FZ Play spelar jättesuccén Palworld!

Robot
FZ Play spelar jättesuccén Palworld!

Maskingevär och Pokémon gulliga monster.

#fz-play, #palworld


Medlem

Har inte hört talas om detta spel förrän typ igår, och nu ser jag det överallt. Har de kört all sin marknadsföring på tiktok eller nåt, och det är därför man missat det?

Releasehästryttare
Skrivet av Nioreh:

Har inte hört talas om detta spel förrän typ igår, och nu ser jag det överallt. Har de kört all sin marknadsföring på tiktok eller nåt, och det är därför man missat det?

De har släppt ett flertal trailers sen 2021, så om du missat dem är det upp till dig

Medlem
Skrivet av Nioreh:

Har inte hört talas om detta spel förrän typ igår, och nu ser jag det överallt. Har de kört all sin marknadsföring på tiktok eller nåt, och det är därför man missat det?

Streaming tror jag. Sen att det påminner om Pokémons.

Min största fundering är varför inte Pokémon släpper ett MMO... hade exploderat troligtvis.

Redaktör
Ponny
Skrivet av Nioreh:

Har inte hört talas om detta spel förrän typ igår, och nu ser jag det överallt. Har de kört all sin marknadsföring på tiktok eller nåt, och det är därför man missat det?

Har ju exploderat sedan early access-releasen i fredags, och även om det funnits trailers och så innan går det inte att jämföra med febern som råder just nu.


signatur

En Bamseponny av folket

Medlem
Skrivet av showerguy:

Streaming tror jag. Sen att det påminner om Pokémons.

Min största fundering är varför inte Pokémon släpper ett MMO... hade exploderat troligtvis.

Dom har aldrig behövt, dom gör verkligen det minsta dom behöver varje gång.

Detta spel kommer 100% tvinga pokemon att bli ett bättre spel nu vilket det kommer bli.

Testpilot

Cirkus 30 timmar klockade i Palworld sedan i fredags, kör en egen dedikerad server med ett gäng vänner o bekanta. Fantastiskt roligt lir om man inte tar det allt för seriöst

Jag hoppas att det avsätts tillräckligt med resurser framöver för att underhålla braksuccéen som de fått på sitt bord. Risken finns alltid att det slutar upp som Valheim.. Där det tar flera år för laget att skala och till följd orimligt lång tid mellan uppdateringar.

Höjer ett glas åt Pocketpair och önskar dem all lycka för 2024 i alla fall!

Skrivet av Nioreh:

Har inte hört talas om detta spel förrän typ igår, och nu ser jag det överallt. Har de kört all sin marknadsföring på tiktok eller nåt, och det är därför man missat det?

Spelet har väl haft en low-key-hype i bakgrunden sedan de började visa upp sina trailers. Mycket av diskussion har dock varit kring om spelet ens kommer släppas, givet hur lik vissa modeller är till Pokémon och huruvida det skulle väcka Nintendos vrede.

Gällande marknadsföring så fick utvalda media och innehållsskapare tillgång till spelet ett par dagar innan släpp, detta gjorde att det fanns rikligt med previews och liknande direkt vid lanseringen. Sedan spelade många streamers under helgen också, vilka som är betalda att göra det eller inte har jag dålig koll på, men det har onekligen bidragit till explosionen.

Kortfattat ingen större marknadsföringskampanj, däremot en smart sådan där timing och verkningsriktad tillgång har varit två nyckelaspekter – sedan ett galet koncept såklart


signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | Leobog Hi75 | Deathadder V2 Pro >

Medlem
Skrivet av Najkan:

Dom har aldrig behövt, dom gör verkligen det minsta dom behöver varje gång.

Detta spel kommer 100% tvinga pokemon att bli ett bättre spel nu vilket det kommer bli.

Förstår verkligen inte att folk tror att Game Freak bryr sig över huvud taget. De släpper skräp gång på gång på gång och ändå har serien sålt ungefär 100 miljoner kopior på switch och driver konsolförsäljning åt nintendo, de kommer inte ändra någonting. Nintendo kommer inte heller pusha game freak at ändra något, allt ansvar ligger på dem och som utomstående utvecklare tvingar inte Nintendo sin interna kvalitetsnivå på dem.

Sen om man ser till spelet i sig så tycker jag Palworld är väldigt b och känns ungefär lika bra som alla olika random survival spel som släpptes i early access under första halvan av 2010 talet. Hade några roliga timmar när jag lirade igår och lär ha några till under veckans gång men det är definitivt inte något som kommer hålla i längden.

Förstår heller inte riktigt hur hela internet verkar ha fått för sig att det är ok att stjäla designer och 3D modeller rakt av och sälja i sitt spel. Jag har verkligen ingenting emot att man blir inspirerad och kopierar "ideén" men känns ju inte toppen när det finns tydliga bevis på att de kopierat rakt av och t.ex. är vissa modeller uppbyggda genom att de tagit delar av pokemon modeller och spliceat ihop.

Medlem
Skrivet av Nioreh:

Har inte hört talas om detta spel förrän typ igår, och nu ser jag det överallt. Har de kört all sin marknadsföring på tiktok eller nåt, och det är därför man missat det?

Rätt många youtubers som spelade det innan fredags, om de var sponsrade eller ej vet jag dock inte.


signatur

Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.
- Sir Terry Pratchett

Moderator
Medlem

Vad kul! Jag kommer titta helt klart.! Gotta catch em pal´s

Medlem
Skrivet av Nioreh:

Har inte hört talas om detta spel förrän typ igår, och nu ser jag det överallt. Har de kört all sin marknadsföring på tiktok eller nåt, och det är därför man missat det?

Jag har aldrig någonsin sett reklam för spelet och har känt till det i flera år. Hänger du bara på Aftonbladet och Expressen är det väl rimligt du har missat det.

Medlem
Skrivet av icogniito:

Sen om man ser till spelet i sig så tycker jag Palworld är väldigt b och känns ungefär lika bra som alla olika random survival spel som släpptes i early access under första halvan av 2010 talet. Hade några roliga timmar när jag lirade igår och lär ha några till under veckans gång men det är definitivt inte något som kommer hålla i längden.

Förstår heller inte riktigt hur hela internet verkar ha fått för sig att det är ok att stjäla designer och 3D modeller rakt av och sälja i sitt spel. Jag har verkligen ingenting emot att man blir inspirerad och kopierar "ideén" men känns ju inte toppen när det finns tydliga bevis på att de kopierat rakt av och t.ex. är vissa modeller uppbyggda genom att de tagit delar av pokemon modeller och spliceat ihop.

Detta. Säg och tyck vad man vill om Pokemon, vissa gillar kanske att spelen utvecklas i snigelfart, vissa kanske gillar samma gamla, vissa kanske ser det som comfort food, men det ändrar inte på att Palworld är väldigt, väldigt B.... Idén är ju exakt samma som den där Nalle Puh skräckfilmen, Blood and Honey. Eller som när de gör porrparodier med Musse Pigg eller nåt. Det är bara shock value och den nyhetens behag alltså. Dessutom är det uppenbart att de kopierat modeller rakt av och jag håller med att man häpnar över att folk på Internet verkar vara blinda för det eller har fått för sig att det är helt okej.

Medlem

I'm getting to old for this shit.

Medlem

2024 Januari Roadmap - vad vi vet än så längd

🔗 Crossplay & Sparningsfunktion:🎮 För närvarande ingen crossplay mellan Steam & Xbox Game Pass.

🔄 Crossplay och sparfunktioner planeras för framtiden.

🎯 PS5-utveckling övervägs.

🛠️ Steam Workshop Support:

⚙️ Ingen nuvarande stöd för Steam Workshop.

🎨 Mod-funktioner kommer snart.

🔄 Trading Pals

:🔄 Handel med Pals planeras för framtiden.

🌍 Nya Expansioner & Byggnadsuppdateringar

🐾 Nya bossar, Pals-typer och platser.

🏗️ Större byggnadssystemuppdateringar
.📆 Early Access Period:🕒 Minst ett år i Early Access.💰 $29.99 under Early Access, möjlig prisökning vid officiellt släpp.🎮

PvP Mode!

Ser framemot att spela på mer stabilare servrar och optimering. Kör egen server nu och man märker att de behöver uppgraderas 32gb ram pga av Memory leak


signatur

Sveriges största Hell Let Loose Community - https://hellletloose.se
Palworld Sverige https://palworld.se

Medlem
Skrivet av Baltikum:

2024 Januari Roadmap - vad vi vet än så längd

🔗 Crossplay & Sparningsfunktion:🎮 För närvarande ingen crossplay mellan Steam & Xbox Game Pass.

🔄 Crossplay och sparfunktioner planeras för framtiden.

🎯 PS5-utveckling övervägs.

🛠️ Steam Workshop Support:

⚙️ Ingen nuvarande stöd för Steam Workshop.

🎨 Mod-funktioner kommer snart.

🔄 Trading Pals

:🔄 Handel med Pals planeras för framtiden.

🌍 Nya Expansioner & Byggnadsuppdateringar

🐾 Nya bossar, Pals-typer och platser.

🏗️ Större byggnadssystemuppdateringar
.📆 Early Access Period:🕒 Minst ett år i Early Access.💰 $29.99 under Early Access, möjlig prisökning vid officiellt släpp.🎮

PvP Mode!

Ser framemot att spela på mer stabilare servrar och optimering. Kör egen server nu och man märker att de behöver uppgraderas 32gb ram pga av Memory leak

Snyggt, en del ny info. Har du en länk?

Moderator

Jag tycker att spelet är riktigt kul, hade en toppenkväll!!! <3

Medlem
Skrivet av Wakkaah:

Jag tycker att spelet är riktigt kul, hade en toppenkväll!!! <3

Det var kul att se dig spela. Såg lite OP ut att spela i ett stort gäng men det betyder bara att spelet räcker längre för mig.

Medlem
Skrivet av Wakkaah:

Jag tycker att spelet är riktigt kul, hade en toppenkväll!!! <3

Som sagt, man märker tydligt när du verkligen gillar ett spel!


signatur

En glad kalmarit boende på Gotland!

Medlem
Skrivet av Devan:

De har släppt ett flertal trailers sen 2021, så om du missat dem är det upp till dig

Jag läser om spel många timmar varje dygn. Jag har aldrig sett något om detta spelet förrän nu när succén är given.


signatur

Ännu en dag i paradiset.

Testpilot
Skrivet av icogniito:

[...]

Förstår heller inte riktigt hur hela internet verkar ha fått för sig att det är ok att stjäla designer och 3D modeller rakt av och sälja i sitt spel. Jag har verkligen ingenting emot att man blir inspirerad och kopierar "ideén" men känns ju inte toppen när det finns tydliga bevis på att de kopierat rakt av och t.ex. är vissa modeller uppbyggda genom att de tagit delar av pokemon modeller och spliceat ihop.

Hela världen är ju uppbyggd så?

Kolla mobiltelefoner;
Skulle jag lägga fram 10 modeller som lanserade 2023 med ansiktet uppåt, är du säker på att du skulle kunna namnge dem alla baserat på utseendet? Oftast är den utstickande faktorn kamerahuset, men även där börjar det bli svårt att särskilja modeller åt om inte medveten design gjorts för att sticka ut.

Skulle kunna radda upp hur många exempel på detta som helst, men så länge det inte är regelrätt plagiarism ser jag inte problemet alls. I slutändan är det upp till lagen och advokater att avgöra vart gränsen går för inspiration, itereration eller plagiarism – i fallet Palworld verkar tillräckligt ha gjorts för att vara på den säkra sidan att döma än så länge.

Avslutningsvis ser jag heller inte någon poäng att vara originell alla gånger; ibland är det bättre att ta ett vinnande koncept och sedan iterera på det. Oftast är det tillräckligt och i vissa fall bättre att bara göra saken bättre än konkurrenterna än att återuppfinna hjulet


signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | Leobog Hi75 | Deathadder V2 Pro >

eld
Medlem
Skrivet av Yatagarasu:

Hela världen är ju uppbyggd så?

Kolla mobiltelefoner;
Skulle jag lägga fram 10 modeller som lanserade 2023 med ansiktet uppåt, är du säker på att du skulle kunna namnge dem alla baserat på utseendet? Oftast är den utstickande faktorn kamerahuset, men även där börjar det bli svårt att särskilja modeller åt om inte medveten design gjorts för att sticka ut.

Skulle kunna radda upp hur många exempel på detta som helst, men så länge det inte är regelrätt plagiarism ser jag inte problemet alls. I slutändan är det upp till lagen och advokater att avgöra vart gränsen går för inspiration, itereration eller plagiarism – i fallet Palworld verkar tillräckligt ha gjorts för att vara på den säkra sidan att döma än så länge.

Avslutningsvis ser jag heller inte någon poäng att vara originell alla gånger; ibland är det bättre att ta ett vinnande koncept och sedan iterera på det. Oftast är det tillräckligt och i vissa fall bättre att bara göra saken bättre än konkurrenterna än att återuppfinna hjulet

När det kommer till copyright så kan man inte använda någon annans arbete på något sätt, även om du kanske ändrat 90%, det resterande tillhör fortfarande den som har Copyright.

Men i de flesta fallen så kommer försvaret vara "det går inte att säga ifall det specifikt kom från denna copyright eller en annan" som i mobiltelefon-scenariot.

Så hade det bara handlat om att det liknar pokemon så hade de varit i det säkra.

Det stora problemet här är att folk har sett att modellerna har så otroligt många tekniska likheter i form och proportioner, något som är statistiskt omöjligt utan att faktiskt bygga dom från pokemon-modellerna, så vi kan utan tvekan säga att de faktiskt har använt sig av dessa, utan tillåtelse.

Medlem

Har väl en 12 timmar i spelet och måste säga att det är ett jä*ligt mysigt och kul lir. Det är däremot i behov av en hel del putsning!

Releasehästryttare
Skrivet av eld:

När det kommer till copyright så kan man inte använda någon annans arbete på något sätt, även om du kanske ändrat 90%, det resterande tillhör fortfarande den som har Copyright.

Men i de flesta fallen så kommer försvaret vara "det går inte att säga ifall det specifikt kom från denna copyright eller en annan" som i mobiltelefon-scenariot.

Så hade det bara handlat om att det liknar pokemon så hade de varit i det säkra.

Det stora problemet här är att folk har sett att modellerna har så otroligt många tekniska likheter i form och proportioner, något som är statistiskt omöjligt utan att faktiskt bygga dom från pokemon-modellerna, så vi kan utan tvekan säga att de faktiskt har använt sig av dessa, utan tillåtelse.

Nån som kommer ihåg när Capcom kom i blåsväder för några år sen när de visade sig att de hade stulit ett mönster som någon gjort och använt det i ett spel? Det är många som lägger detta spel under lupp just nu och vi kan räkna med mer "detta är plagiat" videor framöver från diverse youtubers/reddit om det inte finns redan!

eld
Medlem
Skrivet av Devan:

Nån som kommer ihåg när Capcom kom i blåsväder för några år sen när de visade sig att de hade stulit ett mönster som någon gjort och använt det i ett spel? Det är många som lägger detta spel under lupp just nu och vi kan räkna med mer "detta är plagiat" videor framöver från diverse youtubers/reddit om det inte finns redan!

Precis, och det är bra.

En viktig sak att veta är att vartenda person nyttjar copyright, det är något som alla har tillgång till, inte enbart stora företag.

Så det är alltid viktigt att pusha detta, för det gynnar alla som skapar något, oberoende vad man tycker om stora företag.

Medlem
Skrivet av Yatagarasu:

Skulle kunna radda upp hur många exempel på detta som helst, men så länge det inte är regelrätt plagiarism ser jag inte problemet alls. I slutändan är det upp till lagen och advokater att avgöra vart gränsen går för inspiration, itereration eller plagiarism – i fallet Palworld verkar tillräckligt ha gjorts för att vara på den säkra sidan att döma än så länge.

1. De har bokstavligt talat tagit rippade modeller från pokemon spel och sedan tagit delar av de och pusslat ihop vissa av sina modeller utifrån det, om du inte kallar det för plagiat vet jag inte vad dina kriterier är.
2. Det är inte upp till en advokat att avgöra vad jag tycker är billigt och skräpigt, stöld av modeller i ett spel ger definitivt det intrycket.
3. Blir en väldigt märklig värld om fokus ligger på att stjäla men göra precis tillräckligt för att inte få problem lagmässigt istället för att ge de som skapar saker ordentligt uppmärksamhet.

Skrivet av Yatagarasu:

Avslutningsvis ser jag heller inte någon poäng att vara originell alla gånger; ibland är det bättre att ta ett vinnande koncept och sedan iterera på det. Oftast är det tillräckligt och i vissa fall bättre att bara göra saken bättre än konkurrenterna än att återuppfinna hjulet

Om du faktiskt läste det jag skrev i texten som du citerade så hade du sett att jag håller med dig där, men det är en enorm skillnad på att ta ett koncept och spana vidare på jämfört med att stjäla en annans slutresultat och sälja det vidare. Skulle inte säga att det applicerar här i vilket fall då palworld har otroligt lite med Pokemon att göra.

Som sagt, haft kul med spelet, men jag är inte blind för dess kassa kvalitet, precis som det var med alla andra survivalspel som släpps i early access.

(Har mycket ont att säga om Game Freaks och Pokemon spelen från XY och frammåt och har klagat på de hela tiden, men att de gör dåligt betyder inte att andra också ska det)

Medlem
Skrivet av Ribcage:

Snyggt, en del ny info. Har du en länk?

Ligger på deras officiella Discord nu och vår discord palworld.se


signatur

Sveriges största Hell Let Loose Community - https://hellletloose.se
Palworld Sverige https://palworld.se

Medlem
Skrivet av Baltikum:

Ligger på deras officiella Discord nu och vår discord palworld.se

Okej, såg inte all den infon i deras road map så därför hade det varit intressant. Men det dyker nog upp en nyhet här på FZ snart om det.

1
Skriv svar