30 fps för Dragon's Dogma 2 på PS5 och Xbox, enligt (skakigt) rykte

Medlem
Skrivet av wallde:

därför man inte köper konsol. maskinen släpps. spelen utvecklas hela tiden, maskinen blir passé efter nån månad.

Nån månad är väl lite att ta i,..ett par år hänger dom väl med ändå!

Medlem
Skrivet av Freakon:

Det stämmer ej då det inte är plattformen som bestämmer detta utan utvecklaren och dennes prioriteringar.

Det stämmer hittills i konsolens historia.. kommer fortsätta vara så tyvärr.

Medlem

personligen tycker jag dom som lirar på konsol kan vara nöjda med sina 30 fps. Det är inte som om kraft i maskinen är vad dom var ute efter när dom spelar på en fjuttig konsol =D

Medlem
Skrivet av Lilagröt:

Tryck inte på varenda viruslänk du hittar så blir det bättre.
Köper du en dator för 25 000kr är den inte seg i spel efter något år, förutsatt att den faktiskt är värd 25 000kr och byggd för spel.

Håller på med data support lite då och då. Kan hålla helt med här. 90% av datorerna jag påträffar är rena rama mardrömmen för att spela på tack vare folket som använt dom inte pga deras systems kraft eller val av något annat.

Medlem
Skrivet av erson:

Det stämmer hittills i konsolens historia.. kommer fortsätta vara så tyvärr.

Det är faktamässigt fel. Det finns mängder av spel som körs i 60 fps till konsol och har alltid funnits. Ex alla spel till NES är 60 fps (50 för PAL).

Makten ligger hos utvecklaren. Det är deras val, inget annat.


signatur

Ännu en dag i paradiset.

Medlem
Skrivet av Freakon:

Det är faktamässigt fel. Det finns mängder av spel som körs i 60 fps till konsol och har alltid funnits. Ex alla spel till NES är 60 fps (50 för PAL).

Makten ligger hos utvecklaren. Det är deras val, inget annat.

ja dom kan kanske ha 120 fps också och det är deras val att göra så spelet ser ut som 8bit spel. =D

Medlem
Skrivet av Natrium:

ja dom kan kanske ha 120 fps också och det är deras val att göra så spelet ser ut som 8bit spel. =D

Avatar kan köras i 60fps i prestanda läget och det ser fantastiskt ut, bland det bästa denna generation imo

Medlem
Skrivet av Gaara:

Gäsp, det går göra spel till Ps5 pro som bara går i max 30fps oxå. Beror ju helt på vad speltillverkarna sätter som mål.

Ja så klart men finns kraften så begränsar utvecklarna givetvis inte sitt spel till 00-talets standard på 30fps.
Hur många speltillverkare sätter 30fps som standard på PC?
Det går nämligen att spela med 30fps på ett 4090 också men hur många gör det?

Det är alldeles för lång livslängd på konsolgenerationerna.


signatur

|.|

Medlem
Skrivet av Balunan:

Tråkigt att du är så känslig, jag antar att jag är mindre känslig då. BD i 24p från min Panasonic UB-820 med 24p-läge på och "Real Cinema" (5:5 pulldown så 24fps körs i panelens native refresh rate, 24*5=120) aktiverat på min LG-OLED så upplever jag ingen direkt märkbar judder. RTINGS recension skriver också att 24p är judder-fritt på min tv.

Alla TV:n i länken jag lade upp har 10/10 i 24p-judder som du säkert såg, sedan kan jag snabbt se att finns flera TV:n på RTINGS som fått över 8 i stutter-betyg (https://www.rtings.com/tv/tests/motion/stutter), så att hur den TV:n som fått 7 i den kategorin skulle vara bästa på just stutter är ju märkligt. Men jag är tydligt inte lika insatt i detta eller känslig som du, jag hoppas det kommer en teknik som funkar för dig med mer passande response time eller dylikt. Men film i 60Hz är i mitt tycke helt gräsligt, helt utan cinematisk känsla. 😊

Ja, de som fått högre betyg på stutter är ofta de billigare lcd-panelerna. Långsammare pixel Refresh time = mindre stutter. Men då blir tvn sämre på allt annat (färg, kontrast, sämre för spel, osv) så det är inte värt det, jag får leva med artefakter ett tag till då oled är så fantastiskt på alla andra sätt. Min oled har några år på nacken dock och har läst att de nyare har en dynamisk interpolering som ska vara bättre och ger mindre såpoperaeffekt och artefakter ("cinematic movement", mer interpolering vid långsamma panoreringar och mindre vid snabba scener, låter grymt om det funkar bra). Kanske får bli en uppgradering snart.

Med det sagt, om jag backar till där vi började 😅 jag tror att den där "videoeffekten" som fås av 60fps-film borde gå att jobba bort. De lägger ju en väldig massa pengar på post processing och effekter osv, det borde gå att producera en film som har hög fps men samtidigt behåller filmkänsla. Inget jag räknar med dock då många verkar gilla det där hackiga. Jag får hoppas att interpolering fortsätter bli bättre så jag kan få en artefaktfri OCH hackfri framtid 🥳

Medlem
Skrivet av TodieS_DraX:

Det kanske bara är jag men på just konsoll accepterar jag 30fps (föredrar absolut 60 fps). Vet inte om det är om man just spelar med handkontroll jag inte lider av det så mycket. På pc där emot skulle jag aldrig tollerera 30 fps.

Håller inte med
Konsol spelar man oftast på tv eller stor skärm.
Det är där 30 FPS är som värst imo.
30fps kan funka på handheld.

30fps standard på konsol är hemskt.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av Freakon:

Det är faktamässigt fel. Det finns mängder av spel som körs i 60 fps till konsol och har alltid funnits. Ex alla spel till NES är 60 fps (50 för PAL).

Makten ligger hos utvecklaren. Det är deras val, inget annat.

Det finns undantag men poängen är att det alltid kommer sluta på 30 ynka fps.

Medlem

Att spelen blir låsta till 30fps är ju inte konstigt när spelare hela tiden kräver mera av det grafiska. Vi skulle ju behöva en generation där man stannar upp det grafiska helt och bara satsar på polering och fps, men väldigt få spelare skulle ju tyvärr köpa det.

Medlem
Skrivet av erson:

Tyvärr kommer konsolen alltid ha detta problem oavsett om vi har ps5, ps6, ps7 osv kommer det alltid vara så här. Såvida inte det släpps lös som pc vilket jag starkt tivlar på.

Ja, och även om ett spel som finns på ps4 körs på ps5 kan det fortfarande vara låst till 30fps.

Irriterande tråkigt.


signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

Medlem
Skrivet av Lilagröt:

Tryck inte på varenda viruslänk du hittar så blir det bättre.
Köper du en dator för 25 000kr är den inte seg i spel efter något år, förutsatt att den faktiskt är värd 25 000kr och byggd för spel.

Byggde en dator för runt 25k i september 2020 .. AMD 5800x & RTX 3080 .Spelar fortfarande mängder av spel i ultra, 4K .. Ray tracing går också fint. Tänkte bygga nytt nästa år om nya CPU och grafikkort släpps, men helt ärligt är det inte värt det.

Håller man efter sin dator med uppdateringar, BIOS, fräsch formatering varje år etc så håller datorn väldigt länge.

Medlem
Skrivet av lajklajk:

Byggde en dator för runt 25k i september 2020 .. AMD 5800x & RTX 3080 .Spelar fortfarande mängder av spel i ultra, 4K .. Ray tracing går också fint. Tänkte bygga nytt nästa år om nya CPU och grafikkort släpps, men helt ärligt är det inte värt det.

Håller man efter sin dator med uppdateringar, BIOS, fräsch formatering varje år etc så håller datorn väldigt länge.

Jag köper en ny pc för 25 tusen typ vart 5e år bara, orkar inte byta delar o hålla på, känns bekvämt men visst jag förlorar kanske någon tusenlapp per år

Medlem
Skrivet av Najkan:

Jag köper en ny pc för 25 tusen typ vart 5e år bara, orkar inte byta delar o hålla på, känns bekvämt men visst jag förlorar kanske någon tusenlapp per år

Precis. Sen kan man faktiskt sälja sin gamla på blocket och få säg 5000kr utan problem. Och då är det verkligen ett lyx att kunna unna sig men är man trygg i vad man investerar i och vad man får ut av det så .. kör på !

Medlem
Skrivet av erson:

Det finns undantag men poängen är att det alltid kommer sluta på 30 ynka fps.

Som sagt, det är felaktigt. Osvsett vad du tycker.


signatur

Ännu en dag i paradiset.

Medlem
Skrivet av Natrium:

ja dom kan kanske ha 120 fps också och det är deras val att göra så spelet ser ut som 8bit spel. =D

Finns en hel del spel till konsol som kör 120 fps och som inte ser ut som 8bit.

Men du har rätt då det är upp till utvecklaren att prioritera grafik/upplösning eller bilduppdatering.


signatur

Ännu en dag i paradiset.

Medlem
Skrivet av lajklajk:

Byggde en dator för runt 25k i september 2020 .. AMD 5800x & RTX 3080 .Spelar fortfarande mängder av spel i ultra, 4K .. Ray tracing går också fint. Tänkte bygga nytt nästa år om nya CPU och grafikkort släpps, men helt ärligt är det inte värt det.

Håller man efter sin dator med uppdateringar, BIOS, fräsch formatering varje år etc så håller datorn väldigt länge.

Ja precis man får lång livslängd av en speldator för 25000kr. Din dator skulle nog många här vara nöjd med i många år till. 🙂

Medlem
Skrivet av Natrium:

ja dom kan kanske ha 120 fps också och det är deras val att göra så spelet ser ut som 8bit spel. =D

Några exempel på 8-bitsspel:


signatur

Fanboys be gone! 🤮

Skrivet av Natrium:

ja dom kan kanske ha 120 fps också och det är deras val att göra så spelet ser ut som 8bit spel. =D

99 spel på PS5 hittills har stöd för 120 fps:
https://www.pushsquare.com/guides/all-ps5-games-running-at-12...

Medlem
Skrivet av Freakon:

Som sagt, det är felaktigt. Osvsett vad du tycker.

Tyvärr är det inte det och det har vi så mycket bevis på. Jag förstår att det kan va tufft att ta in att 30fps är standard när generationen mognar.

Medlem
Skrivet av Mr_Qi:

Ja så klart men finns kraften så begränsar utvecklarna givetvis inte sitt spel till 00-talets standard på 30fps.
Hur många speltillverkare sätter 30fps som standard på PC?
Det går nämligen att spela med 30fps på ett 4090 också men hur många gör det?

Det är alldeles för lång livslängd på konsolgenerationerna.

Sett konsolportar där spelet varit låst i 30fps, då får du snällt sitta där i 30fps även om du har ett 4090 i datorn.

Medlem
Skrivet av erson:

Tyvärr är det inte det och det har vi så mycket bevis på. Jag förstår att det kan va tufft att ta in att 30fps är standard när generationen mognar.

Jag försökte, men du fortsätter att trolla.

Ha det gott.


signatur

Ännu en dag i paradiset.

Medlem
Skrivet av Freakon:

Jag försökte, men du fortsätter att trolla.

Ha det gott.

Bättre att släppa det, det har ingen betydelse ifall vissa blir överbevisade.

Medlem
Skrivet av lasselason:

Bättre att släppa det, det har ingen betydelse ifall vissa blir överbevisade.

Sanning.


signatur

Ännu en dag i paradiset.

Medlem
Skrivet av Freakon:

Jag försökte, men du fortsätter att trolla.

Ha det gott.

Du som inte accepterar hur det står till

Medlem
Skrivet av showerguy:

Värre med datorer. Blir sega och tröga rätt så snabbt...Vem har råd att pröjsa för en dator för 25K vars komponenter börjar lagga sönder efter något år.

Håller inte med. Lägger du en ansenlig summa från början hänger datorn med längre.
Konsoler är hyfsat dåliga redan från början. Klarar inte nysläppta spel i mer än 30-60 fps..
En ny dator ligger långt över sådana siffror och håller siffrorna i många år.

Medlem
Skrivet av Najkan:

Konsol är så mycket skönare, har bara en bra pc just nu men fyfan kan ju inte spela split-screen med två kontroller till något alls.

Ja fast de var inte de jag pratade om.

12
Skriv svar