Epics julrea har dragit igång

Robot
Epics julrea har dragit igång

Fynda bland annat Alan Wake 2 och hämta Destiny 2: Legacy Edition gratis.

#Epic-games, #nyhetstips


Medlem

Trevligt, men ger de inte bort lite titlar nu till jul?

Medlem
Skrivet av Weeks_death:

Trevligt, men ger de inte bort lite titlar nu till jul?

Det gör dom också 🎁


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem

Noop kommer inte att köpa några spel på Un-Epic's store vare sig dom är gratis eller inte!


signatur

Join Star Citizen at: https://robertsspaceindustries.com/star-citizen
Feel free to use my code and get some free in-game cash(5,000 UEC):
STAR-K3RR-BQ7C

---------------------------------------------------------------------------------------------------------
"It's better to die on your feet than live on you knees"

Medlem

Det kan nog bli ett köp av Alan Wake! Inte en aning om hur jag ska ha tid att spela det. Men alla som gnäller om hur hemska Epic är får mig att vilja spendera pengar hos dem. Som en tyst protest mot deras tysta protester. (Can't help it. Jag är rebel 😛)


signatur

När jag växte upp lyssnade jag mycket på Blümchen och Rollergirl. Jag tror att det har format mig som människa.

Inaktiv
Skrivet av SCORPION2000:

Noop kommer inte att köpa några spel på Un-Epic's store vare sig dom är gratis eller inte!

Jag blir lika fascinerad varje gång jag läser detta, som tur är har det blivit mycket mindre av dessa konstiga påståenden.

Epic store är grymt bra och stabilt, gillar verkligen att Steam har en konkurrent som gör att vi slutanvändare kan välja att köpa spelet där det är som billigast ( om det nu finns på bägge ställena ).

Medlem

Här trodde jag var klar med singleplayer spel för detta år efter många timmar i BG3 och starfield denna höst. Antar att det är dags att avsluta på topp med Alan Wake 2!

Medlem
Skrivet av anon_331791:

Jag blir lika fascinerad varje gång jag läser detta, som tur är har det blivit mycket mindre av dessa konstiga påståenden.

Epic store är grymt bra och stabilt, gillar verkligen att Steam har en konkurrent som gör att vi slutanvändare kan välja att köpa spelet där det är som billigast ( om det nu finns på bägge ställena ).

Eller hur, jag förstår inte varför man begränsar sig själv så bara av ren princip.
Tycker Epic fungerar hur bra som helst.


signatur

Gillar du bra och ösig musik? Checka mitt band INCIVILITY på Spotify

Medlem

Bäst att lägga den innan steamrean.


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem

destiny 2, ere nån som vet om det är bra i coop? överväger


signatur

//monster

Medlem
Skrivet av anon_331791:

Jag blir lika fascinerad varje gång jag läser detta, som tur är har det blivit mycket mindre av dessa konstiga påståenden.

Epic store är grymt bra och stabilt, gillar verkligen att Steam har en konkurrent som gör att vi slutanvändare kan välja att köpa spelet där det är som billigast ( om det nu finns på bägge ställena ).

Det är ju liksom lite där problemet ligger när Epic är de enda av de två konkurrenterna som köper sig exklusivitet. Lite svårt att välja var man ska köpa spelet då.

Fascinerad över hur folk försvarar det konsumentfientliga beteendet. Men visst, "Epic fungerar hur bra som helst".


signatur

För övrigt anser jag att Tellus bör förstöras.

Medlem
Skrivet av monsterbenke:

destiny 2, ere nån som vet om det är bra i coop? överväger

Helt otroligt i coop!


signatur

PC: i5-10600K | 3070 Ti | 32GB DDR4 | nVME 1TB

Inaktiv
Skrivet av PeTTs0n:

Det är ju liksom lite där problemet ligger när Epic är de enda av de två konkurrenterna som köper sig exklusivitet. Lite svårt att välja var man ska köpa spelet då.

Fascinerad över hur folk försvarar det konsumentfientliga beteendet. Men visst, "Epic fungerar hur bra som helst".

Så om du hade fått bestämma så hade alla spel släppts till alla launchers ? Är inte det lite konstigt?

Tycker du det är lika illa på t.ex. playstation, xbox och nintendo ? Det är så det fungerar, man köper exklusivitet för att locka människor till deras platform. Det är ganska basic affärsstrategi.

Medlem
Skrivet av anon_331791:

Så om du hade fått bestämma så hade alla spel släppts till alla launchers ? Är inte det lite konstigt?

Tycker du det är lika illa på t.ex. playstation, xbox och nintendo ? Det är så det fungerar, man köper exklusivitet för att locka människor till deras platform. Det är ganska basic affärsstrategi.

Nej, det är ett argumentationsfel - det är inte antingen eller. Det är inte ett motsatsförhållande där köpt exklusivitet står i motsats till att allt måste släppas på samtliga försäljningsställen/plattformar.

Inte heller går PC:n riktigt att jämföra med en monolitisk plattform (så som spelkonsoler) där tillverkare och distributör även kontrollerar mjukvaran mer eller mindre till fullo. (Däremot kan det diskuteras hur bra det sättet fungerar - Google fick ju nyligen smäll på fingrarna för att de har de facto monopolställning på Android, ironiskt nog där Epic var motpart. Ska bli intressant att se om vi får se liknande fall när det kommer till Nintendo, Sony och Microsoft i framtiden. Steam är rätt långt från det affärssättet.)


signatur

För övrigt anser jag att Tellus bör förstöras.

Inaktiv
Skrivet av PeTTs0n:

Nej, det är ett argumentationsfel - det är inte antingen eller. Det är inte ett motsatsförhållande där köpt exklusivitet står i motsats till att allt måste släppas på samtliga försäljningsställen/plattformar.

Inte heller går PC:n riktigt att jämföra med en monolitisk plattform (så som spelkonsoler) där tillverkare och distributör även kontrollerar mjukvaran mer eller mindre till fullo. (Däremot kan det diskuteras hur bra det sättet fungerar - Google fick ju nyligen smäll på fingrarna för att de har de facto monopolställning på Android, ironiskt nog där Epic var motpart.)

Jag drar slutsatsen att vi står långt ifrån varandra i denna fråga så vi släpper detta här ! God jul på dig

Medlem
Skrivet av anon_331791:

Jag drar slutsatsen att vi står långt ifrån varandra i denna fråga så vi släpper detta här ! God jul på dig

Helt okej, man får såklart tycka som man vill. Detsamma.


signatur

För övrigt anser jag att Tellus bör förstöras.

Skrivet av PeTTs0n:

Det är ju liksom lite där problemet ligger när Epic är de enda av de två konkurrenterna som köper sig exklusivitet. Lite svårt att välja var man ska köpa spelet då.

Fascinerad över hur folk försvarar det konsumentfientliga beteendet. Men visst, "Epic fungerar hur bra som helst".

Ptja, folk hyllade Microsofts megauppköp av Activision Blizzard och Zenimax som om det vore det bästa som hänt sen skivat bröd. Rätt tragisk utveckling imo. :/

Medlem

Köpte Remnant 2 och Dead Space Remake.
360kr för bägge är riktigt fint.
Funderar på om jag ska köpa något mer innan rean är över.

Kom gärna med tips på spel för det är rätt svårt att få en bra överblick i epics butik.

Medlem
Skrivet av PeTTs0n:

Nej, det är ett argumentationsfel - det är inte antingen eller. Det är inte ett motsatsförhållande där köpt exklusivitet står i motsats till att allt måste släppas på samtliga försäljningsställen/plattformar.

Inte heller går PC:n riktigt att jämföra med en monolitisk plattform (så som spelkonsoler) där tillverkare och distributör även kontrollerar mjukvaran mer eller mindre till fullo. (Däremot kan det diskuteras hur bra det sättet fungerar - Google fick ju nyligen smäll på fingrarna för att de har de facto monopolställning på Android, ironiskt nog där Epic var motpart. Ska bli intressant att se om vi får se liknande fall när det kommer till Nintendo, Sony och Microsoft i framtiden. Steam är rätt långt från det affärssättet.)

Gällande monopol, du kan ju fundera på Steams position gällande försäljning av spel till PC. Färre och färre spel säljs i fysisk form (en kartong med steamkod är inte ett fysiskt köp...), jättarna EA och Ubisoft kunde inte hålla sig borta från Steam, GOG vägrar sälja spel med DRM, Både GOG och Epic förlorar pengar, osv.

Helt klart att Steam redan har monopolitiska fördelar.

Medlem
Skrivet av anon_331791:

Så om du hade fått bestämma så hade alla spel släppts till alla launchers ? Är inte det lite konstigt?

Tycker du det är lika illa på t.ex. playstation, xbox och nintendo ? Det är så det fungerar, man köper exklusivitet för att locka människor till deras platform. Det är ganska basic affärsstrategi.

Epic vill ju att folk skall borde köpa spel via deras plattform och det kommer ju inte bara gå att lansera plattformen eftersom "jag kan inte tänka mig mer än en launcher! Det är hur hemskt som helst", "deras plattform saknar X,Y,Z", och annat. Så det gör det genom speleklusivitet (precis då som på för konsoler) , genom att ha ordentliga reor på nya spel, och genom att ge bort spel. För att när man redan har några spel (och mer än några om man tar hem allt vad de ger bort) via Epic så ökar chansen att man även väljer att köpa från dem.

Medlem
Skrivet av SCORPION2000:

Noop kommer inte att köpa några spel på Un-Epic's store vare sig dom är gratis eller inte!

Måste någon skriva det i varenda epic nyhet? Ja vi vet epic är djävulen själv och försöker mörda och äta barn. Lägg av nu

Medlem
Skrivet av filbunke:

Gällande monopol, du kan ju fundera på Steams position gällande försäljning av spel till PC. Färre och färre spel säljs i fysisk form (en kartong med steamkod är inte ett fysiskt köp...), jättarna EA och Ubisoft kunde inte hålla sig borta från Steam, GOG vägrar sälja spel med DRM, Både GOG och Epic förlorar pengar, osv.

Helt klart att Steam redan har monopolitiska fördelar.

Visst, Steam är gigantiska och har en extremt stor marknadsandel. Jag ser fortfarande inte att köpta exklusiviteter på något sätt bidrar till en bättre marknad. Överhuvudtaget.

Men visst, visa mig gärna något som sakligt, tydligt och opartiskt visar att så är fallet.


signatur

För övrigt anser jag att Tellus bör förstöras.

Testpilot

Har plockat upp Returnal för 274kr och Tiny Tinas Wonderland Chaotic Edition för 142kr. Känns som rena kap 😁

Funderar på att skaffa Immortals of Aveum och Forspoken.. Dead Island 2 och Dying Light 2 lockar för co-op också.

Får se vad som händer, långt kvar innan rean är slut!


signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | Leobog Hi75 | Deathadder V2 Pro >

Testpilot
Skrivet av PeTTs0n:

Visst, Steam är gigantiska och har en extremt stor marknadsandel. Jag ser fortfarande inte att köpta exklusiviteter på något sätt bidrar till en bättre marknad. Överhuvudtaget.

Men visst, visa mig gärna något som sakligt, tydligt och opartiskt visar att så är fallet.

För en utvecklare finns det massa fördelar med Epics tillvägagångssätt. De får betalt för utvecklingen av spelet samt förutspådd försäljning.

Det är ett mycket bra verktyg för en utvecklare att säkra finanserna för sig själv och sina anställda inför ett spelsläpp. Något som är guld värt i dagens spelindustri, där det sparkas folk till höger och vänster.

Sedan beroende på hur exklusiviteten ser ut (tidsbestämd eller permanent) kan de släppa spelet igen på andra plattformar likt Steam.

För oss som konsumenter är den enda egentliga nackdelen med allt detta att vi behöver använda oss av en till plattform. Nu föredrar jag personligen Steam tack vare Workshop, recensioner och framförallt Steam Input.

Med det sagt har jag gott om spel på Ubisoft Connect, EGS och EA's ditto — köper idag där det är billigaste. Undantaget om jag verkligen önskar nyttja något i Steams ekosystem (likt tidigare nämnda Workshop), då kan jag betala en premie för att ha det genom Steam.


signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | Leobog Hi75 | Deathadder V2 Pro >

Medlem

FC24 för 200kr är hyffsat billigt för ett nysläppt EA spel

Medlem
Skrivet av Karmak:

Måste någon skriva det i varenda epic nyhet? Ja vi vet epic är djävulen själv och försöker mörda och äta barn. Lägg av nu

Du menar som att någon alltid måste kommentera på att det kommenteras om det, som i sin tur kommenteras om det. Är ju lite så det funkar i ett forum; folk kommenterar på det. Och Epic sticker ut halsen och provocerar med kommentarer.

Jag vet inte om Steam, gog eller någon av de andra pratar så mycket om hur dåligt devs och konsumenter behandlas av andra platformer, men verket som Epic citeras mest. Men kanske är en hat-kampanj mot just Epic.

Men de som skriver kommentarer bör inte tystas; men de kan ignoreras.

Medlem

En fördel med Epic store nu när kronan är så svag är att deras prissättningar är i SEK, vilket gör att spelen blir ofta billigare.

Medlem
Skrivet av Yatagarasu:

För en utvecklare finns det massa fördelar med Epics tillvägagångssätt. De får betalt för utvecklingen av spelet samt förutspådd försäljning.

Det är ett mycket bra verktyg för en utvecklare att säkra finanserna för sig själv och sina anställda inför ett spelsläpp. Något som är guld värt i dagens spelindustri, där det sparkas folk till höger och vänster.

Sedan beroende på hur exklusiviteten ser ut (tidsbestämd eller permanent) kan de släppa spelet igen på andra plattformar likt Steam.

För oss som konsumenter är den enda egentliga nackdelen med allt detta att vi behöver använda oss av en till plattform. Nu föredrar jag personligen Steam tack vare Workshop, recensioner och framförallt Steam Input.

Med det sagt har jag gott om spel på Ubisoft Connect, EGS och EA's ditto — köper idag där det är billigaste. Undantaget om jag verkligen önskar nyttja något i Steams ekosystem (likt tidigare nämnda Workshop), då kan jag betala en premie för att ha det genom Steam.

Javisst, utvecklarna får ju pengar - svårt att tycka att det är dåligt. /s

Nej, köpt exklusivitet innebär mer än bara "åh nu måste jag ju välja den här frontenden för att kunna spela". Att en aktör betalar en tredje part för att låsa samtliga potentiella kunder till enbart dem (oaktat permanent eller temporärt) anser jag *bra* mycket mer skadligt ur konkurrenssynpunkt än Steams kvasimonopolställning. När det kommer till förstapartsspel blir det lite mer förståeligt då vi kommer tillbaka till det monolitiska perspektivet (att en part är ansvarig för helheten på ett annat sätt), men även där anser jag att det är klart tveksamt hur bra det är. Precis som jag länkade tidigare åkte ju Google dit på det, och ironiskt nog var det Epic som gnällde. De använder liksom metoderna (att metaforiskt låsa fast kunder) de själva kritiserar.

Ser fortfarande inte riktigt hur någon med ens ett uns konsumenttänk kan försvara Epic i det här. Det handlar inte om att de kanske erbjuder en okej teknisk lösning, eller att de öser pengar över sådana som använder deras tjänst (oaktat om det är utvecklare som får en fin slant eller spelare som får gratisspel).

Men om vi inte ser lika på det är det ingen idé att vi försöker stånga oss blodiga med att övertyga den andre heller. Jag säger inte att du eller någon annan inte får köpa spel hos Epic, och om diskussionen inte kommer längre är det bättre att vi tar helg.

Skrivet av Avedagreat:

En fördel med Epic store nu när kronan är så svag är att deras prissättningar är i SEK, vilket gör att spelen blir ofta billigare.

Det märkliga är att Epic inte är särskilt konsekventa när det gäller det där. Homeworld 3 kontra Warhammer Age of Sigmar: Realms of Ruin (som togs upp som exempel i den här tråden) är vitt skilda exempel, där Homeworld 3 är bra mycket dyrare i just SEK på Epic, medan Warhammer är bra mycket billigare i specifikt SEK - jämfört med riktpriset på spelen i USD hos Epic.


signatur

För övrigt anser jag att Tellus bör förstöras.

Skribent
Skrivet av jeppe109:

Köpte Remnant 2 och Dead Space Remake.
360kr för bägge är riktigt fint.
Funderar på om jag ska köpa något mer innan rean är över.

Kom gärna med tips på spel för det är rätt svårt att få en bra överblick i epics butik.

Generellt skulle jag säga att det är en bra idé att sortera store efter pris "högst till lägst" och sedan filtrera på "game" för att få bort alla add-ons och DLC. Sedan bara bläddra igenom så långt du tycker det fortfarande ser intressant ut, men minst ner till 120-130:- i alla fall för där har de lagt flera titlar för at man såklart ska köpa ett till spel för att få en skvätt rabatt på spelet man ville ha

Guardians of the Galaxy för 130:- (ytterligare 40 kr rabatt om du köper något mer och landar över 140:-
Mafia Trilogin för 140:-
Sifu för 139,50:- (som med Guardians så typ 40 kr till i rabatt med ett till spel så priset landar över 140:-)
Back 4 Blood Ultimate edition nedsatt från 1 039 till runt 100:-
Songs of Conquest för 100:-
It Takes Two för 107:- (33% extra rabatt om det samköps med något så det blir över 140:-)
Control för 114:- Ultimate edition med DLC för 125:-
Control Season Pass, två expansioner för 48:-
Celeste för 35:-
X-com 2 för 32:-
Super Meat Boy för 10:-

Flera större titlar för 200 - 300:- som t.ex. Hogwarts, Alan Wake 2, Jedi Survivor, A Plauge tale bundle, Payday 3.

100-200:- så t.ex. Destroy all humans 2, Calisto Protocol, Hi-Fi Rush, Tiny Tinas Wonderland, Outer Worlds, Biomutant, Far Cry 6.

Runt hundringen och 33 % extra om de samköps t.ex. South Park spelen, Disco Elysium Final Cut, Deathloop, Planet of Lana, flera Assassins Creed, Bioshock, Desperados 3, Comandos 3 HD reamster, Rage 2, Alien Isolation, Phoenix Point complete edition, Outer Wilds, Nioh Complete Edition, Mutant Year Zero, Shadow of the Tomb Raider, Cities Skyline, Eiyuden Chronicle: Rising, Untitled Goose Game, Alan Wake Remasterd, Metro Exodus.

Under 50:- t.ex: Enhanced editions av: Baldurs Gate 1 och 2, Icewind Dale, Planescape, The Evil Within Digital Bundle, Watch Dogs, Battlefield V, XIII, Doom 3, Killing FLoor 2, SOMA, This is the police 1 och 2, Wolf Among Us, Tomb Raider game of the Year edition, Huntdown, BioShock 2 Remastered, Atom RPG, Brothers - A tale of two sons, Batman spelen, Legend of Grimrock, Flera, Falloutspel.

Under 25:- t.ex Star Wars Squadrons, Yooka-Laylee and the impossible Lair, Gods Trigger, Another World 20th anniversary.

Nu fick du något att fundera på hoppas jag

Medlem
Skrivet av Shadee:

Generellt skulle jag säga att det är en bra idé att sortera store efter pris "högst till lägst" och sedan filtrera på "game" för att få bort alla add-ons och DLC. Sedan bara bläddra igenom så långt du tycker det fortfarande ser intressant ut, men minst ner till 120-130:- i alla fall för där har de lagt flera titlar för at man såklart ska köpa ett till spel för att få en skvätt rabatt på spelet man ville ha

Guardians of the Galaxy för 130:- (ytterligare 40 kr rabatt om du köper något mer och landar över 140:-
Mafia Trilogin för 140:-
Sifu för 139,50:- (som med Guardians så typ 40 kr till i rabatt med ett till spel så priset landar över 140:-)
Back 4 Blood Ultimate edition nedsatt från 1 039 till runt 100:-
Songs of Conquest för 100:-
It Takes Two för 107:- (33% extra rabatt om det samköps med något så det blir över 140:-)
Control för 114:- Ultimate edition med DLC för 125:-
Control Season Pass, två expansioner för 48:-
Celeste för 35:-
X-com 2 för 32:-
Super Meat Boy för 10:-

Flera större titlar för 200 - 300:- som t.ex. Hogwarts, Alan Wake 2, Jedi Survivor, A Plauge tale bundle, Payday 3.

100-200:- så t.ex. Destroy all humans 2, Calisto Protocol, Hi-Fi Rush, Tiny Tinas Wonderland, Outer Worlds, Biomutant, Far Cry 6.

Runt hundringen och 33 % extra om de samköps t.ex. South Park spelen, Disco Elysium Final Cut, Deathloop, Planet of Lana, flera Assassins Creed, Bioshock, Desperados 3, Comandos 3 HD reamster, Rage 2, Alien Isolation, Phoenix Point complete edition, Outer Wilds, Nioh Complete Edition, Mutant Year Zero, Shadow of the Tomb Raider, Cities Skyline, Eiyuden Chronicle: Rising, Untitled Goose Game, Alan Wake Remasterd, Metro Exodus.

Under 50:- t.ex: Enhanced editions av: Baldurs Gate 1 och 2, Icewind Dale, Planescape, The Evil Within Digital Bundle, Watch Dogs, Battlefield V, XIII, Doom 3, Killing FLoor 2, SOMA, This is the police 1 och 2, Wolf Among Us, Tomb Raider game of the Year edition, Huntdown, BioShock 2 Remastered, Atom RPG, Brothers - A tale of two sons, Batman spelen, Legend of Grimrock, Flera, Falloutspel.

Under 25:- t.ex Star Wars Squadrons, Yooka-Laylee and the impossible Lair, Gods Trigger, Another World 20th anniversary.

Nu fick du något att fundera på hoppas jag

Tack, ser ut som att det kan bli några spel till innan rean är över 😃

12
Skriv svar