Över 10 000 spel funkar nu bra eller utmärkt på Steam Deck

Robot
Över 10 000 spel funkar nu bra eller utmärkt på Steam Deck

Och maskinen säljs till reapris i en vecka till.

#steam, #steam-deck


Medlem

Typ 9000 fler titlar än vad det finns på Switch?

Ska bli intressant att se hur/om den pallar med Starfield. Den kan nog få sig en bump i så fall.

Medlem

Mitt bästa hårdvaruköp de senaste åren. Fantastisk maskin speciellt om man gillar dröserna av indiespel eller lite äldre titlar.

Medlem
Skrivet av Kasse:

Mitt bästa hårdvaruköp de senaste åren. Fantastisk maskin speciellt om man gillar dröserna av indiespel eller lite äldre titlar.

Ett av dom bästa köpen jag håller med 👍
Jag har med min när jag är hemmifrån


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem

6 473kr är fortfarande en ganska häftig prislapp.

Medlem

Ganska bra, förväntar mig inte att jag ska kunna spela Flight Simulator 2020 på den direkt, men mer vanliga spel som kanske Red Dead2, 7DTD och American Truck Sim.

Skrivet av Fearnox:

Ska bli intressant att se hur/om den pallar med Starfield. Den kan nog få sig en bump i så fall.

Don't hold your breath.

Redaktör
Skrivet av Ducci:

6 473kr är fortfarande en ganska häftig prislapp.

Det är ju dyraste alternativet. 256-giggaren kostar ca 5 500 och 64-giggaren 4 200 kr (men då lär du behöva minneskort för några hundra till).

Jag håller med ovanstående - en grymt bra spelmaskin.


signatur
Medlem
Skrivet av Ducci:

6 473kr är fortfarande en ganska häftig prislapp.

Vet inte om du tänker på den dyraste versionen nu men den behöver man egentligen inte, det är bara ett reflex filter på skärmen som skiljer förutom disken men det går att byta i alla modeller. Även ett betydligt billigare SD-kort fungerar utmärkt och laddtiderna är i de flesta fallen inte så mycket längre.

Om någon funderar på att skaffa en men inte vet hur mycket man kommer använda den skulle jag rekommendera 64gb versionen, gillar man den och inte tycker minneskortet räcker kan man relativt enkelt byta ut m.2 disken men tänk på att det är formfaktor 2230 som gäller!

Medlem

Jag kan ha fel, men jag hade intrycket att den skärmen var hårdare härdad så att rispor repor inte sker lika lätt?

Skribent

Älskar den lille rackaren. Kan till och med spela Diablo 4 på den <3


signatur

I am the black wizards.

Medlem

använder typ aldrig min.. suger med o bara kunna spela steam spel utan massa patcher o ditten o datten.. gjort min som windows maskin men då suger kontrollerna isället

Medlem

Väntar fortfarande på uppföljaren som förhoppningsvis har bättre skärm och batteritid.

Medlem
Skrivet av Ichinin:

Don't hold your breath.

Kommer säkert lösas som mod annars.

Medlem
Skrivet av joejjeman:

använder typ aldrig min.. suger med o bara kunna spela steam spel utan massa patcher o ditten o datten.. gjort min som windows maskin men då suger kontrollerna isället

Det är väl krångligare att ominstallera för att bråka med Windows än att bara lägga till launchers/spel via Steam och köra i proton kompatibilitet läge?

Medlem

Verkar som om nyare spel också funkar, såg en youtube video med Cyberpunk 2077 på SteamDeck för någon timma sedan, det var visst mer problem med äldre spel.

Medlem

Har ingen steam deck men riktigt glad över dess framgång då den har hjälpt linux desktop med spelkompabilitet något ofantligt. För första gången är det ett alternativ till Windows som spelmaskin tack vare proton.

Medlem
Skrivet av joejjeman:

använder typ aldrig min.. suger med o bara kunna spela steam spel utan massa patcher o ditten o datten.. gjort min som windows maskin men då suger kontrollerna isället

Bara steam spel?
Ett spel jag kör ofta är från epic games store och det funkar

Windows måste du ju också installera launchers, patchar dittan och dattan.
Handlar det om Linux ovana? Det ger med sig


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem

Haft rikigt roligt med Deck, och då har jag ändå en 30k dator och en PS5 😂😂 Det är något magiskt med att kunna plocka fram den vart som helst och spela fullfjädrade spel.

Drömmer dock redan lite försiktigt om en "Deck 2" med prestanda som slår ROG Allt på fingrarna och som har en 120hz OLED-skärm ut till kanterna dit glaset sträcker sig idag på Deck.

Puss och ha en bra sommar med grillat, bad och spel! 🤗🥳😘

Medlem
Skrivet av Mytos:

Har ingen steam deck men riktigt glad över dess framgång då den har hjälpt linux desktop med spelkompabilitet något ofantligt. För första gången är det ett alternativ till Windows som spelmaskin tack vare proton.

Oooh, så det är Linux under the hood? Nice, har länge väntat på bra spelstöd för Linux och det är den stora saker som håller mig tillbaka från att hoppas från Windows helt och hållet.

Medlem
Skrivet av Ichinin:

Oooh, så det är Linux under the hood? Nice, har länge väntat på bra spelstöd för Linux och det är den stora saker som håller mig tillbaka från att hoppas från Windows helt och hållet.

Yes stämmer, det är baserat på arch med kde plasma 5 när man kör desktop läge

Medlem
Skrivet av joejjeman:

använder typ aldrig min.. suger med o bara kunna spela steam spel utan massa patcher o ditten o datten.. gjort min som windows maskin men då suger kontrollerna isället

Har testat det mesta utan problem. Alla launchers funkar och är väldigt lätta att installera. Förstår inte vad som är jobbigt för dig?

Medlem

Kan man köra emulatorer på steam deck, tänker på nes snes mm?

Medlem
Medlem
Skrivet av Ducci:

Kan man köra emulatorer på steam deck, tänker på nes snes mm?

Det är i princip en PC (mini laptop) med alla friheter som kommer med det, så ja det kan du.

Medlem
Skrivet av joejjeman:

använder typ aldrig min.. suger med o bara kunna spela steam spel utan massa patcher o ditten o datten.. gjort min som windows maskin men då suger kontrollerna isället

Spännande, känns som att du fick en helt annan maskin än mig
Skulle aldrig kunna tänka mig att installera windows på den för att upplevelsen blir skit som du säger, å andra sidan så har jag inte hittat ett spel som är passande formatet som inte fungerar.

1
Skriv svar