Ratchet & Clank: Rift Apart Steam Deck-verifierat – 200 fps med "RTX on" på pc

Robot
Ratchet & Clank: Rift Apart Steam Deck-verifierat – 200 fps med "RTX on" på pc
Medlem

Imponerande, dom är inte helt dumma insomniac.


signatur

min stora Nintendo64s mjöliga spelpinne
don't at me
Jag är inte Fejksson, hen blev bannad och heter nåt annat nu.

Medlem

Ja jösses, minns forftarande hur det saded att detta spel var omöjligt på nån annan plattform än PS5.
Nu kan mam köra det på Steam deck tom 😅


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av Molotov:

Ja jösses, minns forftarande hur det saded att detta spel var omöjligt på nån annan plattform än PS5.
Nu kan mam köra det på Steam deck tom 😅

Något som också sades var ”You could make a game like [the new] ‘Ratchet & Clank’ on the PS4, but just visually speaking, you would have to dial back a ton in order to get it to run.”

Testpilot

Det är ju Nixxes som är inblandade och de kan sina saker. Tyvärr uppköpta av Sony så vi kommer bara se dem i begränsade släpp framöver.

https://en.wikipedia.org/wiki/Nixxes_Software

Medlem
Skrivet av Harakiri:

Det är ju Nixxes som är inblandade och de kan sina saker. Tyvärr uppköpta av Sony så vi kommer bara se dem i begränsade släpp framöver.

https://en.wikipedia.org/wiki/Nixxes_Software

Tyvärr vet jag inte med tanke att Sony släpper mycket i kvalite, sedan tycker jag det är kul se mer mer spel komma till pc ifrån dem också numera.


signatur

Spela spel är kul ibland.

Medlem

"Det motsäger det Insomniac sa om Ratchet & Clank: Rift Apart; att det inte var möjligt på någon annan hårdvara än PS5 med sin snabba SSD."

Det borde alla ha insett ifrån början att det var skitsnack.

Medlem
Skrivet av Iceman88:

"Det motsäger det Insomniac sa om Ratchet & Clank: Rift Apart; att det inte var möjligt på någon annan hårdvara än PS5 med sin snabba SSD."

Det borde alla ha insett ifrån början att det var skitsnack.

Det va nog inte möjligt då, nu med nya saker på pc så går det.
Mycket händer på 2 år vilket inte folk förstår.

Man hade säkert kunnat gjort spelet på andra enheter då också men då inte blivit samma spel.

Medlem
Skrivet av Iceman88:

"Det motsäger det Insomniac sa om Ratchet & Clank: Rift Apart; att det inte var möjligt på någon annan hårdvara än PS5 med sin snabba SSD."

Det borde alla ha insett ifrån början att det var skitsnack.

Var det? Mig veterligen användes inte DirectStorage för två år sedan, och utan det spelar det fortfarande ingen roll hur snabb ens PC SSD är. Spelet släpptes 11 juni 2021, men DirectStorage API:t blev tillgängligt mars 2022.

Ratchet & Clank på PC använder just DirectStorage vilket nu möjliggör snabb laddning:

Richard van der Laan, Senior Lead Programmer at Nixxes Software, explains: “To enable quick loading and instant transition between dimensions, the game needs to be able to load assets quickly. DirectStorage ensures quick loading times, and GPU decompression is used at high graphics settings to stream assets in the background while playing. Traditionally, this decompression is handled by the CPU, but at a certain point, there is an advantage to letting the GPU handle this, as this enables a higher bandwidth for streaming assets from storage to the graphics card. We use this to quickly load high-quality textures and environments with a high level of detail.”

Digital Foundry noterar att inte ens en i9 12900K/RTX 4090/7,1 GB/s SSD-dator laddar lika fort som PS5:an, och de ska utreda vad det beror på. Det blir intressant.

Medlem
Skrivet av Neverwild:

Det va nog inte möjligt då, nu med nya saker på pc så går det.
Mycket händer på 2 år vilket inte folk förstår.

Man hade säkert kunnat gjort spelet på andra enheter då också men då inte blivit samma spel.

Hade nog varit nog varit möjligt för två år sedan, inget som kan göra Ratchet och Clank unikt och skulle kräva någon värsting eller unik hårdvara

Medlem
Skrivet av Neverwild:

Det va nog inte möjligt då, nu med nya saker på pc så går det.
Mycket händer på 2 år vilket inte folk förstår.

Man hade säkert kunnat gjort spelet på andra enheter då också men då inte blivit samma spel.

Skrivet av neocon:

Var det? Mig veterligen användes inte DirectStorage för två år sedan, och utan det spelar det fortfarande ingen roll hur snabb ens PC SSD är. Spelet släpptes 11 juni 2021, men DirectStorage API:t blev tillgängligt mars 2022.

Ratchet & Clank på PC använder just DirectStorage vilket nu möjliggör snabb laddning:

Richard van der Laan, Senior Lead Programmer at Nixxes Software, explains: “To enable quick loading and instant transition between dimensions, the game needs to be able to load assets quickly. DirectStorage ensures quick loading times, and GPU decompression is used at high graphics settings to stream assets in the background while playing. Traditionally, this decompression is handled by the CPU, but at a certain point, there is an advantage to letting the GPU handle this, as this enables a higher bandwidth for streaming assets from storage to the graphics card. We use this to quickly load high-quality textures and environments with a high level of detail.”

Digital Foundry noterar att inte ens en i9 12900K/RTX 4090/7,1 GB/s SSD-dator laddar lika fort som PS5:an, och de ska utreda vad det beror på. Det blir intressant.
https://youtu.be/I71u7j1Izww?t=2495

Jo men ja men nej…

Tex direct storage, det är en relativt ny teknik men det är inget krav för att R&C ska fungera.
Direct storage kräver en NVMe disk, men det enda som rekommenderas är en SSD (jag kan inte hitta när jag söker på requirements att de skriver NVMe SSD någonstans), det är väldigt stor skillnad på en NVMe och en vanlig SSD.

Kort sagt, kan man göra spelet nu så det fungerar på vanlig SSD, för fan, det fungerar ju på vanlig HDD t.o.m., då hade man kunnat gjort spelet för PC för två år sen också, inget nytt magiskt har tillkommit.

Hade kravet varit direct storage, då hade det kommit ny teknik som gjort detta möjligt.

De ville helt enkelt inte släppa spelet till PC då och de ville hypea sin nya ”extrema” NVMe SSD.


signatur

SHEPERD S HEPAURD SHEPARUD!!!

Medlem
Skrivet av Issue:

Jo men ja men nej…

Tex direct storage, det är en relativt ny teknik men det är inget krav för att R&C ska fungera.
Direct storage kräver en NVMe disk, men det enda som rekommenderas är en SSD, det är väldigt stor skillnad på en NVMe och en vanlig SSD.

Kort sagt, kan man göra spelet nu så det fungerar på vanlig SSD, för fan, det fungerar ju på vanlig HDD t.o.m., då hade man kunnat gjort spelet för PC för två år sen också, inget nytt magiskt har tillkommit.

Hade kravet varit direct storage, då hade det kommit ny teknik som gjort detta möjligt.

De ville helt enkelt inte släppa spelet till PC då och de ville hypea sin nya ”extrema” NVMe SSD.

Digital Foundrys video visar ju varför deras NVMe SSD var viktig för att göra spelet sömlöst och inte skapa långa laddtider.

Medlem
Skrivet av Issue:

Tex direct storage, det är en relativt ny teknik men det är inget krav för att R&C ska fungera.

Det beror på din definition av "fungera". Hade du ansett att det "fungerade" om spelet frös i 5-10 sekunder varje gång man bytte dimension i spelet? I så fall, visst. Om CPU:n är upptagen med att skyffla och packa upp data blir det eventuellt inte CPU-kraft över till att exekvera själva spelet.

Skrivet av Issue:

Direct storage kräver en NVMe disk, men det enda som rekommenderas är en SSD, det är väldigt stor skillnad på en NVMe och en vanlig SSD.

Fel. DirectStorage funkar såväl med SATA SSD som med HDD. Microsoft’s latest DirectStorage 1.2 works on HDDs to boost PC game load times.

Skrivet av Issue:

det fungerar ju på vanlig HDD t.o.m., då hade man kunnat gjort spelet för PC för två år sen också, inget nytt magiskt har tillkommit.

Fel. "Before you hold this up as the latest proof that the PS5’s SSD was unnecessary...":

"...you should also know there’s another technological innovation at work here: Microsoft’s DirectStorage, whose recent version 1.2 added the ability to buffer data from slow hard drives before passing it along to your GPU to rapidly decompress game assets. In the blog post, Nixxes’ port of Rift Apart claimed to be the very first game to implement DirectStorage 1.2, and principal programmer Alex Bartholomeus specifically suggested it’s the reason you can use a traditional hard drive."

Här är en Digital Foundry-video som förklarar varför RTX IO/DirectStorage är en så stor grej för PC:

Medlem
Skrivet av neocon:

Det beror på din definition av "fungera". Hade du ansett att det "fungerade" om spelet frös i 5-10 sekunder varje gång man bytte dimension i spelet? I så fall, visst. Om CPU:n är upptagen med att skyffla data blir det inte mycket över till att exekvera själva spelet.

Fel. DirectStorage funkar såväl med SATA SSD som med HDD. Microsoft’s latest DirectStorage 1.2 works on HDDs to boost PC game load times.

Fel. "Before you hold this up as the latest proof that the PS5’s SSD was unnecessary...":

"...you should also know there’s another technological innovation at work here: Microsoft’s DirectStorage, whose recent version 1.2 added the ability to buffer data from slow hard drives before passing it along to your GPU to rapidly decompress game assets. In the blog post, Nixxes’ port of Rift Apart claimed to be the very first game to implement DirectStorage 1.2, and principal programmer Alex Bartholomeus specifically suggested it’s the reason you can use a traditional hard drive."

Där ser man, hade missat att 1.2 fungerar med slödiskar. Då erkänner jag mig tillrättavisad å lägger mig på rygg å somnar om


signatur

SHEPERD S HEPAURD SHEPARUD!!!

Medlem

Ja det var ju många ord som tänkt att skruva upp hajpen för PS5 med det inbyggda SSD minnet som minsann inte funkar annanstans, men tycks bara vara påhittat.

Nu äger jag själv M.2 SSD med läshastighet till 7450MB/s, hoppas på Direct Storage blir en grej i Windows 11 för många spel framöver.


signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

Medlem
Skrivet av Molotov:

Ja jösses, minns forftarande hur det saded att detta spel var omöjligt på nån annan plattform än PS5.
Nu kan mam köra det på Steam deck tom 😅

Dom kanske skulle släppt det på ps4.


signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

Medlem
Skrivet av Iceman88:

"Det motsäger det Insomniac sa om Ratchet & Clank: Rift Apart; att det inte var möjligt på någon annan hårdvara än PS5 med sin snabba SSD."

Det borde alla ha insett ifrån början att det var skitsnack.

Annan konsol ja.

Medlem
Skrivet av lonian:

Ja det var ju många ord som tänkt att skruva upp hajpen för PS5 med det inbyggda SSD minnet som minsann inte funkar annanstans, men tycks bara vara påhittat.

Nu äger jag själv M.2 SSD med läshastighet till 7450MB/s, hoppas på Direct Storage blir en grej i Windows 11 för många spel framöver.

Det är inte påhittat iom deras vassare directstorage-analog. Till skillnad från PC som kräver högre bandbredd pga kasst avkomprimeringsstöd och fortfarande finns typ 1 titel som använder det. PC master fart.

Medlem

Nu har jag inte spelat det, än. Men hörde att det ändå var förhållandevis sällan man hoppade mellan världarna så direct storage användes knappt ändå?

Medlem

Hur många av er som gafflar här har planer på att spela det? Eller är det här en till tråd men ps5 suger min pc är bättre grej igen?

Skribent

Jag tänker ju testa och se hur det funkar på Däcket, åtminstone.

Medlem
Skrivet av lonian:

Ja det var ju många ord som tänkt att skruva upp hajpen för PS5 med det inbyggda SSD minnet som minsann inte funkar annanstans, men tycks bara vara påhittat.

Nu äger jag själv M.2 SSD med läshastighet till 7450MB/s, hoppas på Direct Storage blir en grej i Windows 11 för många spel framöver.

Tror att insomniac jämförde mot tidigare generation om jag ska vara ärlig, pc var aldrig en del av kalkylen då utan uttalandet rör ps4 vs ps5.

Spelet funkar OK på en sata ssd och där ligger taket på 550MB/s.

Medlem
Skrivet av Perre80:

Hur många av er som gafflar här har planer på att spela det? Eller är det här en till tråd men ps5 suger min pc är bättre grej igen?

Köper till Steam(deck) när det blir billigare. Tyvärr har Sony lite för höga priser på PC och på reorna är det inte någon stor rabatt.

Medlem

Så det kommer kunna drivas med..... Ett vanligt segt SD-kort. Igen.... Så mycket för den där magiska hårddisken. Men kul för Steam Deck ägarna. Mer spel åt folket.

Medlem
Skrivet av Qrush:

Tror att insomniac jämförde mot tidigare generation om jag ska vara ärlig, pc var aldrig en del av kalkylen då utan uttalandet rör ps4 vs ps5.

Spelet funkar OK på en sata ssd och där ligger taket på 550MB/s.

Precis så. PS4 hade ju en långsam 2.5” hd så redan en bra sata ssd är nog upp till 10ggr snabbare i praktiken.
Det är inte lätt att jämföra med PC som är ett rörligt mål. Vilken PC ska man jämföra med? Det bästa som går att uppbringa just nu eller det som är vanligast på Steam? Vad av det är relevant för en konsolköpare?

Medlem

http:// https://youtu.be/11VTtIwboe8?t=1087

Funkar på en vanlig 7200rpm snurrande rost också..

Medlem
Skrivet av baxtex:

https://youtu.be/11VTtIwboe8?t=1087

Funkar på en vanlig 7200rpm snurrande rost också..

Definiera ”funkar”. Det tvärnitar ju vid flertalet tillfällen och endast när grafiken dras ned ordentligt blir det nästan flyt, och det på en HDD flera ggr snabbare än den i PS4.
För att hålla PS5-kvalitet rekommenderar han en NVMe SSD.

Men visst, jag brukade tycka att Quake med 14fps funkade det också

Ser inget som direkt motsäger studions uttalande.

1
Skriv svar