Fyverkerier bra eller anus?

Releasehästryttare
Fyverkerier bra eller anus?

Som Gamer tycker jag nyårsafton är sämsta dagen på året, grannarna väsnas i 10+ timmar och det skjuts fyverkerier hela dygnet fram till 3-4 på nyårsdagen..

Så jag hade gärna sett ett förbud på fyverkerier och istället sett som många andra städer runt om i värden gör och kör drönarshow då de är återandvändbara, smutsar inte ner och framför allt så låter de ej.

Är mitt tycke att detta är så mycket coolare:

Medlem

Som boende i Malmö, nära ett större torg, har jag det tveksamma nöjet att se både det bästa och sämsta med fyrverkerier. Jag smäller sällan några själv men gillar verkligen det som staden skjuter upp från en central lokation vilket jag brukar försöka se. Är ett betydligt mindre fan av det som berusade människor avfyrar på torget där hälften går horisontellt istället för vertikalt. P.g.a. de ekonomiska utmaningarna har dock tyvärr staden valt att ställa in sina fyrverkerier i år, samtidigt som det ösregnar så jag vet inte hur amatörskjutare ställer sig till att gå ut och försöka ha ihjäl varandra. Om tre timmar vet jag

Som gamer torde det dock inte vara några problem att hålla sig vaken till småtimmarna. Då hinner ju dessutom pizzeriorna att öppna i morgon!

Gott nytt år på er alla hursomhelst!

Medlem

Nej, jag tycker inte att vi behöver förbjuda fyrverkerier.

Idag krävs det väl till och med utbildning och licens för att ens kunna köpa raketer?
Det finns dessutom anvisade platser och tider med mera. Det verkar väldans reglerat idag?

Jag ser fram emot tolvslaget och hoppas att åtminstone nån i Skövde köpt någon raket eller två.
Förra året var ingen vidare... kanske 25-30 raketer totalt?


signatur

”A man with a conviction is a hard man to change. Tell him you disagree and he turns away. Show him facts or figures and he questions your sources. Appeal to logic and he fails to see your point. [fortsättning]

Medlem

Meningslöst slöseri och idag inte det minsta imponerande längre. Drönare är betydligt häftigare och mycket mer "wow" faktor över.
Att var och varannan full småbarnspappa ska ut och visa grannskapet sina pyrotekniska kunskaper är så oerhört störande.


signatur

"AT LAST, SIR TERRY, WE MUST WALK TOGETHER."

Inaktiv
Det borde förbjudas.

Jag håller helt med att det borde förbjudas.
Djur blir rädda och förra året så var det någon som smällde en smällare precis utanför vår lägenhet så att vår dotter blev livrädd.

Medlem

Jag har alltid varit för fyrverkerier men har dom senaste åren gått mer och mer åt ett förbud. Visst är det kul och trevligt med fyrverkerier men folk kan bevisligen inte hantera det.
Sätt ALLA fyrverkerier och smällare bakom licens så kan dom som vill utbilda sig.

Medlem
Skrivet av Loxus:

Sätt ALLA fyrverkerier och smällare bakom licens så kan dom som vill utbilda sig.

Jag trodde alla var bakom licens redan? Om inte så håller jag med dej!
Jag är för licens och saftiga böter på oseriösa och berusade - med golv på 5000 böta


signatur

”A man with a conviction is a hard man to change. Tell him you disagree and he turns away. Show him facts or figures and he questions your sources. Appeal to logic and he fails to see your point. [fortsättning]

Medlem

Tradition för många inte minst ihop med familjefester. Tycker verkligen inte det borde förbjudas. Man har redan satt massa restriktioner kring det på alla sätt och vis mot när en annan var ung, så gnällspikar och tråkmånsar kan gott stå ut en eller två dagar om året. Det är sällan svårt att planera för sina djur heller för den delen om det nu är ett problem.

Farornas Konung

Förbud är ALLTID Anus. Restriktioner däremot kan vara bra,

Medlem

Lösryckt alternativ lösning till att simulera bomber utomhus:
Ett par in-ear-lurar, blunda, och tänk på saken.
Jättedumt säkert, så tyst på mig.

Medlem
Skrivet av Hanzo:

Jag trodde alla var bakom licens redan? Om inte så håller jag med dej!
Jag är för licens och saftiga böter på oseriösa och berusade - med golv på 5000 böta

Där är ingen licens men måste få polisens tillåtelse, men hur många oseriösa fanskap gör det? Och frågan är också, bryr sig polisen?

https://polisen.se/tjanster-tillstand/tillstand-ansok/fyrverk...


signatur

PS3 Slim 320GB (1TB) | Wii U Premium | Xbox 360 250GB | X1 1TB | PS5 + Corsair MP600 Core 2TB | New 3DS XL + Katsukity's Capture Card | PS Vita 32GB | Ryzen 5800X3D, 32GB DDR4 3000Mhz, 240GB SSD, 4TB SSD (Kingston KC3000), Radeon 6700XT, 3TB+4TB HDD, B450M-DS3H | Nintendo Switch

Gör det endast möjligt för staden/kommunen att bränna av ett fyrverkeri. Förbud ska för det mesta undvikas enligt mig. Men här finns det inget positivt alls med det.

Djur både vilda och tama är livrädda. Folk skadar sig, och skadar andra med dom. Egendom skadas. Det blir en jävla massa skräp efter dom smällt som ingen tar upp efter sig.

Ett fyrverkeri ska vara maffigt att se på. Det är endast seriösa företag som lyckas med det och bör således vara dom städer och kommuner anlitar för att bränna av ett fyrverkeri på en lämplig plats.

Medlem
Skrivet av ohem:

Där är ingen licens men måste få polisens tillåtelse, men hur många oseriösa fanskap gör det? Och frågan är också, bryr sig polisen?

https://polisen.se/tjanster-tillstand/tillstand-ansok/fyrverk...

Vet inte hur det är på andra ställen, men här i min stad behövs ingen tillåtelse på nyårsaftonskvällen. (Däremot på alla andra dagar.)

Medlem

Tyckte det var kul när jag var yngre. Nu i "vuxen ålder" så kunde jag inte bry mig mindre. Men jag tycker att de som tycker det är kul bör få smälla, så är emot förbud.

Medlem

Passande:

Här har vi ett praktexempel på folk som inte bör få hålla i en tändare.

Räddningstjänsten i Kristianstad beskjuten med fyrverkerier

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/skane/raddningstjansten-i-k...

Hoppas på fina böter och 12 års indragen licens.


signatur

”A man with a conviction is a hard man to change. Tell him you disagree and he turns away. Show him facts or figures and he questions your sources. Appeal to logic and he fails to see your point. [fortsättning]

Medlem

För oss med husdjur, i mitt fall kaniner som är ute året runt är det anus då vi varje år får vädra ut och kyla ner garaget så att vi kan ta in kaninerna dit så de inte får panik under värsta fyrverkerierna. Finns betydligt mer imponerande sätt att fira festligheter på som laser, drönare...

Skribent
Skrivet av ScreamingWhisper:

Gör det endast möjligt för staden/kommunen att bränna av ett fyrverkeri. Förbud ska för det mesta undvikas enligt mig. Men här finns det inget positivt alls med det.

Djur både vilda och tama är livrädda. Folk skadar sig, och skadar andra med dom. Egendom skadas. Det blir en jävla massa skräp efter dom smällt som ingen tar upp efter sig.

Ett fyrverkeri ska vara maffigt att se på. Det är endast seriösa företag som lyckas med det och bör således vara dom städer och kommuner anlitar för att bränna av ett fyrverkeri på en lämplig plats.

Håller med här.

Jag gillar att se på maffiga fyrverkerishower, men då ska det skötas av proffs. Både för säkerhet, men även för att de då ofta har en tanke med hela evenemanget, hur det är upplagt och presenteras. Det är inte bara random raketer som skjuts på måfå. Dessutom kan det hållas inom en viss tid på en viss plats så inga djur behöver lida i onödan. Jag ser faktiskt ingen anledning till att gemene man ska ha tillgång till dessa prylar, vi pratar faktiskt om saker med krut som sprängs.


signatur

"Writer and Fighter"

Medlem

Generellt är jag mot förbud. Dessutom har jag många goa minnen av fyrverkerier från barndomen. Men eftersom somliga unga adidasriddare verkar tro att fyrverkerier ska skjutas mot andra människor lutar jag ändå åt förbudshållet.


signatur

När jag växte upp lyssnade jag mycket på Blümchen och Rollergirl. Jag tror att det har format mig som människa.

Medlem
Medlem

Skrämmande med ungdomar som skjuter raketer längst marken, ser gärna ett förbud mot eländet. Som redan sagts så kan det på sin höjd få finnas tillstånd för kommunen att vid 00:00 slagt ha ett ordnat fyrverkeri. Inte som det är nu att ungar håller på en vecka innan och efter nyår o ställer till det.

Releasehästryttare
Skrivet av Gaara:

Skrämmande med ungdomar som skjuter raketer längst marken, ser gärna ett förbud mot eländet. Som redan sagts så kan det på sin höjd finnas tillstånd för kommunen att vid 00:00 slagt ha ett ordnat fyrverkeri. Inte som det är nu att ungar håller på en vecka innan och efter nyår o ställer till det.

Känns som skjuta mot andra människor har kommit de senaste 10 åren? För vad jag kommer ihåg när man va barn/ungdom så gjorde ingen så!

Medlem
Skrivet av Devan:

Känns som skjuta mot andra människor har kommit de senaste 10 åren? För vad jag kommer ihåg när man va barn/ungdom så gjorde ingen så!

Jora det förekom att folk sköt på varandra. Men då sköt folk på varandra och inga randoms. Däremot att sätta eld på flera bilar och skjuta på okänt folk är nog bara de senaste 10 åren.


signatur

”A man with a conviction is a hard man to change. Tell him you disagree and he turns away. Show him facts or figures and he questions your sources. Appeal to logic and he fails to see your point. [fortsättning]

Avstängd

Jag saknar raketer och riktiga smällare. Tycker det är trist att man förbjuder saker som är lite småfarliga.

Sen tycker jag polisen bara borde gripa folk som skjuter fyrverkerier mot andra. Tvinga fram korrekt beteende om folk inte fattar hur man beter sig själva.

Skrivet av Devan:

Känns som skjuta mot andra människor har kommit de senaste 10 åren? För vad jag kommer ihåg när man va barn/ungdom så gjorde ingen så!

Vi sköt på varandra bara, inte på randoms.

Inte skjutit raketer de senaste 20åren tror jag, men jag gillar fyrverkerier och tycker absolut att vi ska ha det kvar. Älskade fyrverkeritävlingen som hölls i samband med vattenfestivalen(tror det var då den hölls)….

Så jag är för mer och större fyrverkerier!

Dock flyttat från Stockholm till skogen för lugn och ro, så min röst kanske inte räknas! 🤣😂

Gott nytt år.

Medlem
Skrivet av Starscream:

Förbud för husdjur istället!
Katter som skiter och pissar på altanen. Hundbajs överallt. Hundar utan koppel som springer runt okontrollerat där ägaren har ingen koll.
Sker 365 dagar om året för att svaga människor tror hundar och katter är deras barn.
Fyrverkerier är en dag om året för oss laglydiga.

Sedan att jag som etnisk svensk ska förvägras mina traditioner för att MENA-bosättare väljer att demonstrerara sin ockupations-makt genom att skjuta raketer på tvären är ett fruktansvärt dåligt argument.

Coola killen, så tuff du är!


signatur

"AT LAST, SIR TERRY, WE MUST WALK TOGETHER."

Medlem
Skrivet av ohem:

Där är ingen licens men måste få polisens tillåtelse, men hur många oseriösa fanskap gör det? Och frågan är också, bryr sig polisen?

https://polisen.se/tjanster-tillstand/tillstand-ansok/fyrverk...

Det är varje kommuns lokala ordningsföreskrifter som reglerar om, när och var fyrverkerier får användas. Det kan alltså variera från kommun till kommun om tillstånd krävs, eller om undantag finns (flera kommuner har undantag för nyår, påsk och/eller valborg där det är "fritt fram" att panga under vissa tidpunkter på nämnda dagar och ofta följande dag, förutsatt att de allmänna kraven för att hantera pyroteknik följs - något som givetvis alltid görs /s), eller om det bara gäller specifika platser och i så fall vilka.


signatur

För övrigt anser jag att Tellus bör förstöras.

Medlem

Håller inte med om förbud (generellt allergisk mot förbud), men skulle gärna se att storstäderna satsar på drone shows istället. Då kommer vi se en successiv övergång skulle jag gissa. Gott nytt!


signatur

Cptn BaseballBatBoy!

Medlem
Skrivet av Devan:

Som Gamer tycker jag nyårsafton är sämsta dagen på året, grannarna väsnas i 10+ timmar och det skjuts fyverkerier hela dygnet fram till 3-4 på nyårsdagen..

På vilket sätt påverkas du av det specifikt i egenskap av "gamer"? Som "gamer" bör du väl vara minimalt påverkad jämfört med andra som exempelvis de med husdjur eller de som jobbar. Själv har jag hörlurar på mig när jag spelar och blir minimalt påverkad av saker som händer utanför huset.

Medlem
Skrivet av Soulless:

Coola killen, så tuff du är!

Vad är det som är coolt med att vara less på att varenda granne tycker att det är en bra idé att ha en utomhuskatt, som de aldrig ser skymten av, som bajsar ner sina grannars tomter, springer på bilar och ställer till med allt möjligt skit. Som man dessutom står mer eller mindre hjälplös mot inom lagens ramar och bara ska acceptera? Jag har inte skaffat katt, varför ska då jag behöva ta att få min bil repad av katt eller tomten full av bajs?

Jag är också starkt för att skjuta fyrverkerier på nyårskvällen. Inte mitt ansvar att ta hand om era hundar och katter. Har ni valt att skaffa djur får ni se till att ta hand om dem och planera inför nyår så att de inte lider.

Att folk skjuter horisontellt istället för vertikalt är ju så klart riktigt illa, men inget som ett förbud hjälper emot med största sannolikhet.

Gott nytt år!

Medlem

Är nog egentligen för fyrverkerier men hatar hur det missköts. Borde skötas av experter och proffs. Saknar det fina fyrverkeriet lokaltidningen anordnande i Kalmar varje år. Det var maffigt att stå och titta på. Var också kl 17 på nyårsafton så var något alla kunde samlas kring.


signatur

En glad kalmarit boende på Gotland!

123
Skriv svar