsoft har förlorat konsolmarknaden så de måste göra något annat.
Att då ta tag i att göra PC lådor, alltså låsa upp Xbox som en PC i stället för enbart konsol vore intressant tycker jag.
Om de börjar med att införa Steam på Xbox series X så skulle då jag använda den mer och om de får PS spelen från Steam att rulla på Xbox vore ju ett vinnande läge för microsoft. Visst skulle de troligtvis få höja priset på lådan i framtiden om de inte tjänar in tillräckligt från gamepass men de skulle nog få sålt fler enheter.

När det gäller PS5 så tror jag inte den når upp till ps4 siffror, men tiden får väl se.


signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

Medlem
Skrivet av Algustafa:

DEI-infekterade uppföljare till PS5? Typ... Ratchet & Clank? God of War? Spiderman 2?

Ratchet vet jag inget om, men SBI inblandade i allt Insomniac gjort på senare år. Rätt lätt och se om man spelat Spider-Man 2. Samma med Ragnarok och Horizon: Forbidden West.

Medlem
Skrivet av Kaztrofy:

Ratchet vet jag inget om, men SBI inblandade i allt Insomniac gjort på senare år. Rätt lätt och se om man spelat Spider-Man 2. Samma med Ragnarok och Horizon: Forbidden West.


signatur

min stora Nintendo64s mjöliga spelpinne
don't at me
Jag är inte Fejksson, hen blev bannad och heter nåt annat nu.

Medlem

Ursäkta men vad är ”DEI” och ”SBI”?

Medlem
Skrivet av lonian:

Microsoft har förlorat konsolmarknaden så de måste göra något annat.
Att då ta tag i att göra PC lådor, alltså låsa upp Xbox som en PC i stället för enbart konsol vore intressant tycker jag.
Om de börjar med att införa Steam på Xbox series X så skulle då jag använda den mer och om de får PS spelen från Steam att rulla på Xbox vore ju ett vinnande läge för microsoft. Visst skulle de troligtvis få höja priset på lådan i framtiden om de inte tjänar in tillräckligt från gamepass men de skulle nog få sålt fler enheter.

När det gäller PS5 så tror jag inte den når upp till ps4 siffror, men tiden får väl se.

Om ryktet stämmer att Steam etc blir upplåst på Xbox Series skulle jag nog lätt skaffa en XSX igen! Vore ju underbart då jag har ett stort Steam-bibliotek! Skulle nog högst antagligen komplettera med en GP-prenumeration också. Så det vore nog en vinnande strategi av MS att gå vidare så istället för att vara en "sämre PS5a".

1
Skriv svar