Nintendo stämmer skaparna av emulatorn Yuzu

Medlem
Skrivet av jeppe109:

Nä men kommer inte heller vidareutvecklas officiellt så vem vet hur framtida stöd kommer se ut.

Är ju trots allt slutet av Switch livscykel så behövs väl inte så mycket mer uppdateringar om det fungerar bra.


signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

Medlem
Skrivet av Ducci:

Gandir du låter som någon som kör piratkopierat och cheats, de saker du gnäller över är bagateller på en spel dator om du är ärlig.

Cheats? Knappt varför skulle man köra cheats?

Piratkopiering nej inte det heller, spelar knappt spel och har alltid köpt min spel, men jag köper inte spel längre. Men du kanske vet något om mig som jag inte vet?

Bara för att ja inte skyddar stora företag och inte är en fanboi till företag som förstör markanden gör inte att jag piratkopierar även om jag förstår folk som gör det.

Ända jag kan kopiera ibland är TV-Serier för att det inte går att köpa dem i Sverige så det har hänt, men å andra sidan betala jag för alla streaming tjänster som finns mer eller mindre. Samt att jag troligen köpt film och serier för runt miljonen vi detta laget. Men vill man inte sälja så har man ju inte så mycket val.

Men med tanke på din slutsats kanske du gör det och fuskar i spel oftast ligger det ju i anklagarens händer att göra det man säger att andra gör.

Medlem
Skrivet av jeppe109:

Nä men kommer inte heller vidareutvecklas officiellt så vem vet hur framtida stöd kommer se ut.

Det är opensource någon kommer att ta över utvecklingen troligen här i europa där Nintendo inte kan göra det som gör i USA. Då vi faktiskt har lagar som skyddar folk och inte bara låter företag köra över folk hur de vill.

Medlem
Skrivet av Gandir:

Cheats? Knappt varför skulle man köra cheats?

Piratkopiering nej inte det heller, spelar knappt spel och har alltid köpt min spel, men jag köper inte spel längre. Men du kanske vet något om mig som jag inte vet?

Bara för att ja inte skyddar stora företag och inte är en fanboi till företag som förstör markanden gör inte att jag piratkopierar även om jag förstår folk som gör det.

Ända jag kan kopiera ibland är TV-Serier för att det inte går att köpa dem i Sverige så det har hänt, men å andra sidan betala jag för alla streaming tjänster som finns mer eller mindre. Samt att jag troligen köpt film och serier för runt miljonen vi detta laget. Men vill man inte sälja så har man ju inte så mycket val.

Men med tanke på din slutsats kanske du gör det och fuskar i spel oftast ligger det ju i anklagarens händer att göra det man säger att andra gör.

Du behöver inte förklara dig. 😉

Medlem
Skrivet av Ducci:

Du behöver inte förklara dig. 😉

Det var inte en förklaring det var mera en du vet inget om mig. Att anklaga någon för att vara någon som fuskar i spel är rätt illa tycker jag. Att utrycka sin åsikt om saker ger dig inte rätten att smutskasta eller försöka förlöjliga eller använda andra otrevliga metoder.

Medlem

Ledsen att du känner dig så utpekad, har aldrig sagt att jag känner dig, bara att dina argument är de samma som de som gör just det fuskar och kör piratkopierar.
-Ha en fin dag!

Medlem

Det här med att äga ett spel och sedan ladda ner samma spel, det är ju fortfarande piratkopiering man utför.

Även om du skulle köpa en bio biljett, inte gå på bion och i stället pirata hem samma film. Se filmen och sedan radera filmen. Då har du ändå piratkopierat.

Om du däremot äger filmen och gör en egen kopia så du har två versioner av filmen och behåller dom båda utan att dela med dig. Ja det har du rätt till.


signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

Medlem
Skrivet av lonian:

Det här med att äga ett spel och sedan ladda ner samma spel, det är ju fortfarande piratkopiering man utför.

Även om du skulle köpa en bio biljett, inte gå på bion och i stället pirata hem samma film. Se filmen och sedan radera filmen. Då har du ändå piratkopierat.

Om du däremot äger filmen och gör en egen kopia så du har två versioner av filmen och behåller dom båda utan att dela med dig. Ja det har du rätt till.

Microsoft gör mycket fel men en sak dem gör rätt är Xbox Play Anywhere.

Det borde vara mer fokus på att köpa rättigheterna att spela spelet och inte till vilken plattform.

Medlem
Skrivet av Ducci:

Ledsen att du känner dig så utpekad, har aldrig sagt att jag känner dig, bara att dina argument är de samma som de som gör just det fuskar och kör piratkopierar.
-Ha en fin dag!

Nä det är inte argument som fuskare eller piratkopiera använder det är legal argumentation. Synd att synskada förvränga det folk säger till negativa saker.

Medlem
Skrivet av lonian:

Det här med att äga ett spel och sedan ladda ner samma spel, det är ju fortfarande piratkopiering man utför.

Även om du skulle köpa en bio biljett, inte gå på bion och i stället pirata hem samma film. Se filmen och sedan radera filmen. Då har du ändå piratkopierat.

Om du däremot äger filmen och gör en egen kopia så du har två versioner av filmen och behåller dom båda utan att dela med dig. Ja det har du rätt till.

Du har även rätten att dela med sig av kopior i din umgängets krets det kallas för privatkopiering. Det har du redan betalt för när du köper hårddiskar, dvd skivor med mera.

Medlem
Skrivet av Gandir:

Du har även rätten att dela med sig av kopior i din umgängets krets det kallas för privatkopiering. Det har du redan betalt för när du köper hårddiskar, dvd skivor med mera.

Precis. Du har väl inte heller tillstånd att visa upp filmen på en bioduk för hela byn du bor i.
Likväl borde väl gälla att ställa ut sin konsol så att alla får spela på den.


signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

Medlem
Skrivet av lonian:

Precis. Du har väl inte heller tillstånd att visa upp filmen på en bioduk för hela byn du bor i.
Likväl borde väl gälla att ställa ut sin konsol så att alla får spela på den.

Exakt vad som gäller skulle vara intressant att veta.
I nuläget är det ju inte ok att lägga upp hela filmer på YT eller liknande.
Samtidigt kan man utan problem lägga upp en video eller streama ett helt spel från början till slut.
Ett argument för att kunna göra det är kanske att spel är mer interaktiva och att upplevelsen inte är fulländad utan att kunna spela själv, men samtidigt finna det spel som är extremt begränsade i interaktion och fokuserar mer på narrativ.

Fast varför sluta jämföra där.
Om jag köper en parkbänk, ställer den i en park och låter alla som vill använda den, skulle det vara problematiskt för bolaget som tillverkade parkbänken?
Hade jag begränsats till att nyttja parkbänken i min egen trädgård så hade kanske fler parkbänkar sålts?

Givetvis ett dumt och extremt exempel men vart drar man gränsen?

Medlem
Skrivet av jeppe109:

Exakt vad som gäller skulle vara intressant att veta.
I nuläget är det ju inte ok att lägga upp hela filmer på YT eller liknande.
Samtidigt kan man utan problem lägga upp en video eller streama ett helt spel från början till slut.
Ett argument för att kunna göra det är kanske att spel är mer interaktiva och att upplevelsen inte är fulländad utan att kunna spela själv, men samtidigt finna det spel som är extremt begränsade i interaktion och fokuserar mer på narrativ.

Fast varför sluta jämföra där.
Om jag köper en parkbänk, ställer den i en park och låter alla som vill använda den, skulle det vara problematiskt för bolaget som tillverkade parkbänken?
Hade jag begränsats till att nyttja parkbänken i min egen trädgård så hade kanske fler parkbänkar sålts?

Givetvis ett dumt och extremt exempel men vart drar man gränsen?

Nintendo har ju provat den rätten innan, de skulle då ha betalt för att folk streama deras spel på bland annat youtube....

GreedIsGood.

Skriv svar