Tråden om mobilanvändande.

Medlem

Det beror på vad som är för mycket. Tycker själv att mina 5min på social medier per dag är för mycket. Annars används den mest som podd och musikspelare under arbetstid. Skärmtiden är lite per dag men användadet av telefonen mycket skulle jag säga.

Min tjej och hennes dotter däremot har nog inte under 12tim skärmtid per dag och då tänker jag positivt.

Jag har absolut inte något vetenskaplig belägg för detta, utan det är bara en observation.

I min krets av vänner så är de som klarat sig bäst från mobilberoende de som varit riktiga spelnördar/datanördar som barn (de som växte upp med all ny teknik på 90/början av 00-talet). Många verkar nöja sig med något forum, några forum på reddit och har de sociala medier så följer de oftast bara några konton som är kopplade till deras intressen.

De som verkligen åkt dit är de som aldrig haft något teknikintresse och väldigt många 50+are. Man verkar inte kunna hejda sig, och följer allt.

Varför?

Min extremt ovetenskapliga teori är att många av oss lärde sig hur meningslöst det är att tjafsa med främlingar online redan när vi var 14 och inte väljer att inte dyka ner i sociala medier träsket.

Jag hörde precis på nyheterna att 42 delstater i USA stämmer Meta, ägare av Facebook och Instagram, för att de medvetet gjort sina produkter så beroendeframkallande som möjligt för unga och sedan försökt mörka det.

Releasehästryttare
Skrivet av Denultimatamackan:

Jag hörde precis på nyheterna att 42 delstater i USA stämmer Meta, ägare av Facebook och Instagram, för att de medvetet gjort sina produkter så beroendeframkallande som möjligt för unga och sedan försökt mörka det.

Mörka det? Vilken utveklare av vad som helst försöker inte göra att sin produkt säljer/brukas?

Skrivet av Devan:

Mörka det? Vilken utveklare av vad som helst försöker inte göra att sin produkt säljer/brukas?

https://i.kym-cdn.com/entries/icons/original/000/018/489/nick...

Jag har för mig om att det handlar om att för några år sedan så gjorde Meta interna studier som visade att deras produkter påverkar ungas mentala hälsa negativt, vilket man så klart inte ville skulle kännas till, och när det togs upp av kongressen så sopades det under mattan.

Sedan är ju en fråga som ofta kommer upp just den om det är rimligt att Meta ska behandlas som ett vanligt företag, då de har nästan 3 miljarder användare.

Ska man vara hårdare mot ett företag som är så stort att de kan få hela världen att gå åt en viss riktning om de skruvar lite på algoritmerna?

Medlem

Jag försöker tänka på det mer och mer. Märkte att jag kunde bli sittande och scrolla massa shorts i typ en timme när det var som värst och det känns helt värdelöst, det finns ju massa saker jag hellre gör än det där egentligen.

Podd är dock typ alltid igång när jag går hundpromenader, lagar mat eller gymmar osv.

phi
Medlem

Alldeles för mycket. Men inte för att det är något beroende utan för att jag har så jävla tråkigt jobb med extremt mycket dötid så jag gör allt för att få tiden att gå med poddar, musik, slösurf, youtube etc.

När jag däremot är hemma eller umgås med folk så rör jag i princip aldrig mobilen.

12
Skriv svar