Virtual Reality - VR Spelnyheter, tips, mm.

Medlem
Skrivet av lonian:

Jag har svårt att tro att Alyx kommer att komma på ps5. Det krävs ju att Sony kommer och ber om det och troligtvis betala en stor summa.

Orange box kom ju till konsoler, Men då var det som sagt inte Valve som stog bakom det utan det krävs att nån annan får och gör jobbet med Alyx också.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av Molotov:

Orange box kom ju till konsoler, Men då var det som sagt inte Valve som stog bakom det utan det krävs att nån annan får och gör jobbet med Alyx också.

Valve stod bakom Xbox 360-versionen (samt PC, såklart), vilket också troligtvis är varför den versionen är överlägsen PS3-diton som utvecklades av EA.


signatur

Fanboys be gone! 🤮

Medlem
Skrivet av lonian:

Jag har svårt att tro att Alyx kommer att komma på ps5. Det krävs ju att Sony kommer och ber om det och troligtvis betala en stor summa.

Skrivet av Molotov:

Orange box kom ju till konsoler, Men då var det som sagt inte Valve som stog bakom det utan det krävs att nån annan får och gör jobbet med Alyx också.

Sony har väl rätt många studios som sysslar med portningar, så det känns inte så långsökt.
Rätt säker på att det vore bra för VR i stort ifall Alyx kom till PSVR2. Sony har ju också om man ska tro bland annat PSVR2 without parole betalat för flera portar innan, bland annat RE 7,8 och snart 4.

Frågan är ju också om Quest 3 pallar med Alyx nu, om Valve inte ser dem som direkt nu eller till deras egna kommande headset så borde de även släppa spelet där. Tråkigt att det är fast på Steam, när det är ett så historiskt viktigt spel.

Skulle gärna se en bearbetad deluxe variant i så fall, som ger stöd för PSVR2s teknik samt lite mer content till alla plattformar.

*Edit, det skulle i så fall säkert bli det bäst säljande PSVR2 spelet. Tror att det säljer bättre än bland annat RE8 eftersom att inte alla pallar med skräck.
Alyx ligger ju bra till viralt också.

Medlem
Skrivet av Fearnox:

Sony har väl rätt många studios som sysslar med portningar, så det känns inte så långsökt.
Rätt säker på att det vore bra för VR i stort ifall Alyx kom till PSVR2. Sony har ju också om man ska tro bland annat PSVR2 without parole betalat för flera portar innan, bland annat RE 7,8 och snart 4.

Frågan är ju också om Quest 3 pallar med Alyx nu, om Valve inte ser dem som direkt nu eller till deras egna kommande headset så borde de även släppa spelet där. Tråkigt att det är fast på Steam, när det är ett så historiskt viktigt spel.

Skulle gärna se en bearbetad deluxe variant i så fall, som ger stöd för PSVR2s teknik samt lite mer content till alla plattformar.

*Edit, det skulle i så fall säkert bli det bäst säljande PSVR2 spelet. Tror att det säljer bättre än bland annat RE8 eftersom att inte alla pallar med skräck.
Alyx ligger ju bra till viralt också.

Ja man kan alltid hoppas.
Tror dock inte Valve är intresserade av att släppa spelet till Quest än om det gick.
Ang "skräcken" så vill jag nog påstå att det är jämt skägg mellan Half life Alyx och Re8, dvs måttlig eller på gränsen för vissa


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av Balunan:

Valve stod bakom Xbox 360-versionen (samt PC, såklart), vilket också troligtvis är varför den versionen är överlägsen PS3-diton som utvecklades av EA.

Ok ja det kanske var för att var mest likheter mellan Xbox360 och PC.
Som sagt tror inte det blir nå Alyx till PSVR2 om nu inte Sony eller nån annan betalat Valve + nån annan studio att göra jobbet.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem

Ny lista på veckans releaser!
hela 2st spel vad jag hittat, "escape room" och skräck.

AVO Escape Space - 22 November - PCVR

_____

Very Bad Dreams - 24 November - PSVR2

_____

Förra veckans releaser

Pavlov Shack - 14 November - Quest
Spelet lämnar "EA" på AppLab och släpps på officiella butiken

_____

Assassin's Creed Nexus - 16 November - Quest

_____

Paradiddle - 16 November - Quest

______

Room of Realities - 17 November - PCVR / Quest

_____

Not For Broadcast VR - 17 November - PSVR2

_____

Tiger Blade - 17 November - PSVR2

_____

Drukn Bar Fight - 17 November - PSVR2

_____

Track Craft - 18 November - Quest


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem

Teambeef har nu fått in dynamiska skuggor i Quake 4 porten som kommer till Questen. 😎

https://twitter.com/teambeefvr/status/1726199468201320556?s=4...

Medlem
Skrivet av Zerox_no1:

Teambeef har nu fått in dynamiska skuggor i Quake 4 porten som kommer till Questen. 😎

https://twitter.com/teambeefvr/status/1726199468201320556?s=4...

Aldrig spelat hela Quake 4.
Men tror nog jag ska göra det när modden är helt färdig 🤘


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av Fearnox:

Frågan är ju också om Quest 3 pallar med Alyx nu, om Valve inte ser dem som direkt nu eller till deras egna kommande headset så borde de även släppa spelet där. Tråkigt att det är fast på Steam, när det är ett så historiskt viktigt spel.

Meta Quest spelar ingen roll då det går redan att spela via pc streaming. Hade bara sett värre ut om det skulle orka med.


signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

Medlem
Skrivet av lonian:

Meta Quest spelar ingen roll då det går redan att spela via pc streaming. Hade bara sett värre ut om det skulle orka med.

Lär vara en rätt stor andel som inte kör via dator, så det skulle förmodligen göra rätt stor skillnad.

Tror att Quest 3 version skulle kunna rulla på rätt bra faktiskt om det optimerades.

Grafik är inte heller allt, skulle det vara något snyggare än HL2 fast med samma funktioner så skulle det nog duga rätt bra.

Medlem
Skrivet av Fearnox:

Lär vara en rätt stor andel som inte kör via dator, så det skulle förmodligen göra rätt stor skillnad.

Tror att Quest 3 version skulle kunna rulla på rätt bra faktiskt om det optimerades.

Grafik är inte heller allt, skulle det vara något snyggare än HL2 fast med samma funktioner så skulle det nog duga rätt bra.

Jag har funderat på hur kraftfull är egentligen Meta Quest 3 är. Den pallar ju Half-life 1 och Quake 3 eller Resident evil 4. Det är väl kanske jämförbart med ps3 grafik. Half-life 2 borde den ju klara tycker jag.


signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

Medlem
Skrivet av lonian:

Jag har funderat på hur kraftfull är egentligen Meta Quest 3 är. Den pallar ju Half-life 1 och Quake 3 eller Resident evil 4. Det är väl kanske jämförbart med ps3 grafik. Half-life 2 borde den ju klara tycker jag.

Alla tre spelen du listar funkar tom på Quest 1 (även om RE4 inte gör det officiellt).

Medlem
Skrivet av brunnlake:

Alla tre spelen du listar funkar tom på Quest 1 (även om RE4 inte gör det officiellt).

Ja iofs torde de säkert fungera på en smartphone också.


signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

Medlem

Track Craft till Quest ute nu. 😁
https://www.meta.com/en-gb/experiences/5802051039897223/

Medlem

Meta store har nu rea på titlar, men man behöver skriva in BFCM23 i kundvagn för att se pris:

https://www.meta.com/en-gb/experiences/section/73773130056321...

Medlem

Nytt spel utannonserat som ser intressant ut, mest pga det inte är ett Quest spel?

Arken Age släpps till PSVR2 och PCVR


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem

Gillar miljöerna i Arken Age, har alltid svårt att bedöma om jag kommer tycka ett VR-spel är kul i längden dock på ett annat sätt än med "vanliga" spel.

Medlem
Skrivet av Doed:

Gillar miljöerna i Arken Age, har alltid svårt att bedöma om jag kommer tycka ett VR-spel är kul i längden dock på ett annat sätt än med "vanliga" spel.

Jag tycker oftaä att VR spel blir inte bra i längden om det inte finns VR gameplay som är bra.
Är gameplayet byggt så det lika är bättre att spela vanligt så funkar det inte i längden.
Först kommer jag tänka på spel där mycket interaktion sker med knapptryckning och så görs nått automatiskt med animation som man ej styr över.
Jag tar hellre "lite jank" men full kontroll än automatiska animationer
Är nått repetetivt utan att ge nått blir jag också trött på, men så är det juni vanliga spel också men kanske på annat sätt


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av Doed:

Gillar miljöerna i Arken Age, har alltid svårt att bedöma om jag kommer tycka ett VR-spel är kul i längden dock på ett annat sätt än med "vanliga" spel.

Gäller kontrollerna är bra. Vet inte om jag kört någon skjutare med klockrent kontrollschema det ska väl va rullbandsshooters men det är inget som håller intresset någon längre tid för min del.

Skyrim är det lir jag fått mest timmar ur ett enskilt lir det hade något helt unikt som gamepad stöd och känns således inte handikappad när jag kör i VR mer än om jag kört med mus naturligtvis. Men skyrim är ju mestadels närstrid eller lite bågskytte

Hade jag kört det med rörelsekontroller så hade väl 500h blivit minst 750h för samma innehåll.
Försökte även med Fallout 4 VR som inte har gamepad stöd men det blev bara för klumpigt. Sen kraschade det var femte minut förvisso.

Nu har man lite mer träning men det känns ändå onödigt klumpigt när jag testar fallout idag.

Vr är ju ändå fantastiskt kul men de lir där de erbjuder längre speltid är där de faktiskt fungerar bättre. Flyg och racing simulatorer finns ju inte en tanke på att köra platt tv versionen och de erbjuder oändliga timmar om man vill. Det finns inga plus där med plattskärm annat än i multiplayer om du har joysticks eller rattar redan. Tänker främst flygsim då spotting är viktigt och upplösningen i VR gör dig handikappad. Även mycket sport som golf, boxning är betydligt bättre i VR.

Att flyga med oculus touch eller hand tracking som man experimenterat är väldigt lamt i jämförelse. Håller inte att köra ultrawings i hundratals timmar även om det är väldigt trevligt och väl värt inköp.

Skon klämmer i kontrollschemat i regel alltså. Finns ju en hel del där rörelsekontroller är att föredra över gamepad och mus även om det är mycket enklare bygga in snygga fusk med de kontrollerna än rörelsekontroller som arbetar i fler dimensioner. Beror således på winning vs immersion lol

Medlem
Skrivet av Molotov:

Jag tycker oftaä att VR spel blir inte bra i längden om det inte finns VR gameplay som är bra.
Är gameplayet byggt så det lika är bättre att spela vanligt så funkar det inte i längden.
Här kan du läsa om räntan på ett bolån och vilken bank som är bäst att ansöka om det via
Först kommer jag tänka på spel där mycket interaktion sker med knapptryckning och så görs nått automatiskt med animation som man ej styr över.
Jag tar hellre "lite jank" men full kontroll än automatiska animationer
Är nått repetetivt utan att ge nått blir jag också trött på, men så är det juni vanliga spel också men kanske på annat sätt

Jag håller med dig. Om spelet inte utnyttjar dessa funktioner kommer VR-spel bara att vara vanliga spel som kan spelas utan ett VR-headset. Naturligtvis är det en utmaning att skapa bra VR-spel. Jag tror dock att det är värt ansträngningen eftersom VR-spel har potential att bli nästa generations spel.

Medlem

Ja alltså det jag har mest tid i när det kommer till VR är mina racingspel (rfactor 2, iracing, Assetto Corsa osv osv) och Beat saber . HL Alyx är ett spel jag verkligen gillat men det blir en aning för läskigt för mig
Annars så visst lite i escape room-genren har varit rätt kul och har en del spel som jag verkligen gillat överlag men som jag i längden aldrig riktigt orkar fortsätta spela. The Wizards exempelvis eller Grimlord, Zenith har jag spelat en del men det blir inte riktigt som med andra spel. Jag tycker inte egentligen det SAKNAS något specifikt, det bara inte riktigt känns helt rätt i något. Har svårt att sätta fingret på det. Jag älskar VR överlag annars och just för fokuset på simracing kör jag ju trådat med ett Reverb G2 och har funderingar på att skaffa Varjo Aero framöver.

Medlem
Skrivet av HaydenN:

Jag håller med dig. Om spelet inte utnyttjar dessa funktioner kommer VR-spel bara att vara vanliga spel som kan spelas utan ett VR-headset. Naturligtvis är det en utmaning att skapa bra VR-spel. Jag tror dock att det är värt ansträngningen eftersom VR-spel har potential att bli nästa generations spel.

Fel det är samma spel men drar nytta av 3 dimensioner. Du kan köra racing på plattskärm men det är svårt utan djupperspektiv för att ta ett ex

Medlem

Alla Quest-ägare bör kolla Quest+ i mobilappen.
Tydligen bjuds det på 6 månader Quest+ till random användare. 👍


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem

Fanns alltså noll bonus för att gå för överprisad 512 variant. Jag har gått på shopping spree men är inte nära 128 gb. Vr applikationer är ju så basic de tar ingen plats lol

Medlem
Skrivet av Molotov:

Alla Quest-ägare bör kolla Quest+ i mobilappen.
Tydligen bjuds det på 6 månader Quest+ till random användare. 👍

Jag har bara en månad test. Gissar att det blir bättre ju längre man väntar? Större utbud?


signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

Medlem
Skrivet av lonian:

Jag har bara en månad test. Gissar att det blir bättre ju längre man väntar? Större utbud?

Jag minns inte hur det fugerar men du får nog bara spelen under perioden du prenumererar. Du får inte tillgång till spel som släppts där då du inte prenumererat.
Vad jag jag vill minnas en rätt usel tjänst.
Vill du ha en gamepass liknande tjänst så kolla in Viveport infinity, då är det PCVR dock och inte Quest.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av Molotov:

Jag minns inte hur det fugerar men du får nog bara spelen under perioden du prenumererar. Du får inte tillgång till spel som släppts där då du inte prenumererat.
Vad jag jag vill minnas en rätt usel tjänst.
Vill du ha en gamepass liknande tjänst så kolla in Viveport infinity, då är det PCVR dock och inte Quest.

Ju du tipsade om den tidigare, har sparat länken och kommer någon gång att pröva.


signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

Medlem
Skrivet av Molotov:

Jag minns inte hur det fugerar men du får nog bara spelen under perioden du prenumererar. Du får inte tillgång till spel som släppts där då du inte prenumererat.
Vad jag jag vill minnas en rätt usel tjänst.
Vill du ha en gamepass liknande tjänst så kolla in Viveport infinity, då är det PCVR dock och inte Quest.

Du måste claima spel varje månad och har bara tillgång till claimade spel med aktiv prenumeration. En ytterligare kass sak är att om du köpt spel kan du i teorin få 2st spel du redan äger som månadens spel och då betala för ingenting

Medlem
Skrivet av Shodan:

Fanns alltså noll bonus för att gå för överprisad 512 variant. Jag har gått på shopping spree men är inte nära 128 gb. Vr applikationer är ju så basic de tar ingen plats lol

Det beror verkligen på vilka spel du köper. Assassin's Creed Nexus var 17gb tror jag. Resident Evil 4, 8gb. Contractors är 11gb. Och så klart skräckexemplet Medal of Honor som är 45gb (köp inte detta dock, riktigt skräp spel).

Räknar man sedan in att OSet tar upp emot 15-18gb också... så är det lätt att fylla upp 128gb. Beror ju så klart på hur man är som spelare också, lirar man bara single player spel och avinstallerar när man är klar så kvittar det ju. Men kör man mycket multiplayer så vill man ju ha grejerna redo dock.

Medlem

The Wizards - Dark Times: Brotherhood - 28 November - PCVR / Quest

_____

MechaLeague - 29 November - PCVR (Early Access)
_____

CookieRun: The Darkest Night ~ Chapter 1 - 30 November - Quest

_____

Suicide Guy VR Deluxe - 28 November - PSVR2

_____

Next Move - 30 November - PCVR / Quest

_____

Sniper Elite VR: Winter Warrior - 30 November - Quest

_____

Stranger Things VR - 30 November - Quest

_____

Terra Alia - 30 November - Quest

Förra veckans releaser

AVO Escape Space - 22 November - PCVR

_____

Very Bad Dreams - 24 November - PSVR2

_____


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Skriv svar