Medlem

Precis påbörjat äventyret.

Man får hoppas att spelet optimeras med ett par patchar för just nu är det väl sisådär att försöka hålla stabila 60 FPS. Detta med DLSS quality+Frame Generation igång på ett 4070/32GB ram/12600K(OC)/NVME, RT på medium, övriga inställningar high, någon medium, 1440p. Det har också varit något skumt lagg/stutter när texturer ska laddas in i filmklippen/övergången till gameplay.

Visst kan man stänga av RT för lite extra FPS, men det vill man helst inte göra till detta spel känner jag.

Läser att det inte enbart är jag, många med high/mid-end datorer som tycker prestandan är sådär. Fullt spelbart, men stabila 60 vill man helst ha.

Edit: Stabilare FPS i staden, hittills.


signatur

The more I practice, the luckier I get.

Medlem

Fint, verkar som det kan bli en bra upplevelse med 7900xtx utan rt. Ser tillräckliigt bra ut utan de köpta nvivia delarna.


signatur

7900XTX
7800X3D

FM-guru
F.d. Sisyr
Skrivet av mondo:

Säå. Hur är hdr?

Det får jag lov att medge att jag inte har en aning om! Förhoppningsvis kan någon mer kunnig på området fylla i.

Gen
Medlem

Kan säga att jag blev en smula ställd när jag tänkte leta upp det på Steam och eventuellt köpa det men inte kunde hitta spelet. Sjukt galet att Epic fortsätter med dina tidsexklusiviteter, Ironiskt nog till Remedys fördel gällande Control då jag älskade spelet och köpte det på båda plattformarna. Men denna gången blir det inget, väntar på Steam release - inte hela världen kanske med tanke på hur många spel det finns att köpa

Medlem

verkar skrämmande dåligt. te.x man ska undersöka en kropp, spelet visar stora ikoner där du ska trycka, lol... moderna spel, moderna människor som inte orkar tänka och som måste få allt serverat, bara trycka på en knapp.

Dialogen är rent fruktansvärd också, dom pratar inte som verkliga människor gör, inte någonstans.
(tittat på 2 timmar stream)

Medlem
Skrivet av Mannagryn:

verkar skrämmande dåligt. te.x man ska undersöka en kropp, spelet visar stora ikoner där du ska trycka, lol... moderna spel, moderna människor som inte orkar tänka och som måste få allt serverat, bara trycka på en knapp.

Dialogen är rent fruktansvärd också, dom pratar inte som verkliga människor gör, inte någonstans.
(tittat på 2 timmar stream)

Kollade lite och ljudet låter skumt ibland. De står utomhus och det låter som de pratar i en burk? Dialogen är nog inte spelets styrka, utan mer atmosfären och omgivningarna.

Medlem
Skrivet av Mannagryn:

verkar skrämmande dåligt. te.x man ska undersöka en kropp, spelet visar stora ikoner där du ska trycka, lol... moderna spel, moderna människor som inte orkar tänka och som måste få allt serverat, bara trycka på en knapp.

Dialogen är rent fruktansvärd också, dom pratar inte som verkliga människor gör, inte någonstans.
(tittat på 2 timmar stream)

Skrivet av scaryfoot:

Kollade lite och ljudet låter skumt ibland. De står utomhus och det låter som de pratar i en burk? Dialogen är nog inte spelets styrka, utan mer atmosfären och omgivningarna.

Angående dialoger.

Inspirationen för Alan Wake är bland annat Twin Peaks. Om ni har sett den serien så pratar dom ibland väldigt märkligt/mystiskt/drömlikt.

Har inte spelat så mycket men detta är väl en av anledningarna, är min gissning.


signatur

The more I practice, the luckier I get.

Medlem
Skrivet av Fezk:

Angående dialoger.

Inspirationen för Alan Wake är bland annat Twin Peaks. Om ni har sett den serien så pratar dom ibland väldigt märkligt/mystiskt/drömlikt.

Har inte spelat så mycket men detta är väl en av anledningarna, är min gissning.

Jag såg Twin Peaks när det gick på TV 1990-91, men jag pratar mer om ljudet. Dialogen var lite skum i ettan också, men vet inte om ljudet var likadant där. Lyssnade inte med hörlurar. Jag kollade gameplay-video, theRadBrad, PS5.

Medlem
Skrivet av scaryfoot:

Jag såg Twin Peaks när det gick på TV 1990-91, men jag pratar mer om ljudet. Dialogen var lite skum i ettan också, men vet inte om ljudet var likadant där. Lyssnade inte med hörlurar. Jag kollade gameplay-video, theRadBrad, PS5.

Inte haft några problem med ljudet på PC hittills iallafall.


signatur

The more I practice, the luckier I get.

FM-guru
F.d. Sisyr
Skrivet av Fezk:

Angående dialoger.

Inspirationen för Alan Wake är bland annat Twin Peaks. Om ni har sett den serien så pratar dom ibland väldigt märkligt/mystiskt/drömlikt.

Har inte spelat så mycket men detta är väl en av anledningarna, är min gissning.

Du har inte fel. Att Sam Lake är ett stort fan av David Lynch är ingen hemlighet, och det framgår tydligt även i Alan Wake 2. Och det är kanske inte något för alla. Personligen tyckte jag dialogen kändes lite styltig i början av spelet, men sedan tog det sig rejält och många dialoger/monologer senare i spelet är väldigt vassa. Men så är även jag en Lynch-gillare.

Sen, vad gäller spelet i allmänhet så vill jag gärna trycka på att jag verkligen älskar Remedys vilja att försöka sig på något annorlunda i en tid då AAA-spel titt som tätt beskylls för att vara för safe och slätstrukna. Jag tänker inte spoila något, men det finns saker som Alan Wake 2 vågar göra som vi inte får se i annat än mer småskaliga indieprodukter annars, och man gör det med bravur. Det är bara synd att det inte sträckte sig till striderna också, för då hade det i alla fall i min värld dykt upp ytterligare en utmanare till Årets Spel.

Medlem
Skrivet av Gen:

Kan säga att jag blev en smula ställd när jag tänkte leta upp det på Steam och eventuellt köpa det men inte kunde hitta spelet. Sjukt galet att Epic fortsätter med dina tidsexklusiviteter, Ironiskt nog till Remedys fördel gällande Control då jag älskade spelet och köpte det på båda plattformarna. Men denna gången blir det inget, väntar på Steam release - inte hela världen kanske med tanke på hur många spel det finns att köpa

Kommer nog inte släppas på Steam på ett bra tag om någonsin. Epic finansierade spelets utveckling, de lär nog vilja ha det exklusivt på sin egen plattform precis som Valve gör med sina spel.

Medlem

Blir ett köp sen när backloggen har krympt lite

Gen
Medlem
Skrivet av BeardedRobot:

Kommer nog inte släppas på Steam på ett bra tag om någonsin. Epic finansierade spelets utveckling, de lär nog vilja ha det exklusivt på sin egen plattform precis som Valve gör med sina spel.

Jag fick höra det efter att jag skrev inlägget och som du säger lär det nog aldrig släppas på Steam. Visste faktiskt inte att Epic agerar utgivare för andra spel än sina egna (något som Valve inte gör vad jag vet).

Medlem

Alltså jag skulle vilja ha roligare i spelet än jag har... Känns ganska ensam att känna så?

Medlem
Skrivet av Fezk:

Angående dialoger.

Inspirationen för Alan Wake är bland annat Twin Peaks. Om ni har sett den serien så pratar dom ibland väldigt märkligt/mystiskt/drömlikt.

Har inte spelat så mycket men detta är väl en av anledningarna, är min gissning.

Nej. Mer att personerna alla lät väldigt unga oavsett ålder, samt lät alla som de var hippa California-bor, detta ska utspelas mer eller mindre på vishan, så det passade dåligt in... det var det klagomålet streamern jag tittade på hade iaf. Jag är inte från Californien eller US så jag kan inte riktigt kommentera exakt hur man pratar där, men han störde sig iaf på det och han sa att studion nog gjort så för att man skulle "känna igen sig" i karaktärerna, för unga/amerikaner.

Medlem
Skrivet av laban005:

Alltså jag skulle vilja ha roligare i spelet än jag har... Känns ganska ensam att känna så?

Väldigt mörkt är det i alla fall. Springa i mörka skogar med ficklampa, medan vi har mörkt och kallt utanför nu. Säkert nån som blir deprimerad av spelet Längtar man inte mer efter att spela nåt ljusare, som känns varmt?

Medlem

Detta är nog ett av de bästa spelen jag varit med om på väldigt länge, 5/5 och

Rockbandsdelen och mycket därefter är ju fan bara episkt!

Medlem
Skrivet av Mannagryn:

Nej. Mer att personerna alla lät väldigt unga oavsett ålder, samt lät alla som de var hippa California-bor, detta ska utspelas mer eller mindre på vishan, så det passade dåligt in... det var det klagomålet streamern jag tittade på hade iaf. Jag är inte från Californien eller US så jag kan inte riktigt kommentera exakt hur man pratar där, men han störde sig iaf på det och han sa att studion nog gjort så för att man skulle "känna igen sig" i karaktärerna, för unga/amerikaner.

Ok.

Vet inte riktigt vem han/du menar(vet inte om det är din åsikt eller streamern du kolla på efter ha läst dina inlägg), men i början är det en del turister i staden, därav storstadsdialekter/attityder.

Annars tycker jag tjejen som jobbar i caféet och poliserna lät passande i Bright Falls, även en del statister som var runt omkring som hälsa på snuten i början. Att rösterna inte passade åldern vet jag inte heller riktigt vem som menas, men har inte stört mig på det hittills.

Skrivet av scaryfoot:

Väldigt mörkt är det i alla fall. Springa i mörka skogar med ficklampa, medan vi har mörkt och kallt utanför nu. Säkert nån som blir deprimerad av spelet Längtar man inte mer efter att spela nåt ljusare, som känns varmt?

Det är ett perfekt spel för årstiden enligt mig, om man nu gillar den här typen av spel. Ungefär som skräckfilmer/serier under Halloween/Allhelgonahelgen känns passande.

Jag tycker det är helmysigt hittills iallafall.


signatur

The more I practice, the luckier I get.

Medlem
Skrivet av scaryfoot:

Väldigt mörkt är det i alla fall. Springa i mörka skogar med ficklampa, medan vi har mörkt och kallt utanför nu. Säkert nån som blir deprimerad av spelet Längtar man inte mer efter att spela nåt ljusare, som känns varmt?

Just det har jag inga problem med men tycker spelet är väldigt långsamt och inte så himla intressant, hoppas det lossnar lite. Ser fantastiskt ut, väldigt stämningsfullt och är väldigt välgjort men (typ) alla skriker om bästa spelet nånsin och jag känner verkligen inte det. Blandade skådisinsatser och blandad dialog för att nämna fler brister, framförallt Sam Lake... Tycker inte han håller måttet skådespelarmässigt.

Medlem
Skrivet av laban005:

Just det har jag inga problem med men tycker spelet är väldigt långsamt och inte så himla intressant, hoppas det lossnar lite. Ser fantastiskt ut, väldigt stämningsfullt och är väldigt välgjort men (typ) alla skriker om bästa spelet nånsin och jag känner verkligen inte det. Blandade skådisinsatser och blandad dialog för att nämna fler brister, framförallt Sam Lake... Tycker inte han håller måttet skådespelarmässigt.

Jag har kollat gameplay och man sprang i skogen. Hoppade fram i videon, fortfarande i skogen. Lite till, mer skog. Det är säkert ett bra spel, men jag har inte bråttom att skaffa det. Väntar tills det blir billigare. Tror det skulle varit smart att avsluta storyn om Alan Wake här, ett original och sen en uppföljare. Men förmodligen inte. De har sett att Intresset fanns där trots allt. Mycket pengar att tjäna.

Medlem
Skrivet av scaryfoot:

Jag har kollat gameplay och man sprang i skogen. Hoppade fram i videon, fortfarande i skogen. Lite till, mer skog. Det är säkert ett bra spel, men jag har inte bråttom att skaffa det. Väntar tills det blir billigare. Tror det skulle varit smart att avsluta storyn om Alan Wake här, ett original och sen en uppföljare. Men förmodligen inte. De har sett att Intresset fanns där trots allt. Mycket pengar att tjäna.

Det kan jag förstå, jag hoppades som sagt att jag skulle ha roligare med det men vågar nästan lova att jag hade tyckt det var ännu värre om jag bara tittade på gameplay

Medlem
Skrivet av laban005:

Det kan jag förstå, jag hoppades som sagt att jag skulle ha roligare med det men vågar nästan lova att jag hade tyckt det var ännu värre om jag bara tittade på gameplay

Jag har spelat så många spel så jag brukar få en känsla för hur ett spel är, räcker att se nån minut. Jag är lite blasé på många nya spel, då de känns så lika. Undantaget var Tears of the Kingdom, det hade jag kul med hela sommaren

Medlem

Efter att ha spelat en hel del under helgen håller jag nu med i det mesta i recensionen, ett helt fantastiskt spel. Dock håller jag inte alls med om kritiken kring striderna. Iaf inte om det ska sättas i relation till andra spel. För även om det är ficklampa+skjuta, så är ju de flesta andra spel inom genren bara skjuta. Tycker Alan Wake på alla sätt och då även i strider slår tex RE4 Remake där allt man gör är att skjuta på samma ställe och/eller sparka, oftast med samma uppgraderade vapen dessutom.

Medlem

Blev precis klar med Alan Wake 2, har spelat i 21 timmar ungefär men då har jag gått runt och letat efter massa saker. Kan bara säga att det var en vääääääldigt bra spel, mycket bättre än ettan. Spelade klart Spider-Man 2 innan men Alan Wake 2 kändes som ett helt nytt spel man inte spelat tidigare då Spiderman va tyvärr lite av same same...

Medlem

Två saker som är lite störande, men ändå inget som dragit ned på helheten:

1.När karaktären börjar tjata om vad som behöver göras. Bland annat när jag först vill undersöka området innan, eller som nu senast vad man ska göra under en bossfight. Nu är spelet ganska casual, men ibland tycker jag tycker dom behandlar spelarna som om dom vore helt dumma i huvudet. Visst ibland kanske man är lite dum i huvudet, men låt mig vara det då, sluta lägg upp allt på ett silverfat och låt en använda en gnutta hjärnkapacitet(tyvärr så vill ju en del inte göra det).

2. Vet inte om det är medvetet val för storyn eller om det är en budgetgrej, men det är väldigt mycket återanvändande av ansikten, NPCer då. Det är typ 10 olika ansikten/frisyrer som återanvänds, det förstör lite av inlevelsen. Om det nu som sagt ÄR ett medvetet val eller ej, att allt återupprepas eller ska vara drömlikt, återstår att se. Får se om man får svar på det så småningom eller inte(frågar för mig själv, inga spoilers tack ;P).

Förövrigt är jag helt såld hittills, fantastiskt äventyr.


signatur

The more I practice, the luckier I get.

Medlem

Kollade mer gameplay. Nu kändes det lite nytt, med

New York. Känns som de har sneglat på Condemned, lite samma känsla.

Medlem

En FBI agent som talar som en 15årig flicka från californien?
Personer som tror att en FBI agen blir rädd för lik i ett bårhus. Samtidigt som spöken massakerar personer precis jämte dem.

Hur kan ni kalla det bra?
Patetisk dialog och näst intill noll gameplay.
Riktigt kasst spel

Medlem

Ångra att jag köpte spelet, nästan ingen combat, ständigt detektivarbete, å kolla på kartan vart man ska, nä, inget för mig. Ett passande spel att kolla på en Walkthrough på tuben, känns mer som en film.

Medlem

Herregud vad det här spelet drar in mig!

Atmosfären, berättandet och presentationen är något i hästväg. Allt från dom lugna momenten när man bara chillar runt till dom mer intensiva stunderna, allt sammanvävs på ett underbart och smart vis.

Jag skulle nog säga att man uppskattar det mer om man har lirat Control och Alan Wake innan, alternativt kollat story/lore-videos på tuben, eller varför inte både och(som jag personligen gjort). Alla kopplingar och lore-bitar är underbara.

Edit:

Tips, stäng av Epics achievement pop-ups, var väldigt störande, första kommentaren - https://www.reddit.com/r/EpicGamesPC/comments/jykgze/how_do_i...

Samt spelar ni på PC stäng av dessa för att få spelet att bli mycket klarare och se mindre suddigt ut:

m_bVignette
m_bDepthOfField
m_bLensDistortion:

genom att följa detta, väldigt simpelt - https://www.techpowerup.com/review/alan-wake-2-performance-be...


signatur

The more I practice, the luckier I get.

Medlem

Älskar control men inte förtjust i skräck så AW och AW2 känns inte som något jag skulle gilla men det lockar

Skriv svar