Håller jag på att bli scammad? Jobberbjudande.

Medlem
Skrivet av Gertzy:

Men det här med att jag skulle känna skam, det vet jag inte. Lite dum kanske, men skam? Vad ska jag göra? Känna att jag dragit skam över familjen och begå harakiri? Nja, känner inte att det vore speciellt hjälpsamt. Och som så många här inne visat så behöver en heller inte vara otrevlig eller nedslående för att ge hjälp eller insikter. Erfarenheter och råd räcker betydligt längre. Så stor tack för det. Igen. Det betyder mycket. Som alla stöttande ord. ❤️

Du ska inte behöva känna varken skam eller dumhet.

Bedrägerier är otroligt sofistikerade och skräddarsydda för att lura och utnyttja personer i utsatta positioner, vare sig det handlar om äldre, ekonomiskt svaga, psykiskt svaga eller något annat så finns de där och skor sig på människor som om de vore blodiglar.

Det bästa som kunde hända var att du frågade om råd. Sen är det djupt beklagligt att vissa forummedlemmar gick alldeles för hårt på ditt inlägg, och jag vill i samma andetag säga att mitt inlägg på förstasidan absolut inte hade någon sådan avsikt. Så här i efterhand borde jag bara sagt att du ska dra dig ur.

Sträck på dig och släpp det här nu 😊

Inaktiv

Kom ihåg, denna person kan eller är troligen en ung person som kanske inte har erfarenhet eller medvetenhet om detta.

Om man är äldre dock tycker jag det förtjänar rätt hård kritik (inte håna/mobba dock) eftersom man ombeds skriva falska och bra recensioner. Det förstår vem som att det är anledningen att hotellen ska få bättre recensioner än de har och det verkar faktiskt inte OP bry sig om alls. Bara om han blir lurad kring själva utbetalning.

Så om vi ska leka moralpoliser borde man inte ens fundera på att göra det oavsett även om det är bra betalt eller "desperat" man är, eftersom det är riktigt elakt mot andra som köper hotell och blir lurade.

Men det verkar alla i tråden missat och det förtjänar man definitivt skam för att man ens överväger det.

Medlem
Skrivet av anon_332944:

Ta inte sån skit.

Det är lätt att skriva saker på nätet, men man vet inte vem som sitter bakom skärmen och hur denne mår. Speciellt inte när du i inlägg innan skrivit att du inte mått så bra.

Otroligt lågt av personen i ett patetiskt försök att vara rolig och håna dig. Det är inte okej och FZ (och internet i övrigt) bör vara en plats där man respekterar varandra och uppträder schyst.

Frågar man inte, får man inget veta. Så med det sagt är inga frågor dumma och alla har olika kunskapsnivå. Du vet garanterat saker och har kunskap om något som många andra inte har här. Tänk på det och peppa dig själv och ta inte sån skit som idioten som försökte vara rolig i tidigare inlägg.

Jag antar att jag bara inte orkar lägga energi eller bli upprörd över putslustigheten. Väljer istället att fokusera på det positiva i tråden, som ni andra bidrar med Det ger mig mycket mer. Och jag är glad att ni finns, som vill uppträda respektabelt och schysst även på internet, då många ser det som en lekplats att vara elak och "tuff" på. Att slukas av deras negativa energi sänker mig bara och tar snarare än ger energi. Att slåss mot negativitet och troll på internet är som att slåss mot väderkvarnar och det mäktar jag inte med just nu. Och i ärlighetens namn aldrig, även om jag ibland ger mig in i onödiga diskussioner som mest får det att koka inom mig. Därför jag i så stor mån som möjligt undviker t.ex. politiska diskussioner. Folk lyssnar sällan på ens argument utan vill bara ha rätt själva. Hur ignorant och enkelt det kan te sig. Men visst, du har en poäng i att jag borde försöka se de erfarenheter och kunskaper jag har som någonting positivt och att det kan bära mig framåt. Det är bara svårt just nu. Men jag har varit nere förut och tagit mig ur det, mer eller mindre, så att resa mig på tio och aldrig tappa hoppet är lite av min paradgren.

Skrivet av Swe_Downhill:

Du ska inte behöva känna varken skam eller dumhet.

Bedrägerier är otroligt sofistikerade och skräddarsydda för att lura och utnyttja personer i utsatta positioner, vare sig det handlar om äldre, ekonomiskt svaga, psykiskt svaga eller något annat så finns de där och skor sig på människor som om de vore blodiglar.

Det bästa som kunde hända var att du frågade om råd. Sen är det djupt beklagligt att vissa forummedlemmar gick alldeles för hårt på ditt inlägg, och jag vill i samma andetag säga att mitt inlägg på förstasidan absolut inte hade någon sådan avsikt. Så här i efterhand borde jag bara sagt att du ska dra dig ur.

Sträck på dig och släpp det här nu 😊

Ja, sorgligt hur de livnär sig på att utnyttja svaga och äldre. Det gör en ju lätt väldigt cynisk. Men men. Världen är lika mörk och hemsk som den kan vara fylld av positivitet och människor som lyfter upp en. Så jag är glad att några av dem befann sig i denna tråden och hjälpte mig ur trots att jag var något förblindad av omständigheterna. Innan jag gjorde någonting olagligt, eller något i gråskalan, och kanske indirekt hjälpte lura in andra i skiten. Så får fokusera på det istället för hur illa det kunde gå. Antar jag.

Medlem
Skrivet av anon_332538:

Kom ihåg, denna person kan eller är troligen en ung person som kanske inte har erfarenhet eller medvetenhet om detta.

Om man är äldre dock tycker jag det förtjänar rätt hård kritik (inte håna/mobba dock) eftersom man ombeds skriva falska och bra recensioner. Det förstår vem som att det är anledningen att hotellen ska få bättre recensioner än de har och det verkar faktiskt inte OP bry sig om alls. Bara om han blir lurad kring själva utbetalning.

Så om vi ska leka moralpoliser borde man inte ens fundera på att göra det oavsett även om det är bra betalt eller "desperat" man är, eftersom det är riktigt elakt mot andra som köper hotell och blir lurade.

Men det verkar alla i tråden missat och det förtjänar man definitivt skam för att man ens överväger det.

Du verkar inte ha läst mina inlägg i tråden speciellt noga. Jag har hela tiden uttryckt skepsis mot det här att betygsätta och skriva recensioner (även om jag aldrig kom så långt) på hotell jag aldrig befunnit mig på eller faktiskt nyttjat de rum jag skulle boka enligt deras system. Och jag har inte bara varit orolig för att bli lurad på pengar utan att det jag (eventuellt) skulle göra vore olagligt och fel. Att bli betalad i kryptovaluta och dessutom använda delar av intjänade pengar för att fortsätta jobba och betala för fler rum att boka var ju stora red flags och det gjorde mig orolig - inte bara för mig utan hela situationen. Men visst, vill du känna dig bättre på din höga häst så kan du ju njuta av vetskapen att jag oroade mig mer för mig själv och alla de negativa konsekvenser det kunde få för mig snarare än hotellgäster som kunde blivit lurade och få fel intryck av felaktiga recensioner. Men det är nog rätt många botar och andra krafter som bidrar mer till det än lilla jag någonsin hade kunnat göra ändå. Men du har en poäng i att de låg rätt långt nere på min lista över saker jag oroade mig över i det hela.

Medlem
Skrivet av Gertzy:

Hej!

Fick meddelande över Whatsapp idag om jobberbjudande. Ska recensera Hotellkedjor för att öka deras betyg online och med $200-500/dag känns det ju som en bra lön? Men nu vill de att jag registrerar mig på Telegram och håller på med blockkedjor för att kunna få betalt, men också betala vidare för att kunna jobba mer? Luktar illavarslande det upplägget där en först får betalt, för att kunna betala för att jobba mer? Och att de använder blockchains för utbetalningar? Googlade lite snabbt på HotellBookings.com men fick inte upp scetchy-varningar men ni kanske vet mer? Börjar bli nervös. Känns inte riktigt rätt och som att jag borde dra mig ur innan det är försent och jag blir hackad och bankkontot fryst eller något.

Det låter asfishy, jag fick något liknande också från nåt nummer registrerat i kanada via whatsapp.
Skulle få betalt i usdt som är en mindre krypto.
Fick upp i whatsapp att en del av det den försökt dkicla blev blockerat automatiskt. Kanske de försökte virus eller någon sorts skumma lånkar.
Ja blockade dem iaf.

Inaktiv
Skrivet av Gertzy:

Du verkar inte ha läst mina inlägg i tråden speciellt noga. Jag har hela tiden uttryckt skepsis mot det här att betygsätta och skriva recensioner (även om jag aldrig kom så långt) på hotell jag aldrig befunnit mig på eller faktiskt nyttjat de rum jag skulle boka enligt deras system. Och jag har inte bara varit orolig för att bli lurad på pengar utan att det jag (eventuellt) skulle göra vore olagligt och fel. Att bli betalad i kryptovaluta och dessutom använda delar av intjänade pengar för att fortsätta jobba och betala för fler rum att boka var ju stora red flags och det gjorde mig orolig - inte bara för mig utan hela situationen. Men visst, vill du känna dig bättre på din höga häst så kan du ju njuta av vetskapen att jag oroade mig mer för mig själv och alla de negativa konsekvenser det kunde få för mig snarare än hotellgäster som kunde blivit lurade och få fel intryck av felaktiga recensioner. Men det är nog rätt många botar och andra krafter som bidrar mer till det än lilla jag någonsin hade kunnat göra ändå. Men du har en poäng i att de låg rätt långt nere på min lista över saker jag oroade mig över i det hela.

Våga inte komma hit och säga att jag rider på en hög häst. Nu gör du bort dig helt.

Det faller på sig själv eftersom om du förstod att själva jobbet är dåligt/omoraliskt, varför brydde du dig ens? Du skrev och blev intresserad av pengarna.

"Ska recensera Hotellkedjor för att öka deras betyg online och med $200-500/dag känns det ju som en bra lön? Men nu vill de att jag registrerar mig på Telegram och håller på med blockkedjor för att kunna få betalt, men också betala vidare för att kunna jobba mer?"

Tänker inte lägga mer energi på detta men erkänd det i alla fall för dig själv. Annars ser det rätt dåligt ut när folk har försvarat dig här och dina inlägg ser rätt dåliga ut i så fall när du blir kritiserad.

Det är inte världens grej men försök inte vända det till att jag sitter på någon jävla hög häst för att jag pekar ut det.

Medlem

Det känns som problemet är löst i denna tråd?

Kom och rösta!
Har ni spelat klart Zelda TOKT ännu?

Det är ca. 30 röster kvar till 200.


signatur

”A man with a conviction is a hard man to change. Tell him you disagree and he turns away. Show him facts or figures and he questions your sources. Appeal to logic and he fails to see your point. [fortsättning]

Medlem
Skrivet av ace84:

Det låter asfishy, jag fick något liknande också från nåt nummer registrerat i kanada via whatsapp.
Skulle få betalt i usdt som är en mindre krypto.
Fick upp i whatsapp att en del av det den försökt dkicla blev blockerat automatiskt. Kanske de försökte virus eller någon sorts skumma lånkar.
Ja blockade dem iaf.

Ja, detta verkar onekligen handla om organiserad brottslighet som jagar folk lite över hela världen genom fishy meddelanden. Verkar som de länsar nummer och på något sätt får meddelanden spridda genom dem. Tråkigt men allt med teknikens framfart är ju tyvärr inte av godo. Så ja blocka och ignorera är nog det bästa vi kan göra.

Skrivet av anon_332538:

Våga inte komma hit och säga att jag rider på en hög häst. Nu gör du bort dig helt.

Det faller på sig själv eftersom om du förstod att själva jobbet är dåligt/omoraliskt, varför brydde du dig ens? Du skrev och blev intresserad av pengarna.

"Ska recensera Hotellkedjor för att öka deras betyg online och med $200-500/dag känns det ju som en bra lön? Men nu vill de att jag registrerar mig på Telegram och håller på med blockkedjor för att kunna få betalt, men också betala vidare för att kunna jobba mer?"

Tänker inte lägga mer energi på detta men erkänd det i alla fall för dig själv. Annars ser det rätt dåligt ut när folk har försvarat dig här och dina inlägg ser rätt dåliga ut i så fall när du blir kritiserad.

Det är inte världens grej men försök inte vända det till att jag sitter på någon jävla hög häst för att jag pekar ut det.

Vänta nu. Du gick från att moralisera över att jag "lurade hotellkunder" som skulle luras av fejkade betyg och recensioner, till att nu försöka skambelägga mig över att jag skaffar ett jobb för att få betalt? Haha va? Det är väl liksom det största incitamentet för majoriteten i världen att skaffa ett jobb? Att moralisera över det är ju orimligt och orealistiskt och tycker du är den som gör bort dig här. Kunde förstå den första biten, med att lura andra till att kanske genomföra bokningar de egentligen inte vill eller borde, men att moralisera att jag sökte inkomst när jag inte ens genomgick de steg för att nå så långt för att jag insåg att misstanken om att det var någonting fel var berättigad gör dig ju helt irrelevant för tråden. Hade jag skitit i allt och fortsatt bara för att få pengarna hade jag kanske kunnat förstå dig... men nu? Nä. Så om något är det ju du som gör bort dig. Haha. Verkligen att du sitter på hög häst och moraliserar och ser ner på mig för saker jag inte ens gjort. Du pekar alltså ut saker som inte hänt. Det är rätt patetiskt.

Inaktiv

Jag antar alltid att alla försök till kontakt som inte är från nån jag känner väl är försök till scam och hanterar dem med största skepticism.

Medlem

Det är oftast ganska rimligt att abstrahera fakta och se allt utifrån. Kan hjälpa i allt från relationsfrågor till yrkesfrågor.


signatur

1338 - One Step Above

Medlem

Mycket lurendrejeri nu under dessa tuffa tider.
Spam/Scam-rapportera ALLA förfrågningar från främlingar på e-mail, SMS/Meddelande, WhatsApp, Facebook Messenger, Line, Telegram etc.

LinkedIn tror jag är mer seriöst om du ska låta dig lyssna på en headhuntare. Seriös headhunting sker väl till 75% via LinkedIn skulle jag tro.

Gällande mindre kvalificerade kortare uppdrag och extrajobb eller för den som ej är redo att binda upp sig så är rekryteringsbolag/konsultbolag som AcademicWork, StudentConsulting eller liknande bra och seriöst och man får mail i inkorgen som passar en om man har prenumeration på mailutskick med rekommendationer om att söka olika jobb.
Man behöver inte alltid vara student även om det kan verka så. Tror inte de kollar upp att man är student för de jobb som kräver det heller. Finns heltidsjobb.

Medlem
Skrivet av MulletDeluxe:

Det är oftast ganska rimligt att abstrahera fakta och se allt utifrån. Kan hjälpa i allt från relationsfrågor till yrkesfrågor.

Ja, saker är nog oftast lättare att se utifrån. Hade jag varit i mer "naturlig" situation och sett denna tråden (och inte varit OP alltså) hade jag nog också tyckt att det verkat uppenbart fischy. Men när en är mitt i det och andra förutsättningar som fördunklar så är det inte alltid så lätt. Värt att tänka på innan en moraliserar och ser ner på andra.

123
Skriv svar