Nintendo: "Switch-släppen är inte bundna till en traditionell plattformscykel"

Robot
Nintendo: "Switch-släppen är inte bundna till en traditionell plattformscykel"

Med andra ord verkar Switch fortsätta få spel även efter att "Switch 2" är ute.

#Switch


Medlem

Fegt move, precis samma som Playstation och xbox.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem

Jag har en gammal Nintendomagasinet där Nintendo avfärdar alla illasinnade rykten om att NES kommer att få färre spel nu när SNES släppts. Varför skulle de överge en konsol som finns överallt och som det sålts hundratals miljoner spel till, liksom?

Medlem

Fattar inte vad nintendo försöker säga? Det är väl så det alltid fungerat? Fast mest på ont... Titta på cyberpunk. Jag tycker dom från dag 1 när en ny konsol kommer så är det bara den som gäller... Välkomnar dock bakåtkompatibel så man kan dumpa den gamla konsolen och spara sina spel. Ser ingen anledning till att hålla kvar i det gamla om det inte behövs. Det är ju mer upp till utvecklarna än konsoltillverkarna dock om vilket format dom vill släppa spelet på.

Medlem
Skrivet av robbis:

Fattar inte vad nintendo försöker säga? Det är väl så det alltid fungerat? Fast mest på ont... Titta på cyberpunk. Jag tycker dom från dag 1 när en ny konsol kommer så är det bara den som gäller... Välkomnar dock bakåtkompatibel så man kan dumpa den gamla konsolen och spara sina spel. Ser ingen anledning till att hålla kvar i det gamla om det inte behövs. Det är ju mer upp till utvecklarna än konsoltillverkarna dock om vilket format dom vill släppa spelet på.

Varför är det en dålig grej? Alla har ej lust och/eller möjlighet att köpa varje generation. Det är väl en positiv sak för konsumenter att kunna använda konsolen en längre period även om företaget släpper en ny?

Medlem
Skrivet av Axelron:

Varför är det en dålig grej? Alla har ej lust och/eller möjlighet att köpa varje generation. Det är väl en positiv sak för konsumenter att kunna använda konsolen en längre period även om företaget släpper en ny?

Jag tror det handlar om att man ser den föregående konsolen som en teknisk bromskloss. Ska de nya spelen till ”Switch 2” också kunna rulla hyfsat på Switch kan ju inte hårdvaran i den nya konsolen nyttjas till fullo. Precis den utmaning Microsoft står inför med Series S/X.

Samtidigt har jag full förståelse för att man inte vill gå miste om de pengar de drar in på att förse dessa åtskilliga miljoner Switch-ägare med nya spel.

Medlem

Det här säger Nintendo varje gång, och sen gör de motsatsen, det är inget nytt.

Medlem
Skrivet av Axelron:

Varför är det en dålig grej? Alla har ej lust och/eller möjlighet att köpa varje generation. Det är väl en positiv sak för konsumenter att kunna använda konsolen en längre period även om företaget släpper en ny?

Konsolen kommer ju inte försvinna, antar att du har miljarder spel kvar i backloggen i vilket fall, menar bara att JAG tycker det är dumt att utvecklarna står kvar och stampar med gammal hårdvara när det finns ny. Vill du ha det ny senaste spelet, ja då får du även köpa den nya konsolen. Varför ska PS5 och Series X användare behöva få sämre spel för att utvecklarna måste anpassa sina spel för att kunna fungera på gammal hårdvara? Bakåtsträvande tycker jag när man vill pusha tekniken framåt.

Medlem

”Men än lever den första Switch-konsolen, och under 2024 fyller den åtta år.”

Sju år fyller den väl ändå? 😅

Medlem

Men duh? Det är ju samma gamla visa. Minns ni när DS var på gång och Nintendo hävdade bestämt att detta INTE var en uppföljare till GBA utan något helt annorlunda och att båda konsolerna skulle leva vidare sida vid sida? Jo, tjena. Eller jo, visst, så blev det kanske... i ett år eller två. Sedan tog DS över helt och blev den de facto uppföljaren till GBA.

Medlem

Nya switch är väl mer som en switch pro, inte mycket nytt under huven. Spelen kommer begränsas av föråldrade hårdvara.

För min del kan de stanna kvar på switch tills de släpper en "ordentlig" kraftfull konsol till tvn .

Medlem

Oh, så Nintendo flörtar med cross gen.
Då kanske vi kan få spel som hålls tillbaka av Switchen på Switch 2 också. Vad roligt för oss.

Skribent
Skrivet av Nocternity:

”Men än lever den första Switch-konsolen, och under 2024 fyller den åtta år.”

Sju år fyller den väl ändå? 😅

Jupp, fel av mig 👍

Medlem

Som vanligt handlar det nog om en övergångsperiod. De vill naturligtvis ha en balans mellan att fortsätta dra in pengar med släpp på switchens stora install base där man redan sagt att man har spel planerade fram till 2025 ställt mot att man vill ge folk incitament att byta upp sig till nästa konsol så att man behåller sin installbase in i nästa generation.

Personligen kommer jag ha båda konsolerna, så det är en ickefråga för mig. Jag köper konsoler baserat på om det finns vettiga spel som jag vill spela.

Gör däremot Nintendo en Microsoft och släpper till två platformar simultant utan begränsning, PC och Konsol, så kommer det finnas litet incitament för folk att byta upp sig, som det idag finns få eller inga incitament att investera i en Xbox när man har en PC. Tror inte Nintendo vill gå i den fällan då de enligt egen utsago fortsatt vill sälja hårdvara. Den saken kan man vara tveksam om när det gäller Microsoft.

Medlem

Jag förstår argumenten & jag visste att jag skulle få mothugg - har inte direkt någon stark åsikt angående detta. Vill man alltid ha den allra senaste tekniken så köper jag att det blir en bromskloss om släpp ska anpassas för att fungera till äldre hårdvara.
Har inte jobbat som spelutvecklare men man kanske kan ge den äldre generationen en avskalad version vid släpp? Säkerligen inte försvarbart kostnadsmässigt för att bli en verklighet.

Två tankar i huvudet samtidigt:
Tycker personligen bara att det är en W för gemene man att kunna nyttja sin konsol så länge som möjligt, samtidigt som jag begriper att det inte är en rättighet att få spela ny spel.

Medlem
Skrivet av robbis:

Fattar inte vad nintendo försöker säga? Det är väl så det alltid fungerat? Fast mest på ont... Titta på cyberpunk. Jag tycker dom från dag 1 när en ny konsol kommer så är det bara den som gäller... Välkomnar dock bakåtkompatibel så man kan dumpa den gamla konsolen och spara sina spel. Ser ingen anledning till att hålla kvar i det gamla om det inte behövs. Det är ju mer upp till utvecklarna än konsoltillverkarna dock om vilket format dom vill släppa spelet på.

Jag håller med till viss del, jag tycker inte att man borde släppa samma spel till båda platformarna. Jag är helt ok med att man vill släppa ett spel till PS4 precis i början av PS5s livscykel, för det finns en större installbase där. Problemet är när man utvecklar spel för både PS4 och PS5, det blir alltid en kompromiss. Antingen ser spelet halvkass ut på den nya konsolen, eller så går det i princip inte att spela på den gamla. Välj en generation och utveckla spelet för den.

Medlem
Skrivet av Gaara:

Nya switch är väl mer som en switch pro, inte mycket nytt under huven. Spelen kommer begränsas av föråldrade hårdvara.

För min del kan de stanna kvar på switch tills de släpper en "ordentlig" kraftfull konsol till tvn .

Det vet vi inget om, grundläggande prestandan är väldigt mycket bättre än den gamla om ryktena stämmer och gimmicken(eller vad man ska kalla det) har inte presenterats än. Att det skulle bli en Switch med "bara" mycket högre prestanda har det vad jag vet inte ens gått rykten om, men vad skillnaderna blir är det också tyst om

-----

Skulle gissa på att 3rd party väljer själva och eftersom att PS5/Xbox Series finns så finns även spelarbas för mer avancerade spel, så dem behöver inte släppa cross platform spel på gamla Switchen. Nintendos egna studios kommer säkert släppa nästan alla titlar på båda konsolerna de närmsta 2 åren, kanske med få undantag. Det beror såklart också på hur försäljningen går, går det trögt så behöver de få upp den med incitament att inte sitta kvar på den gamla och då kommer fler exklusiva till den nya istället.

Själv så förvänta jag mig detta och är under omständigheterna ganska ok med det. Ser dock gärna att alla spel rullar på bättre på nya konsolen genom patchar och liknande, så att det känns mer värt det att köpa den nya jämfört med gamla. Inte så kul om utbudet av spel är dåligt i början samtidigt som det kvittar ifall man har nya eller gamla Switch på äldre titlar, då tar den nog tid innan det känns värt byte.

Medlem

Helt rätt. Om Switch 2 saknar nån basal funktion som t.ex. Oled-skärm vid release, så kan jag nog tänka mig att vänta på en "Oled-uppgradering". Speciellt om releaseutbudet av titlar inte är exceptionellt starkt, så kan jag nog vänta ett år eller två.

Finns ju flera spelserier som inte har så hög teknisk ambition, t.ex. Mario Party behöver inte särskilt avancerad grafik, sådana spel kan gärna släppas på båda formaten.

Medlem
Skrivet av Molotov:

Fegt move, precis samma som Playstation och xbox.

Tänk ändå vad skönt det vore om man bara behövde en konsol i 50 år som det kom nya bra spel till.


signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

Medlem
Skrivet av RaXha:

Jag håller med till viss del, jag tycker inte att man borde släppa samma spel till båda platformarna. Jag är helt ok med att man vill släppa ett spel till PS4 precis i början av PS5s livscykel, för det finns en större installbase där. Problemet är när man utvecklar spel för både PS4 och PS5, det blir alltid en kompromiss. Antingen ser spelet halvkass ut på den nya konsolen, eller så går det i princip inte att spela på den gamla. Välj en generation och utveckla spelet för den.

Jag tycker de skulle kunna göra som med Hogwarts Legazy. Satsa all krut på högsta grafik och om möjligheten finns så kan en sämre version komma senare till last gen konsol om de orkar bry sig. Behöver inte släppas samtidigt .


signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

Medlem
Skrivet av lonian:

Tänk ändå vad skönt det vore om man bara behövde en konsol i 50 år som det kom nya bra spel till.

God tanke, det närmsta man kommer är väll PC då
Tycker man hållt kvar i gamla generationnför länge, så var det inte förr.
Trodde först det var en "korona grej" att det var ont om komponenter mm.
Men det är nog en blandning av mentaliteten många av dagens spelare och stora utgivare.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av Molotov:

God tanke, det närmsta man kommer är väll PC då
Tycker man hållt kvar i gamla generationnför länge, så var det inte förr.
Trodde först det var en "korona grej" att det var ont om komponenter mm.
Men det är nog en blandning av mentaliteten många av dagens spelare och stora utgivare.

Undrar om vi någonsin når en gräns där hårdvaran är perfekt och grafiken aldrig mer behöver utvecklas. Bara att skapa spel. Det vore något.


signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

Medlem
Skrivet av Molotov:

Fegt move, precis samma som Playstation och xbox.

Fegt att inte överge en konsol som sålt 132M+ och vars spel sålt över en miljard? Skulle snarare säga att Nintendo spelar det smart. Efter Wii floppade Wii U hårt och de hade ingenting att falla tillbaka på då de flesta redan gått vidare och städat, eller sålt, undan sitt Wii och trenden var över. Om "NG Switch" floppar kan de fortfarande leva på Switch som fortfarande säljer och abnorma mängder spel! Och även om spelen inte säljer till nya konsolen gör det nog till "gamla" (läs: nuvarande). Spelen kommer nog utvecklas i två upplagor så current gen Switch kommer nog inte hålla tillbaka next gen spelen heller om det är vad du oroar dig för. I värsta fall får vi "bara" next gen patches med 4K (ray-tracing i viss mån) och DLSS så Switch kommer inte hålla tillbaka nästa konsol på samma sätt som PS4 och Xbox One kanske håller tillbaka nuvarande konsoler från Sony och Microsoft gör. Det är inte samma situation liksom. Det får en ta i beaktande när en kritiserar Nintendo för att vara "fega". Men hey, kanske har du rätt. Kanske är de fega. Men som sagt, också väldigt smarta. Och ibland måste en spela det safe för att hålla sig på banan. Inget fel med det. Speciellt inte när det kan leda till dubbel vinstsituation för såväl Nintendo som för spelarna. För många som inte bryr sig, eller har råd, om att gå vidare bör ju kunna njuta av bra spel. Liksom vi som går vidare bör kunna njuta av ännu bättre spelupplevelser. Inget fel i att blidka båda lägren.

Medlem
Skrivet av Gertzy:

Fegt att inte överge en konsol som sålt 132M+ och vars spel sålt över en miljard? Skulle snarare säga att Nintendo spelar det smart. Efter Wii floppade Wii U hårt och de hade ingenting att falla tillbaka på då de flesta redan gått vidare och städat, eller sålt, undan sitt Wii och trenden var över. Om "NG Switch" floppar kan de fortfarande leva på Switch som fortfarande säljer och abnorma mängder spel! Och även om spelen inte säljer till nya konsolen gör det nog till "gamla" (läs: nuvarande). Spelen kommer nog utvecklas i två upplagor så current gen Switch kommer nog inte hålla tillbaka next gen spelen heller om det är vad du oroar dig för. I värsta fall får vi "bara" next gen patches med 4K (ray-tracing i viss mån) och DLSS så Switch kommer inte hålla tillbaka nästa konsol på samma sätt som PS4 och Xbox One kanske håller tillbaka nuvarande konsoler från Sony och Microsoft gör. Det är inte samma situation liksom. Det får en ta i beaktande när en kritiserar Nintendo för att vara "fega". Men hey, kanske har du rätt. Kanske är de fega. Men som sagt, också väldigt smarta. Och ibland måste en spela det safe för att hålla sig på banan. Inget fel med det. Speciellt inte när det kan leda till dubbel vinstsituation för såväl Nintendo som för spelarna. För många som inte bryr sig, eller har råd, om att gå vidare bör ju kunna njuta av bra spel. Liksom vi som går vidare bör kunna njuta av ännu bättre spelupplevelser. Inget fel i att blidka båda lägren.

Bara för att en ny konsol betyder ju inte att den gamla upphör att existera.
Fritt fram att göra spel till Switch ja men Nintendo bör koncentrera sig på den nya.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av Molotov:

Bara för att en ny konsol betyder ju inte att den gamla upphör att existera.
Fritt fram att göra spel till Switch ja men Nintendo bör koncentrera sig på den nya.

Nä, precis! Den upphör inte att existera så varför skulle Nintendo ignorera den och dess enorma spelarbas? Fokus kommer nog garanterat ligga på NG Switch men som sagt den nuvarande kommer inte glömmas bort i första taget och det tycker jag är bra

1
Skriv svar