Starfield (2 av 2)

Medlem
Skrivet av ibib:

"Det minst buggiga Bethesdaspelet vid release"? Det låter som dagens största lögn.

Jag har en helt ny dator, AMD Ryzen 5 7600 och AMD RX 7900 XTX - från den tillverkare som Starfield har teamat upp med. Mitt spel har kraschat till skrivbordet fyra gånger på de två timmar jag försökt spela spelet. Det kraschar vid synbart helt slumpmässiga tillfällen, som när jag råkar trycka på fel knapp på tangentbordet eller det kommer in en NPC i rummet som börjar säga något till mig.

Spelet är i nuvarande skick helt ospelbart.

Det spelande jag lyckats få till har tyvärr känts som Creation Engine i rymden - i teorin en bra idé - men motorn är gammal och skapar allt för binära val i historien. Det känns tyvärr som att jag spelar en upphottad remake på ett 15 år gammalt spel.

Inte imponerad

Har du senaste GPU drivrutinen? När jag installera spelet så glömde jag uppdatera GPU drivaren först och då kraschade jag rätt frekvent till desktop. Efter uppdatering så har jag inte kraschat en enda gång.

7900XTX
Ryzen 9 5900X

Enligt Adrenaline så har jag en avg FPS på ca 90 vilket jag känner mig rätt nöjd med då jag kör typ max på allt.

Medlem

Kört 6-7h och är fullständigt såld. Har inte rört Elder Scrolls-serien nämnvärt mycket, men Fallout ligger mig varmt som hjärtat. Det jag kan sakna är den öppna världen, dvs en karta och en värld. Lite väl mycket hoppande mellan världar med tillhörande laddningstider, men i övrigt gillar jag så gott som allt i spelet.


signatur

En av två halvor i spelpodden Gejma. 🎮

Medlem
Skrivet av Slutbossen:

Hilfe! Finns det en thieves guild i Starfield? Har inte hittat något eller hört något men så är det ju lätt att missa saker i spelet också.

Prova Ryujin Industries. Har inte joina dem än, men det ska tydligen va lite liknande av vad jag läst.

Medlem

Det här spelet växer och växer med tiden…man får inte tro att man kan göra allt på en gång! Just nu bygger jag upp mina skills och mitt skepp som Deputy Ranger…sen blir det att börja researcha lite, och sen kanske outpost byggande?! Det här är än så länge riktigt kul! Lite buggig här och där, men annars flyter det på riktigt bra på min pc! 🤩

Medlem

Man verkar inte kunna ändra field of view !? Ett stort minus

Medlem

vet inte om jag nånsin haft så kul med ett spel, full pott.

Medlem
Skrivet av Kalliban:

Prova Ryujin Industries. Har inte joina dem än, men det ska tydligen va lite liknande av vad jag läst.

Ja, det får nog bli det faktisk. Där ska man ju tydligen få nytta för all sin sneak och lock picking.

Nice, då har jag en ny questkedja att börja beta på


signatur

Just an honest man in a leather mask

Medlem

Kunde inte sluta spela starfield igår, länge sedan det blev såhär.

Medlem

Efter att nu har spelat ett tag så skulle jag sätta betyget 3/5, eller 6/10. Spelet i grunden är väl hyfsat okej, ser bra ut och fungerar bra. Problemet är lite samma som med Skyrim, fast Skyrim höll betydligt längre.
I Starfield har jag märkt av det redan efter några enstaka timmar i spelet, vars jag än far så är det alltid precis samma sak. Jag hittar nån liten övergiven station på någon planet som såklart är full med rymdpirater som jag dödar och sen plockar jag på mig 50 likadana saker som jag redan plockat på mig på förra stället, och stället före det.

Att det saknas minimap ställer till det en hel del. Bara en sån sak som när jag vill hitta en affär där jag kan sälja all min skit jag samlat på mig....finns inget sätt att kolla upp vars en affär finns utan det förväntas jag lägga på minnet.
Striderna är dödstråkiga, finns ingen känsla i något vapen och fiender reagerar knappt på att bli skjutna. Blir jag upptäckt av en person så vet alla direkt exakt vars jag befinner mig, oavsett hur mycket jag förflyttar mig. Sen är det oftast så mörkt så det är svårt att se fienderna, har hänt flera gånger att nån halvt gömmer sig på lågt avstånd och skjuter några skott på mig då och då men det tar en jävla tid innan jag hittar vars han är, sen består mitt sikte av en orange platta som gör det ännu svårare att se personen....

Storyn är inget att hurra för heller, åtminstone inte än så länge. Den är helt ointressant precis som alla karaktärer jag har stött på än så länge.

Men jag ska fortsätta spela, förhoppningsvis blir det bättre vid nåt tillfälle. Att fara runt och utforska själv är iaf helt meningslöst så blir att följa storyn.

Medlem
Skrivet av TheVoomyOne:

Efter att nu har spelat ett tag så skulle jag sätta betyget 3/5, eller 6/10. Spelet i grunden är väl hyfsat okej, ser bra ut och fungerar bra. Problemet är lite samma som med Skyrim, fast Skyrim höll betydligt längre.
I Starfield har jag märkt av det redan efter några enstaka timmar i spelet, vars jag än far så är det alltid precis samma sak. Jag hittar nån liten övergiven station på någon planet som såklart är full med rymdpirater som jag dödar och sen plockar jag på mig 50 likadana saker som jag redan plockat på mig på förra stället, och stället före det.

Att det saknas minimap ställer till det en hel del. Bara en sån sak som när jag vill hitta en affär där jag kan sälja all min skit jag samlat på mig....finns inget sätt att kolla upp vars en affär finns utan det förväntas jag lägga på minnet.
Striderna är dödstråkiga, finns ingen känsla i något vapen och fiender reagerar knappt på att bli skjutna. Blir jag upptäckt av en person så vet alla direkt exakt vars jag befinner mig, oavsett hur mycket jag förflyttar mig. Sen är det oftast så mörkt så det är svårt att se fienderna, har hänt flera gånger att nån halvt gömmer sig på lågt avstånd och skjuter några skott på mig då och då men det tar en jävla tid innan jag hittar vars han är, sen består mitt sikte av en orange platta som gör det ännu svårare att se personen....

Storyn är inget att hurra för heller, åtminstone inte än så länge. Den är helt ointressant precis som alla karaktärer jag har stött på än så länge.

Men jag ska fortsätta spela, förhoppningsvis blir det bättre vid nåt tillfälle. Att fara runt och utforska själv är iaf helt meningslöst så blir att följa storyn.

Finns dock en radar typ som visar röda punkter i vilken riktning fienden finns och denna kan man få längre räckvidd på så du vet vart fienden är.

Men kan hålla med om mycket men det är ju ett Bethesda spel så mycket visste man hur det skulle vara med gameplay och dyl.

Men tycker det är lite trevligt att springa runt och loota. Tar lång tid att gå upp i level bara genom att vandra omkring och upptäcka själv. Dock lite irriterande att mitt rymdskepp inte har så stort förråd (jag vet att det kan uppgraderas) och bara kan hålla 3ggr så mycket jag själv kan. Men behöver mer pengar så jag kan uppgradera mina skepp eller köpa ett nytt mega skepp.

Medlem

Fast nu blev det tråkigt; Spelade i morse i någon timme och helt plötsligt får jag ett felmeddelande om att det inte går att spara…SUCK! (Alla timmar jag lagt ner har försvunnit!) Och Save filerna ligger inte någonstans?!

Avstängd
Skrivet av PFC Hudson:

Fast när massor av individer ger spel 0/10 är det trollreviews och inte bara en kräsen gamer. Samma har hänt andra spel och det handlar sällan om att gamers bara är kräsna.

Visst, men det går åt båda hållen och brukar på det hela jämna ut sig. På Steam som bara tumme upp/ner ligger spelet på 78 och Google audience rating ligger på 3.3/5. Så på det hela är allmänheten överens, det är ett bra spel men inte mer än så.


signatur

Fattar inte varför jag alltid är så öm och har så svårt att gå :(

Medlem

Har kört 30 timmar och mestadels sidogrejer. Har lite svårt att komma med något betyg än. Men ett open world-Bethesda-spel är i grundutförande ett toppbetyg för mig, det är precis den sortens spel jag älskar, och det som kan dra ner det till låt säga en 8:a är om man blir för kraftfull/bra på saker och ekonomiskt oberoende för tidigt. Det känns än så länge av skillträdet som att gudaskap inte kommer ske på ett bra tag, och vad gäller ekonomin så är jag osäker.

Jag har extremt många frågor kring hur olika system fungerar, vad som är värt att satsa/samla på och inte etc, men försöker att inte stressa över min okunskap, men jag vet att min spelsmak är sådan att jag gillar ett spel mer ju mer optimal jag känner mig.

Men t.ex. så lägger jag bara en poäng i pickpocket eftersom jag tänker att jag kan savescumma mig igenom hela spelets pickpocketing. Jag lägger ingenting i någon rymdskeppsskill, som jag har läst att NPC:er ändå kan hjälpa till med. Såna optimeringar försöker jag mig på med den lilla kunskap jag har. Men är osäker på om det är värt att satsa på vapen och hälsa (det var inte särskilt nödvändigt i Fallout 4), då tycker jag det är roligare att kunna crafta en mod som gör min rustning bättre än att välja "ge gubben 10 mer hp" i ett annat skillträd, om det ändå ger samma slutresultat, så att säga.
Ingen aning än så länge om att snacka sig ur strider är värt det (ammo verkar inte helt lätt att hålla sig med, men jag vill inte gå miste om legendarisk loot). Jag verkar kunna persuada helt okej (om än savescumming behövs ibland) utan att ha lagt någon poäng där.

Jag har väldigt lite susning om hur rymdskeppen funkar och hur striderna ska tänkas skötas när det blir svårare. Utposter har jag än så länge ingen aning om hur det funkar och hur bra det är. Men det är saker som jag hoppas jag kommer gilla eftersom jag är en torsk vad gäller att förbättra gubben via beroendeframkallande sysslor. Bör man välja utpostplanet(er) med stor omsorg?

Looten är jag lite fundersam till eftersom den inte har någon level, men man märker att man hittar bättre grejer ju högre level man blir, även om sakerna verkar heta likvärdigt (men det kanske är nyanser som jag inte lärt mig än, som typ att – nu hittar jag på namn – "explorer space suit" är en utpräglad låglevelgrej medan "trekker space suit" ska få ögonbrynen att höjas som varande en höglevelgrej etc). Rustning inklusive ryggsäckar verkar komma i bättre och bättre grundvarianter men med dunklare namnscheman. Jag antar att jag vågar anta att det inte är värt att hålla kvar i en rustning man hittade på level 1, såvida inte legendareffekterna har en helt otrolig synergi, eller?
Vapen har mer distinkta namn, t.ex. så fattar man att drumhead, som jag inte hittat förrän på senare tid, är ett helt annat vapen än en maelstrom, som jag hittade tidigt. Och det verkar bättre på alla fronter. Men innebär det att en maelstrom kommer vara hopplöst utdaterad? Är tidiga vapen detta spels "pipe pistol"?
Har bestämt mig för att satsa på moddning av vapen och rustningar, hatar när det finns craftinggrejer som är låsta för en. Det var värt det i Fallout 4 för det var svårt att hitta bra saker naturligt som hade de moddar man vill ha. Hoppas det är så här också.

Jag har jämt på mig rymddräkten och hjälmen, för man ser ändå aldrig karaktären i konversationer. Lite tråkigt. Det döljer iaf den konstiga kropp jag tycker mig ha fått, jag kunde ha svurit på att jag valde den mänskligaste kroppen men när jag tittar på karaktären i pausmenyn så ser jag helt klart misstänkt alien-hjulbent och -gåsbröstad ut (kunde man gå till nån plastikkirurg?). Trist att det inte fanns nån rolig eller lång frisyr.

Jag stör mig inte så mycket på laddtiderna eftersom de går snabbare än vad jag är van vid. Däremot är menyerna/pausning långsammare än jag är van vid och det är väldigt många menyer att gå igenom, och inte särskilt intuitivt. Nästan så jag hellre får snabbare pausning/menyer än färre laddtider.

NPC:erna är stela men deras grundutseenden är ganska bra och jag tycker mestadels röstskådespeleriet är jättebra. Jag skrattade länge åt en överlägsen manlig NPC i en hög position som, efter att jag gick och gjorde kaffe mitt i konversationen, i stället för de sedvanliga "can we get on with this" etc, sa: "Lost your train of thought, ey?" Det kändes bara så jävla kul att föreställa sig att situationen var på riktigt, att man bara tystnar mitt i och sen får höra den kommentaren av översittaren framför.

Jag tycker ofta man hamnar på låg HP och stannar där, naturligt, och jag har ett par vapen som gör mer skada vid låg hälsa. Jag börjar fantisera om det kanske går att göra en "bloodied build" där man tål extra mycket vid låg HP, får andra bonusar osv, och kan hålla sig i det HP-spannet på ett enkelt sätt?

Man undrar vilka effekter som stackar och inte. Har märkt att chameleon stackar på ett bra sätt, kan med två såna effekter bli gömd från allting, mitt i alltings åsyn, så länge jag hukar mig och är stilla. Kan stjäla allting och pickpocketa allting alltid.

Är desperat att levla upp lockpicking, för det är masterlås jag måste lämna därhän. Men jag hittar lås i så långsam takt, det är i snigelfart som jag betar mig igenom de 20 eller vad det nu är som krävs för att få levla.

Skrivet av Rhymst:

Tog ledigt från jobbet (som jag brukar vid stora spelsläpp) för att få möjlighet att komma in i spelet ordentligt och har spelat 24/7 sedan i onsdags med knappt någon sömn och kan bekräfta att detta mästerverk kommer att gå till historien! Detta är spelet jag har väntat på sedan barnsben! Mycket imponerad det överträffar alla mina förväntningar trodde inte ens det var möjligt att göra ett spel som Starfield! Ger det 5 av 5 rymdraketer 😊

Nyfiken

Vad tycker du om det faktum att det saknas kartor?

Vad tycker dom om alla load-screens?

Är inte "rymden" i spelet bara en kuliss?

Gammal Fallout-spelare och Elder-Scrolls spelare här, så jag känner till alla deras spel väldigt väl.


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

eld
Medlem
Skrivet av Walter S.A. Iego:

Vad tycker dom om alla load-screens?

Spelet får inte tillräckligt med creds för att de faktiskt öppnat upp städer, där spelen tidigare var tvungna att offra gameplay på grund av optimeringar, som att mura av städer och sen helt ta bort flygning för att man inte skulle kunna ta sig över murarna som gömmer en illusion av en stad.

Sen har de ju gradvist fortfarande en hel del dörr-transitions att beta av, men tittar man ut genom fönster så ser man fortfarande utsidan av världen.

Medlem
Skrivet av Rhymst:

Tog ledigt från jobbet (som jag brukar vid stora spelsläpp) för att få möjlighet att komma in i spelet ordentligt och har spelat 24/7 sedan i onsdags med knappt någon sömn och kan bekräfta att detta mästerverk kommer att gå till historien! Detta är spelet jag har väntat på sedan barnsben! Mycket imponerad det överträffar alla mina förväntningar trodde inte ens det var möjligt att göra ett spel som Starfield! Ger det 5 av 5 rymdraketer 😊

Haha, javisst är det bra, ett spel som man tänker på när man inte spelar det vilket är ett gott tecken, har knappt gjort det sen Half-Life som kom 1998.. Men sen QOL förbättringar finns så många som saknas och borde varit där redan vid släpp. Räknar inte heller med att Bethesda kommer vara snabba med förändringar och fixar. Hoppas jag har fel. Vet inte hur många mods jag redan kör som förbättrar spelet så mycket.


signatur

7900XTX
7800X3D

Medlem
Skrivet av Knalle:

Bristande design, designmässiga misstag etc. nämns frekvent i diskussionerna. Kan någon som spelat och håller med om detta ge exempel utan att spoila något av storyn?
Är nyfiken och hade gärna velat veta för läst liknande kritik på flera håll men inte några vidare förklaringar

Nu skrev jag inte upp alla designproblem under mina hittills 20h, men t.ex. det första som slog mig var när jag direkt fick kontroll över min karaktär var att gåhastigheten var extremt långsam, och varje gång en NPC ville ha en ”walk and talk” blev det ett frustrationsmoment när NPC:n alltid gick snabbare och mina egna alternativ antingen var 20% för långsamt eller 300% för snabbt.

Det låter som en småsak men det är ett problem som genomsyrar hela genomspelningen och blir som ett konstant skavsår från spelets första till sista minut, och är under kategorin ”pinsamma amatörmisstag som bokstavligt kan fixas på 5 minuter, som jag kan garantera dig speltestare har klagat på under tio års utveckling men något en gammaldags chefsdesigner blankt vägrat göra något med på grund av ego”.

Medlem
Skrivet av Kyraal:

Nu skrev jag inte upp alla designproblem under mina hittills 20h, men t.ex. det första som slog mig var när jag direkt fick kontroll över min karaktär var att gåhastigheten var extremt långsam, och varje gång en NPC ville ha en ”walk and talk” blev det ett frustrationsmoment när NPC:n alltid gick snabbare och mina egna alternativ antingen var 20% för långsamt eller 300% för snabbt.

Det låter som en småsak men det är ett problem som genomsyrar hela genomspelningen och blir som ett konstant skavsår från spelets första till sista minut, och är under kategorin ”pinsamma amatörmisstag som bokstavligt kan fixas på 5 minuter, som jag kan garantera dig speltestare har klagat på under tio års utveckling men något en gammaldags chefsdesigner blankt vägrat göra något med på grund av ego”.

Fast det där är din åsikt och jag håller inte med ett dugg! Trevlig söndag på dig.

Medlem
Skrivet av xXG13HaZeXx:

Fast det där är din åsikt och jag håller inte med ett dugg! Trevlig söndag på dig.

Det är ju klart att det är min åsikt. Personen ställde en fråga och jag gav hen mitt svar. Varför i hela världen tror du jag är intresserad om du håller med mig eller inte?

Edit: Inser nu att min ton kanske är lite väl aggressiv i mitt svar, men "that's just, like, your opinion, bro"-svar drar mig alltid mothårs 🤨

Medlem

Jag betalade flera tusen för att anställa en kille till mitt skepp men sen visade det sig att jag inte hade någon plats för honom. Om jag går tillbaka till honom nu så är det som om vi aldrig träffats förut och jag måste betala samma höga pris igen. Vafan?

Medlem
Skrivet av Påskmust:

Jag betalade flera tusen för att anställa en kille till mitt skepp men sen visade det sig att jag inte hade någon plats för honom. Om jag går tillbaka till honom nu så är det som om vi aldrig träffats förut och jag måste betala samma höga pris igen. Vafan?

Jag tror du fick en varning om det, jag tror jag löste det genom att kasta en annan o lägga på den platsen, tror det fungerade för att behålla alla.

Medlem
Skrivet av xXG13HaZeXx:

Fast det där är din åsikt och jag håller inte med ett dugg! Trevlig söndag på dig.

Det är tyvärr inte bara en åsikt utan det är fakta, Snabba upp gången så vi slipper halka efter alla vi ska följa! Amatörmässigt, att ingen märkt det innan släpp, måste vara så enkelt att fixa.


signatur

7900XTX
7800X3D

Medlem
Skrivet av Najkan:

Jag tror du fick en varning om det, jag tror jag löste det genom att kasta en annan o lägga på den platsen, tror det fungerade för att behålla alla.

Jo precis, men jag tänkte att så jävla dumt kan det väl inte vara, jag kan säkert gå och hämta honom igen senare när jag har plats. Men tydligen så tyckte Todd att det där var en bättre lösning.

Medlem
Skrivet av alias:

Det är tyvärr inte bara en åsikt utan det är fakta, Snabba upp gången så vi slipper halka efter alla vi ska följa! Amatörmässigt, att ingen märkt det innan släpp, måste vara så enkelt att fixa.

Det är dock absolut inget problem alls med handkontroll. Spelet verkar ju vara designat kring handkontroll och då är det fritt fram att gå i den hastighet man vill. Jag antar att du spelar på datorn och därmed bara har två hastigheter att välja på? Kanske finns det nåt console-kommando för att ändra isf eller liknande..

Medlem
Skrivet av Walter S.A. Iego:

Nyfiken

Vad tycker du om det faktum att det saknas kartor?

Vad tycker dom om alla load-screens?

Är inte "rymden" i spelet bara en kuliss?

Gammal Fallout-spelare och Elder-Scrolls spelare här, så jag känner till alla deras spel väldigt väl.

-Störde mig i början men insåg efter ett tag att det är ganska enkelt att navigera utan karta. Går ju att kasta fram scanner om man inte vet vart man ska. Behövs ingen karta när man utforskar planeter och i städerna finns skyltar osv och det är ganska lätt att lära sig hitta i städerna så det känns som att man klarar sig bra utan karta. Sen finns det ju faktiskt "typ" en karta 😁

-Mina load screens är på några sekunder (XSX) och hoppar man inte runt överdrivet mycket så är dom inte så ofta heller så det är ingenting jag har tänkt på faktiskt.

-Går ju att åka runt ganska mycket i rymden och borda skepp osv så om rymden är en kulis och planeterna är jpg bilder bryr jag mig inte om det är tillräckligt bra gjort för att lura mig iaf.

Älskar Elders Scrolls och Fallout och är ett stort rymd freak så Starfield träffar precis rätt! Tror spelet är gjort för såna som mig som gillar att spela och utforska i långsamt tempo 😊

Medlem
Skrivet av Kalliban:

Det är dock absolut inget problem alls med handkontroll. Spelet verkar ju vara designat kring handkontroll och då är det fritt fram att gå i den hastighet man vill. Jag antar att du spelar på datorn och därmed bara har två hastigheter att välja på? Kanske finns det nåt console-kommando för att ändra isf eller liknande..

Ja självklart menar jag med tangentbord och mus. Förstår att det inte gäller med en xboxkontroll. Caps lock ändrar från sprint til gång och gången är för långsam för att följa med någon och sprint för snabbt. Ingen "dealbreaker" men har svårt att förstå att det inte uppmärksammades innan släpp. Måste vara så lätt att åtgärda.


signatur

7900XTX
7800X3D

Medlem

Nu har jag gett det tillräckligt många timmar för att bilda mig en uppfattning.

Starfield har exakt samma problematik hos mig som Skyrim har. Jag vill tycka om det, det finns många saker jag tycker om men jag har inte roligt. Jag älskar Oblivion och spelar igenom det för 1000GS men kan inte ta mig igenom varken Starfield eller Skyrim. Det här läggs på hyllan som så många andra spel. Börja tro att den moderna Bethesda-modellen helt enkelt inte passar min smak.

”Det var bättre förr” helt enkelt

Medlem
Skrivet av Kyraal:

Nu skrev jag inte upp alla designproblem under mina hittills 20h, men t.ex. det första som slog mig var när jag direkt fick kontroll över min karaktär var att gåhastigheten var extremt långsam, och varje gång en NPC ville ha en ”walk and talk” blev det ett frustrationsmoment när NPC:n alltid gick snabbare och mina egna alternativ antingen var 20% för långsamt eller 300% för snabbt.

Det låter som en småsak men det är ett problem som genomsyrar hela genomspelningen och blir som ett konstant skavsår från spelets första till sista minut, och är under kategorin ”pinsamma amatörmisstag som bokstavligt kan fixas på 5 minuter, som jag kan garantera dig speltestare har klagat på under tio års utveckling men något en gammaldags chefsdesigner blankt vägrat göra något med på grund av ego”.

Tack för svaret

Medlem

Det tar otroligt lång tid, men man kan ju åka runt planerna i rymden!

Medlem

Nu spelar det ju inte så stor roll längre för oss som har koll på mods för Starfield. Konstigt nog har det kommit flera moddar för ett problem som enligt dig inte existerar.


signatur

7900XTX
7800X3D

Skriv svar