Avatar: Frontiers of Pandora

Robot
Avatar: Frontiers of Pandora
Medlem

Det låter lovande, har inte spelat nåt av farcry-spelen så jag har inte blivit trött på spelsystemet, kommer nog däremot vänta några månader på lite patchande. Tack för recensionen.


signatur

Styret upp och däcken ner

Medlem

Jag önskar att man kunde spela som människa och göra slut på dom stora smurfarna! Människorna har ju mycket härligare vapen, mech-suits, svävare, framtids-helikoptrar etc.

Skribent
Skrivet av Ellakk:

Det låter lovande, har inte spelat nåt av farcry-spelen så jag har inte blivit trött på spelsystemet, kommer nog däremot vänta några månader på lite patchande. Tack för recensionen.

Ja det handlar definitivt om hur trött man är på Farcry och Ubisofts open world-spel. Men kan vara bra att vänta på några patchar, de buggar som är nu är inte jätte-allvarliga. Har bara startat om från senaste save så har det fixat sig, men det är ändå lite ett störelsemoment. Tack för att du läser.


signatur

"Writer and Fighter"

Gnällkuk

Jag är lite konfundersam, det kan väl inte vara så att det är Ubisoft som är boven varje gång, eller? Det kan väl inte var så korkat att man "måste" följa Ubi-formulan?


signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Medlem

Tack för recension! Blir dock otaggad ju mer gameplay jag ser av spelet. Inget köp för min del. Hoppas att det kommer till PS Plus nån gång i framtiden

Medlem

När man pratar om Far Cry/Ubisoft-formulan. Brukar man också prata om Mario/Nintendo-formulan?

Medlem
Skrivet av Maysay:

När man pratar om Far Cry/Ubisoft-formulan. Brukar man också prata om Mario/Nintendo-formulan?

Ja men skillnaden är att med Ubisoft är det same game different skin och varit så sen Xbox 360 tiden. Nintendo gör iaf något annorlunda.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem

Jag älskar färg och kreativ design, men Avatar går alldeles för långt. Teknisk säkert jättebra, men estetiskt ser det för jävla tråkigt ut.


signatur

Ännu en dag i paradiset.

Medlem

håller själv inte med att det känns om Far Cry. känns som sitt eget tycker jag

Inledningen var jobbig ända fram tills jag fick min egen icran, efter de har jag as roligt med detta spel.

Skribent
Skrivet av PsykoFnask1985:

Inledningen var jobbig ända fram tills jag fick min egen icran, efter de har jag as roligt med detta spel.

Det blir definitivt roligare när man får Icranen och som jag skrev här uppe. Allt handlar nog om hur less man är på just denna typen av open world-spel. Hade jag inte spelat alla Farcry-spel (där jag dessutom recenserat en del av dem) så hade jag nog haft roligare i spelet. Men som sagt, en helt godkänt spel och världen är fantastiskt fin!


signatur

"Writer and Fighter"

Medlem

Det här är lätt ett av de bättre "open world" ubisoft släppt. Visst är det en karta med massa plotter att plocka, men till skillnad från typ assassins creeed då man oftast bara plockar upp någe skit så får man i avatar skill point och mer hälsa iaf så det känns "meningsfullt" att plocka de där grejerna på kartan.
Sen är världen helt fantastisk så man vill bara vara där i den och utforska.

Det enda jag stör mig lite på är att det kan va jobbigt att hitta rätt "npc" i ett camp när man ska lämna in quests. "navi sense" eller va det heter markerar lite när man håller in knappen, men det funkar på avstånd men är man för nära så funkar det inte. Hade gärna haft quest märkning ovanför huvet på gubbarna.
Sen är det inte märkt var crafting bord och vendors är så man får irra runt lite extra o leta.

Jag skulle ändå nog ge spelet en stark 4 av 5. Har riktigt kul med spelet.

Medlem

Jag tycker verkligen om att bara springa runt och utforska. Tycker verkligen om världen de skapat inklusive de varelser som bor där. Har nog spelat 13h nu och precis låst upp uppdraget där jag ska få min egna Ikran. Drar mig lite för det för tycker det är så sunkigt att jag plötsligt ska bli tvungen att spela ett tredjepersonslir.

Medlem

Jag avvaktar tills det blir del av PSplus katalogen ngn.
Inget som jag vill läga ner 700+ spänn på.

Medlem
Skrivet av Molotov:

Ja men skillnaden är att med Ubisoft är det same game different skin och varit så sen Xbox 360 tiden. Nintendo gör iaf något annorlunda.

Do they though?...

Medlem
Skrivet av Freakon:

Jag älskar färg och kreativ design, men Avatar går alldeles för långt. Teknisk säkert jättebra, men estetiskt ser det för jävla tråkigt ut.

Spelet är väldigt likt filmerna. Om du tycker detta för båda filmerna och spelet, tycker jag helt tvärtom. Det är inte så ofta vi får spel och filmer med starka färger och annorlunda design. För spel tänker jag då på de med realistisk 3D grafik. Vad är du ute efter för estetik?

Medlem
Skrivet av reaver:

Jag önskar att man kunde spela som människa och göra slut på dom stora smurfarna! Människorna har ju mycket härligare vapen, mech-suits, svävare, framtids-helikoptrar etc.

Får man inte spela människa med vapen i nästan alla andra open world spel? Det som gör detta lite roligare är just att man inte spelar människa. Du kan ju köra Far Cry 6 eller något av Crysis spelen.

Medlem

Jävligt snyggt är det iaf!


signatur

min stora Nintendo64s mjöliga spelpinne
don't at me
Jag är inte Fejksson, hen blev bannad och heter nåt annat nu.

Medlem

Bara spelat Far Cry 3 och 5 så är väl inte lika trött på serien som andra verkar vara men tycker faktiskt inte att Avatar påminner om dom spelen får mer Skyrim vibbar en något annat. Har nog aldrig varit en så stor fröjd att ta sig fram i ett open world spel som det är på Pandora jag bokstavligen talat studsar fram med skogen och dess trädtoppar som lekplats för att kasta mig ut från en stup och vissla på min banshee! Otroligt underhållande! Sen tycker jag att argumenten om att spelet skulle påminna för mycket om något annat spel är löjligt som om inte hypade GTA 6 påminner om exakt alla andra GTA spel lixom det blir ju inte sämre för det + att jämföra med Far Cry spelen som faktiskt är väldigt bra är ju inte så illa trots allt 🙂 Avatar är välgjord, snyggt, roligt, troget filmerna och har fantastiska miljöer! Har spelat varje dag sen release och spelet slåss redan om första platsen på min personliga GOTY lista ☺️🔥

Medlem
Medlem
Skrivet av Fulci:

Spelet är väldigt likt filmerna. Om du tycker detta för båda filmerna och spelet, tycker jag helt tvärtom. Det är inte så ofta vi får spel och filmer med starka färger och annorlunda design. För spel tänker jag då på de med realistisk 3D grafik. Vad är du ute efter för estetik?

Jag tycker samma sak för både filmer och spel.

Håller med om att det ofta är snålt med färger och annorlunda design i spel/film. En av de största anledningarna till att jag älskar Elden Ring och Breath of the wild är just på grund av dess färger och design. Det är lekfullt och kreativt på ett för mig tilltalande sätt. Färgerna och designen skapar berättelser, stämning och atmosfär som ger spelen identitet.

Avatar känns som att någon som aldrig har tagit LSD ska visa hur en LSD-tripp ser ut.

Kanske missar jag Avatars storhet men i mina ögon är det osammanhängande yta i hög upplösning.


signatur

Ännu en dag i paradiset.

Medlem
Skrivet av reaver:

Jag önskar att man kunde spela som människa och göra slut på dom stora smurfarna! Människorna har ju mycket härligare vapen, mech-suits, svävare, framtids-helikoptrar etc.

men men människan är the baddies!

Kan någon förklara för en som aldrig spelat Far Cry, vad är det som är så fel med ”Far Cry formulan”?

Medlem
Skrivet av ScreamingWhisper:

Kan någon förklara för en som aldrig spelat Far Cry, vad är det som är så fel med ”Far Cry formulan”?

Ubisoft/Far Cry-formulan går ut på att fylla en öppen och fri karta med jämntjockt utspridda och repeterande aktiviter. Detta kan ge spel en känsla av att besöka en nöjespark snarare än att besöka en annan värld. Om jag inte minns helt tokigt peak:ade den designen med Far Cry 3 (2012) för att sedan återanvändas lite väl mycket i alla möjliga titlar (Assassin's Creed, Ghost Recon, m.fl.). Som recensionen nämner är även grunduppdraget ofta lite tillrättalagt för att passa in i ett spel.

Med det sagt tycker jag Frontiers of Pandora får oproportioneligt mycket kritik. I Explorer-läget med alla hjälpmarkörer borttagna gör det ju precis samma sak som t.ex. Elden Ring eller Ghost of Tsushima. Jag har svårt att rättfärdiga varför de sistnämnda har hyllats till skyarna för sina öppna världar medan det här fått ett ljummet mottagande.

Skrivet av aethernox:

Okej, ärligt talat låter det som att den formulan kan appliceras på dom flesta större open world spel?

Medlem

Är själv runt 20 timmar in, inte sett en bugg än så länge men har nog haft tur. Håller helt med att loot system/gear systemet är ganska dåligt samt att man behöver äta hela tiden är ingen skoj feature.

Medlem
Skrivet av ScreamingWhisper:

Okej, ärligt talat låter det som att den formulan kan appliceras på dom flesta större open world spel?

Helt klart. Finns mycket med konceptet som fungerar bra också, även om det är lätt att bli mätt om man spelar mycket open world-spel. T.ex. kopierade ju Nintendo utkikstornen i Breath of the Wild från Far Cry.

Skrivet av aethernox:

Helt klart. Finns mycket med konceptet som fungerar bra också, även om det är lätt att bli mätt om man spelar mycket open world-spel. T.ex. kopierade ju Nintendo utkikstornen i Breath of the Wild från Far Cry.

Jag uppfattar det som det är mycket kritik som är obefogad nuförtiden. Många verkar kritisera spel för att dom inte tycker dom är roliga/inte passar dom.

Det blir lite skevt, om ett spel inte faller mig i smaken så blir det inte dåligt per automatik? Spelat kan ju vara mycket välgjort och väldigt bra i den genren. Som kan vara lite nischad.

Nu är det kanske inte the day before jag syftar till…utan spel som verkligen är välgjorda och bra. Men många vägrar att se och förstå att något kan vara välgjort och bra, men det passar inte dom helt enkelt. Det blir då ett dåligt spel.

Medlem

inget co-op?


signatur

<allt jag skriver är mina åsikter och ni behöver varken hålla med eller säga emot>

12
Skriv svar