Xbox-chefen: Konsolpriserna kommer inte sjunka

Robot
Xbox-chefen: Konsolpriserna kommer inte sjunka

Att konsoler sjunker från 500 till 200 dollar "kommer inte hända".

#microsoft, #phil-spencer, #playstation-5, #sony, #xbox-series


Medlem

Fortfarande ganska nöjd med att jag bokade ett bra tag innan release.

Medlem

Har man väntat så här länge på att köpa konsol kan man lika gärna vänta till ps5 pro och nya xbox..
Sen har vi vår "värdelösa" svenska krona som tappat mer och mer mot både dollarn och euron https://www.svt.se/nyheter/ekonomi/kronan-pa-ny-bottenniva


signatur

Ryzen 7 5800x | Sapphire pulse rx 7800 xt | samsung 980 pro | Ps5 pro? |

Medlem
Skrivet av magma:

Har man väntat så här länge på att köpa konsol kan man lika gärna till ps5 pro och nya xbox..
Sen har vi vår "värdelösa" svenska krona som tappat mer och mer mot både dollarn och euron https://www.svt.se/nyheter/ekonomi/kronan-pa-ny-bottenniva

Nja. Microsoft har mig veterligen själva sagt att denna konsolgeneration är ”i slutet av början”. Det är nog säkert fyra år kvar tills nästa konsol. Om du inte tänker på en ny version av Series, exempelvis en slim-version.

Avstängd

Här kommer en annan djärv förutsägelse: Efter A kommer B.


signatur

Todd Howard is a Cunt

Inaktiv

Det är ju för att Nvidia och AMD har monopol och har satt ockerpriser som de skyllde på Corona. Samtidigt som de vägrar att sänka priserna på 3 serien och sitter på lager istället.

Helt sjukt att monopolet får fortsätta. Speciellt nu med AI där de har 1000% i vinstmarginal även om man snackar R&D är det absurda siffror. Dags att bryta ned dem. Och alla konsumenter i världen får absurda priser till följd.

Medlem

Knappast oväntat, det är för dyra komponenter i moderna konsoler.

Medlem
Skrivet av magma:

Har man väntat så här länge på att köpa konsol kan man lika gärna vänta till ps5 pro och nya xbox..
Sen har vi vår "värdelösa" svenska krona som tappat mer och mer mot både dollarn och euron https://www.svt.se/nyheter/ekonomi/kronan-pa-ny-bottenniva

Skrivet av Dreijer:

Nja. Microsoft har mig veterligen själva sagt att denna konsolgeneration är ”i slutet av början”. Det är nog säkert fyra år kvar tills nästa konsol. Om du inte tänker på en ny version av Series, exempelvis en slim-version.

Såvida behovet inte är just nu, då är det bara att slå till


signatur

Ryzen 7 5800x | Sapphire pulse rx 7800 xt | samsung 980 pro | Ps5 pro? |

Medlem

Jag tror inte att något kommer bli så mycket billigare så länge räntan inte är noll eller negativt. Folk anar inte hur mycket man har fått för billig peng pga pengarna varit gratis fram till något år sedan. Detta kommer genomsyra hela samhället och stor del av västvärlden. På personligt plan sitter folk med miljon-lån för hus och bil, så varje procent innebär ökning innebär 10000/miljonen och år. Det är samma saker för företag som är tungt belånade.

Jag har väldigt svårt att se en framtid där saker blir billigare nu....

Medlem
Skrivet av Dreijer:

Nja. Microsoft har mig veterligen själva sagt att denna konsolgeneration är ”i slutet av början”. Det är nog säkert fyra år kvar tills nästa konsol. Om du inte tänker på en ny version av Series, exempelvis en slim-version.

Det framgick i rättegångsdokumenten att Microsoft förväntar sig PS6 och nästa Xbox år 2028. Kan givetvis ändras, men tycker det verkar rimligt.

It's not a lake, it's an ocean

Det känns faktiskt ganska bra att ha köpt PS5 och Xbox Series X relativt tidigt.


signatur

Fria tankar om spel: www.frispel.net

Medlem

"your components... you can't buy them anymore as a hardware maker because nobody's making that kind of RAM or other components. It's not the way it used to be where you could take a spec and then ride it out over 10 years and ride the price points down."

Betyder det att de bara kan skapa ett visst antal konsoler?


signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

Medlem

Vet inte riktigt om jag köper det argumentet.
Utvecklingen har alltid gått framåt och jag ser inte att det skulle vara någon skillnad mot tidigare generationer.
Äldre versioner av exempelvis RAM brukar tillverkas i många år efter att ersättaren har anlänt.
Lagring vad det gäller SSD blir ständigt billigare.
Sony's APU tillverkas numera på en billigare nod. Oklart om det är fallet för MS.
Dagens konsoler har färre proprietära/udda komponenter jämfört mot föregående generationer.


signatur

Asus ROG Strix Z370-H Gaming | Intel Core i7-8700K | AMD Radeon RX 6950 XT | Corsair Vengeance LPX 3500 MHz 2x16 GB 16-18-18-38 | Diverse lagring | Fractal Design - Define R5 | Corsair RM1000x

C64 | C64C | NES | Amiga 500 | Mega Drive | Game Gear | SNES | N64 (RGB) | GCN | DS Lite | Xbox 360 | Wii | 3DS XL | Wii U | New 3DS XL | PS4 Pro | Switch

Medlem

En konsoll däremot håller väldigt länge, kör fortfarande med min ps4 slim som jag köpte 2018 eller nåt, inga problem med den.

Medlem
Skrivet av Weeks_death:

Jag tror inte att något kommer bli så mycket billigare så länge räntan inte är noll eller negativt. Folk anar inte hur mycket man har fått för billig peng pga pengarna varit gratis fram till något år sedan. Detta kommer genomsyra hela samhället och stor del av västvärlden. På personligt plan sitter folk med miljon-lån för hus och bil, så varje procent innebär ökning innebär 10000/miljonen och år. Det är samma saker för företag som är tungt belånade.

Jag har väldigt svårt att se en framtid där saker blir billigare nu....

En ökad penningmängd är inflationsdrivande, dvs högre priser. Det man fått för billiga lån är rimligtvis det man köpte för det.

Skrivet av Barak:

Vet inte riktigt om jag köper det argumentet.
Utvecklingen har alltid gått framåt och jag ser inte att det skulle vara någon skillnad mot tidigare generationer.
Äldre versioner av exempelvis RAM brukar tillverkas i många år efter att ersättaren har anlänt.
Lagring vad det gäller SSD blir ständigt billigare.
Sony's APU tillverkas numera på en billigare nod. Oklart om det är fallet för MS.
Dagens konsoler har färre proprietära/udda komponenter jämfört mot föregående generationer.

Det finns ingen naturlag som säger att "utvecklingen går framåt" i form av fetare billigare grafik via fetare billigare hårdvara.

Medlem
Skrivet av Bro Exotic:

Det framgick i rättegångsdokumenten att Microsoft förväntar sig PS6 och nästa Xbox år 2028. Kan givetvis ändras, men tycker det verkar rimligt.

Fem år.
Ja jag kan nog vänta och se om nästa generation blir mer tilltalande.
De borde ju fortsätta med bakåtkompatibilitet.


signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

Medlem

Dom senaste konsolerna var nog dom mest onödiga produkterna någonsin. Tillförde absolut ingenting utan har bara hämnat utvecklingen. Förstår inte överhuvudtaget att dom har sålt så mycket som dom har men borde inte bli förvånad över gemene konsument som blir lurad av lite marknadsföring.

Testpilot
Skrivet av noreason:

Dom senaste konsolerna var nog dom mest onödiga produkterna någonsin. Tillförde absolut ingenting utan har bara hämnat utvecklingen. Förstår inte överhuvudtaget att dom har sålt så mycket som dom har men borde inte bli förvånad över gemene konsument som blir lurad av lite marknadsföring.

Utveckla gärna?

För enligt mig är PS5/SeriesX det absolut mest markanta klivet i konsolvärden sedan N64/PS2-eran.


signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | Leobog Hi75 | Deathadder V2 Pro >

Medlem
Skrivet av noreason:

Dom senaste konsolerna var nog dom mest onödiga produkterna någonsin. Tillförde absolut ingenting utan har bara hämnat utvecklingen. Förstår inte överhuvudtaget att dom har sålt så mycket som dom har men borde inte bli förvånad över gemene konsument som blir lurad av lite marknadsföring.

Hur så "hämnat utvecklingen"? På vilket sätt har de hämmat utvecklingen? Vilken utveckling förresten?


signatur

Memento Mori

Medlem
Skrivet av kingzla:

En ökad penningmängd är inflationsdrivande, dvs högre priser. Det man fått för billiga lån är rimligtvis det man köpte för det.

Inte om det är övervärderat. Men det är en annan fråga. Inflation med löner som inte hänger med kommer leda till att det blir dyrare.

Medlem
Skrivet av noreason:

Dom senaste konsolerna var nog dom mest onödiga produkterna någonsin. Tillförde absolut ingenting utan har bara hämnat utvecklingen. Förstår inte överhuvudtaget att dom har sålt så mycket som dom har men borde inte bli förvånad över gemene konsument som blir lurad av lite marknadsföring.

Jösses😂

Medlem

Jag tror att det är ingen som förväntar sig att en 500$ konsol kommer prissänkas till 200$. Men ner till 450$ eller till och med 400$ visst. Samma med Series S från 300$ till 250-200$.

Medlem
Skrivet av SWEBarb:

En konsoll däremot håller väldigt länge, kör fortfarande med min ps4 slim som jag köpte 2018 eller nåt, inga problem med den.

Håller med!

Sitter fortfarande på en Xbox One. Är mycket snabbare än vad man tror.

Medlem

Denna generation känns lite som ett fiasko. Visst, det har ändå sålts väldigt mycket konsoler.

Men starten känner vi alla till. Covid, scalpers, brist på komponenter. Seg start, folk har stannat länge i tidigare generation och ändå kunnat spela de nya spelen. Långsammare utveckling av bra spel.
Nej jag kan inte annat än längta till nästa generation och hoppas inte något liknande sker igen.
Hoppas bara att svenska kronan hinner stabilisera sig.

Men det är väl bara att vänta sig att även nästa generation kommer kosta runt 6-8 tusen för nya konsoler.
Det blir ju knappast billigare.


signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

It's not a lake, it's an ocean
Skrivet av SWEBarb:

En konsoll däremot håller väldigt länge, kör fortfarande med min ps4 slim som jag köpte 2018 eller nåt, inga problem med den.

Och jag har min Dreamcast inkopplad! Den fyller snart 24 år.


signatur

Fria tankar om spel: www.frispel.net

It's not a lake, it's an ocean
Skrivet av Yatagarasu:

För enligt mig är PS5/SeriesX det absolut mest markanta klivet i konsolvärden sedan N64/PS2-eran.

På vilket sätt? jag säger inte att du har fel, jag delar bara inte riktigt den känslan. På ett sätt känns det som att denna generation inte riktigt har börjat än. Eller att den börjar nu.


signatur

Fria tankar om spel: www.frispel.net

Medlem

Priset kanske inte blir lägre men kronan bör rimligen stärkas mot EUR och USD. Den känns omotiverat svag just nu. Utländska investerare är rädda för att svenska banker ska få problem med sina exponeringar mot den kommersiella fastighetssektorn. Men jag tror den rädslan är överdriven.

Redaktör
Skrivet av Ruffles:

På vilket sätt? jag säger inte att du har fel, jag delar bara inte riktigt den känslan. På ett sätt känns det som att denna generation inte riktigt har börjat än. Eller att den börjar nu.

Det är enorm skillnad i laddtider, och prestandan är ofta riktigt bra. Och älskar att alla spel från förra generationen funkar rakt av. Klart bättre än vid skiftet från 360/PS3 till One/PS4 (de blev snabbare, men ändå ofta kvar i 30 fps-träsket). Nackdelen denna generation (åtminstone för Xbox) är väl antalet riktigt bra, exklusiva storspel. Men ju större spelen blir, desto längre tid tar de att bygga. Sony/PS5 har ju ändå levererat bra där, och för MS/Xbox är det inget nytt fenomen – det har ju varit skralt under stora delar av One-eran också. Man håller tummarna för Starfield.


signatur
Medlem

Köpte Xbox X och S innan den senaste prisökningen.
Riktigt nöjd. Xbox S är jättebra i vardagsrummet när man har besök över och man vill köra lite casual spel.
Xbox X är mer för krävande spel.

Medlem

Kommer ni ihåg när RTX 3000-serien släpptes? Det var tänkt att sänka priserna från den sjuka 2000-serien. Så kom Corona och allt sköts i höjden igen. Sen försvann Corona... Men priserna.... Woooops

12
Skriv svar