Steam Families låter dig dela spel med hela familjen

Robot
Steam Families låter dig dela spel med hela familjen

Flera kan nu spela från samma konto samtidigt – hurra!

#steam, #steam-families


Medlem

Detta låter som en grymt bra förändring. Ska genast testas på mina och barnens datorer.

Medlem

Som Pappa med två gamer kids så är detta fantastiskt!


signatur

I9 9900 - RTX 3080 - 32GB - 990 pro

Medlem
Geeks Gaming

Med tre barn som alla spelar så känns detta ruggigt bra. Har själv 1400+ titlar så att köpa flera titlar flera gånger har känts så onödigt.
Hoppas det går live inom kort! ❤️

Medlem

Mycket bra 👍


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem

Tyvärr har dom fortfarande en bra bit att gå för att kunna mäta sig med konsoler på den fronten!

Medlem
Skrivet av xXG13HaZeXx:

Tyvärr har dom fortfarande en bra bit att gå för att kunna mäta sig med konsoler på den fronten!

Äger inte en konsol själv så är mest nyfiken men hur funkar det på konsol?

Medlem

Hej singel med 334 spel i biblioteket söker finsmakare med minst 1 000 spel i biblioteket som vill bilda familj

Medlem
Citat:

Genom att skapa en Steam-familj kan upp till sex personer dela på kontoinnehavarens spel. En fin nyhet är att flera personer nu kan spela olika spel samtidigt, vilket tidigare inte gick – då var det en spelare åt gången när spel hade lånats.

Det här är den största gamechangern, nu kan frun låna mitt Elden Ring medan jag spelar Helldivers 2.


signatur

Ryzen 9 5900x & RTX 3070 Ti | Nintendo Switch | PlayStation 5
PSN: DocPjotor | Steam: Gorrsnus

Medlem

Fasen vad grymt! Inte nog med att man ha två speltokiga grabbar hemma, men nu på sistone så har även sambon fått upp ögonen för gaming. Det här kommer underlätta väldigt mycket!

Medlem

Fattar inte hur det funkar, försöker dela med min familj. Kör beta family klienten... men men! Får prova mer när jag kommer hem, segt att remot:a från jobbet!


signatur

1# FZ Troll

Medlem
Skrivet av cyprox:

Äger inte en konsol själv så är mest nyfiken men hur funkar det på konsol?

Du kan faktiskt spela spelen samtidigt så du behöver bara köpa 1 exemplar för att kunna spela samtidigt! Sen har man tillgång till hela biblioteket på den andra konsolen också om jag inte minns fel så måste man liksom lägga till spelen som ska delas på själva 'gäst datorn" på Steam och det va bara en hel jävla röra gemfört med på boxen! Det steam gör rätt här dock är ju möjligheten att kunna dela upp till 6 personer så har du en stor familj där ingen vill spela med den andra och aldrig någon vill spela samma title samtidigt så är det förvisso bra.

Sen så är det konton som blir bannad vid fusk och inte spel innehavaren!

Medlem
Skrivet av xXG13HaZeXx:

Sen så är det konton som blir bannad vid fusk och inte spel innehavaren!

"Vad händer om min bror blir avstängd för fusk när han spelar mitt spel?

Om en familjemedlem blir avstängd för fusk vid spelande av ditt spel blir även du avstängd i det spelet."


signatur

1# FZ Troll

Medlem

Gött att jag kommer kunna komma åt mitt bibliotek även när sonen använder det. Förstår inte varför dom hade den begränsningen från första början.

Medlem

Man fick bara gå offline tidigare för att kunna spela 2 olika spel samtidigt, skönt att man slipper tänka på sådant och det bara funkar, helt absurt att man inte kunnat spela olika spel samtidigt tidigare, riktigt bra uppdatering.

Medlem
Skrivet av robbis:

"Vad händer om min bror blir avstängd för fusk när han spelar mitt spel?

Om en familjemedlem blir avstängd för fusk vid spelande av ditt spel blir även du avstängd i det spelet."

Och vad är det du vill ha sagt med detta ? Jag har aldrig sagt något annat ? Eller du kanske aldrig läste frågan jag svarade på ?

Medlem
Skrivet av xXG13HaZeXx:

Och vad är det du vill ha sagt med detta ? Jag har aldrig sagt något annat ? Eller du kanske aldrig läste frågan jag svarade på ?

Ja det var ju inte det du skrev eller menade du att det fungerar så på xbox? Isåfall så förklarar det din skrivning


signatur

1# FZ Troll

Medlem
Skrivet av cyprox:

Äger inte en konsol själv så är mest nyfiken men hur funkar det på konsol?

Man tar fodralet och ger till en annan i familjen som stoppar skivan i konsolen, så kan även de spela det 🥸

ZF
Medlem

Hmm.. Blir av med spelet blir ju inte ens fuskare. Ska nu alltså den som känner en fuskare bli av med spelet? Tror knappast det ens är lagligt i EU.

Är det inte missuppfattat att det är banning som ägaren får på sig? Vilket visserligen gör de flesta spel det är relevant i helt värdelösa ändå.

Medlem

Funkar det om man delar det på samma nätverk eller måste alla sitta på samma dator för att detta ska funka?

ZF
Medlem
Skrivet av Siegfried:

Man tar fodralet och ger till en annan i familjen som stoppar skivan i konsolen, så kan även de spela det 🥸

Bäst att posta instruktionsfilmen. Det kan vara en komplicerad process främmande många idag.

ZF
Medlem
Skrivet av Påskmust:

Gött att jag kommer kunna komma åt mitt bibliotek även när sonen använder det. Förstår inte varför dom hade den begränsningen från första början.

Kan ju finnas flera anledningar. Tekniska, eller praktiska. Alltså att utgivaren inte vill ha det.

Kommer garanterat bli spel som är undantagna av endera anledning framöver.

Särskilt som detta är en retroaktiv förändring som kanske inte alla gått med på.

Redaktör
Skrivet av Chilli88:

Funkar det om man delar det på samma nätverk eller måste alla sitta på samma dator för att detta ska funka?

Det lär nog funka oavsett var man sitter gissar jag. Så är det med familjedelningen i dag, men då kan bara en åt gången använda kontot som spelet ligger på (kan funka med flera i offlineläge). Och ja, på olika datorer.


signatur
Medlem
Skrivet av Siegfried:

Man tar fodralet och ger till en annan i familjen som stoppar skivan i konsolen, så kan även de spela det 🥸

Det är väl inte lika vanligt att äga två spelkonsoler av samma modell som två datorer. Så fördelen nu är ju att man kan spela allting på olika platser, samtidigt och inte var för sig. Exempelvis om en vill spela Halo och den andra Forza. Har man inte två Xbox går det inte men två PC som är betydligt vanligare är det inga problem för längre utan att köpa spelen flera gånger.

Skrivet av ZF:

Hmm.. Blir av med spelet blir ju inte ens fuskare. Ska nu alltså den som känner en fuskare bli av med spelet? Tror knappast det ens är lagligt i EU.

Är det inte missuppfattat att det är banning som ägaren får på sig? Vilket visserligen gör de flesta spel det är relevant i helt värdelösa ändå.

Jag vet inte om jag missuppfattat men självklart ska ju båda konton bli avstängda vid fusk. Du kommer inte bli avstängd bara för att du känner en fuskare utan du måste dela ditt spelbibliotek till personen i fråga och att personen fuskar och åker fast för att man ska bli avstängd, precis som tidigare om du skulle låna ut ditt konto. Det är ditt ansvar som ägare av kontot och spelen att se till att fusk inte sker.

Medlem
Skrivet av robbis:

Ja det var ju inte det du skrev eller menade du att det fungerar så på xbox? Isåfall så förklarar det din skrivning

Hade du kollat mina första kommentar innan du kommterade så hade du ju sätt att jag svarade på en annan kommentar där hen frågar hur saker och ting fungerar på boxen/konsol.

ZF
Medlem
Skrivet av Keneay:

Det är väl inte lika vanligt att äga två spelkonsoler av samma modell som två datorer. Så fördelen nu är ju att man kan spela allting på olika platser, samtidigt och inte var för sig. Exempelvis om en vill spela Halo och den andra Forza. Har man inte två Xbox går det inte men två PC som är betydligt vanligare är det inga problem för längre utan att köpa spelen flera gånger.

Jag vet inte om jag missuppfattat men självklart ska ju båda konton bli avstängda vid fusk. Du kommer inte bli avstängd bara för att du känner en fuskare utan du måste dela ditt spelbibliotek till personen i fråga och att personen fuskar och åker fast för att man ska bli avstängd, precis som tidigare om du skulle låna ut ditt konto. Det är ditt ansvar som ägare av kontot och spelen att se till att fusk inte sker.

Fast nu kan ju som sagts fortfarande inte samma spel spelas utan trixande oavsett. Och utan att jag heller har källa på den saken.. Det är observerat och rimligen defenitivt många gånger vanligare att familjer har två likadana spelkonsoller än två speldatorer. Och i fallen med PS eller XB så behöver de ju nödvändigtvis inte vara från samma generation alltid heller.

Visst, det argumentet kan kanske appliceras på att de flesta kanske har ett gammalt tröskverk till laptop liggande vid sidan av "pappas dator". Sen om man menar att den faktiskt kan spela Elden Ring samtidigt som den riktiga är upptagen. Nja.. 10FPS MR. Har en känsla av att lättkörda indies inte räknas som ett jämförbart alternativ. För då kan man ju lika gärna nämna NES som ett sånt till en modernare fyrkantig box.

Fast man får ju inte låna ut konton alls. Så ditt exempel där är ju inte vad frågan gäller, då det TOS är en helt annan aspekt av villkoren. Jag är fortfarande skeptiskt till om det överförs till utlånade, särskilt om det är inom en "familj" vad som än den innefattar.

Medlem

Riktigt najs. Spelar en del spel från min kompis Steambibliotek men då han går online så bryts ju det.
Så skönt att få en stabil möjlighet att fortsätta göra detta.

Även på Steam deck för den delen. Om jag låter min fru spela på min Steam deck så kan jag fortsätta spela på datorn då.
Men kan jag vara inloggad med samma konto på både Steam deck och PC:n och lira olika spel? Eller måste hon då ha en egen användare på min Steam deck?


signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

Medlem
Skrivet av cyprox:

Äger inte en konsol själv så är mest nyfiken men hur funkar det på konsol?

På playstation 3 så spel delade jag med en kompis. Loggade in på hans användare och laddade hem alla möjliga spel sen loggade in på min och vips fanns spelen kvar. Han hade dock delat ut sitt konto till många många andra. Han blev senare avstängd och jag fortsatte ha kvar alla spel.


signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

Medlem
Skrivet av lonian:

Även på Steam deck för den delen. Om jag låter min fru spela på min Steam deck så kan jag fortsätta spela på datorn då.
Men kan jag vara inloggad med samma konto på både Steam deck och PC:n och lira olika spel? Eller måste hon då ha en egen användare på min Steam deck?

Separata konton är det som gäller för detta, men båda kommer åt samma bibliotek, satte upp detta för frugan och ungarna igår, fungerar precis som jag önskat att den tidigare lösningen fungerat, som inte bara var begränsad med konton, men också antal enheter.

12
Skriv svar