Rykte: Utvecklare får tillgång till "Playstation 5 Pro" i november

Medlem

Ja den där Smart Shift var inge vidare. Behövs.

Medlem
Skrivet av Freeman79a:

Ja den där Smart Shift var inge vidare. Behövs.

Finns väl inget som pekar på att smart shift skulle vara ett problem? Men antar att du köper en PS5 Pro nu när den får mer prestanda? Eller trollar du bara?

Medlem

Sweeeet, blir lätt ett köp. Eller ska man kanske satsa på 4090 till datorn och sen vägra betala fullpris för storspelen för att dom är för dyra.

Medlem
Skrivet av Gaara:

8k känns helt galet att de ens ska försöka med denna generation då de inte ens klarar 4k felfritt

Känns som 8K bara är marknadsföringsjumbo, finns typ inga spel med så höga texturer där du ser någon reell skillnad på 4K och 8K ändå. Såg någon video från LTT där de spelade på en 8K LG OLED och ingen kunde se skillnad mellan de högre upplösningarna ändå. Och då spelade de på ett RTX 4090 och inte konsol. Så vinsterna med denna Pro konsol lär vara för stabilare 4K samt kanske vinst för VR-spelare.

Medlem
Skrivet av Snake Plissken:

Eller så kan man kalla nuvarande Playstation en serie S och som nu då kommer vara en flaskhals för pro versionen som folk säger om serie S..

Som en medlem på FZ skrivit så ofta lowest common denominator blir den vanliga då ju.

Är ganska övertygad om att den nya PRO versionen endast är till för att slippa välja mellan quality och performance, och att bara ett fåtal spel kommer utvecklas med support för detta.

Så det blir inget tvång för spelstudios att supporta det som som måste med Series S.

Troligtvis blir det bara AAA spel och exklusives som kommer utnyttja PRO versionen, annars kommer den funka som en vanlig PS5a.


signatur

PS5, PSVR2, Xbox S X, Switch och Gaming PC med någon Intel CPU och ett 3070ti kort.

Medlem
Skrivet av Fearnox:

Finns väl inget som pekar på att smart shift skulle vara ett problem? Men antar att du köper en PS5 Pro nu när den får mer prestanda? Eller trollar du bara?

Högre fps mindre upplösning. Högre upplösning mindre fps. Är väl inge bra eller?

Medlem
Skrivet av Freeman79a:

Högre fps mindre upplösning. Högre upplösning mindre fps. Är väl inge bra eller?

Alla kan ju inte få halo, låg fps, låg upplösning, en gran och en väggmodul.


signatur

min stora Nintendo64s mjöliga spelpinne
don't at me
Jag är inte Fejksson, hen blev bannad och heter nåt annat nu.

Medlem
Skrivet av Freeman79a:

Högre fps mindre upplösning. Högre upplösning mindre fps. Är väl inge bra eller?

Och vart kan du styrka eller motivera att det beror på smart shift? Smart shift kanske fungerar helt perfekt, många beskrev det som att det är väldigt sällan både GPU och CPU går i max samtidigt och om man ska tro Cerny så behövdes MHz sänkas ytters lite för att kompromissa om så är fallet.

Allt det du beskriver måste kompromissas, oberoende av prestanda. Pro modell kanske kör 120FPS i lägre upplösning eller 4K60, så lite samma sak där, frågan vart gränsen går beroende på användare.

Kan bli så att deras lagringsenhet kan spara en del prestanda framöver också.

Medlem

Så länge en PRO modell klarar upskalad 4k i 60 FPS i ALLA spel. Även tredjeparts så blir det ett solklart köp. Survivor blir ju hopplöst grötigt i upplösning på sina håll och även svårt att hålla jämn 60fps överallt. Och då uppgraderar jag gärna 😊

Medlem

Kan bli aktuell beroende på priset och vilka exklusiva spel som finns ute till den. Än så länge tuffar PS4:an på!

Medlem
Skrivet av Fearnox:

Och vart kan du styrka eller motivera att det beror på smart shift? Smart shift kanske fungerar helt perfekt, många beskrev det som att det är väldigt sällan både GPU och CPU går i max samtidigt och om man ska tro Cerny så behövdes MHz sänkas ytters lite för att kompromissa om så är fallet.

Allt det du beskriver måste kompromissas, oberoende av prestanda. Pro modell kanske kör 120FPS i lägre upplösning eller 4K60, så lite samma sak där, frågan vart gränsen går beroende på användare.

Kan bli så att deras lagringsenhet kan spara en del prestanda framöver också.

Det är så det fungerar. Enligt Cerny själv. Vill utvecklaren prioritera högre fps måste det bli mindre upplösning. För så är PlayStation 5 hårdvara designad. Som svar på Xbox Series X fasta lägen (12tf). Chipet som vanligt är 9tf. Och när mest går till grafiken , GPU, går mindre till CPUn (framerate). Men det betyder inte att PlayStation 5 är en dålig konsol. Sony blev lite tagna med byxorna nere när det kommer till PlayStation 5 och Xbox Series X. Båda är bra. Men en har högre upplösning än den andra när det är lika hög fps. Bara Digital Foundry märker skillnaden.

Medlem
Skrivet av Freeman79a:

Det är så det fungerar. Enligt Cerny själv. Vill utvecklaren prioritera högre fps måste det bli mindre upplösning. För så är PlayStation 5 hårdvara designad. Som svar på Xbox Series X fasta lägen (12tf). Chipet som vanligt är 9tf. Och när mest går till grafiken , GPU, går mindre till CPUn (framerate). Men det betyder inte att PlayStation 5 är en dålig konsol. Sony blev lite tagna med byxorna nere när det kommer till PlayStation 5 och Xbox Series X. Båda är bra. Men en har högre upplösning än den andra när det är lika hög fps. Bara Digital Foundry märker skillnaden.

Oavsett konsol så är det utvecklarna som väljer fps eller upplösning, inget unikt för PS5.

Medlem
Skrivet av Freeman79a:

Det är så det fungerar. Enligt Cerny själv. Vill utvecklaren prioritera högre fps måste det bli mindre upplösning. För så är PlayStation 5 hårdvara designad. Som svar på Xbox Series X fasta lägen (12tf). Chipet som vanligt är 9tf. Och när mest går till grafiken , GPU, går mindre till CPUn (framerate). Men det betyder inte att PlayStation 5 är en dålig konsol. Sony blev lite tagna med byxorna nere när det kommer till PlayStation 5 och Xbox Series X. Båda är bra. Men en har högre upplösning än den andra när det är lika hög fps. Bara Digital Foundry märker skillnaden.

Cerny har väl aldrig påstått att utvecklarna får välja emellan grafik eller prestanda? Han har istället sagt att GPU och CPU väldigt sällan maxas samtidigt.
Kollar du på prestanda tester på PC så maxas sällan CPU och GPU samtidigt heller, det är oftast en flaskhals och inte båda samtidigt.

Vad får du 9TF ifrån? Officiellt så är det 10,3TFlops och GPUn körs i högre hastighet än den på Series X.

Varför skulle Sony blivit tagna med byxorna nere?
De har helt enkelt ett mer skräddarsytt design val, medans Xbox valt en mer traditionell PC design.

Jag föredrar personligen hur Sony gjort än så länge där de erbjudit båda valen med FPS eller grafik, lite mer oroad över det framöver nu när Xbox kastat ner handsken och sagt att 30FPS är ok och UE5 är på ingång.

Medlem
Skrivet av John7612:

Så länge en PRO modell klarar upskalad 4k i 60 FPS i ALLA spel. Även tredjeparts så blir det ett solklart köp. Survivor blir ju hopplöst grötigt i upplösning på sina håll och även svårt att hålla jämn 60fps överallt. Och då uppgraderar jag gärna 😊

Underhållande att höra.

Spelar själv just nu Jedi Survivor i native 4k och 80fps.
Ser helt fantastiskt underbart ut på Oled med HDR.


signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

Medlem
Skrivet av lonian:

Underhållande att höra.

Spelar själv just nu Jedi Survivor i native 4k och 80fps.
Ser helt fantastiskt underbart ut på Oled med HDR.

Antar att det är så när man sitter på ett...låt mig gissa 4090?

Medlem
Skrivet av Fearnox:

Cerny har väl aldrig påstått att utvecklarna får välja emellan grafik eller prestanda? Han har istället sagt att GPU och CPU väldigt sällan maxas samtidigt.
Kollar du på prestanda tester på PC så maxas sällan CPU och GPU samtidigt heller, det är oftast en flaskhals och inte båda samtidigt.

Vad får du 9TF ifrån? Officiellt så är det 10,3TFlops och GPUn körs i högre hastighet än den på Series X.

Varför skulle Sony blivit tagna med byxorna nere?
De har helt enkelt ett mer skräddarsytt design val, medans Xbox valt en mer traditionell PC design.

Jag föredrar personligen hur Sony gjort än så länge där de erbjudit båda valen med FPS eller grafik, lite mer oroad över det framöver nu när Xbox kastat ner handsken och sagt att 30FPS är ok och UE5 är på ingång.

Chipet är en 9tf chip som Sony valde från AMD med lite RDNA2 teknik. Som sedan Sony var tvungen att överklocka till 10,3. Efter att Microsoft avslöjade 12tf och allt som RDNA2 skulle innehålla på Game Awards. Japanskt tuning v Amerikanskt muskel. Både är bra. En har ett klart övertag. Tyvärr är det inte Det japanska märket.

Medlem
Skrivet av Freeman79a:

Chipet är en 9tf chip som Sony valde från AMD med lite RDNA2 teknik. Som sedan Sony var tvungen att överklocka till 10,3. Efter att Microsoft avslöjade 12tf och allt som RDNA2 skulle innehålla på Game Awards. Japanskt tuning v Amerikanskt muskel. Både är bra. En har ett klart övertag. Tyvärr är det inte Det japanska märket.

Vart har du fått det ifrån? Jag konsumerar media om konsoler dagligen och jag har inte sett någon som antyder att PS5 skulle vara överklockad.
Sony kör sin GPU i högre hastighet vilket den bör vara designad att klara av. Det finns väl heller inga tecken på att den skulle ha någon problematik att göra det under lång tid. Har du någon trovärdig källa på att det skulle vara en sista minuten lösning? Vad i RDNA2 som PS5 saknar är det som är viktigt för dig? Om de har ett prestanda övertag så har inte Xbox imponerat särskilt mycket med det än så länge i alla fall, är inte heller övertygad om att det är någon större skillnad. Xbox Series X kan ha upp till 17% högre prestanda när det kommer till GPU, men kollar man överlag på hela systemet så blir den siffran betydligt lägre.

Med tanke på att Sony verkar ha större intresse av att erbjuda 60FPS eller special lösningar som 40FPS i vissa fall på 1st party samtidigt som det ser riktigt bra ut tycker i alla fall jag att de gör ett bättre jobb med prestandan.

Men prioriterar du upplösning över allt annat?

Medlem
Skrivet av Fearnox:

Vart har du fått det ifrån? Jag konsumerar media om konsoler dagligen och jag har inte sett någon som antyder att PS5 skulle vara överklockad.
Sony kör sin GPU i högre hastighet vilket den bör vara designad att klara av. Det finns väl heller inga tecken på att den skulle ha någon problematik att göra det under lång tid. Har du någon trovärdig källa på att det skulle vara en sista minuten lösning? Vad i RDNA2 som PS5 saknar är det som är viktigt för dig? Om de har ett prestanda övertag så har inte Xbox imponerat särskilt mycket med det än så länge i alla fall, är inte heller övertygad om att det är någon större skillnad. Xbox Series X kan ha upp till 17% högre prestanda när det kommer till GPU, men kollar man överlag på hela systemet så blir den siffran betydligt lägre.

Med tanke på att Sony verkar ha större intresse av att erbjuda 60FPS eller special lösningar som 40FPS i vissa fall på 1st party samtidigt som det ser riktigt bra ut tycker i alla fall jag att de gör ett bättre jobb med prestandan.

Men prioriterar du upplösning över allt annat?

Jag läser på. Jag kollar både videos, podcasts. Twitter och så vidare. Alla är överens om att i grund och botten är en 9tf chip som sedan överklockats. Finns en anledning till att PlayStation 5 är lite större än Xbox Series X i design. Sedan så I hela systemet så är Xbox Series X, i alla fall, ca 30-ish % bättre än PlayStation 5. Minne, CPU, GPU och så vidare i hastighet. Sedan så har det ju bara kommit några få riktiga next-gen/current-gen spel. Ett gammalt spel, Far Cry 5, kör på 4k60fps på Xbox Series X men 2k60fps på PlayStation 5 efter dess next-gen patch. Jag håller med om att det inte har kommit något som blåser bort oss.

Medlem
Skrivet av Freeman79a:

Båda är bra. Men en har högre upplösning än den andra när det är lika hög fps. Bara Digital Foundry märker skillnaden.

Skrivet av Freeman79a:

Japanskt tuning v Amerikanskt muskel. Både är bra. En har ett klart övertag. Tyvärr är det inte Det japanska märket.

Ett klart övertag skulle ju inte jag påstå, snarare knappt märkbar. Nästintill alla spel jag själv varit intresserad av som DF gått igenom har PS5an kört i stabilare fps men möjligtvis som du säger en lägre upplösning.

Skrivet av Freeman79a:

Jag läser på. Jag kollar både videos, podcasts. Twitter och så vidare. Alla är överens om att i grund och botten är en 9tf chip som sedan överklockats. Finns en anledning till att PlayStation 5 är lite större än Xbox Series X i design. Sedan så I hela systemet så är Xbox Series X, i alla fall, ca 30-ish % bättre än PlayStation 5. Minne, CPU, GPU och så vidare i hastighet. Sedan så har det ju bara kommit några få riktiga next-gen/current-gen spel. Ett gammalt spel, Far Cry 5, kör på 4k60fps på Xbox Series X men 2k60fps på PlayStation 5 efter dess next-gen patch. Jag håller med om att det inte har kommit något som blåser bort oss.

Men att farcry 5 körs så på Ps5 har inget med ps5:an att göra, det är bara lata utvecklare ju.. precis som du säger med serie s.


signatur

Är intelligent nog att förstå att göra en konsol till den objektiva vinnaren gör inte spelen bättre efter det.

1+1=2.. 8-3+2= 7.. 3-3x6+2= -13.
If two wrongs don't make a right, try three.

Medlem
Skrivet av Freeman79a:

Jag läser på. Jag kollar både videos, podcasts. Twitter och så vidare. Alla är överens om att i grund och botten är en 9tf chip som sedan överklockats. Finns en anledning till att PlayStation 5 är lite större än Xbox Series X i design. Sedan så I hela systemet så är Xbox Series X, i alla fall, ca 30-ish % bättre än PlayStation 5. Minne, CPU, GPU och så vidare i hastighet. Sedan så har det ju bara kommit några få riktiga next-gen/current-gen spel. Ett gammalt spel, Far Cry 5, kör på 4k60fps på Xbox Series X men 2k60fps på PlayStation 5 efter dess next-gen patch. Jag håller med om att det inte har kommit något som blåser bort oss.

Hogwarts Legacy. Samma upplösning på båda konsolerna med PS5 har stabilare FPS.

Medlem
Skrivet av Freeman79a:

Jag läser på. Jag kollar både videos, podcasts. Twitter och så vidare. Alla är överens om att i grund och botten är en 9tf chip som sedan överklockats. Finns en anledning till att PlayStation 5 är lite större än Xbox Series X i design. Sedan så I hela systemet så är Xbox Series X, i alla fall, ca 30-ish % bättre än PlayStation 5. Minne, CPU, GPU och så vidare i hastighet. Sedan så har det ju bara kommit några få riktiga next-gen/current-gen spel. Ett gammalt spel, Far Cry 5, kör på 4k60fps på Xbox Series X men 2k60fps på PlayStation 5 efter dess next-gen patch. Jag håller med om att det inte har kommit något som blåser bort oss.

Eftersom att du inte har några källor så låter det oseriöst. I bästa fall så är en del av RAM minnet 25%, men behövs mer än 10GB RAM så går det betydligt långsammare samtidigt som det tar dubbelt så lång tid att swappa data där på Series X.

Ca 30% mer prestanda finns det ingen seriös kunnig person som tror på. Skulle gärna vara vilja ha källa på ett sådant uttalande i så fall.

Medlem
Skrivet av John7612:

Antar att det är så när man sitter på ett...låt mig gissa 4090?

Yes.


signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

Medlem
Skrivet av Snake Plissken:

Men att farcry 5 körs så på Ps5 har inget med ps5:an att göra, det är bara lata utvecklare ju.. precis som du säger med serie s.

Bättre GPU. Bättre CPU. Bättre ram. Jo det har med ps5an att göra. Ser fortfarande bra ut på PlayStation 5 efter patchen.

Skrivet av Freeman79a:

Bättre GPU. Bättre CPU. Bättre ram. Jo det har med ps5an att göra. Ser fortfarande bra ut på PlayStation 5 efter patchen.

Och då är alltså Serie s en broms kloss med sina saker som är sämre helt enkelt..
Du kan liksom inte hade det på två olika sätt i samma princip


signatur

Är intelligent nog att förstå att göra en konsol till den objektiva vinnaren gör inte spelen bättre efter det.

1+1=2.. 8-3+2= 7.. 3-3x6+2= -13.
If two wrongs don't make a right, try three.

Medlem

Dum fråga.. Men vet någon ifall man kan använda samma playstation-konto på två separata maskiner? Om jag köper en pro för att ha till TV'n men vill koppla min gamla ps5 till datorskärmen med mus och tangentbord för vissa spel?

Medlem
Skrivet av Freeman79a:

Bättre GPU. Bättre CPU. Bättre ram. Jo det har med ps5an att göra. Ser fortfarande bra ut på PlayStation 5 efter patchen.

Hur förklarar du Assassins Creed Valhalla och Hogwarts Legacy?

Medlem
Skrivet av Thane:

Hur förklarar du Assassins Creed Valhalla och Hogwarts Legacy?

Lata utvecklare förstår du väl... (sarkasm)

Medlem
Skrivet av Snake Plissken:

Och då är alltså Serie s en broms kloss med sina saker som är sämre helt enkelt..
Du kan liksom inte hade det på två olika sätt i samma princip

Series S har snabbare CPU. Mindre GPU, samma GPU som X. Lika snabbt minne. Ehhh nej, ingen bromskloss. Har flertalet gånger avvisas.

Medlem
Skrivet av Thane:

Hur förklarar du Assassins Creed Valhalla och Hogwarts Legacy?

#LazyDevs. Den trendar lite då och då igen. Vill man inte lägga i jobbet på det så blir det som det blir.

123
Skriv svar