10 miljoner "upplevde" Diablo IV i juni (hur många av dessa är glada idag?)

Robot
10 miljoner "upplevde" Diablo IV i juni (hur många av dessa är glada idag?)

Glädjesiffror solkas av patch-problematik.

#diablo-iv


Medlem

Svårt att få med antal nöjda spelare i sån statistik, då spel recensionsbombas.

Medlem

Hade vart intressant att veta vid vilken lvl flest slutade spela


signatur

🖥 i5 9600k | RTX 2080 | Z390 | 16GB DDR4 |ROG 34" 21:9 1440p
🎮 PS5 | LG 55" CX

Medlem

Många av dessa 10 miljoner är ju folk som inte köpt spelet. Jag har spelat ihop med min sambo upp till lvl 70 men hon har inte betalat ett öre pga i coop behöver partnern bara ha ett Blizzardkonto.

Så 10 miljoner spelare kan vara .mkt mindre sålda exemplar.

Medlem

Deras svar på spelares oro/missnöje på fredag kommer vara "Oh men ni har inte fått uppleva malignant hearts, det kommer lösa biffen vi looooooovar" aaaaaaand its garbage.

Medlem

Jag är rätt nöjd ändå, storykamanjen va jäkligt bra. Sen att inte "end game" håller mig fast i spelet ser jag bara som positivt då jag får tid till andra spel/backlog. Gör väl som i diablo3, kör första 1-2 veckorna på en ny season för nya cosmetic/stash space.

Medlem

Skulle gissa på att dom räknar youtube klipp och twitch views

Medlem

Annat än början och slutet (som var kanon!) var storyn rätt medioker om jag ska vara ärlig. För egen del har jag tappat suget helt på att någonsin köra igenom kampanjen igen eller grinda end game för den delen. Jag får nog ändå säga att jag fått valuta för 70 euro men just nu är jag mätt på DIablo IV. Men jag hoppas Blizzard lyssnar på spelarna för det verkar finnas många som älskar det.

Medlem

Nya patchen är ju total katastrof, bara nerfs o ännu mindre xp får man hur fasen tänker dom ???

Medlem

Blizzard är helt koko. Ångrar jag betalade för detta skitspelet.

Medlem

Klagomålen runt nya patchen är en storm i ett vattenglas. Spelet är på tok för enkelt som det är och har en hel del exp exploits som vissa streamers och annat löst folk ser som "features" som nu blir "nerfat". Man kan inte hävda att det är reko att lvl 100 polare tar in en lvl 1 i en dungeon, lämnar denne vid ingången och slaktar sedan lvl 100 mobs så får lvl 1 polaren lvl 100 monster exp + 25% bonus på det.

Att spel som detta balanseras så att meta builds slutar vara meta är inte heller ovanligt. Är man beroende av Meta builds som man saxat från internet eller någon twitch streamer så bör man kanske ha lärt sig vid det här laget att inget består, change and adapt. En stor del av nöjet i ARPGs är att hitta egna builds som är roliga att spela.

Så bara en stor bunt "entitled" folk som gnäller som vanligt när online spel patchas.

Medlem

Spelet kan alltid vara bättre och hoppas att med tiden det kommer att bli så. Generellt är jag riktigt nöjd med spelet än så länge spelat 206h och idag ska börja spela season 1 👍

Medlem

Jag hade inte kul i spelet så avinstallerade för ca 2 veckor sedan.

Medlem
Skrivet av Limpler:

Jag hade inte kul i spelet så avinstallerade för ca 2 veckor sedan.

Hade inte heller så kul efter jag blev lv 100 med första gubben bara ta en paus ju o vänta o se hur kul season 1 blir

Medlem

Ja, det är för märkligt hur folk orkar gnälla. Season1 har ju inte ens hunnit börja (börjar om 3 minuter). Men redan är allt "förstört" och "nerfat". Lär väl komma div ny gear och funktioner för xp dessutom.

Avstängd

Bara se om Microsoft vill hjälpa till efter köp med en grym patch. Tror det kan bli riktigt bra då Microsoft säkert gör ett mycket bättre jobb och kan vilka patchar Diablo IV ska få för ett bättre spel mot idag

Inaktiv
Skrivet av jontebula:

Bara se om Microsoft vill hjälpa till efter köp med en grym patch. Tror det kan bli riktigt bra då Microsoft säkert gör ett mycket bättre jobb och kan vilka patchar Diablo IV ska få för ett bättre spel mot idag

Du menar Blizzard eller ?

Medlem
Skrivet av Jaw_B:

Ja, det är för märkligt hur folk orkar gnälla. Season1 har ju inte ens hunnit börja (börjar om 3 minuter). Men redan är allt "förstört" och "nerfat". Lär väl komma div ny gear och funktioner för xp dessutom.

Gnälla kan man väl göra när man investerat mycket tid i att få till en build och sen med en patch så blir man sämre. Klart jag förstår att de försöker balansera det hela, men lite trist är det ju. Inte ovanligt. Var samma med D3 också mellan seasons, men denna patch kanske inte var helt optimal om man säger så.

Edit: vi får väl se hur det ser ut framöver, jag är mest rädd för att jag inte kommer ha någon stash-space kvar och att stuff man hittar under season kommer försvinna pga. det.

Medlem
Skrivet av Aletheides:

Klagomålen runt nya patchen är en storm i ett vattenglas. Spelet är på tok för enkelt som det är och har en hel del exp exploits som vissa streamers och annat löst folk ser som "features" som nu blir "nerfat". Man kan inte hävda att det är reko att lvl 100 polare tar in en lvl 1 i en dungeon, lämnar denne vid ingången och slaktar sedan lvl 100 mobs så får lvl 1 polaren lvl 100 monster exp + 25% bonus på det.

Att spel som detta balanseras så att meta builds slutar vara meta är inte heller ovanligt. Är man beroende av Meta builds som man saxat från internet eller någon twitch streamer så bör man kanske ha lärt sig vid det här laget att inget består, change and adapt. En stor del av nöjet i ARPGs är att hitta egna builds som är roliga att spela.

Så bara en stor bunt "entitled" folk som gnäller som vanligt när online spel patchas.

Håller med dig. META måste ju ändras då o då. Måste komma lite nya, spännande grejer.

Medlem

Riktigt katastrofalt. Ville köra med min gubbe som inte är seasons men det går inte att logga in. Men med seasons går det uran problem. Avinstallerade skärpet. Finns mycket roligare spel att lägga tiden på.

Medlem

Fick lira 20 min idag med nya patchen, första källaren jag gick in i blev man utloggad och fått stå i kö med konsumtecken (infinite) sen dess. Katastrofalt dåligt!

Medlem

avinstallerade lagom nu till season 1, har man kört det en gång till 100 har man upplevt allt.
Helt ok story, bra atmosfär, snygg värld, i övrigt är gameloopen bara en d3 klon med några sidesteps, vilket var en besvikelse för mig.
Endgame var ett skämt.

Ungefär vad man förväntade sig från the bloated corpse activision blizzard.

Tur att man köpte nyckeln på rea från någon skummis sida, överpris från helvetet.

Medlem
Skrivet av Aletheides:

Klagomålen runt nya patchen är en storm i ett vattenglas. Spelet är på tok för enkelt som det är och har en hel del exp exploits som vissa streamers och annat löst folk ser som "features" som nu blir "nerfat". Man kan inte hävda att det är reko att lvl 100 polare tar in en lvl 1 i en dungeon, lämnar denne vid ingången och slaktar sedan lvl 100 mobs så får lvl 1 polaren lvl 100 monster exp + 25% bonus på det.

Att spel som detta balanseras så att meta builds slutar vara meta är inte heller ovanligt. Är man beroende av Meta builds som man saxat från internet eller någon twitch streamer så bör man kanske ha lärt sig vid det här laget att inget består, change and adapt. En stor del av nöjet i ARPGs är att hitta egna builds som är roliga att spela.

Så bara en stor bunt "entitled" folk som gnäller som vanligt när online spel patchas.

Nerfs var i många fall helt berättigade och jag har inte några som helst problem med att man fixar buggar och exploits, det jag har problemet med är denna lösning dem skapat är att den inte löser problemet och skapar mer problem för vissa klasser. Till att börja med så är Vulnerable det absolut sämsta implementeringen någonsin och borde aldrig existerat, det är/var för starkt och det tvingar folk att ta specifika skills för att man ens ska göra någorlunda vettig skada på fiender.
Nu nerfar dem det men builds och skills kräver fortfarande att du ska väva in skills som gör fiender vulnerale för deras utökade effekter fortfarande kräver att en fiende ska vara vulnerable för att fungera. Så att nerfa vulnerable gör inte att folk kan välja annat, det gör bara att du fortfarande måste göra samma sak men med lägre nummer.
Så du kan inte avvika från det och ökningen av element skada för att väga upp förlusten av % vulnerable som försvunnint på grund av hur deras "hinkar" fungerar, d.v.s. hur olika bonusar adderar eller multiplicerar skada och hur de fungerar med andra bonusar.

Sedan nerfar dem armor och CDR (cooldownreduction) så att man blir svagare vilket påverkar vissa klasser brutalt mer än andra (t.exc. Sorc) och för att väga upp en del av detta så har man lagt till 2 saker i säsong 1.
1: Nya Malignant Hearts som har defensiva buffar och effekter.
2: Resist kommer nu också på off-hands och sköldar.

Problemet med detta är om vi tar Sorceress som exempel eftersom dem drabbats hårdas är att Resistance är trasigt och det är bekräftats av Blizzard att det inte fungerar ens i närheten av hur det ska, vilket också är via skills och passiva talents hur Sorceress boosts till överlevnad ser ut bortom defensiva cooldowns så att man inte blir one-shottad hela tiden, ett fix för detta är bekräftat att det kommer till S3 (d.v.s. om 6 månader).
Eftersom det är trasigt så är det då istället extremt viktigt med dina aktiva defensiva skills som genererar sköldar men dessa har rätt långa cooldowns precis som allt annat förutom core och basic skills i spelet. Med nerf till CDR då så är det nu ännu viktigare än någonsin att alla items som kan ha CRD har CRD och helst maxrollat.
De nya defensiva malignant hearts är alla procs och du har inte någon som helt förmåga att påverka när det kickar in och kan även bara hända 1 gång under en specifik tid (upp till 2 minuter på någon av dem) vilket gör dem helt opålitliga.

Kan ju tilläggas att Sorc redan var den svagaste klassen i spelet med sämst överlevnad (vilket inte betyder att den gör mest skada för den är inte ens i top 3 där heller) om man bortser från den bug med frost och vulnerable som av någon anledning gjorde 3 gånger den skada som tänkt när bossar hamnade i vulnerable läget, fast även med det var den inte starkast. Men med patchen så blev klassen ännu svagare och har ännu störra chans att konstant bli one-shottad.

Vad som så ut att kunna bli ett riktigt bra Diablo visade sig vara fruktansvärt dåligt. Det är inte balanserat och spelstilen med dyra core skills och långa cooldowns med basic skills som knappt genererar en sjättedel av vad 1 core skill kostar att använda är ytterst tråkig, och att vid full mana/spirit/rage o.s.v. endast kunna kasta 3 core innan du behöver väva in 6-10 basic attacker för att få full resurs för core skills är segt speciellt när basic skills inte gör någon nämnvärd skada och är bara där för att sega ner tempot och tvinga folk att ta den skill som har en chans att göra fienden vulnerable.

Det är inte svårt att inse när 1 av 5 basic skills gör fiender vulnerable och att bonus effekter för 3 av 5 Core skills kräver att en fiende är vulnerable för fungera att "build diversity" inte riktigt existerar.

Hela skillsystemet är uppbyggt på att du har aspects som gör dina skills tillräckligt starka att göra en build av, men för att få dessa behöver du först och främst göra den dungeon som ger aspecten vilket inte alltid är tillgängligt då vissa dungeons är låsta bakom delar i kampanjen. Samt att för att imprinta en aspect på ett föremål så måste först ha ett item som du kan imprinta på (du kan inte imprinta vad som helt på vilket item som helst då dem är låsta till specifika grupper av items), och du behöver crafting material som motsvarar det item du ska imprinta på vilket är 1 av 3 möjliga (vapen, smycken eller armor) vilket du endast får genom att ta salvage på ett motsvarande legendariskt item.

Så ja om du inte hittar en legendary som är för din build och inte heller för den slot du vill lägga in imprinten som du kanske fått så får man fortsätta att slå fiender med styrkan av en våt fjärt.

Trodde aldrig att jag skulle tycka att systemet från D3 var bättre (inte inräknat paragons för det sög) än det som visades upp och jag hade stora förhoppningar på i D4, men runorna i D3 hade fan mer förändringar på builds och skills än D4 och att inte ha legendaries gjorde inte grinden till endgame en horribel upplevelse.

Till sist kan vi tillägga att dem innan släpp sagt att säsongerna skulle vara på minst samma nivå som vad Altar of Rites i Diablo 3 S28 gjorde för spelet vilket vi nu ser av det minimala nya systemet med malignant att det inte gör, speciellt i kombination med alla nerfs (då menar jag inte de fix som folk klagar över) som inte tagit spelet framåt mer än vad det tagit spelet bakåt.

Medlem
Skrivet av jamorro:

Fick lira 20 min idag med nya patchen, första källaren jag gick in i blev man utloggad och fått stå i kö med konsumtecken (infinite) sen dess. Katastrofalt dåligt!

Hände mig också, så jag väntar några dagar och lirar det då.

Medlem
Skrivet av Aletheides:

Klagomålen runt nya patchen är en storm i ett vattenglas. Spelet är på tok för enkelt som det är och har en hel del exp exploits som vissa streamers och annat löst folk ser som "features" som nu blir "nerfat". Man kan inte hävda att det är reko att lvl 100 polare tar in en lvl 1 i en dungeon, lämnar denne vid ingången och slaktar sedan lvl 100 mobs så får lvl 1 polaren lvl 100 monster exp + 25% bonus på det.

Att spel som detta balanseras så att meta builds slutar vara meta är inte heller ovanligt. Är man beroende av Meta builds som man saxat från internet eller någon twitch streamer så bör man kanske ha lärt sig vid det här laget att inget består, change and adapt. En stor del av nöjet i ARPGs är att hitta egna builds som är roliga att spela.

Så bara en stor bunt "entitled" folk som gnäller som vanligt när online spel patchas.

Enkelt? Vad spelar du för klass? Jag är magiker och tycker att ju högre level jag blir desto mindre nytta gör jag. Jag får mest springa runt för att inte dö direkt. Till och med nu när jag spelar på lägsta svårighetsgraden.


signatur

PSN: OAKTHYR

Medlem
Skrivet av KeyserSoze:

avinstallerade lagom nu till season 1, har man kört det en gång till 100 har man upplevt allt.
Helt ok story, bra atmosfär, snygg värld, i övrigt är gameloopen bara en d3 klon med några sidesteps, vilket var en besvikelse för mig.
Endgame var ett skämt.

Ungefär vad man förväntade sig från the bloated corpse activision blizzard.

Tur att man köpte nyckeln på rea från någon skummis sida, överpris från helvetet.

Vadå spelar man om kampanjen 1000 gånger som i D3? Endgamet?

Medlem
Skrivet av showerguy:

Vadå spelar man om kampanjen 1000 gånger som i D3? Endgamet?

Man spelar om nightmare dungeons oändligt många gånger med ett gäng rng affixes som man rullar fram.

Medlem
Skrivet av Aletheides:

Klagomålen runt nya patchen är en storm i ett vattenglas. Spelet är på tok för enkelt som det är och har en hel del exp exploits som vissa streamers och annat löst folk ser som "features" som nu blir "nerfat". Man kan inte hävda att det är reko att lvl 100 polare tar in en lvl 1 i en dungeon, lämnar denne vid ingången och slaktar sedan lvl 100 mobs så får lvl 1 polaren lvl 100 monster exp + 25% bonus på det.

Att spel som detta balanseras så att meta builds slutar vara meta är inte heller ovanligt. Är man beroende av Meta builds som man saxat från internet eller någon twitch streamer så bör man kanske ha lärt sig vid det här laget att inget består, change and adapt. En stor del av nöjet i ARPGs är att hitta egna builds som är roliga att spela.

Så bara en stor bunt "entitled" folk som gnäller som vanligt när online spel patchas.

Jag gillar patchen, den hade många bra nerfs som balanserade OP-klasser. Lite tondövt av Blizzard bara att nerfa så mycket utan att riktigt fixa några av problemen som spelarna klagat på, flera builds borde vara viable, sorc är bara kass rakt över, etc.

I Blizzards Fireside fredags-stream så bekräftade de att patchen bara var halvfärdig och de hade missat att inkludera en hög med buffar, det kommer bland annat en hotfix om två veckor och mer förändringar "i framtiden".

Blizzard Fireside Chat: https://www.youtube.com/watch?v=gZuG4Yng4bY
Summering på reddit: https://www.reddit.com/r/diablo4/comments/155xanv/notes_from_...

Medlem

Spelat 150 timmar ungefär. Jag är ganska mätt om jag ska vara helt ärlig. Får se om jag spelar season.

1
Skriv svar