Metal Gear Solid samlingen har inte åldrats väl

Moderator | Testpilot
Skrivet av Majoren:

Tycker det är ganska cherry picking att bara anmärka på lättklädda kvinnor av det skälet, inte minst i JRP-spel där fotsoldater ju samtliga verkar ha tid att inför varje strid fixa avancerad frisyr på skallen som torde ta minst 3 timmar att åstadkomma, och som dessutom står sig i regn och rusk...

Det enda Japanska där var ju Metal Gear Solid som jag inte tycker sticker ut mer än nämnvärt fantasy-spel som kommer från väst Kontentan är väl att det finns kvinnor som stör sig på det och säkert en del som inte gör det. Själv tycker jag det blir fånigt hur de nästan alltid ska sexualiseras och vara lättklädda medan men ofta (men ibland) inte är det.


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Testpilot

Alltså Raiden springer runt nästan helt naken i MGS 2 Det jämnar nog ut sig i slutändan. Dessutom kan jag uppskatta att alla karaktärer i olika verk inte är perfekta utan har sina brister och förtjänster.

Medlem

Kom igen, låt grabbar ha något att tycka om också.
Inte direkt så att pojkar/män kräver att viss media tjejer och kvinnor gillar måste ändras på.

Det finns utrymme för spel av alla möjliga olika slag.
Man måste inte göra allt för alla.

Medlem
Skrivet av uberpwnage2.0:

Det enda Japanska där var ju Metal Gear Solid som jag inte tycker sticker ut mer än nämnvärt fantasy-spel som kommer från väst Kontentan är väl att det finns kvinnor som stör sig på det och säkert en del som inte gör det. Själv tycker jag det blir fånigt hur de nästan alltid ska sexualiseras och vara lättklädda medan men ofta (men ibland) inte är det.

Femininare män i japanska spel kan vara lite utmanande klädda då de ändå ser ut som flickor. Tror det beror på att ingen, vare sig killar eller tjejer, vill se en maskulin karlakarl utfläkt, det var illa nog med Snakes gubbröv i tights i MGS4. Folk mådde inte bra.
Sen kan man ju tycka det är lite märkligt att sexigheten och attraktionskraften i attraktiva kvinnor/kvinnokroppar alltmer ska vara något som ska gömmas undan och skammas över, förstår inte riktigt syftet med den negativa attityden till saken.

brrap brrap pew pew
Skrivet av Majoren:

Femininare män i japanska spel kan vara lite utmanande klädda då de ändå ser ut som flickor. Tror det beror på att ingen, vare sig killar eller tjejer, vill se en maskulin karlakarl utfläkt, det var illa nog med Snakes gubbröv i tights i MGS4. Folk mådde inte bra.
Sen kan man ju tycka det är lite märkligt att sexigheten och attraktionskraften i attraktiva kvinnor/kvinnokroppar alltmer ska vara något som ska gömmas undan och skammas över, förstår inte riktigt syftet med den negativa attityden till saken.

Bara för att man exempelvis ifrågasätter varför Quiet i MGS V ser ut som hon gör så betyder ju inte det att man anser att "kvinnor/kvinnokroppar alltmer ska vara något som ska gömmas undan och skammas över", eller hur? Du tar till sådana överdrifter. Det går liksom att ställa frågor utan att gå till överdrift, det behöver inte vara så av/på eller svartvitt.


signatur

Det var en ko på en äng, och det var kon som var poängen

Medlem
Skrivet av lerb:

Bara för att man exempelvis ifrågasätter varför Quiet i MGS V ser ut som hon gör så betyder ju inte det att man anser att "kvinnor/kvinnokroppar alltmer ska vara något som ska gömmas undan och skammas över", eller hur? Du tar till sådana överdrifter. Det går liksom att ställa frågor utan att gå till överdrift, det behöver inte vara så av/på eller svartvitt.

Det är ju dock ingen överdrift alls, det är du som förvränger vad jag faktiskt skrev då du passande nog tog bort raden om sexighet och attraktionskraften i kvinnokroppar skall gömmas undan, så det bättre ska passa i din egen infallsvinkel. Och det handlar inte så mycket om att ställa frågor, utan det är ifrågasättande över att smala, snygga kvinnor framställs lättklädda och erotiska. Det är ifrågasättande och skammande, det är istället jag som ställer frågan; vad är det som är så fult med att framhäva kvinnor erotiskt att det måste förbjudas, ifrågasättas och gömmas undan?

Som någon påpekade tidigare känns det nästan lite som en frikyrklig nymoralisk rörelse dessa som vill gömma undan de attraktiva kvinnorna och hur de framställs på utmanande sätt.

brrap brrap pew pew
Skrivet av Majoren:

Det är ju dock ingen överdrift alls, det är du som förvränger vad jag faktiskt skrev då du passande nog tog bort raden om sexighet och attraktionskraften i kvinnokroppar skall gömmas undan, så det bättre ska passa i din egen infallsvinkel. Och det handlar inte så mycket om att ställa frågor, utan det är ifrågasättande över att smala, snygga kvinnor framställs lättklädda och erotiska. Det är ifrågasättande och skammande, det är istället jag som ställer frågan; vad är det som är så fult med att framhäva kvinnor erotiskt att det måste förbjudas, ifrågasättas och gömmas undan?

Som någon påpekade tidigare känns det nästan lite som en frikyrklig nymoralisk rörelse dessa som vill gömma undan de smala attraktiva kvinnorna och hur de framställs på utmanande sätt.

Jag tycker väl inte att jag vred på någonting, Quiet passar väl perfekt in på din kommentar med sexighet och attraktion, men okej. Tack för ditt svar, jag förstår hur du tänker men jag håller inte med dig.

Och du, du behöver inte vara så offensiv. Jag ifrågasätter inte dig som person, vi pratar bara. Men du för ett samtal som om det vore en hockeymatch.


signatur

Det var en ko på en äng, och det var kon som var poängen

Medlem

Det förklarar inte ett dugg varför spelet skulle vara "woke".
Känns som att det mera är bara ett ord för saker som inkluderar teman eller personer som högermänniskor inte vill veta av.

Medlem
Skrivet av Sarato:

Det förklarar inte ett dugg varför spelet skulle vara "woke".
Känns som att det mera är bara ett ord för saker som inkluderar teman eller personer som högermänniskor inte vill veta av.

Som jag förstår det är "woke" en sorts moralisk kod som innehåller ganska många olika delar. En sak som jag har märkt av är bland annat identitetspolitik där icke binära och transpersoner värderas mycket högre i samhället än övriga medborgare.
Detta märks bland annat att kvinnor inte får ifrågasätta rättvisan när transkvinnor tävlar mot kvinnor och dominerar.
Eller när kvinnor inte känner sig bekväma i omklädningsrum för att det står nakna personer som ser ut som män men identifierar sig som kvinnor där. Och om dom uttrycker dessa känslor är det dom som är transfobiska.
Eller att man i USA inte längre kallar mammor för mammor utan födande människor (birthing people) för att vara mer inkluderande. Genom att exkludera alla kvinnor som ser sig som mammor.
Bara att säga att det är skillnad på kvinnor som har levt hela sina liv som just kvinnor och transkvinnor som någon gång under sina liv har bytt kön till kvinnor är tydligen kontroversiellt i så kallade "woke" kretsar. Jag tror att det var något i den stilen som J.K. Rowling skrev på twitter (numera X?) när hon blev utmålad som en transfob och TERF.
Det finns jättemånga andra kategorier och exempel men här är några som jag har märkt av.
Så man kanske skulle kunna säga att "woke" är en väldigt långt gången progressiv politik?


signatur

PSN: OAKTHYR

Medlem
Skrivet av uberpwnage2.0:

[…] Kontentan är väl att det finns kvinnor som stör sig på det och säkert en del som inte gör det. […]

Själv tycker jag det är fånigt att hetsa upp sig för att det finns folk som tar illa upp. Det finns alltid folk som tar illa upp, oavsett vad!

Bara det att vi sitter här och diskuterar det här ämnet så finns det människor som spyr gala på basis av påhittade anledningar.

Så vi ska strunta i att folk kan ta illa upp. För de kan dom! Det finns det alltid folk som kan, därför att de är så de vill styra och bestämma.

Jag tar illa upp av personer som inte struntar i de som så gärna tar illa upp för något.

Än värre, tar jag illa upp av personer som rädds att någon ospecifik potentiellt kan ta illa upp av något, innan den personen ens fått chansen att kunna ta illa upp av det.

Så tänk på det nästa gång du räds säga eller göra något. Då tar jag, Hanzo på FZ illa upp!


signatur

”A man with a conviction is a hard man to change. Tell him you disagree and he turns away. Show him facts or figures and he questions your sources. Appeal to logic and he fails to see your point. [fortsättning]

Medlem
Skrivet av OAKTHYR:

Som jag förstår det är "woke" en sorts moralisk kod som innehåller ganska många olika delar. En sak som jag har märkt av är bland annat identitetspolitik där icke binära och transpersoner värderas mycket högre i samhället än övriga medborgare.
Detta märks bland annat att kvinnor inte får ifrågasätta rättvisan när transkvinnor tävlar mot kvinnor och dominerar.
Eller när kvinnor inte känner sig bekväma i omklädningsrum för att det står nakna personer som ser ut som män men identifierar sig som kvinnor där. Och om dom uttrycker dessa känslor är det dom som är transfobiska.
Eller att man i USA inte längre kallar mammor för mammor utan födande människor (birthing people) för att vara mer inkluderande. Genom att exkludera alla kvinnor som ser sig som mammor.
Bara att säga att det är skillnad på kvinnor som har levt hela sina liv som just kvinnor och transkvinnor som någon gång under sina liv har bytt kön till kvinnor är tydligen kontroversiellt i så kallade "woke" kretsar. Jag tror att det var något i den stilen som J.K. Rowling skrev på twitter (numera X?) när hon blev utmålad som en transfob och TERF.
Det finns jättemånga andra kategorier och exempel men här är några som jag har märkt av.
Så man kanske skulle kunna säga att "woke" är en väldigt långt gången progressiv politik?

Ett problematiserande som absolut är relevant men som förstörs lite när "woke" stämpeln sätts för frikostigt. Tror jag i alla fall.

Åt andra hållet är det ju lite samma med t ex rasiststämpeln som målas upp lite för snabbt med en för bred stämpel. De breda penslarna skapar en svartvit värld där, för att dra ett cheesy citat "If you're not with me, then you are against me".

Ett beteende som jag definitivt tycker fördummar debatter och gömmer de verkligt viktiga frågorna bakom ett tjockt lager alltäckande färg.

För att ta Rowling exemplet. Hur många är det som faktiskt vet vad hon sagt och vad kritiken mot det var? Det blir väldigt lätt att det förenklas till två olika sidor där åsikter som aldrig uttalats tillskrivs människor.


signatur

Heja Blåvitt

Medlem
Skrivet av Pihlbaoge:

Ett problematiserande som absolut är relevant men som förstörs lite när "woke" stämpeln sätts för frikostigt. Tror jag i alla fall.

Åt andra hållet är det ju lite samma med t ex rasiststämpeln som målas upp lite för snabbt med en för bred stämpel. De breda penslarna skapar en svartvit värld där, för att dra ett cheesy citat "If you're not with me, then you are against me".

Ett beteende som jag definitivt tycker fördummar debatter och gömmer de verkligt viktiga frågorna bakom ett tjockt lager alltäckande färg.

För att ta Rowling exemplet. Hur många är det som faktiskt vet vad hon sagt och vad kritiken mot det var? Det blir väldigt lätt att det förenklas till två olika sidor där åsikter som aldrig uttalats tillskrivs människor.

Jag håller verkligen med om att alla dessa glåpord förstör debatter som kanske hade kunnat leda till något mer konstruktivt.
Ordet woke används ungefär lika ofta av konservativa som bigot av progressiva. Och bara av att använda orden tror jag att man stänger ner lite av debatten. Båda känner sig självsäkra med att använda orden som bra motargument till andra sidans argument istället för att faktiskt försöka beskriva sina tankar i ord. Dessutom tror jag att många tappar lusten att ens försöka framföra sin åsikt om man direkt kallas woke eller bigot. Det är kontraproduktivt för båda sidor.
Jag är själv fast någonstans mellan konservativa och liberala/progressiva åsikter och jag tror att detta blir extra tydligt om man inte direkt känner sig 100% hemma i något läger.


signatur

PSN: OAKTHYR

Moderator | Testpilot
Skrivet av Hanzo:

Själv tycker jag det är fånigt att hetsa upp sig för att det finns folk som tar illa upp. Det finns alltid folk som tar illa upp, oavsett vad!

Bara det att vi sitter här och diskuterar det här ämnet så finns det människor som spyr gala på basis av påhittade anledningar.

Så vi ska strunta i att folk kan ta illa upp. För de kan dom! Det finns det alltid folk som kan, därför att de är så de vill styra och bestämma.

Jag tar illa upp av personer som inte struntar i de som så gärna tar illa upp för något.

Än värre, tar jag illa upp av personer som rädds att någon ospecifik potentiellt kan ta illa upp av något, innan den personen ens fått chansen att kunna ta illa upp av det.

Så tänk på det nästa gång du räds säga eller göra något. Då tar jag, Hanzo på FZ illa upp!

Poängen var väl snarare att många här påstår att kvinnor inte bryr sig, varpå jag mest säger att det finns väldigt många som också gör det


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Medlem
Skrivet av uberpwnage2.0:

Poängen var väl snarare att många här påstår att kvinnor inte bryr sig, varpå jag mest säger att det finns väldigt många som också gör det

De finns. Likadant som de finns personer som tycker höger, vänster eller mittemellan.

Det är lite som småpartier som inte kommer över 4%-spärren. Det finns ett antal högljudda som hörs väl, men de är inte tillräckligt många som bryr sig eller håller med dem.

De allra flesta bryr sig inte om ”kvinnosynen” i MGS. Inte heller om ”manssynen” i MGS. Solid Snake är overkligt duktig på allt, flytande på 8 språk och kan ensamt rensa ut stora militärbaser och rädda världen ifrån kärnvapenkrig. Men det är ingen som är ledsen över att de aldrig kommer kunna leva upp till det overkliga ideal han manifesterar.

I stort är båda frågorna icke-problem som bara små minoriteter engageras utav. Fiktion är inte på riktigt.


signatur

”A man with a conviction is a hard man to change. Tell him you disagree and he turns away. Show him facts or figures and he questions your sources. Appeal to logic and he fails to see your point. [fortsättning]

Moderator | Testpilot
Skrivet av Hanzo:

De finns. Likadant som de finns personer som tycker höger, vänster eller mittemellan.

Det är lite som småpartier som inte kommer över 4%-spärren. Det finns ett antal högljudda som hörs väl, men de är inte tillräckligt många som bryr sig eller håller med dem.

De allra flesta bryr sig inte om ”kvinnosynen” i MGS. Inte heller om ”manssynen” i MGS. Solid Snake är overkligt duktig på allt, flytande på 8 språk och kan ensamt rensa ut stora militärbaser och rädda världen ifrån kärnvapenkrig. Men det är ingen som är ledsen över det overkliga ideal han manifesterar.

MGS V var bara ett exempel jag tyckte var löjligt hur långt man gick med berättandet för att rättfärdiga att Quiet är klädd som hon är

Vet helt ärligt inte riktigt vad du vill få fram då du skriver väldigt öppet och vilt. Vill du på något sätt säga att kvinnosynen vi har i media idag inte alls är dålig för att tillräckligt med många kvinnor inte sagt ifrån? Som andra sagt i tråden har de ju vänner som inte bryr sig och det väger högt även om de heller inte är "tillräckligt många"?


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Medlem

Jag spelar ytterst sällan gamla spel och det finns en anledning till det. Spel utvecklas och blir bättre. Att spela 20 år gamla spel är sällan roligt. Kanske enbart för nostalgiska skäl då. Att spela Tetris och sånt är en sak men det händer en del med åren. Det mesta som "flög" back in the day funkar inte idag. Spelmekaniska moment, kontroller, etc. Och särskilt tredjepersonsspel är extra utsatta för tidens tand. Men så är det. Helt naturlig utveckling och tur är väl det.

Medlem
Skrivet av uberpwnage2.0:

MGS V var bara ett exempel jag tyckte var löjligt hur långt man gick med berättandet för att rättfärdiga att Quiet är klädd som hon är

Det var fortfarande smidigare sagt än sex säljer. Folk tar fiktion på för stort allvar, resten skrattar åt det.

Skrivet av uberpwnage2.0:

Vill du på något sätt säga att kvinnosynen vi har i media idag inte alls är dålig för att tillräckligt med många kvinnor inte sagt ifrån?

Väldigt bred fråga. Jag skulle varken säga att den är dålig eller bra, utan ointressant när det kommer till att kritisera tv-spel och annan fiktion.


signatur

”A man with a conviction is a hard man to change. Tell him you disagree and he turns away. Show him facts or figures and he questions your sources. Appeal to logic and he fails to see your point. [fortsättning]

brrap brrap pew pew
Skrivet av Hanzo:

Det var fortfarande smidigare sagt än sex säljer. Folk tar fiktion på för stort allvar, resten skrattar åt det.

Väldigt bred fråga. Jag skulle varken säga att den är dålig eller bra, utan ointressant när det kommer till att kritisera tv-spel och annan fiktion.

Vilken tur då att vi har Hanzo som kan säga vad som är intressant och inte, speciellt när det rör frågor där ämnet inte ens berör honom Du ska bara tycka lite, precis som alla andra.


signatur

Det var en ko på en äng, och det var kon som var poängen

Medlem
Skrivet av lerb:

Vilken tur då att vi har Hanzo som kan säga vad som är intressant och inte, speciellt när det rör frågor där ämnet inte ens berör honom Du ska bara tycka lite, precis som alla andra.

Exakt.

Sen kan man alltid göra en omröstning om frågan, om man tror resultatet kan intressera Konami eller Kojima.

Är det någon som är intresserad av att ta tag i det? Vissa här verkar ju anspråka för att ämnet kan va intressant, men är det intressant nog?


signatur

”A man with a conviction is a hard man to change. Tell him you disagree and he turns away. Show him facts or figures and he questions your sources. Appeal to logic and he fails to see your point. [fortsättning]

Medlem
Skrivet av Hanzo:

De finns. Likadant som de finns personer som tycker höger, vänster eller mittemellan.

Det är lite som småpartier som inte kommer över 4%-spärren. Det finns ett antal högljudda som hörs väl, men de är inte tillräckligt många som bryr sig eller håller med dem.

De allra flesta bryr sig inte om ”kvinnosynen” i MGS. Inte heller om ”manssynen” i MGS. Solid Snake är overkligt duktig på allt, flytande på 8 språk och kan ensamt rensa ut stora militärbaser och rädda världen ifrån kärnvapenkrig. Men det är ingen som är ledsen över att de aldrig kommer kunna leva upp till det overkliga ideal han manifesterar.

I stort är båda frågorna icke-problem som bara små minoriteter engageras utav. Fiktion är inte på riktigt.

Problemet med den typen av argumentation är att den inte tar hänsyn till de frågorna som faktiskt tas upp, utan viftar bort dem lite.

Det är klart att det finns en gräns för hur djupt man kan titta i kaninhålet, men lite djupare än så tycker jag nog kan vara värt att försöka vara.

I slutändan skulle jag väl vilja påstå att kritiken mot MGS i grund och botten, oaktat huruvida det är fiktion eller inte, handlar om en normkritik. Flera olika normer.

Det går ju, precis som du är inne på, att kritisera bilden av idealmannen som den här supermänniskan som kan göra allt som en ensam-armé. Det är därför jag hävdar at man måste se en bredare bild. Är normen bra eller dålig? Tillför den något? Kan den motiveras med något?

Där kan vi t ex ganska snabbt slänga fram argumentet att ett spel där du tar ner Al Capones kriminella nätverk genom att åtala dem för skattebrott (vilket var hur han åkte fast till sist) kanske inte är det roligaste spelet. SÅ det går ju att lägga fram ett verkligt försvar för att huvudrollsinnehavaren behöver vara någon form av supermänniska för att spelet ska bli roligt. Det överdrivna och overkliga motiveras med att spelet hade varit rätt tråkigt annars.

Det går ju också att argumentera för att de ideal som Snake manifesterar inte har så stor påverkan i vårt samhälle. Du kan vara en skallig och överviktig man och fortfarande tas på allvar i samhället. Den feministiska normkritiken hävdar ju att en man som inte uppfyller idealbilden av en man fortfarande kan ha ett högt uppfattat värde i samhället, medan en kvinna som inte uppfyller normen tappar värde.

En angränsande men ändå lite annorlunda kritik om vi drar det till hur samhället på många sätt och vis målas upp i mycket av populärkulturen så ligger mannens normativa värde i sin förmögenhet medan kvinnans normativa värde ligger i snyggheten.

En annan kritik, och kanske den vanligaste menar att en man värderas efter sina styrkor medan en kvinnas värde styrs av utseendet.

De hävdar att är du man så är det "okej" att vara tjock om du är rik, eller om du är smart, eller har andra positiva egenskaper som väger upp. Är du en kvinna så värderas bara dina övriga egenskaper ifall du också är snygg. Man hävdar att det aldrig hade kunnat finnas någon kvinnlig Super Mario. En kvinnlig hjälte kan inte vara en halvfet snurrig rörmokare. De menar att kvinnliga karaktärer i ett spel måste vara snygga och med stora bröst för att bli relevanta. Enligt den teorin hade Tomb Raider aldrig kunnat ha en kvinnlig huvudkaraktär om hon inte också var snygg. Till och med i spel som Metroid, där du stora delar av originalspelet inte vet om att du är en kvinna, så klarar de sig från att slänga in en "Surprise, du var en bikinibabe hela tiden" i slutet. Och Samus har för övrigt bara blivit snyggare och mer lättklädd med åren.

Sen finns det ju en helt annan skola av kritik som menar på att många spel vänder sig till den manliga fantasin och förstärker de idealen. Där menar man att MSG spelen för att ta ett exempel, bara förstärker en skadlig fantasi om att män ska vara de här vältränade superhjältarna som får ligga med snygga tjejer för att de är manliga mansmän! Man menar att det är ett skadligt mansideal som skapar en negativ förväntan på både vad du ska sträva efter som man, men också vad du kan förvänta dig av kvinnor.

Slutgiltigen

Sen kan man tycka vad man vill om många olika skolorna av normkritik och feminism.

För mig kokar allt ner till den relevanta frågan. Gör det här något bättre? Blir Metal Gear Solid ett bättre spel för att det hänger posters på halvnakna tjejer på Shadow Moses basen? Blir MGS V ett bättre spel av att Quiet är halvnaken och "andas genom huden"?

I det första fallet så är mitt svar kort och gott nej. På den andra frågan blir mitt svar "Nej, det blir sämre. Jag tycker det är ganska "cringe" att Snake sitter och spanar in henne i helikoptern inför uppdrag och jag tycker helt ärligt att det gör MGS V till ett sämre spel. Jag fattar att alla inte kommer tycka samma, jag fattar att det finns en massa olika tankegångar kring frågan och jag säger inte att det ena är rätt eller fel.

Däremot tycker jag det finns ganska många bra argument för att de inslagen i spel är problematiska, och jag hör väldigt få argument för varför de gör spelet bättre. Och det säger något om något.


signatur

Heja Blåvitt

Medlem
Skrivet av Pihlbaoge:

Problemet med den typen av argumentation är att den inte tar hänsyn till de frågorna som faktiskt tas upp, utan viftar bort dem lite.

Det är klart att det finns en gräns för hur djupt man kan titta i kaninhålet, men lite djupare än så tycker jag nog kan vara värt att försöka vara.

I slutändan skulle jag väl vilja påstå att kritiken mot MGS i grund och botten, oaktat huruvida det är fiktion eller inte, handlar om en normkritik. Flera olika normer.

Det går ju, precis som du är inne på, att kritisera bilden av idealmannen som den här supermänniskan som kan göra allt som en ensam-armé. Det är därför jag hävdar at man måste se en bredare bild. Är normen bra eller dålig? Tillför den något? Kan den motiveras med något?

Där kan vi t ex ganska snabbt slänga fram argumentet att ett spel där du tar ner Al Capones kriminella nätverk genom att åtala dem för skattebrott (vilket var hur han åkte fast till sist) kanske inte är det roligaste spelet. SÅ det går ju att lägga fram ett verkligt försvar för att huvudrollsinnehavaren behöver vara någon form av supermänniska för att spelet ska bli roligt. Det överdrivna och overkliga motiveras med att spelet hade varit rätt tråkigt annars.

Det går ju också att argumentera för att de ideal som Snake manifesterar inte har så stor påverkan i vårt samhälle. Du kan vara en skallig och överviktig man och fortfarande tas på allvar i samhället. Den feministiska normkritiken hävdar ju att en man som inte uppfyller idealbilden av en man fortfarande kan ha ett högt uppfattat värde i samhället, medan en kvinna som inte uppfyller normen tappar värde.

En angränsande men ändå lite annorlunda kritik om vi drar det till hur samhället på många sätt och vis målas upp i mycket av populärkulturen så ligger mannens normativa värde i sin förmögenhet medan kvinnans normativa värde ligger i snyggheten.

En annan kritik, och kanske den vanligaste menar att en man värderas efter sina styrkor medan en kvinnas värde styrs av utseendet.

De hävdar att är du man så är det "okej" att vara tjock om du är rik, eller om du är smart, eller har andra positiva egenskaper som väger upp. Är du en kvinna så värderas bara dina övriga egenskaper ifall du också är snygg. Man hävdar att det aldrig hade kunnat finnas någon kvinnlig Super Mario. En kvinnlig hjälte kan inte vara en halvfet snurrig rörmokare. De menar att kvinnliga karaktärer i ett spel måste vara snygga och med stora bröst för att bli relevanta. Enligt den teorin hade Tomb Raider aldrig kunnat ha en kvinnlig huvudkaraktär om hon inte också var snygg. Till och med i spel som Metroid, där du stora delar av originalspelet inte vet om att du är en kvinna, så klarar de sig från att slänga in en "Surprise, du var en bikinibabe hela tiden" i slutet. Och Samus har för övrigt bara blivit snyggare och mer lättklädd med åren.

Sen finns det ju en helt annan skola av kritik som menar på att många spel vänder sig till den manliga fantasin och förstärker de idealen. Där menar man att MSG spelen för att ta ett exempel, bara förstärker en skadlig fantasi om att män ska vara de här vältränade superhjältarna som får ligga med snygga tjejer för att de är manliga mansmän! Man menar att det är ett skadligt mansideal som skapar en negativ förväntan på både vad du ska sträva efter som man, men också vad du kan förvänta dig av kvinnor.

Slutgiltigen

Sen kan man tycka vad man vill om många olika skolorna av normkritik och feminism.

För mig kokar allt ner till den relevanta frågan. Gör det här något bättre? Blir Metal Gear Solid ett bättre spel för att det hänger posters på halvnakna tjejer på Shadow Moses basen? Blir MGS V ett bättre spel av att Quiet är halvnaken och "andas genom huden"?

I det första fallet så är mitt svar kort och gott nej. På den andra frågan blir mitt svar "Nej, det blir sämre. Jag tycker det är ganska "cringe" att Snake sitter och spanar in henne i helikoptern inför uppdrag och jag tycker helt ärligt att det gör MGS V till ett sämre spel. Jag fattar att alla inte kommer tycka samma, jag fattar att det finns en massa olika tankegångar kring frågan och jag säger inte att det ena är rätt eller fel.

Däremot tycker jag det finns ganska många bra argument för att de inslagen i spel är problematiska, och jag hör väldigt få argument för varför de gör spelet bättre. Och det säger något om något.

Kojimas estetiska val i hans egna fiktiva verk må inte tilltala alla och det verkar inte vara meningen heller.

De är också intressant att de finns problematiska inslag i fiktiva verk. Problematiska inslag hjälper till att göra verket mer intressant, spännande och gör att vi kan utforska Kojimas märkliga tankar och drömmar.

Kojima begår heller inget brott som väljer att ha inslag som bikinimodeller såväl som lättklädda kvinnor och män i sina fiktiva verk. Traskar man runt i museum finns det gott om mycket välskapta nakna kvinnor och män.

Jag tror ett faktiskt problem kan va att man utgår ifrån premissen att andra ska ändra på sina fiktiva verk. Om man inte tycker om naket, så kan man välja bort det. Likadant ogillar man våld, bikinimodeller och naket så gör man likadant. Det finns PEGI-varningar på lådan. Sen kan man alltid tycka att Kojima bör göra si eller så, men i slutändan är det han som bestämmer vad han vill skapa.

Sen vet jag inte men jag skulle tro att Kojima struntar i vad andra tycker han bör skapa eller ej. Ja, helt oavsett hur rigorös man varit med sin kritik och hur mycket man än hämtat inspiration ifrån olika filosofiska skolor.

Om man inte är helt nöjd med Kojimas verk så kan man alltid försöka skapa vad man anser är ett bättre fiktivt verk. Sen kan man ju välja om man vill lyssna på kritiken, eller skapa det man själv drömmer om! Jag tvivlar också på att Kojima skulle komma och kritisera och förslå vad du behöver ändra på i ditt verk!


signatur

”A man with a conviction is a hard man to change. Tell him you disagree and he turns away. Show him facts or figures and he questions your sources. Appeal to logic and he fails to see your point. [fortsättning]

Medlem
Skrivet av Hanzo:

Kojimas estetiska val i hans egna fiktiva verk må inte tilltala alla och det verkar inte vara meningen heller.

De är också intressant att de finns problematiska inslag i fiktiva verk. Problematiska inslag hjälper till att göra verket mer intressant, spännande och gör att vi kan utforska Kojimas märkliga tankar och drömmar.

Kojima begår heller inget brott som väljer att ha inslag som bikinimodeller såväl som lättklädda kvinnor och män i sina fiktiva verk. Traskar man runt i museum finns det gott om mycket välskapta nakna kvinnor och män.

Jag tror ett faktiskt problem kan va att man utgår ifrån premissen att andra ska ändra på sina fiktiva verk. Om man inte tycker om naket, så kan man välja bort det. Likadant ogillar man våld, bikinimodeller och naket så gör man likadant. Det finns PEGI-varningar på lådan. Sen kan man alltid tycka att Kojima bör göra si eller så, men i slutändan är det han som bestämmer vad han vill skapa.

Sen vet jag inte men jag skulle tro att Kojima struntar i vad andra tycker han bör skapa eller ej. Ja, helt oavsett hur rigorös man varit med sin kritik och hur mycket man än hämtat inspiration ifrån olika filosofiska skolor.

Om man inte är helt nöjd med Kojimas verk så kan man alltid försöka skapa vad man anser är ett bättre fiktivt verk. Sen kan man ju välja om man vill lyssna på kritiken, eller skapa de man själv drömmer om! Jag tvivlar också på att Kojima skulle komma och kritisera och förslå vad du behöver ändra på i ditt verk!

Nu har ju inte jag hävdat att att Kojima inte får skapa sina egna verk eller anklagat honom för några brott. Att kritisera ett verk är inte samma som att försöka förbjuda det, och det tycker jag är en väldigt viktig skillnad.

Jag har aldrig försökt göra gällande att spelen ska tas bort från hyllorna, eller göras om.

När ett verk som MGS återpubliceras eller uppdateras för en ny tid (för det är ju den kommande remastern som släppts i oktober som gett upphov till tråden) och en ny publik så är det klart att den nya tiden och nya publiken kommer bedöma verket efter den tidens tankar.

Det är knappast någon här som tror att Kojima kommer komma in och ta till sig av våra tankar, men i ett forum där TV spel diskuteras måste man väl ändå kunna lyfta kritik mot aktuella spel eller?

Och den dagen jag släpper ett verk som säljs i 60 miljoner exemplar så kanske inte Kojima kommer komma med sin kritik till verket, men jag räknar med att verken kommer bedömas. Fan, mina texter på Alltid Blåvitt når bara ut till ca 10 000 läsare och jag får höra både det ena och det andra om dem.

Kritik är nyttigt och det tror jag de flesta som skapar något håller med om, så länge kritiken har en tanke bakom. Sen är det upp till var och en hur de vill förhålla sig till kritiken.


signatur

Heja Blåvitt

Medlem

Nej, man kan alltid kritisera och diskutera. Det är ju vad vi gör här och nu.

Jag kan inte heller se att jag påstått något av det du tog upp.

Det jag försökt förmedla är att kritiken till Kojimas fiktiva verk inte är så intressant. Dels kommer den inte nå honom i slutändan och dels är det bara våra egna åsikter. Åsikter ifrån en handfull gubbar ifrån FZ.se? Sen ska vi självklart kunna kritisera och diskutera fritt trots vårt begränsade inflytande.

I stort så låter det inte som vi har något problem att diskutera. Det var skoj att formulera tankar fritt. Det är bara mina åsikter. Hur mycket dom nu är värda att fundera över.

Nu tar jag helg iaf.


signatur

”A man with a conviction is a hard man to change. Tell him you disagree and he turns away. Show him facts or figures and he questions your sources. Appeal to logic and he fails to see your point. [fortsättning]

Inaktiv
Skrivet av Pihlbaoge:

Nu har ju inte jag hävdat att att Kojima inte får skapa sina egna verk eller anklagat honom för några brott. Att kritisera ett verk är inte samma som att försöka förbjuda det, och det tycker jag är en väldigt viktig skillnad.

Jag har aldrig försökt göra gällande att spelen ska tas bort från hyllorna, eller göras om.

När ett verk som MGS återpubliceras eller uppdateras för en ny tid (för det är ju den kommande remastern som släppts i oktober som gett upphov till tråden) och en ny publik så är det klart att den nya tiden och nya publiken kommer bedöma verket efter den tidens tankar.

Det är knappast någon här som tror att Kojima kommer komma in och ta till sig av våra tankar, men i ett forum där TV spel diskuteras måste man väl ändå kunna lyfta kritik mot aktuella spel eller?

Och den dagen jag släpper ett verk som säljs i 60 miljoner exemplar så kanske inte Kojima kommer komma med sin kritik till verket, men jag räknar med att verken kommer bedömas. Fan, mina texter på Alltid Blåvitt når bara ut till ca 10 000 läsare och jag får höra både det ena och det andra om dem.

Kritik är nyttigt och det tror jag de flesta som skapar något håller med om, så länge kritiken har en tanke bakom. Sen är det upp till var och en hur de vill förhålla sig till kritiken.

Kritik är som du säger väldigt bra och det är ännu bättre när det märks att företagen tar kritiken på allvar och gör något åt det.

Nu vet jag inte om Konami satte ut denna varning för att de har fått kritik eller om det bara är att de ser hur samhällets syn ser ut idag i stort jämfört med för 20 år sedan. Men även att det är Kojima’s verk så har inte han något att säga till om längre på gott och ont eftersom han inte jobbar på Konami.

Men det som de flesta ändå borde vara glada för är ju att Master Collection ändå är orörda, att spelen i denna samling ändå har allt kvar i ett spelhistoriskt sammanhang. Så en varnings text gör ju ingen skillnad i själva spelen.

Det intressanta med detta tycker jag ändå är hur Metal Gear Solid Delta kommer bli eftersom Konami lagt ut en sådan varning för Master Collection.
För när det kommer till remakes så är det alltid kul när man upptäcker saker som tagits bort och lagts till för att skapa en ny känsla i spelen.

123
Skriv svar