Rapport säger att 95% av spelstudiorna håller på med live service-projekt
Live service är framtiden om spelföretagen själva får välja.
#Game-development-report, #Griffin-gaming-partners
Lär bli många sura miner hos spelföretag framöver med andra ord.
Det hade varit intressant att lära sig mer om besluten direkt från beslutstagarna.
Blundar man för riskerna tro?
Antar att det finns så mycket pengar på spel om man lyckas att företagen tycker det är värt risken även om sannolikheten att vinna är ytterst liten.
Gambling hos företagsledningen och gambling i spel.
Framtiden är gambling?
Tja.
Jag kan förstå om det är där pengarna ligger. Men ändå surt. Jag spelade en del "oåndliga" spel tidgare. Ofta känns det som att det bara handlar om grind och FOMO. Tid helt enket. Och efter ett par spel, i olika genrer så är jag bara leds allt vad Daily Quests heter. Ser jag ett till Season Pass så kommer jag kräkas.
Men sen hör man historier som den här. Jag förstår. Förstår och förtvivlar.
Lär bli många sura miner hos spelföretag framöver med andra ord.
Det hade varit intressant att lära sig mer om besluten direkt från beslutstagarna.
Blundar man för riskerna tro?
Antar att det finns så mycket pengar på spel om man lyckas att företagen tycker det är värt risken även om sannolikheten att vinna är ytterst liten.
Gambling hos företagsledningen och gambling i spel.
Framtiden är gambling?
Göra alla spel är väl gambling och har massa risk? Om det inte är uppföljare som man också kör med stenhårt för man vet att det kommer sälja i en spelserie som har fått bra mottagande.
Rätt tråkig utveckling av spelindustrin, allt handlar bara hur man tjänar mest pengar och snabbt.
Spelen kommer i andra hand.
Ja, spelutvecklare lever ju inte direkt på grus och det är en jääävla massa utvecklare i varje projekt.
Men i slutändan är det ju spelare som uppmuntrat detta.
Viam inveniam aut faciam
Thanks valve, som öppnade dörren för allt detta med hattar och skyrims horse armor.
min stora Nintendo64s mjöliga spelpinne
don't at me
Jag är inte Fejksson, hen blev bannad och heter nåt annat nu.
Thanks valve, som öppnade dörren för allt detta med hattar och skyrims horse armor.
Oblivion måste väl ha varit före va?
Sen så har vi ändå spelstudios som lyssnar på deras fanbase. Titta på Larian Studios.
Rösta med plånboken gott folk!
Nyss stod det att Larian ville köpa DND med hjälp av Tencent... vad tror du Tencent vill ha, ett finger? Absolut - men också hela handen och alla IPn.
Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.
Tror aldrig jag spelat något "Game as a live service". På pappret låter det inte dumt att det skapas mer content, det är väl ok att betala för lite mer story/quests/etc i ett RPG t.ex.
Men jag antar att konceptets ofta används lite mer cyniskt och värdemaximerande?
En reflektion annars är att (AAA-)spel har blivit sådana enorma kolosser som kostar väldigt mycket att framställa och därför räcker det inte längre med att bara sälja spelet en gång.
Göra alla spel är väl gambling och har massa risk? Om det inte är uppföljare som man också kör med stenhårt för man vet att det kommer sälja i en spelserie som har fått bra mottagande.
Ja till viss del tror jag du har rätt men jag tänkte också på faktisk gambling i spel likt loot boxes och annat otyg.
Oblivion måste väl ha varit före va?
Ah säkert. Bara minns att valve och Bethesda fick mycket skit och backade en liten stund men sen följde alla efter.
min stora Nintendo64s mjöliga spelpinne
don't at me
Jag är inte Fejksson, hen blev bannad och heter nåt annat nu.
Hopp, då får jag väl förlita mig på de övriga fem procenten då :P.
Edit: Man kan ju hoppas att det iaf kommer nån ny take på live service-formatet isåfall. Hade kunnat tänka mig att köpa ett singleplayer-spel och betala för uppdaterat vettigt innehåll en bra tid framåt om jag verkligen gillade att spela det. I dag kallas det väl dlc men om det gjordes på ett snyggt sätt så..
Vet inte riktigt vad för kriterier som måste uppfyllas för att "få" kallas ett live service-spel men antar att det kan vara offline och singleplayer också?
Förstår mig inte på personerna här som tycker det är acceptabelt med att man medvetet försenar när folk får börja spela ett spel för att tjänar pengar, men live spel, det är djävulens påfund. Då försvann plötsligt populära argumentet "men betalar folk för det så är det efterfrågan" också
Ingen logik i hur fölk tänker
Lär bli många sura miner hos spelföretag framöver med andra ord.
Det hade varit intressant att lära sig mer om besluten direkt från beslutstagarna.
Blundar man för riskerna tro?
Antar att det finns så mycket pengar på spel om man lyckas att företagen tycker det är värt risken även om sannolikheten att vinna är ytterst liten.
Gambling hos företagsledningen och gambling i spel.
Framtiden är gambling?
Tror samma grej, det kommer bli en kraftig nedgång.
En läxa ska läras.
“Too weird to live, too rare to die”
Jag får för mig att barn och tonåringar spelar mycket live service spel och dom är ju en ganska stor målgrupp (men har ingen aning?) och med tanke på hur stort det blivit med mobilspel (som jag gissar på är live service?) i länder där tex Playstation är något bara rika personer har råd med så gissar jag på att det finns mycket pengar att tjäna i live service. Tråkig utveckling för oss old school gamers men det stämmer nog att det här är framtiden.