Era mest atmosfäriska favoritspel?

Medlem

Dreamfall: Chapters

Medlem

Diddy Kong Racing
Beyond Good & Evil
Uncharted 4 (Italien)
Kameo: Elements of Power


signatur

Kunskapsförmedlare.

Medlem
Skrivet av alias:

Hmm ok, måste prova det..inte ens hört talas om vad jag kan minnas.. Hoppas du menar skitnödig på det "positiva" skräck sättet som jag tolkar det..

Ett av de läskigaste spelen nånsin. Tror inte jag kände mig avslappnad för en sekund ens när jag spelade det

Medlem
Medlem

Ghost of Tsushima
Last of Us 2
Ori
Silent Hill 2
Escape from Tarkov
Dayz

Speciellt Dayz skulle jag säga. Svårt att beskriva men det är en viss känsla att ha överlevt 24h+ och sedan se en squad springa vid horisonten, eller helt plötsligt höra någon en våning ovanför.

Medlem

Morrowind alla dar i veckan

Medlem
Skrivet av dix_xib:

Ghost of Tsushima
Last of Us 2
Ori
Silent Hill 2
Escape from Tarkov
Dayz

Speciellt Dayz skulle jag säga. Svårt att beskriva men det är en viss känsla att ha överlevt 24h+ och sedan se en squad springa vid horisonten, eller helt plötsligt höra någon en våning ovanför.

Trots sina fel har DayZ alltid haft en härlig atmosfär. Inget går upp emot att vandra runt bland öde stugor när det börjar bli mörkt. Du är stelfrusen och hungrig. Allt du hittar är gamla paltor och någon enstaka kastrull. Den sista burken sardiner är slut och du hoppas att det åtminstone ska finnas ett kvarglömt äpple på köksbänken i nästa hus. Du rotar runt i mörkret men stannar upp för att lyssna.

Motorljud i fjärran. Det kommer närmare, och du ser helljusen fladdra mellan de höga, glesa trädstammarna.

Kvick som vinden och tyst som en råtta försvinner du ut genom husets bakdörr och kryper ihop i en buske. Ditt luftgevär och bollträ är ingen match för såna som har motorfordon. Bilen saktar in, men bara för att väja undan en infekterad sate som har raglat ut på landsvägen. Bilen passerar husen och ökar farten igen. De klarröda baklyktorna blir mindre och mindre med den infekterade saten i släptåg.

En suck av lättnad förvandlas till rök där du sitter i kylan. Magen kurrar till.

Jakten på din nästa magra och kalla måltid fortsätter.


signatur

Ryzen 9 5900x & RTX 3070 Ti | Nintendo Switch | PlayStation 5
PSN: DocPjotor | Steam: Gorrsnus

Skribent

Clive Barkers Undying.
Unreal
Action Quake 2
Super Castlevania IV
Cyberpunk 2077
Mass Effect 1-3

Medlem

Några riktiga guldkorn, bara skummat igenom tråden, men nog inte sett alla dessa:

Max Payne (1)
Fahrenheit
Alien: Isolation
Hellblade: Senua's Sacrifice

Medlem

Förutom gameplay och (inte bara) grafik är det subtil bakgrundsmusiken/ljud som har att göra med stämmningen för mig. Därför hamnar inga FF spel i listan, "för mycket" musik för min smak.
Inte uteslutande, men i stora drag är det nog så för min del.

Terraria
Uncharted (särkilt 4:an)
Red Dead Redemption 1/2
TES 5: Skyrim
Valheim
Witcher 3
Dark Souls 1
Elden Ring
Vissa områden i Wow Classic/WOTLK
Death Stranding
American Truck Simulator
Eve Online
Stray

Och säkert en hel drös av spel jag lirade över decennierna som jag inte minns men genast skulle få en mysig throwback om jag skulle stötta på de igen.

Medlem

Sea of Stars, imo, så levererar de perfekt till varför vi föll för den nu nämnda JRPG eller som jag säger Party-RPG.
Sea of Stars må vara lätt, men de levererar i stort världens simpla skrivning till ögon öppnande händelser, musiken, GUD. De satte verkligen spiken på hur musiken från då var gjorda.

Men spel som många har nämnt har tagit vår värld med storm, Halo, Half-Life, Warcraft, Final Fantasy 7 etc finns läskigt många spel som är förevigade hos folk


signatur

Requiēscat in pāce ~

Medlem

Mirrors Edge lyfter jag gärna fram här.

Medlem

Homeworld:

Medlem

Journey
The Pathless
The Last Guardian
Death Stranding
The Witcher 3
Mad Max

Utöver The Witcher 3 och i viss mån DS så verkar jag ju gilla spelvärldar som är ganska tomma. Jag vet inte jag men det känns som känslan ofta infinner sig i spel utan speciellt mycket interaktioner med andra karaktärer.
Musik är ju också sjukt viktigt för känslan och de tre översta har fantastisk sådan.

Medlem

Soma tycker jag hade extremt bra atmosfär

Skribent

Ghost of Tsushima är svårslaget i min bok. Det är nästintill perfekt när det kommer till atmosfär.

Men vill även slå ett slag för Legend of Mana, som kanske inte var världens bästa spel, men spelvärldens atmosfär hade något sagolikt skimmer över sig.


signatur

Din vänliga kvartersrecensent.

Medlem

Finns nåt magiskt och mystiskt i Valheim som inget annat spel riktigt lyckats leverera tycker jag

Medlem

Slog mig precis att Turok borde nämnas. Väldigt mysig atmosfär för sin tid.


signatur

Ännu en dag i paradiset.

Medlem

Super Mario Sunshine, mer somrigt spel finns inte.

Medlem

Resident Evil 1 original. Med musiken skriven av den döve tonsättaren. Men framförd av hans ghost writer. Bara en sådan sak. Kusligt atmosfärisk musik.

Eller vänta det var visst lite mer komplicerat än så. Här är iaf hur media skrev
https://www.expressen.se/nyheter/dova-kompositoren-avslojades...

Medlem

Jag instämmer med tidigare nämnda Baldur's Gate och ger även ett hedersomnämnande till Amnesia - the dark descent.


signatur

C-64, 64kb RAM, The Final Cartridge III, 5,25" 1541-II, WICO Bathandle <---In action Spelmusik

Medlem
Skrivet av gorbatjov:

Journey
The Pathless
The Last Guardian
Death Stranding
The Witcher 3
Mad Max

Utöver The Witcher 3 och i viss mån DS så verkar jag ju gilla spelvärldar som är ganska tomma. Jag vet inte jag men det känns som känslan ofta infinner sig i spel utan speciellt mycket interaktioner med andra karaktärer.
Musik är ju också sjukt viktigt för känslan och de tre översta har fantastisk sådan.

Känner också så, det blir mer mystik och atmosfär när man känner sig isolerad, det är ödsligt. Måste jag välja ett spel så blir det nog Tomb Raider.

Medlem

Disco Elysium

Medlem
Skrivet av scaryfoot:

Känner också så, det blir mer mystik och atmosfär när man känner sig isolerad, det är ödsligt. Måste jag välja ett spel så blir det nog Tomb Raider.

Visst gör det! Likadant men Shadow of the Colossus som flera nämnt innan. Väldigt öde men fruktansvärt stämningsfullt.

Medlem

RDR2 utan konkurrens. Enligt mig.

Medlem

Dessa spel kan jag ibland starta upp bara för att få vandra runt lite:

Assassins Creed Unity - Så mycket detaljer och stämning, bäst i serien. Syndicate är lite samma men Paris under franska revolutionen är svårslaget.
Journey - Hela spelet dryper av atmosfär.
Red Dead Redemption 2 - Otroligt levande värld.
Last of us part 2 - Filmiskt och engagerande.
The Witcher 3 - Älskar berättelserna och karaktärerna, Skellige känns som hemma haha.
Death Stranding - Helt unik atmosfär, öde och skrämmande. Tyckte det var ganska jobbigt att befinna mig i den under en längre tid men onekligen väldigt stark.

Hmm ja ganska många titlar som synts i tråden redan. Men av en anledning antar jag.


signatur

Community manager på PLAION (Deep Silver, Ravenscourt, Prime matter, Square Enix, Sega etc).

Medlem

Tråden fick mig att kolla lite Elden Ring videos igen. Herregud vad spelet dryper speciell atmosfär. Kombinera detta med FromSofts art directon och musik så har du ett mästerverk. Ska bli fruktansvärt kul att få hoppa in igen när expansionen släpps.


signatur

The more I practice, the luckier I get.

Geeks Gaming
Skrivet av scaryfoot:

Ett av de läskigaste spelen nånsin. Tror inte jag kände mig avslappnad för en sekund ens när jag spelade det

Usch ja, kommer ihåg att man lyckades äckligt bra med ljudet i det spelet 😱

En massa bra tips i tråden. Jag skulle vilja slänga in ”Call of Cthulhu: Dark Corners of the Earth” som kanske inte åldrats jättevärdigt men atmosfären är verkligen obehaglig!

Medlem

Komiskt nog skulle jag nog säga Elite Dangerous, det fångar känslan av rymdens enormhet och att bara sporadiskt resa runt och göra ströjobb eller resa till avlägsna platser för något ärende är ett trevligt tidsfördriv.

Medlem

Ori spelen! Helt underbara miljöer.
Cyberpunk 2077. Ett av få spel som jag hellre kör hela vägen till nästa quest istället för fast travel.
Rdr2. När man rider genom skogen och ljuset tittar in genom trädens grenar.

Skriv svar