Riktiga vapen kan förbjudas på film

Medlem
Skrivet av GustavA:

De kan såklart. Jag tror det är som vilka andra arbetsplatser som helst. Man gör som man alltid har gjort för det har alltid gått bra. Tills det inte gjorde det längre och någon dog.
Arbetsplatsolyckor där någon dör är tyvärr alldeles för vanliga och varje gång säger man att det aldrig får hända igen. Förra året dog 62 på jobbet, det är faktiskt riktigt illa.

Ja, efter The Crow så skulle jag ha hittat andra lösningar om jag varit i filmbranschen och det krävdes skjutvapen i nån scen.
Tänker på en film som Heat, hur tusan lyckades de?

Medlem
Skrivet av Majoren:

Klart det finns fördelar i form av trovärdighet och autentik.
Vill du ta bort alla realistiskt gjorda biljaktsscener också och ersätta med Fast and Furious-datorsörja, för att det är något riskabelt att göra sådana scener? Det vettiga är att de försöker lära sig av de misstag som skett med vapenhantering och att de bra anlitar seriösa aktörer som sköter vapensäkerheten on set.

Absolut inte. Riktiga vapen tillför ingenting förutom risker och det är en enormt konstig jämförelse att använda biljakter etc som jämförelse där skillnaden mellan på riktigt och låtsas är uppenbar.

Möpar som vill sukta över riktiga vapen kan bild googla eller något.

Medlem
Skrivet av scaryfoot:

Ja, efter The Crow så skulle jag ha hittat andra lösningar om jag varit i filmbranschen och det krävdes skjutvapen i nån scen.
Tänker på en film som Heat, hur tusan lyckades de?

Eller hur. Jag tror de är lite fartblinda pga att skjutvapen är så vanliga där. Ser du till antalet vapen och antalet skjutningar så kanske det inte är så många som dör i olyckor. Men om du lätt kan få ner det till noll så är det helt vrickat att inte göra det.

Medlem
Skrivet av Jönsen:

Absolut inte. Riktiga vapen tillför ingenting förutom risker och det är en enormt konstig jämförelse att använda biljakter etc som jämförelse där skillnaden mellan på riktigt och låtsas är uppenbar.

Möpar som vill sukta över riktiga vapen kan bild googla eller något.

Okej, en sån som tvärsäkert avfärdar en legit poäng med ett "Absolut inte, och därmed basta!". Då vet man att det inte är värt att gå in på vidare diskussion i frågan med dig i alla fall .

Medlem
Skrivet av Jönsen:

Absolut inte. Riktiga vapen tillför ingenting förutom risker och det är en enormt konstig jämförelse att använda biljakter etc som jämförelse där skillnaden mellan på riktigt och låtsas är uppenbar.

Möpar som vill sukta över riktiga vapen kan bild googla eller något.

Jag såg en reaction-video där en vapenexpert rankade filmer. Han störde sig på det mesta, kunde inte se klart filmer bara för det. T o m Sicario, som jag tycker känns realistisk, gnällde han på. Vi vanliga dödliga analyserar nog inte vapen på samma sätt, vi njuter av filmen.

Medlem
Skrivet av Majoren:

Okej, en sån som tvärsäkert avfärdar en legit poäng med ett "Absolut inte, och därmed basta!". Då vet man att det inte är värt att gå in på vidare diskussion i frågan med dig i alla fall .

Du gjorde en väldigt orimlig jämförelse, vad är skillnaden?

Skrivet av scaryfoot:

Jag såg en reaction-video där en vapenexpert rankade filmer. Han störde sig på det mesta, kunde inte se klart filmer bara för det. T o m Sicario, som jag tycker känns realistisk, gnällde han på. Vi vanliga dödliga analyserar nog inte vapen på samma sätt, vi njuter av filmen.

Fast det är väll ljudet som klagar på? Hur dom låter!
Och det är ju för filmer medvetet använder lösa skott som låter mer för att det skall kännas mer effektfullt för oss som kollar.

Så ha en replika som ser exakt likadant ut som en riktig och inte går att se skillnad på gör ju inget sämre än vad det är nu för ljudet i dom.


signatur

Är intelligent nog att förstå att göra en konsol till den objektiva vinnaren gör inte spelen bättre efter det.

1+1=2.. 8-3+2= 7.. 3-3x6+2= -13.
If two wrongs don't make a right, try three.

Skrivet av Majoren:

På min gamla skytteklubb som funnits sen 1920-talet har inte en enda allvarlig incident inträffat...

Fast jag hoppas att ni inte siktar vapen mot varandra och trycker på avtryckaren som man gör i filmer i er Skytte klubb


signatur

Är intelligent nog att förstå att göra en konsol till den objektiva vinnaren gör inte spelen bättre efter det.

1+1=2.. 8-3+2= 7.. 3-3x6+2= -13.
If two wrongs don't make a right, try three.

Medlem
Skrivet av Snake Plissken:

Fast jag hoppas att ni inte siktar vapen mot varandra och trycker på avtryckaren som man gör i filmer i er Skytte klubb

Fast det gör man ju normalt sett inte på film heller, vilket är en av aspekterna med Rust-fallet som är så anmärkningsvärt, att Baldwin faktiskt siktade direkt mot kameran.

Faktumet är att reglerna som fanns för att skydda mot livsfarliga olyckor, efterföljdes inte och följer man inte säkerhetsföreskrifterna så kan det sluta i dödsfall, oavsett yrke eller arbetsplats.

Medlem
Skrivet av Snake Plissken:

Fast det är väll ljudet som klagar på? Hur dom låter!
Och det är ju för filmer medvetet använder lösa skott som låter mer för att det skall kännas mer effektfullt för oss som kollar.

Så ha en replika som ser exakt likadant ut som en riktig och inte går att se skillnad på gör ju inget sämre än vad det är nu för ljudet i dom.

Tyckte han klagade på allt. Vapen hölls fel osv. Jag som inte kan sånt, hade aldrig tänkt på det. Jag brukar se filmer som en helhet. Jag kan störa mig på orealistiska fightscener dock. Som slutet i Black Rain

Medlem
Skrivet av Snake Plissken:

Fast jag hoppas att ni inte siktar vapen mot varandra och trycker på avtryckaren som man gör i filmer i er Skytte klubb

Nej, såklart inte. Men det är som sagt säkerhetsrutinerna och handhavandet, inte vapnet som brister, om man nu inte förmår kolla av om ett vapen är skarpladdat...

Skrivet av Majoren:

Nej, såklart inte. Men det är som sagt säkerhetsrutinerna och handhavandet, inte vapnet som brister, om man nu inte förmår kolla av om ett vapen är skarpladdat...

Så e ganska dålig jämförelse eftersom ni aldrig siktar vapen mot varandra så tar ni ju väck den risken som finns i filmerna!

Så om man kan ta väck det genom att använda en attrap som du inte kan se skillnad på för enda skillnaden är att den attrapen inte har något på insidan som man inte ser gör så att den går att använda som ett riktigt vapen! Vore det farligt?


signatur

Är intelligent nog att förstå att göra en konsol till den objektiva vinnaren gör inte spelen bättre efter det.

1+1=2.. 8-3+2= 7.. 3-3x6+2= -13.
If two wrongs don't make a right, try three.

Medlem
Skrivet av Snake Plissken:

Fast det är väll ljudet som klagar på? Hur dom låter!
Och det är ju för filmer medvetet använder lösa skott som låter mer för att det skall kännas mer effektfullt för oss som kollar.

Så ha en replika som ser exakt likadant ut som en riktig och inte går att se skillnad på gör ju inget sämre än vad det är nu för ljudet i dom.

Tror ju absolut inte lösa skott låter mer eller?
För ETT vanligt pistolskott kan ge hörselskador, om man inte har hörselskydd. Det som är så orimligt med filmer, ingen har hörselskydd, ändå står man o matar med en AK47, alla hade varit döva efter en scen. Men sen är ju filmer filmer, det ska ju se coolt ut, blodet ska spruta, kroppa ska flyga osv.

Problemet med att ha riktiga vapen i filmer är ju att folk skiter i säkerheten, i Rust var det att vissa använt vapen på raster/efter jobbet för att skjuta på burkar med riktiga skott. Kanske inte så seriös hantering.. men det räcker ju att kolla vilket jobb som helst, folk tar genvägar och skiter i säkerheten, synd bara när det är andra som dör av deras nonchalans.

Skrivet av Håkan:

Tror ju absolut inte lösa skott låter mer eller?
För ETT vanligt pistolskott kan ge hörselskador, om man inte har hörselskydd. Det som är så orimligt med filmer, ingen har hörselskydd, ändå står man o matar med en AK47, alla hade varit döva efter en scen. Men sen är ju filmer filmer, det ska ju se coolt ut, blodet ska spruta, kroppa ska flyga osv.

Problemet med att ha riktiga vapen i filmer är ju att folk skiter i säkerheten, i Rust var det att vissa använt vapen på raster/efter jobbet för att skjuta på burkar med riktiga skott. Kanske inte så seriös hantering.. men det räcker ju att kolla vilket jobb som helst, folk tar genvägar och skiter i säkerheten, synd bara när det är andra som dör av deras nonchalans.

I filmer gör dom så att lösa skotten låter mer för att få mer effekt för publiken, likadant gör dom med explosiva saker, lägger till mer av ämnet som ger eldbså det ser bättre ut.

Edit: ja nu kan man nog använda mindre ljud i lösa skott för att tillägga ljudet med datan.


signatur

Är intelligent nog att förstå att göra en konsol till den objektiva vinnaren gör inte spelen bättre efter det.

1+1=2.. 8-3+2= 7.. 3-3x6+2= -13.
If two wrongs don't make a right, try three.

Medlem
Skrivet av Freakon:

Helt sjukt att detta ens kan vara ett problem.

Gör fake-pickadoller som aldrig går att ladda med riktig ammunition och som knallar när man trycken in hanen.

Fanns på Stor och Liten för 20 år sedan.

Finns lösa knallpulverpistoler på NK Leksaker.


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem
Skrivet av Snake Plissken:

Så e ganska dålig jämförelse eftersom ni aldrig siktar vapen mot varandra så tar ni ju väck den risken som finns i filmerna!

Så om man kan ta väck det genom att använda en attrap som du inte kan se skillnad på för enda skillnaden är att den attrapen inte har något på insidan som man inte ser gör så att den går att använda som ett riktigt vapen! Vore det farligt?

Nej, så länge man öht. använder vapnen inomhus så är risken för rikoschetter mm. betydande om man inte agerar säkerhetsmässigt korrekt med skjutvapnen. Tycker inte enskilda individers slarv är skäl för att ta bort vapen eller andra saker som kan vara farliga, det går istället att avskeda personer som inte agerar professionellt. Användandet av attrapper ger sannolikhet inte autenticitet för skådespelarna. Ungefär som om man skulle spela in med slöa knivar och svärd av plast.

Tänk så mycket pengar de sparar på att inte behöva betala en massa pengar till vapentillverkare för att deras vapen syns i rutan.


signatur

Viam inveniam aut faciam

Skrivet av Majoren:

Ne. Användandet av attrapper ger sannolikhet inte autenticitet för skådespelarna. Ungefär som om man skulle spela in med slöa knivar och svärd av plast.

Deras jobb att skådespela med autenticitet, sen om det är en sannolikhet att du gör sämre job med en attrap b tvivlar jag starkt på..
Och tvivlar också starkt att du kan se någon skillnad på att personen har en attrap som ej fungerar som vapen i det en skjutning i en film som oftast inte vara så länge och endast utgör en liten del av filmen.

Så måste man verkligen ha ett riktigt vapen i en skjutning som utgör en liten del av filmen när man endå inte ser någon skillnad när det kan riskera att skada/döda nån?

För alla begår misstag någon gång, därför det kallas av misstag, annars hade det varit mord liksom.
Så varför inte ta väck att det misstaget inte skall hända genom att använda en attrap som du endå inte lär märka av under dom korta stunderna som vapnen använda och syns så pass lite på bilden där endå.


signatur

Är intelligent nog att förstå att göra en konsol till den objektiva vinnaren gör inte spelen bättre efter det.

1+1=2.. 8-3+2= 7.. 3-3x6+2= -13.
If two wrongs don't make a right, try three.

Jag har lite svårt att förstå att det ska vara så svårt att ha koll på ammunitionen (Det är ju inte vapnet som är problem i sig).


signatur

Viam inveniam aut faciam

Medlem
Skrivet av reaver:

På film är det ju oftast vanliga AR-15 etc (går att köpa billiga för typ 500$) som har blivit ombyggda till helautomat och för att skjuta blanka skott. Jag antar att det är betydligt billigare att hyra in dom här vapenfirmorna ("armorer") som har mängder med ombyggda vapen än att göra allt med CGI. Bland annat serien "The Rookie" skulle ju byta till soft-airguns och göra hylsor etc. med CGI, men dom verkade tyst dra tillbaka det löftet.

Olyckor händer och vapen bör hanteras med stor säkerhet med professionella s. k. "armorers", men det hänger en del på skådespelarna också att ordentligt kolla om ett vapen är laddat eller inte och hantera dom på rätt sätt för även blank ammunition kan vara livsfarlig. Alec Baldwins revolver som "sköt av sig själv" är ju ett perfekt exempel på kass vapenhantering av både skådespelaren och folk runt omkring. Om någon ger dig ett vapen bör det första man gör vara att kolla om det är laddat eller inte.

Ett annat bra exempel är ju filmen Lord of War då det var billigare att ha med riktiga AK-47:or
från IMDB
"They used a real stockpile of over three thousand AK-47s, because it was cheaper than getting prop guns. No U.S. studio would back this movie. International finances were secured instead. Before shooting the scene where tanks were lined up for sale, the filmmakers had to warn N.A.T.O."

Medlem

Med tanke på att man specialtillverkar näst intill allt som används i en film (prasselfria papperspåsar!) så känns det obegripligt att man inte bemödar sig skaffa attrapper som är identiska med riktiga vapen fast utan möjligheten till skarp ammunition.

Men hur många dödsfall har skett pga vådaskott under filminspelning? Jag känner till två fall, känns som en storm i ett vattenglas över en dödsorsak som är i princip obefintlig.


signatur

"AT LAST, SIR TERRY, WE MUST WALK TOGETHER."

Skrivet av Soulless:

Med tanke på att man specialtillverkar näst intill allt som används i en film (prasselfria papperspåsar!) så känns det obegripligt att man inte bemödar sig skaffa attrapper som är identiska med riktiga vapen fast utan möjligheten till skarp ammunition.

Men hur många dödsfall har skett pga vådaskott under filminspelning? Jag känner till två fall, känns som en storm i ett vattenglas över en dödsorsak som är i princip obefintlig.

Vapentillverkarna är nog inte så jättesugna på att någon annan ska tillverka vapenrepliker som ser ut som deras egna.


signatur

Viam inveniam aut faciam

Medlem
Skrivet av hannes.theorell:

Vapentillverkarna är nog inte så jättesugna på att någon annan ska tillverka vapenrepliker som ser ut som deras egna.

Tror inte de bryr sig mer än någon annan, det görs ju redan väldigt realistiska replikor inom airsoft och paintball.


signatur

"AT LAST, SIR TERRY, WE MUST WALK TOGETHER."

Skrivet av Soulless:

Tror inte de bryr sig mer än någon annan, det görs ju redan väldigt realistiska replikor inom airsoft och paintball.

Mot licensbetalning förstås.


signatur

Viam inveniam aut faciam

Medlem
Skrivet av hannes.theorell:

Mot licensbetalning förstås.

Ja självklart, det behöver väl inte sägas?


signatur

"AT LAST, SIR TERRY, WE MUST WALK TOGETHER."

Skrivet av Soulless:

Ja självklart, det behöver väl inte sägas?

De har säkert otrevligare avtal med filmbranschen än vad de har för airsoft-branschen.


signatur

Viam inveniam aut faciam

Medlem
Skrivet av hannes.theorell:

De har säkert otrevligare avtal med filmbranschen än vad de har för airsoft-branschen.

Kanske, förmodligen inte, nog vill de se sina produkter exponerad i film.


signatur

"AT LAST, SIR TERRY, WE MUST WALK TOGETHER."

Medlem
Skrivet av Håkan:

Tror ju absolut inte lösa skott låter mer eller?
För ETT vanligt pistolskott kan ge hörselskador, om man inte har hörselskydd. Det som är så orimligt med filmer, ingen har hörselskydd, ändå står man o matar med en AK47, alla hade varit döva efter en scen. Men sen är ju filmer filmer, det ska ju se coolt ut, blodet ska spruta, kroppa ska flyga osv.

Problemet med att ha riktiga vapen i filmer är ju att folk skiter i säkerheten, i Rust var det att vissa använt vapen på raster/efter jobbet för att skjuta på burkar med riktiga skott. Kanske inte så seriös hantering.. men det räcker ju att kolla vilket jobb som helst, folk tar genvägar och skiter i säkerheten, synd bara när det är andra som dör av deras nonchalans.

Skrivet av Snake Plissken:

I filmer gör dom så att lösa skotten låter mer för att få mer effekt för publiken, likadant gör dom med explosiva saker, lägger till mer av ämnet som ger eldbså det ser bättre ut.

Edit: ja nu kan man nog använda mindre ljud i lösa skott för att tillägga ljudet med datan.

Haha, jag läste ju filmproduktion förra året och då hade vi en föreläsare som jobbade med att hjälpa till med explosioner på film - både så att det ser bra ut men också så det spelas in säkert för teamet på set. Frågade han om regissörer och så kollar hur realistiskt det de spelar in är? Fick bara till svar: "Ja, de frågar, men sen gör de ändå inte så för explosioner - ens med bilar - är aldrig så kraftfulla som på film så det ser helt enkelt bättre ut om de inte gör som jag säger".

Medlem
Skrivet av Snake Plissken:

Deras jobb att skådespela med autenticitet, sen om det är en sannolikhet att du gör sämre job med en attrap b tvivlar jag starkt på..
Och tvivlar också starkt att du kan se någon skillnad på att personen har en attrap som ej fungerar som vapen i det en skjutning i en film som oftast inte vara så länge och endast utgör en liten del av filmen.

Så måste man verkligen ha ett riktigt vapen i en skjutning som utgör en liten del av filmen när man endå inte ser någon skillnad när det kan riskera att skada/döda nån?

För alla begår misstag någon gång, därför det kallas av misstag, annars hade det varit mord liksom.
Så varför inte ta väck att det misstaget inte skall hända genom att använda en attrap som du endå inte lär märka av under dom korta stunderna som vapnen använda och syns så pass lite på bilden där endå.

Ja, det är ju skådisens jobb att lura oss, film handlar om illusioner. Bob Hoskins använde en tecknad revolver i Roger Rabbit...

Medlem
Skrivet av Gertzy:

Haha, jag läste ju filmproduktion förra året och då hade vi en föreläsare som jobbade med att hjälpa till med explosioner på film - både så att det ser bra ut men också så det spelas in säkert för teamet på set. Frågade han om regissörer och så kollar hur realistiskt det de spelar in är? Fick bara till svar: "Ja, de frågar, men sen gör de ändå inte så för explosioner - ens med bilar - är aldrig så kraftfulla som på film så det ser helt enkelt bättre ut om de inte gör som jag säger".

Det mesta på film är överdrivet. Inte ens de galna bilarna i Fast-filmerna låter tillräckligt, så de fejkar motorljuden

Skriv svar