Unity säger upp runt 1800 anställda

Robot
Unity säger upp runt 1800 anställda

En fjärdedel av hela personalstyrkan.

#Unity


Medlem

Unity har 7200 anställda?!

Medlem

Skulle vara intressant att veta vilken typ av anställda som fick gå.

De kanske gjorde sig av med alla städare och vaktmästare?

Skribent
Skrivet av baxtex:

Unity har 7200 anställda?!

7700 låg de (överraskande nog) på under 2022.

Medlem
Skrivet av baxtex:

Unity har 7200 anställda?!

Jag tycker också att det låter som sjukt många anställda.


signatur

PSN: OAKTHYR

Medlem

Tjena vad många.

Vad gör alla...

Eller jaha, nu söker de jobb hos Epic.


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem
Skrivet av Hipshot:

Tjena vad många.

Vad gör alla...

Eller jaha, nu söker de jobb hos Epic.

Förmodligen väldigt många "tjänster" som inte behövs, typ som när Elon rensade upp på twitter.


signatur

-^-^--^-The sound of a bat cutting through space and time-^-^--^-

KoP
Medlem

Hur många behövs det egentligen för att knacka lite kod? 😐

Medlem
Skrivet av Jonny Myrén:

7700 låg de (överraskande nog) på under 2022.

De har gått från att nästan dubbla antalet anställda från 4000 (2020) till 7700 (2022). Nu har de på ännu kortare tid kapat antalet anställda med 1/3. Snacka om turbulent arbetsplats.

Medlem

Är inte alls insatt i den här typen av industri, men det låter ju helt sinnessjukt med över 7000 anställda för den här typen av företag.

En snabb googling säger att 350 personer jobbar på Unreal Engine. Om vi säger att det i Unitys fall handlar om 500-700 så betyder det att de har över 6500 anställda som öht inte jobbar på motorn. Vad fan gör de då?

Medlem

En snabb titt på Wikipedia visar ju att de upphandlat en hel del företag under åren, vilket så klart för med sig nya anställda, såsom företagen Applifier, Playnomics, Tsugi, Multiplay, Vivox, deltaDNA, ChilliConnect, Obvioos, Artomatix, Codice Software, Finger Food Advanced Technology Group, MLAPI, RestAR, Pixyz Software, Weta Digital, Ziva Dynamics och ironSource etc.

Lär även förklara hur de nästan fördubblade personalstyrkan under ett par år, med tanke på att enbart Ironsource, som de gick ihop med 2022, har 1100 anställda.

Så de verkar pyssla med en hel del saker numera, förutom själva motorn.


signatur

AMD Ryzen 9 5900x| Asus ROG Crosshair VIII Dark Hero X570 | G-Skill 32GB DDR4 3600Mhz CL16 Trident | MSI Geforce RTX 3080 10GB Gaming X Trio | Phantek P600S | Creative Sound BlasterX AE-5 Plus | Corsair RM850X 850W | Samsung 980 Pro 1TB M.2 NVME | Kingston A2000 1TB M2. NVME | Corsair H150i Pro XT
LG 38GN950 | LG Oled 65C7, 65C1 och 55C9
Xbox Series X | Playstation 5 | PSVR 2 | Oculus Quest 2

Medlem
Skrivet av Vileoxe:

Förmodligen väldigt många "tjänster" som inte behövs, typ som när Elon rensade upp på twitter.

Och sedan bad flertalet komma tillbaka för han var så smart att han även sparkade folk som var viktiga för driften? Den Elon?

Medlem

Tråkigt för folk som förlorar jobbet men kan ju undra hur man lyckats sysselsätta 7700 personer.

Medlem
Skrivet av Kyraal:

Och sedan bad flertalet komma tillbaka för han var så smart att han även sparkade folk som var viktiga för driften? Den Elon?

Tror du det är bättre att sparka för många och sedan ta tillbaks de som visade sig vara nödvändiga eller att låta det rulla på som vanligt när företaget går back drygt 3 miljarder dollar?

Medlem
Skrivet av kebbe:

Tror du det är bättre att sparka för många och sedan ta tillbaks de som visade sig vara nödvändiga eller att låta det rulla på som vanligt när företaget går back drygt 3 miljarder dollar?

Om du försöker fråga mig om det är möjligt att sparka bara överflödig personal utan att även sparka, för drift av företaget, kritisk personal, så ja. Absolut. Det kallas grundläggande kompetens 😄

Medlem
Skrivet av Vileoxe:

Förmodligen väldigt många "tjänster" som inte behövs, typ som när Elon rensade upp på twitter.

Så är det. Samma stålbad som hela spelindustrin går igenom nu, har själv varit på arbeten där det kanske varit 25-30% för många anställda där man kan plocka bort dessa utan att det blir nån skillnad (färre som bara "sitter" av tiden och fler som gör faktiskt arbete.)


signatur

Frilansande animatör - Tidigare projekt: https://www.imdb.com/name/nm4133995/

Medlem
Skrivet av kaealy:

Tråkigt för folk som förlorar jobbet men kan ju undra hur man lyckats sysselsätta 7700 personer.

Det kan de inte. Har en gammal kollega som är (kanske var, ska nå ut och höra med hen…) anställd av Unity men som inte haft några direkta arbetsuppgifter på många månader, trots upprepade samtal med sin närmaste chef. Hen arbetade till slut på sitt eget indiespel på betald arbetstid, vilket är ganska smutt. Visserligen inte helt etiskt eller ens lagligt om man vill behålla rättigheterna till spelet, men man är ju dum om man bara sitter och rullar tummarna eller surfar Reddit.

Medlem

Tyvärr tråkigt för de som fick gå men ibland har man anställda som har någon konstig roll, tex ett svenskt företag vet jag har runt 20 personer vars uppgift är att komma på ett sätt att göra en produkt bättre när produkten de säljer inte kan förbättras eller kunderna vill ska ändras, vilket leder till 10Mkr per år på att komma på att inget behövs göras

Medlem

Det har varit hårt den senaste tiden i spelbranschen - hoppas det vänder snart och att fler anställs än som får lämna.

Medlem
Skrivet av Kyraal:

Det kan de inte. Har en gammal kollega som är (kanske var, ska nå ut och höra med hen…) anställd av Unity men som inte haft några direkta arbetsuppgifter på många månader, trots upprepade samtal med sin närmaste chef. Hen arbetade till slut på sitt eget indiespel på betald arbetstid, vilket är ganska smutt. Visserligen inte helt etiskt eller ens lagligt om man vill behålla rättigheterna till spelet, men man är ju dum om man bara sitter och rullar tummarna eller surfar Reddit.

Det jag förstått av att ha sett för mycket film och serier är att det inte bryter någon lag så länge du sköter dina ordinarie arbetsuppgifter (som hen inte tycks haft alltså) men skulle du börja sälja spelet och tjäna på det så kan företaget stämma dig och ha rätt få 100% av intäkterna eftersom det är skapat på företagets maskiner, på tid de betalat dig för. Så hen har noll rättigheter till skapade verket, men förstår ändå att det är ett bättre alternativ än att bara sitta av tiden om det nu är spel en vill hålla på med

1
Skriv svar