Sätt DITT betyg på Diablo IV!

Medlem

+ positivt
snyggt, atmosfäriskt, musik, grafik/presentation,
+ negativa
ITEMS!
aspects är meckigt, hade räckt med 2-3st för varje build istället för att hålla koll på en i varje slot/dubletter..
Sen är det mycket roligare att hitta användbara items än att hitta skrot som man extractar aspects från (sen försöka få plats med alla bra rolls i banken..) Seg/otillfredsställande gameplay loop

Seriöst hade det typ varit bättre om de bara copy/pastat diablo2 itemization ovanpå spelet...

..Spelet i övrigt har otrolig potential!
Återstår att se vad seasons bjuder på, känslan är att spelet blir bra kanske season 3-4...

Medlem

Betyg 4/5.

På plussidan:
- Grafiken
- Ljudet
- Atmosfären
- Helt Ok story
- Spelet känns responsivt

På minussidan:
- Dungeons är för lika varandra
- Mobsens levels skalar med spelaren, det minskar känslan av progression och kan inte levela upp för att bli bättre om man stöter på en svår boss
- Tradigt att inte kunna skippa långa dialoger om man redan sett dem 2 ggr.
- Ibland lite trögt att springa fram och tillbaka bara för att prata med en NPC
- Ge oss tillbaka potionsbältet!

Det är väl detta jag kommer på just nu.


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

Medlem

3/5 för mig. Stabil gameplay men vet inte om det har att göra med att min smak i tv-spel förändrats med tiden men känns lite väl enformigt och repetitivt emellanåt. Kan tycka att världen ser lite väl dyster ut. Storyn är ganska tunn också. Kan dock tänka mig att när det gått en viss tid och mer content har kommit ut att endgame blir ganska roligt, för grunden är bra.

Medlem

Jag VAR supertaggad på det, hade förbeställt och lagt så mycket tid jag kunnat på betorna.

Men när spelet släpps kommer en känsla av "meh" över mig. Levelscaling gör att du aldrig riktigt känner dig stark, mycket av det du gör är väldigt upprepade. Ska du hålla dig ifrån guides på nätet så blir det en del trial and error. Men den begränsade tid man har som småbarnsförälder som känns det inte värt alls.

Ska iallafall göra storyn, men det blir nog allt. Hypen tog över. Men det levererade inte alls.

Medlem

4/5

Det jag inte gillar med spelet är:

- Online-kravet.

- Fem klasser känns snålt med tanke på hur lång tid de har haft på sig att göra spelet.

- Vissa dungeons är väldigt buggiga.

- PvP är ingen höjdare.

Medlem

Oj, svårt detta. Snällt betyg är väl en 3/5 men lutar åt 2/5. (fast med hopp om att jag tror det kan bli mycket bättre i framtiden)

Level Scaling suger balle
Storyn suger balle
Repetivt så in i helvete (no pun intended)

Det där med repetivt är lite svårt med ett sånt här spel, jag menar vilket ARPG är inte repetivt? Tror till viss del att det inte var den bästa vägen att gå att försöka få det till ett mer open world aktigt spel, som vanligt att det bara blir en stor värld med nästan ingenting att göra, med några placerade dungeons och källare som alla är copy+paste. Känns extremt Free to play.

Ne, på tal om en 2:a, får bli Diablo 2 som vanligt när man vill grinda helt enkelt.

Medlem

Nu så här snart en månad in skulle jag ge det en solklar fyra! Diablo 2 och Diablo 3 blev inga direkta mästerverk förrän en expansion in så alla småsaker man stör sig på i D4 kommer ändras till det bättre med tiden.


signatur

AP201 | B650M | 7800X3D | 32GB | RTX 3090
G613 | G502 X | PRO X | G3223Q | PG279Q
OLED55C9 | PS5 | Switch

SvenskaDiablo Discord

Medlem

4 av 5, men dras ned till 2 av 5 pga att det inte finns något enspelarläge, nätverksproblemen gör spelet stundvis ospelbart.


signatur

Some people call me a bad person. Others say I'm an irresponsible asshole. Personally I don't see why I can't be both.

Medlem

enda som är bra är storyn och musiken. Resten är kasst. 2/5 looten är skitkass, skill systemet likaså. Build variationen är kass. emdgame är skitkass

https://www.youtube.com/watch?v=TfmAfmQnIps rättvisande

Medlem

Kanonbra upp till lvl 70, sen blir det enformigt.

Medlem

Är precis lvl 51 så inte jättehög lvl men än så länge tycker jag det är roligt och utmanade och då spelar jag ändå bara world tier 1.

Inaktiv

Jorå. Kul. Men sen kom Aliens Dark Descent och sedan dess har jag inte rört D4.

Medlem

Avstog röst då jag inte spelat.
Men generellt har jag alltid tyckt Diablo varit lite kul en stund men sen tröttnar man


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem

Ok, efter att jag läst vad ni skrivit om level scaling så avstår jag spelet. Varför sjutton skulle det behöva level-scale:as om det är ett linjärt spel? (eller det kanske det inte är?)

Medlem
Skrivet av Witchfinder:

Ok, efter att jag läst vad ni skrivit om level scaling så avstår jag spelet. Varför sjutton skulle det behöva level-scale:as om det är ett linjärt spel? (eller det kanske det inte är?)

Vet inte ens vad du menar med linjärt spel? Så nej det är väl inte det, då?

Känns lite som att ifall du på något vis låter diskussion om scaling på ett forum vara orsak att avstå, så hade jag nog ändå sagt att du skall avstå. Antingen är man såpass öppen-sinnad att man går in med öppet sinne och spelar ett spel ur en genre man aldrig tidigare spelat, av nyfikenhet och därav möjligen även viss entusiasm. Eller så avstår man när skeptism och negativitet kring saker man inte riktigt förstår då man aldrig spelat genren tidigare. För då har man inte ens rätt inställning till att börja med för att faktiskt ge det en ärlig chans.

Medlem

Upplevelsen blir sämre och sämre för var dag som går känner jag. Börjar glida från 3/5 ner mot 2/5. Storyn och världsbygget är nog de enda plusen tyvärr.

Minuslistan:

- Levelscaling (öh va?)
- Varför inte mount långt tidigare? Så fort man har alla waypoints så behövs ju knappt mounten längre? Dessutom stimuleras spelaren att väldigt tidigt bege sig till akt3-området för att känna på det flexibla upplägget. Hade det inte varit intressant att rida dit då?
- Fyra skills max. En ganska uppenbar anpassning mot gamepads och konsoler. Känns begränsande för framtida variation i builds.
- Bara fem klasser att välja mellan, och ingen kändes lockande tyvärr. (Saknar Warrior från D1 t ex)
- Inflation i lootsystemet från första början. Det är bara gult och guld som gäller från typ lvl10, tradigt. Varför ens ha blått i spelet?
- Aspects kändes nytänkande i typ fem minuter, sen insåg man hur det förtar känslan av att grinda för något verkligt speciellt.
- Alla dungeons/källare känns identiska, en våning horisontellt med samma upprepade vägval (f2p-spel?).
- Samma events inne i dungeons om och om igen. "I got separated from my companions!" samt döda fem waves för en inploppad storkista (= noll inlevelse, och återigen en vibb av f2p).
- En förvånande lättja i inlevelse i storyn.

Eldhaime ska ha byggts ovanpå en gravkammare, men man orkar inte ens designa en upplevelse som återspeglar detta? Stege ner till sidospår-grotta-1A. Där dog mycket av inlevelsen för mig.

- Gembag? Blizzard släpper att ARPG år 2023 och gems ska slåss om utrymme med allt annat i den begränsade inventoryn.
- Visserligen en stor "öppen" värld, men en livlös sådan. Det känns som den började fyllas med innehåll sent i utvecklingen och att de inte hann klart.

I ett ARPG uppskattar man storyn under den första genomspelningen. Därefter ska allt handla om drivet/viljan att göra sig starkare. Våga sig på utmaningar som initialt känts omöjliga. Lootsystemet och levelscaling har effektivt ihjäl allt det där för mig tyvärr. Det finns helt klart potential här, men för 800-1100kr borde vi väl kunna förvänta oss mer än detta? Det känns som allt det unika som man brukar stöta på i moderna ARPG helt saknas.


signatur

Cptn BaseballBatBoy!

Medlem

En fyra här.

Körde softcore till lvl 60, sen började jag tröttna lite på det repetiva så gick istället öber till hardcore. Och fyfan va spelet är roligare på hardcore än softcore. Man behöver tänka lite annorlunda samt pulsen och adrenalinet kickar in, kommer nog hålla mig kvar på hardcore ett bra tag till då renowns finns kvar för nya karaktärer. Så ibland tänker jag: När denna karaktär dör så ska jag prova en ny build eller klass och det håller spelet fräscht längre för min del och tar bort lite av den repetiva känslan.

Medlem
Skrivet av Scream112:

Vet inte ens vad du menar med linjärt spel? Så nej det är väl inte det, då?

Känns lite som att ifall du på något vis låter diskussion om scaling på ett forum vara orsak att avstå, så hade jag nog ändå sagt att du skall avstå. Antingen är man såpass öppen-sinnad att man går in med öppet sinne och spelar ett spel ur en genre man aldrig tidigare spelat, av nyfikenhet och därav möjligen även viss entusiasm. Eller så avstår man när skeptism och negativitet kring saker man inte riktigt förstår då man aldrig spelat genren tidigare. För då har man inte ens rätt inställning till att börja med för att faktiskt ge det en ärlig chans.

Den enda linjäritet som behöver finnas på plats för att i mina ögon eliminera behovet av level scaling är om områdena anses ha en skillnad i svårighetsgrad och ordning de förväntas avklaras i.

Vi båda svänger oss med förutfattade meningar ser jag (syftar på "aldrig spelat genren tidigare").

Jag har aldrig spelat ett spel med rigorös level scaling som jag gillat. När man aldrig får känna att man kan "settla" för nånting en stund, när langoljärerna hela tiden nafsar en i nacken. Det har alltid lämnat mig med en ihålig känsla.

Gen
Medlem

Vill ge det en 4/5 (råkade trycka fel på omröstningen)

+ Grafiken (bland de bästa i sin genre)
+ Ljudet (riktigt bra SFX som passar bra till spells osv)
+ Musiken (Blizzard brukar vara duktiga på detta så inget överraskande)
+ Storyn (Mycket bättre än 3an men kanske lite för lite Lilith)
+ Cinematics (som vanligt ett trumfkort)
+ VO (bra skådisar)
+ Atmosfär (Riktigt slafsigt, mörkt och hopplöst)

- Level scaling var definitivt ett problem i slutet på storyn när man blev svagare och svagare pga. problem med gear/build
- Om man nu måste ha objectives så bör man inte ha sådan dålig variation på dem
- Något klumpig styrning med musen när man ska sikta på mobs
- Kul med många dungeons men variationen saknas och framförallt layouten på dem är för likadan på sina håll
- Jobbigt att gems tar sådan stor plats i inventory
- Mer variation på Events tack
- Tråkigt att det är always online (men så är det väl nuförtiden) och att man inte kan välja om man vill köra med andra eller inte
- Lite väl grindigt (tänker på pengar som behövs för "reforge")

Medlem
Skrivet av Witchfinder:

Den enda linjäritet som behöver finnas på plats för att i mina ögon eliminera behovet av level scaling är om områdena anses ha en skillnad i svårighetsgrad och ordning de förväntas avklaras i.

Vi båda svänger oss med förutfattade meningar ser jag (syftar på "aldrig spelat genren tidigare").

Jag har aldrig spelat ett spel med rigorös level scaling som jag gillat. När man aldrig får känna att man kan "settla" för nånting en stund, när langoljärerna hela tiden nafsar en i nacken. Det har alltid lämnat mig med en ihålig känsla.

Vi är alla olika men jag gillar faktiskt level scaling i D4 på det sätt den är gjord. Tycker den höjer spelet. Jag kan spela där jag vill spela i världen vid nya seasons. Jag kan bli utmanad när jag vill och jag kan "settla" när jag vill.

Man växer snart ur world tier 2 och blir för stark för den, sedan börjar man göra nightmare dungeons på högre och högre dungeon tiers, eller ta det easy i en lite lägre tier ett tag. Kan också pröva sig i capstone dungeon som inte har level scaling om man nu vill det.

I ex the elder scrolls Oblivion gillade jag inte level scaling alls. Det var inte heller vad jag förväntade mig när jag kom från Morrowind. Men i D4 fungerar det för mig. Jag känner mig starkare och starkare i D4 trots level scalingen.

Medlem

Jag skulle nog vilja lägga mig på 4/5.
Tycker det är trist att det är lite repeterande, likt många andra openworld spel. Tex att alla områden har 3 strongholds som kan övertas, utförande snarlikt varandra. De flesta dungeons känns massproducerade och är enligt mig samma lika. Känner inget sug alls att samla aspects just pga alla utmaningar för detta är samma som jag nyss nämnde.

Levelscaling är också lite trist, tycker det är kul som i många andra spel att behöva levla upp för att kunna överleva i nya områden.

Skriver på telefon så jag nöjer mig så här. Finns fler grejer jag inte gillar men det jag gillar överväger med råge och lite till. Plus med vetskap att mer innehåll kommer dyka upp.

🙂 är nog ett spel jag kommer leka med länge till och från

Medlem

Storyn 5/5, endgame 3/5 (men har möjlighet att bli bra)

Men ska jag ge helhetsbetyg just nu blir det 3/5.
Det som faller är endgame som totalt faller platt. Tråkiga glesta dungeons. Dungeons som inte alls är random utan man blir tvingad till några stycken per Tier skala och blir hopplöst uttråkad. Varför kan vi inte få tillgång till alla oavsett Tier?
Variation av mobs och bossar är skrattretande lågt.
Saknar även att få döda storybossarna. Har aldrig varit med om ett diablo där vi mister dessa efter man är klar med storyn.

Sen lite mindre saker som filter, kunna söka i stash, skrattretande liten stash som delas med andra gubbar (varför?) och mounten... den var lika horribel i stängda betan.

Medlem

Fattar inte poängen med d4. Att alla monster alltid är exakt samma level som jag själv... Hela spelet blir meningslöst för mig :). Hoppas det är roligare för andra. Slutade spela efter lv 27

Känns som man är i något slags test-mode där man kan utvärdera världen utan att behöva levla upp en karaktär

Medlem
Skrivet av gigurra:

Fattar inte poängen med d4. Att alla monster alltid är exakt samma level som jag själv... Hela spelet blir meningslöst för mig :). Hoppas det är roligare för andra. Slutade spela efter lv 27

Känns som man är i något slags test-mode där man kan utvärdera världen utan att behöva levla upp en karaktär

Håller helt med dig. Jag började tröttna redan vid lvl 20, men har ändå segat mig fram till sista akten eftersom jag har betalat över 800 spänn för det. Kommer förmodligen inte spela färdigt storyn.


signatur

Jätteintressant information.

Medlem

Varit tveksam till att införskaffa 4an, Älskade diablo 1-3 men det var något med betan som inte gjorde det för mig, Kan inte riktigt sätta fingret på vad. Vågar man säga att spelet känns alldeles för krångligt ? Gillade enkelheten med dom tidigare spelen. Frågan är om man 40 år gammal helt enkelt fått avsmak för seriens nytillskott.

Medlem
Skrivet av rickmark:

Varit tveksam till att införskaffa 4an, Älskade diablo 1-3 men det var något med betan som inte gjorde det för mig, Kan inte riktigt sätta fingret på vad. Vågar man säga att spelet känns alldeles för krångligt ? Gillade enkelheten med dom tidigare spelen. Frågan är om man 40 år gammal helt enkelt fått avsmak för seriens nytillskott.

Ja alldeles för mycket och många abilitys/skills. Dåliga/otillräckliga "hjälp" förklaringar.
Urusel "UI", de har inte samarbetat med D3 devs.
Paragon/Sigil systemet.... vad hände där?


signatur

“Too weird to live, too rare to die”

Medlem
Skrivet av Lofa:

...
Level scaling, kan inte nämna det för få gånger, level scaling, level scaling. Den lata vägen från Blizzard kombinerat med att alla ska kunna springa omkring och visa sin dyra skins. Då måste det balanseras oavsett level. Tyvärr pajar det ARPG-känslan totalt!
Varför ska man gå upp i level och försöka bygga din karaktär med nya skills när det inte spelar någon som helst roll? Har du tur hittar du ett riktigt bra item som för en kort stund får dig att känna dig liiite mäktig. Men då får du bygga om ditt skill-tree för just det itemet (svengelska). Tex, är en quest för svår ska du kunna lämna den, levla up, hitta ny gear och sen komma tillbaka. Men nu möts man istället av en ÄNNU svårare quest. Kul? Nope.
...

Bra poäng där. En observation jag själv gjort är att man KAN bli starkare än ens level (om det nu verkligen är det och inte något annat som avgör mob difficulty) ifall man har rätt gear. "Rätt" gear får men genom att levla en karaktär först och spara gobitarna till en ny karaktär, samt ha gott om material, vilket verkar kräva mycket grind i sig. Tyvärr finns det fem enorma hinder för det här sättet att spela. Fyra Fucking Kistor och en säsongsbetonad spelmekanik där du ska levla nya karaktärer var tredje månad utan tillgång till vad dina tidigare karaktärer har samlat ihop.

Medlem

2,5/5

Det har en grym finish. Atmosfär och grafik gör första minuterna till en go upplevelse. Man känner på något vis att Diablo II känslan finns där någonstans under ytan. Storyn börjar bra. Men blir lite tradig efter en stund. Och man saknar karaktärer. Karaktärer som Deckard Cain. Några ankare i ett hav av npcs som man faktiskt känner någonting för.

Jag är runt lvl 40 nu. Skulle helst betalat högst halva priset för spelet. Särskilt då jag inte tycker de lyckats mycket bättre än t.ex Lost Ark som är free2play. Men hittills är butiksdelen i Diablo rätt diskret, så det är värt några kronor.
Diablo IV ger mig någon slags Diablo känsla, men inte tillräckligt för att ge mig några nya minnen för livet. Trots att jag har crossplay aktiverat har jag knappt sett andra spelare. Så kan inte uttala mig om pvp eller ens dungeons i grupp.
Jag gillar spelet, bara inte så mycket som jag hoppades på. Men ska bli kul att se utvecklingen framöver.
Det är första gången jag spelar ett liknande spel med kontroller. Glatt överraskad. Skönt att kunna ligga med Steam Deck och smasha monster i soffan eller husvagnen.

Overall, ett fint spel att se på. Helt okej känsla och story. Bra mekanik. Inte upplevt några buggar. Ungefär vad jag förväntade mig. Inget världsomvälvande. Bara helt okej.


signatur

- pixelfantast

Medlem

Blev spelet super lätt efter patchen eller är jag för bra på såna här spel ? krävdes ju inte potions för duriel och lilith körde igenom de på "hard"

Ase
Medlem

Mitt betyg 2 Fortfarande bara samma spel som tidigare oinspirerat hack & slash utan särskilt mycket innehåll snyggare men det är väl allt. Det räcker inte med att ha fina movie scener längre har hänt lite sen diablo 1 nä blir BG3 för mig

Skriv svar