Final Fantasy VII Rebirth

Medlem
Skrivet av jeppe109:

Såg nyss att spelet säljs för 629:- hos Elgiganten.
Jag håller ofta koll på priserna innan release för att få bästa pris.

Blev att avbryta beställningen från Spelbutiken och hämta i butik hos Elgiganten på torsdag istället.
Fick mail från Spelbutiken förut om att risken finns att leveransen blir försenad så detta var ju bara positivt för egen del 😁

Tack beställde.

Kommer sälja spelet på måndag för typ 400 så det kostar typ 230 nu istället för Playstation store 900

Medlem
Skrivet av Tor:

Absolut var det väll "at least until May 29", vilket kan tolkas som att det är en kort exklusivitet men det lär inte gå så fort i verkligheten.

Återstår att se, man kan alltid hoppas

Medlem
Skrivet av jeppe109:

Såg nyss att spelet säljs för 629:- hos Elgiganten.
Jag håller ofta koll på priserna innan release för att få bästa pris.

Blev att avbryta beställningen från Spelbutiken och hämta i butik hos Elgiganten på torsdag istället.
Fick mail från Spelbutiken förut om att risken finns att leveransen blir försenad så detta var ju bara positivt för egen del 😁

Det där är varför det är viktigt att behålla det fysiska mediet. Rätt bra skillnad mellan 629kr och 899kr.

Skrivet av Najkan:

Tack beställde.

Kommer sälja spelet på måndag för typ 400 så det kostar typ 230 nu istället för Playstation store 900

Låter hemskt att behöva rusha igenom spelet på det sättet. Men billigt blir det ju.

Medlem
Skrivet av Najkan:

Tack beställde.

Kommer sälja spelet på måndag för typ 400 så det kostar typ 230 nu istället för Playstation store 900

Om det nu går, försökte sälja final fantasy 7 remake två dagar innan release utan framgång då jag lyckades köpa spelet på lokala elgiganten som tydligen hade missat att dom sköt upp release datumet.

Medlem
Skrivet av Påskmust:

Det där är varför det är viktigt att behålla det fysiska mediet. Rätt bra skillnad mellan 629kr och 899kr.
Låter hemskt att behöva rusha igenom spelet på det sättet. Men billigt blir det ju.

Jag lånade en ps5 av en kompis och tog ledigt fredag, det ska nog gå bra 😁 och hinner jag inte klart får jag säkert låna den en vecka till.

Skrivet av norrby89:

Om det nu går, försökte sälja final fantasy 7 remake två dagar innan release utan framgång då jag lyckades köpa spelet på lokala elgiganten som tydligen hade missat att dom sköt upp release datumet.

Går det så går det! Tradera med bud plus köp nu på något lockande som 430 borde gå bra.

Medlem
Skrivet av Loevet:

Exakt. Det finns en "The Story so far"-sammanfattning i Rebirth som sammanfattar händelserna från Remake, men jag skulle ändå rekommendera att du spelar igenom Remake för mer rejäl känsla för spelvärlden, karaktärs relationer och liknande.

Rebirth innehåller massvis med referenser till detaljer i originalspelet (FFVII, inte Remake) som fans av originalet kommer uppskatta, men det är subtila referenser som inte kommer förvirra den nytillkomna. Så TL;DR: du kan spela Rebirth utan att spela Remake, men jag rekommenderar ändå att du spelar del ett 🙂

Följer upp på detta. Är också ny till final Fantasy och funderar på att spela remakes, finns ett crisis core spel med som är nån remake. Ska man spela det först?

Det blev inget spel idag...

Medlem
Skrivet av Sphere of No Form:

Jag hämtade just mitt, kunde tydligen hämtat det igår men missade det

Hobbyjapan 🇯🇵
Andreas Eklöv 🌿
Skrivet av Morti:

Följer upp på detta. Är också ny till final Fantasy och funderar på att spela remakes, finns ett crisis core spel med som är nån remake. Ska man spela det först?

Ja precis, Crisis Core: Final Fantasy VII Reunion är en remake av ett PSP-spel som är en prequel till FFVII-originalet från 1997. Det är inte nödvändigt att spela det för att uppskatta FFVII Remake-trilogin, men du kommer förstå mer om det som händer om du spelat det.

Om du inte har tid eller intresse nog för att spela igenom alla spelen kan du köra FFVII Remake och Rebirth, och tänder du till på berättelsen kan du spela Crisis Core för att förstå mer av helheten. Jag tror spontant att det blir viktigare att ha spelat Crisis Core när sista delen i FFVII Remake-trilogin släpps, men det är ganska långt bort så du kommer få många chanser att göra det innan dess 🙂


signatur

Allmän Japan-konnässör och smått besatt av allt som heter JRPG och Metroid.
-----------------------------------------------------------------------------------------------------
Plattformar: PC, PS5, PS4 Pro, Nintendo Switch, N3DS, PS Vita, IOS/Android.

Hobbyjapan 🇯🇵
Andreas Eklöv 🌿
Skrivet av Morti:

Följer upp på detta. Är också ny till final Fantasy och funderar på att spela remakes, finns ett crisis core spel med som är nån remake. Ska man spela det först?

Med det sagt finns det några segment i Rebirth som man inte kommer förstå om man inte spelat Crisis Core, så om du har tid, råd och lust skulle jag ändå rekommendera en genomspelning där.


signatur

Allmän Japan-konnässör och smått besatt av allt som heter JRPG och Metroid.
-----------------------------------------------------------------------------------------------------
Plattformar: PC, PS5, PS4 Pro, Nintendo Switch, N3DS, PS Vita, IOS/Android.

Medlem

Gött ändå med tanke på hur kritiska många var både till en omgjord remake och en triologi.

Jag var positiv redan från början med grundtanken att ju mer man får av FF7s värld desto bättre. Och jag ville inte ha samma spel igen utan något fräschare och mer spännande.

Medlem
Skrivet av Loevet:

Med det sagt finns det några segment i Rebirth som man inte kommer förstå om man inte spelat Crisis Core, så om du har tid, råd och lust skulle jag ändå rekommendera en genomspelning där.

Utan att ha spelat Rebirth (~3h in) funderar jag: Räcker det om man sett Last Order (kortfilm) för många?

Ska tilläggas att jag själv är väl insatt i FFVII-universumet och har sett och spelat i princip allt sedan tidigare 🙂 Tänker främst för de som inte vill investera för mycket tid eller pengar i Crisis Core.

Medlem

Jag avbeställde från Spelbutiken igår, körde ut till Elgiganten på lunchen och hann spela 2 timmar nu på kvällen. Lysande så här långt! Att få återse Nibelheim och Kalm - wow! Otroligt.

Medlem

Jag klarade sjuan för en herrans massa år sedan. Minns minimalt av storyn. Har FF7 remake liggandes i mitt plus-bibliotek på playstation. Bör jag spela igenom det först eller kan jag ge mig på Rebirth direkt?

Medlem
Skrivet av Sunstalker:

Jag klarade sjuan för en herrans massa år sedan. Minns minimalt av storyn. Har FF7 remake liggandes i mitt plus-bibliotek på playstation. Bör jag spela igenom det först eller kan jag ge mig på Rebirth direkt?

Du bör definitivt spela Remake först för att hänga med i storyn.

Medlem

Ja jävlar vad de har misslyckats med performance mode i detta spel. Jag väljer alltid performance framför graphics på min ps5 eftersom den grafiska skillnaden brukar vara rätt liten och 60 fps är så mycket göttigare än 30 fps. Men performance läget i detta spel ser ju riktigt dåligt ut. Sämsta TAA implementeringen på mycket länge. Så för första gången sen jag köpte min ps5 vid realese så blir det att köra i 30 fps.

Medlem
Skrivet av Nimin:

Ja jävlar vad de har misslyckats med performance mode i detta spel. Jag väljer alltid performance framför graphics på min ps5 eftersom den grafiska skillnaden brukar vara rätt liten och 60 fps är så mycket göttigare än 30 fps. Men performance läget i detta spel ser ju riktigt dåligt ut. Sämsta TAA implementeringen på mycket länge. Så för första gången sen jag köpte min ps5 vid realese så blir det att köra i 30 fps.

Man kanske ska spara det till Ps5 pro då?

Medlem
Skrivet av Nimin:

Ja jävlar vad de har misslyckats med performance mode i detta spel. Jag väljer alltid performance framför graphics på min ps5 eftersom den grafiska skillnaden brukar vara rätt liten och 60 fps är så mycket göttigare än 30 fps. Men performance läget i detta spel ser ju riktigt dåligt ut. Sämsta TAA implementeringen på mycket länge. Så för första gången sen jag köpte min ps5 vid realese så blir det att köra i 30 fps.

Håller helt med dig. Performance mode är i mina ögon ospelbart fult. Visst, 30fps är ingen höjdare men nödvändigt om man vill uppskatta spelets art-direction och detaljer. Konstigt att dom misslyckats så med det när andra spel får kompromissen att verka väl avvägd.

Medlem

Kan någon förklara för en icke insatt, vilket spel i FF VII är det det hela startar med i det som är en remake?
Skulle vilja testa att spela FF VIII, för att alla är så hypade över det, men det finns ju tämligen många versioner, så vilket är först?
Vilket är tvåan finns det någon version med allt i ett för FFVII?

Tacksam för en förklaring, förenkling och inte en djupdykning, min skalle är inställd på Fredag och att läsa lite forum om detta gav direkt söndagskänsla


signatur

A badly drawn wolf

Hobbyjapan 🇯🇵
Andreas Eklöv 🌿
Skrivet av Foolwolf:

Kan någon förklara för en icke insatt, vilket spel i FF VII är det det hela startar med i det som är en remake?
Skulle vilja testa att spela FF VIII, för att alla är så hypade över det, men det finns ju tämligen många versioner, så vilket är först?
Vilket är tvåan finns det någon version med allt i ett för FFVII?

Tacksam för en förklaring, förenkling och inte en djupdykning, min skalle är inställd på Fredag och att läsa lite forum om detta gav direkt söndagskänsla

Ska försöka hålla det så avskalat som möjligt 🙂

Final Fantasy VII släpptes till Playstation nådens år 1997. Det är så föråldrat med dagens mått mätt att utvecklarna valde att dela upp remake-versionen i tre delar, där alltså två delar har hunnit släppas (Remake och Rebirth). När den tredje och avslutande delen släppts kommer vi ha hela remake-spelet.

Om du inte vill spela remake-spelet innan alla delar har släppts har du förmodligen fram till 2027-2028 på dig att spela igenom Remake och Rebirth 🙂

Det finns också kompletterande spel, där Crisis Core Reunion berättar en prequel-del till Final Fantasy VII (och därmed också remake-spelet). Det kan du spela om du vill ha lite mer kött på benen inför remake-trilogin.


signatur

Allmän Japan-konnässör och smått besatt av allt som heter JRPG och Metroid.
-----------------------------------------------------------------------------------------------------
Plattformar: PC, PS5, PS4 Pro, Nintendo Switch, N3DS, PS Vita, IOS/Android.

Medlem
Skrivet av Loevet:

Ska försöka hålla det så avskalat som möjligt 🙂

Final Fantasy VII släpptes till Playstation nådens år 1997. Det är så föråldrat med dagens mått mätt att utvecklarna valde att dela upp remake-versionen i tre delar, där alltså två delar har hunnit släppas (Remake och Rebirth). När den tredje och avslutande delen släppts kommer vi ha hela remake-spelet.

Om du inte vill spela remake-spelet innan alla delar har släppts har du förmodligen fram till 2027-2028 på dig att spela igenom Remake och Rebirth 🙂

Det finns också kompletterande spel, där Crisis Core Reunion berättar en prequel-del till Final Fantasy VII (och därmed också remake-spelet). Det kan du spela om du vill ha lite mer kött på benen inför remake-trilogin.

Tusen tack, enkelt, smidigt och utan att komplicera det hela! Du har förtjänat en grymt trevlig helg!


signatur

A badly drawn wolf

Hobbyjapan 🇯🇵
Andreas Eklöv 🌿
Skrivet av Foolwolf:

Tusen tack, enkelt, smidigt och utan att komplicera det hela! Du har förtjänat en grymt trevlig helg!

Jag önskar dig detsamma med extra allt! 🙂🎮


signatur

Allmän Japan-konnässör och smått besatt av allt som heter JRPG och Metroid.
-----------------------------------------------------------------------------------------------------
Plattformar: PC, PS5, PS4 Pro, Nintendo Switch, N3DS, PS Vita, IOS/Android.

Medlem
Skrivet av ActualAir:

Håller helt med dig. Performance mode är i mina ögon ospelbart fult. Visst, 30fps är ingen höjdare men nödvändigt om man vill uppskatta spelets art-direction och detaljer. Konstigt att dom misslyckats så med det när andra spel får kompromissen att verka väl avvägd.

Japp. Finns dock en work around som gör performance mode mindre suddigt. Tvinga 1080p i systeminställningar. Då blir bilden mindre suddig i performance mode eftersom de fuckat upp skalningen. En bra tillsvidare lösning om man känner att 30fps verkligen inte lirar med ögonen.

Medlem
Skrivet av Sunstalker:

Man kanske ska spara det till Ps5 pro då?

Eller förhoppningsvis en patch.

Medlem
Skrivet av Nimin:

Japp. Finns dock en work around som gör performance mode mindre suddigt. Tvinga 1080p i systeminställningar. Då blir bilden mindre suddig i performance mode eftersom de fuckat upp skalningen. En bra tillsvidare lösning om man känner att 30fps verkligen inte lirar med ögonen.

Tack, det ska jag prova!

Medlem

Gört. De ska hålla på med en officel patch/fix har jag läst också.

Medlem

Bra exempel på hur många spel nu är för överarbetade, allt ska krånglas till.

OBS! Spoiler.

Medlem
Skrivet av scaryfoot:

Bra exempel på hur många spel nu är för överarbetade, allt ska krånglas till.

OBS! Spoiler.

Ja verkligen.
Det är ofta jag finner mig själva nästan sitta och skratta i hur onödligt flummigt och överdrivet tillkrånglat så många spelmanus är idag.
De gånger det kommer spel som är lite mer "raka rör" så att säga så blir jag ofta glad. För det går alldeles utmärkt att skriva fantastiska berättelser, med lite plot twists här o där, och välskrivna karaktärer utan att för den sakens skulle dra igång som om de vore höga på crack när de skrivit ner berättelsen haha


signatur

Det finns bara tre grupper av människor i världen.
De som kan matte och de som inte kan det.

Medlem

Den sista bossfighten är....Sämsta någonsin? Nej men, jag förstår verkligen inte designvalet där. Det är så tråkigt då det get lite av en sur eftersmak speciellt när näst sista bara är en drag om du har otur med RNG och den sista bara känns allmänt orättvis. Hade varit helt fine med om den bara varit svår, men nu känns ju den sista fasen nästan bara orättvis. Lägg därtill att du är helt låst vad det gäller meny och liknande så är det ärligt talat bara uselt gjort av Square.

Medlem
Skrivet av greb1989:

Den sista bossfighten är....Sämsta någonsin? Nej men, jag förstår verkligen inte designvalet där. Det är så tråkigt då det get lite av en sur eftersmak speciellt när näst sista bara är en drag om du har otur med RNG och den sista bara känns allmänt orättvis. Hade varit helt fine med om den bara varit svår, men nu känns ju den sista fasen nästan bara orättvis. Lägg därtill att du är helt låst vad det gäller meny och liknande så är det ärligt talat bara uselt gjort av Square.

Måste ju likna OG FF7 något hehe, där hade man fått köra om 3 timmar om man glömt spara eller hamnat i boss efter boss läge!

Jag dog två gånger på sista, blev rätt irriterad för det var inget man kunde planera men fick lära mig och sen var det lugnt.

10/10 från mig på hela liret. Gjorde det mesta men inget hard lr lvl 70 boss

Skriv svar