Sätt DITT betyg på Diablo IV!

Varit lvl 100 nu ett bra tag. Vad ska jag kämpa för? Behövs mer endgame tycker jag. Har en till karaktär på lvl 82 och en på 30 så målet kan väll inte vara att bara få upp dom till 100?Men vad vet jag det kommer säkert mer content i mitten av juli. Gav det 4/5. riktigt roligt har man haft!

Medlem

Jag sätter 2. Jag vill tycka om det men det är så enformigt. Är level 38ish. Vart man än går så är allt ungefär likadant, ingenstans är det för svårt eller för lätt. Kanske blir bättre senare i spelet, men då skulle startsträckan vara för lång

Medlem

Inte dåligt nog för en 3a men saknar på tok för mycket för att ens vara nära en 5a.
Satte 4 men hade egentligen varit närmre 3,5 för egen del.

Verkar för övrigt som att många av de som sätter toppbetyg inte har lirat så mycket endgame än, vilket kan bli lite missvisande.

Medlem

5a reserverar vi till 5an.

Medlem

4/5 av mig.

Kampanjen var riktigt bra.

Har dock spelat lite väl mycket så tar en paus nu till säsongerna börjar.


signatur

Switch, PC och Dödsmetall.

Medlem

4/5 känns vettigt men kan definitivt se mig öka det till en 5/5 beroende på hur de hanterar säsonger och andra content-updates!
Som jämförelse så ligger PoE och D2 på 3/5 för mig personligen, bara inte riktigt min grej.

Älskar spelet rejält.

Medlem

Skitbra spel fram till sista svårighetsgraden, då är allt samma-samma lika... skulle behövts en svårighetsgrad till, är lvl 65 och dödar lvl 80 eliter ganska enkelt.

Inaktiv

Många som bestämmer betyget enbart baserat på gameplay. Som det borde vara förvisso men sättet de lanserade med FOMO-access, betald beta där man fick items, kosmetisk fördelsshop med ett fullprisspel + loot pass premium bör det dras av 1 betyg hos varenda en här.

Onlinebiten, lvl-scaling och att spelet är mest "mjäähh" ger det en 3:a. Inte så att jag längtar tillbaka till spelet direkt när kvällen kommer. Helt ok tidsfördriv men inget mer.

Medlem

Det bästa av spelet fick man i betan. Är inte superförtjust i scalingen och den öppna världen. Det hela känns rätt ljummet. Men ganska snyggt om än ojämn grafik, bra ljud för det mesta. Lite för tungt på cooldowns och mer repetetivt än någonsin. Loote n och systemet för utrustningen är ganska ointressant.

Borde köpt D2 remaster istället. D4 känns som ett Ubisoft spel.

Medlem

Hade ni frågat strax efter release hade jag gett en 4a. Helt ok story, helt underbara cutscenes och rolig gameplay.

Nu blir det bara en 3a då jag nått "endgame". Hade faktiskt förväntat mig mer här faktiskt. Det blir snabbt repetitivt, och med klassen jag valde (Sorc) så finns det inte så många builds som fungerar tillfredsställande här. Hoppas vi får mer i och med säsong ett som börjar om någon vecka, annars kommer jag att tröttna snabbt känns det som.


signatur

"Speed has never killed anyone, suddenly becoming stationary... That's what gets you"

Medlem

Upp till lvl 60 får spelet en 4.5 av mig. Efter level 60 får det en 3a. Jävlar vad Endgame är B just nu

Medlem

Du/ni som sätter en etta, hur går tankarna?


signatur

"A lie is truth, until you recognize it as a lie. To see the truth behind those lies is probably the right thing to do. However, it may not necessarily bring happiness. Lies are Happiness."

PC-spelare
Dator: TUF Gaming B550 Pro, Ryzen 5600G, 16GB RAM, Sapphire Radeon RX 5600 XT

Medlem

Gav det en 4a. Gillar det än så länge. Har kört klart kampanjen och grindar endgame (lvl 60). Men det är inte ett mästerverk. Jag gillar character progression, svårighetsgrad och itemisation mycket bättre i Grim Dawn till exempel. Men vi får se vad expansionerna tillför.

Medlem

Var ganska sugen på ett nytt Diablo efter man fick prova betan. Spelets gameplay och grafik var bra. Första video sekvensen dom släppte innan release fick mig även att bli hypad på storyn. 44 levlar in känns det tyvärr som ett stort "meh".
Man har inte ens varit motiverad att logga in dom senaste dagarna.
Förstår dock inte varför men känns som spelet saknar identitet.

Hur dom berättar storyn är också en besvikelse. Main story känns som en sidequest typ.

Kanske blir final fantasy istället.

Gnällkuk

4/5, det är otroligt stabilt i sin grundform och är ett av extremt få AAA-spel som varit så extremt polerade vid släpp. Gillar storyn, gillar tonen. Det kanske är lite väl simplisitiskt i sin grundform men ger mig ändå något att bita i. Jag hade på min höjd tänkt mig att det var 3/5 för att jag är ett hängivet fan, men här har de verkligen överträffat sig själva.

Så, vad saknas för 5/5? Imo, det är för skakigt över tid med msq och side qeust där man blandar och ger. End-game är klart bättre än vad jag hade vågat drömma om men är ändå relativt meh. Stora problemet just nu är att du aldrig får den där power-känslan pga att allt är balanserat. Det är helt ok, men förtar upplevelsen ändå när man farmade items med speed builds.

Jag väntar dock ivrigt på att s1 ska dra igång och jag har haft klart mer kul än vad jag hade vågat trott med detta! Välkraftar, polerat men inte fulländat. Har du hoppat över D3 är det stor tid att återvända!


signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Medlem

Lätt en 3/5

Visst det finns en hel del att tycka om + spelet har några fantastiska cutscenes.
För min del känner jag dock att det finns alldeles för mycket som drar ner det hela. Tycker också att Blizzard fokuserat för mycket på att spela med "säkra kort" + att fokusera för mycket på monetization. Hade också hoppats på att det skulle vara roligare & lättare att köra fler karaktärer + mer innovation i allmänhet. Att man ska behöva repetera en massa grejer för varje karaktär (t.e.x kartan) fick mig att sucka...

+ Grafiken
+ Känslan
+ Några fantastiska cutscenes
- Mount systemet lämnar mycket att önska...
- Endgame suger...
- Inventory management... (Visst man har sagt att man ska lösa gem problemet men detta är 4:e! spelet i serien... Fixa skiten från början... Första spelet kom ut för snart 30 år sen... Visa att ni lärt er något under tiden Blizzard...)
- Monetization; Högt grundpris i kombination med battle pass + shop. Kändes också som hela main storyn skapats med huvud fokus att sälja expansioner.... "Storyn börjar bli intressant..." OH DÄR ÄR DET SLUT..... "Insert wallet to continue"........

Medlem

Väldigt kul men bristen på paus och ganska långa dungeons gör det svårt att spela som småbarnsförälder.

Medlem

Alla 4 som började lira har nu tröttnat, finns liksom ingen mening att köra som det är just nu. 2/5


signatur

PC: i5-10600K | 3070 Ti | 32GB DDR4 | nVME 1TB

Medlem
Skrivet av Fezk:

Har inte lirat det själv så avstod från att rösta.

Men känner folk som lirar det och det ska enligt dom vara sisådär p.g.a end-gamet och vissa skumma saker med itemization/gear-systemet m.m.

Min gissning är att det inte riktigt var det där 5/5 spelet som många skrev när det släpptes när man väl spelat ett tag. Med det sagt lär väl första expansionen och mängder patchar säkert fixa en del.

Ditto, jag har inte heller lirat och jag får liknande uppfattning ifrån av kommentarerna jag läser. Fast 4 av 5 är verkligen inte dåligt!

Väl Godkänt!

Det känns också som D4 slår D3 på flera plan. Det är inte illa alls!


signatur

”A man with a conviction is a hard man to change. Tell him you disagree and he turns away. Show him facts or figures and he questions your sources. Appeal to logic and he fails to see your point. [fortsättning]

Medlem
Skrivet av smuts:

Du/ni som sätter en etta, hur går tankarna?

Att det på riktigt är ett av de sämsta ARPG jag spelat, och jag älskar ARPG och nog spelat de flesta sen D1 hittade scenen.

Har redan skrivit i andra trådar om varför men tar en "kortfattad" version igen.

För det första är känslan bara seg, som sirap. Är helt ok när man börjar resan som nybakad men tyvärr består den.

Påtvingat MMO. Oj vad jag inte gillar den delen. Diablo för mig är att men ska vara hjälten/hjältinnan som ska känna dig ensam i en mörk demonisk värld. Nu är hela Over world fylld av massa cosmetics som springer omkring och dessutom tar död på "dina" fiender. Jag förstår att Blizzard gjorde det valet för att dom som slösar stora pengar på cosmetics också måste få visa upp dom. Men spelet blir såå mycket sämre!! Påtvingat MMO...

Level scaling, kan inte nämna det för få gånger, level scaling, level scaling. Den lata vägen från Blizzard kombinerat med att alla ska kunna springa omkring och visa sin dyra skins. Då måste det balanseras oavsett level. Tyvärr pajar det ARPG-känslan totalt!
Varför ska man gå upp i level och försöka bygga din karaktär med nya skills när det inte spelar någon som helst roll? Har du tur hittar du ett riktigt bra item som för en kort stund får dig att känna dig liiite mäktig. Men då får du bygga om ditt skill-tree för just det itemet (svengelska). Tex, är en quest för svår ska du kunna lämna den, levla up, hitta ny gear och sen komma tillbaka. Men nu möts man istället av en ÄNNU svårare quest. Kul? Nope.

Alltid online. Om jag spelar single-player vill jag spela när jag vill, inte när servrarna vill. D2 löste det galant så båda världarna fick vad de ville.

Enformigt. Ja det är väl i princip alla ARPG om man ser det krasst. Men det är något med D4 som känns extra enformigt. För få skill-slots, samma fiender rakt igenom i princip. Och dessa cooldowns, aktivera, attackera, ducka, vänta... vänta och repeat. Miljön, jo den är snygg och mörk som den ska (whoho, något positivt), men allt är ju copy/paste och blir snabbt platt. Man tröttnar snabbt.

Jag har inte ens spelat igenom grundstoryn ännu och jag har väldigt svårt att se att även de som gillar spelet ska orka spela igenom samma sega sörja gång efter gång när säsongerna börjar.

Jag trodde aldrig att jag skulle säga att jag hellre spelar D3 än ett eventuellt D4 i framtiden. Men så blev det.

Blev ingen kortfattad version... men den kunde blivit bra mycket längre också

Ikväll blir det Grim Dawn (ett av de bästa ARPG:erna), men det finns många guldkorn därute som är bra mycket bättre än D4 för en väldigt liten peng... och du kan spela offline.

Så mina tankar blir betyg 1.

Medlem
Skrivet av Lofa:

Att det på riktigt är ett av de sämsta ARPG jag spelat, och jag älskar ARPG och nog spelat de flesta sen D1 hittade scenen.

Har redan skrivit i andra trådar om varför men tar en "kortfattad" version igen.

För det första är känslan bara seg, som sirap. Är helt ok när man börjar resan som nybakad men tyvärr består den.

Påtvingat MMO. Oj vad jag inte gillar den delen. Diablo för mig är att men ska vara hjälten/hjältinnan som ska känna dig ensam i en mörk demonisk värld. Nu är hela Over world fylld av massa cosmetics som springer omkring och dessutom tar död på "dina" fiender. Jag förstår att Blizzard gjorde det valet för att dom som slösar stora pengar på cosmetics också måste få visa upp dom. Men spelet blir såå mycket sämre!! Påtvingat MMO...

Level scaling, kan inte nämna det för få gånger, level scaling, level scaling. Den lata vägen från Blizzard kombinerat med att alla ska kunna springa omkring och visa sin dyra skins. Då måste det balanseras oavsett level. Tyvärr pajar det ARPG-känslan totalt!
Varför ska man gå upp i level och försöka bygga din karaktär med nya skills när det inte spelar någon som helst roll? Har du tur hittar du ett riktigt bra item som för en kort stund får dig att känna dig liiite mäktig. Men då får du bygga om ditt skill-tree för just det itemet (svengelska). Tex, är en quest för svår ska du kunna lämna den, levla up, hitta ny gear och sen komma tillbaka. Men nu möts man istället av en ÄNNU svårare quest. Kul? Nope.

Alltid online. Om jag spelar single-player vill jag spela när jag vill, inte när servrarna vill. D2 löste det galant så båda världarna fick vad de ville.

Enformigt. Ja det är väl i princip alla ARPG om man ser det krasst. Men det är något med D4 som känns oändligt enformigt. För få skill-slots, samma fiender rakt igenom i princip. Och dessa cooldowns, aktivera, attackera, ducka, vänta... vänta och repeat. Miljön, jo den är snygg och mörk som den ska (whoho, något positivt), men allt är ju copy/paste och blir snabbt platt. Man tröttnar snabbt.

Jag har inte ens spelat igenom grundstoryn ännu och jag har väldigt svårt att se att även de som gillar spelet ska orka spela igenom samma sega sörja gång efter gång när säsongerna börjar.

Jag trodde aldrig att jag skulle säga att jag hellre spelar D3 än ett eventuellt D4 i framtiden. Men så blev det.

Blev ingen kortfattad version... men den kunde blivit bra mycket längre också

Ikväll blir det Grim Dawn (ett av de bästa ARPG:erna), men det finns många guldkorn därute som är bra mycket bättre än D4 för en väldigt liten peng... och du kan spela offline.

Så mina tankar, betyg 1.

Det ... var faktiskt ett bättre och mer utvecklande svar än jag hade förväntat mig. Tack, intressant läsning.


signatur

"A lie is truth, until you recognize it as a lie. To see the truth behind those lies is probably the right thing to do. However, it may not necessarily bring happiness. Lies are Happiness."

PC-spelare
Dator: TUF Gaming B550 Pro, Ryzen 5600G, 16GB RAM, Sapphire Radeon RX 5600 XT

Medlem

Jag skulle inte sätta en vanlig 3:a på D4, dock en stabil FZ-3:a. Spelet i sig börjar smått närma sig aptrist. "Suck fullt inventory igen, aja *TP till stan för att rensa gult*"

Det är bara storyn och världsbygget som håller mitt intresse uppe, så den karamellen suger jag på långsamt. Lilith är faktiskt t o m en bättre antagonist än jag trodde, riktigt välbyggd karaktär. Förstår dock inte hur de kunnat simplifiera lootdelen så pass mycket att det blir så här urbota trist. ...och levelscaling på det? Inte nog med att det ränner runt en massa store-bought-visuals överallt som förtar känslan av att man är ensam hjälte i en stor mörk värld (ett ARPG med andra ord), dessutom levelscaling så absolut allt känns precis lika mellanmjölk överallt och hela tiden.

edit: Kunde de inte åtminstone fixat en bag till gems innan release? Hur tänkte dem?


signatur

Cptn BaseballBatBoy!

Inaktiv

Nånstans mellan en fyra och en femma blir mitt betyg. Har haft så jäkla kul, springa omkring i världen och banka monster.
Har nått lvl 77 (WT4) nu med min rogue. Snyggt spel med väldigt bra kontroll och mycket att göra.

Medlem

Jag gav spelet 3/5 för jag tycker att det är ett snyggt och välpolerat spel med bra musik och ganska intressant handling.
Tyvärr så har jag inte så kul i spelet. Jag vet inte exakt varför. Kanske för att jag har spelat ganska många andra spel i genren och jag tycker inte att D4 introducerar något nytt och spännande. Men jag kommer spela igenom storyn i alla fall.
Skulle hellre spela om Titan Quest för första gången igen. Där kände jag oerhörd upptäckarglädje.


signatur

PSN: OAKTHYR

Medlem

Den får en fyra av mig

Man ser tydligt att Blizzard lagt ner mycket tid på att få allt att se bra ut och funka. Det är absolut ett fantastiskt spel där man njuter av att döda monster. Flera av mina kompisar har börjat med ny klass men själv kör jag fortfarande Rogue (lv 99) eftersom jag vill skapa en stark build och göra allt klart innan jag går vidare.

Den har mycket potential och det är jätteroligt att döda världsbossar och komma in på nightmare dungeons, uppgradera glyphs, köra helltides som är en ny event är också intressant. Det är minst sagt mycket nytt.

Älskar grafiken, musiken, konstanta ljud här och där som gör hela världen levande, och all folk i städer och lite runt omkring gör världen ännu mer livfull.

en 5a skulle innebära att spelet är perfekt och dessvärre är den inte det men efter d2 tror jag starkt på d4.

Jag har inte sett allt ännu då säsonger kommer i slutet av juli, och jag tror att hela kärnan ligger där. Det blir intressant eftersom jag vill gärna prova nya klasser och se snygg ut i nya kläder. Samtidigt förväntar jag mig nya features i eternal mode också, annars blir det tråkigt för de som inte vill köra seasons.

Något ständigt förekommande dock är repetitionen i mycket. Exempelvis att alla dessa nightmare dungeons är samma förutom att svårighetsgraden ökar. Det gör det tråkigt. Man behöver ju uppgradera sina glyphs för att bli starkare så man kör många såna dungeons men går snabbt igenom dem bara för poängen i slutet. Det vore lite roligare om man exempelvis fick slumpmässiga spots över hela världen. Gärna även lite mer variation i sina uppgifter.

Medlem
2/5 meeeh

Spelets story är intressant och spelet ser bra ut.

Level scaling tar tyvärr bort hela iden med ett ARPG

och på det också hur looten funkar gör det ännu värre. Loot är inte ett dugg kul, bara jobbigt.

och gillar inte andra slår på mina mobs

känns inte som jag får nåt för tiden och jobbet jag lägger ner på spelet. min karaktär känns antingen samma eller svagare hela tiden.

väldigt synd, spelet har potential att vara mkt roligt men når inte alls fram pga korkade val som tar väck allt vad ARPG ska vara.

Medlem
Skrivet av Vasir:

"Storyn börjar bli intressant..." OH DÄR ÄR DET SLUT..... "Insert wallet to continue"........

Nog bästa beskrivningen av storyn jag läst.

Där är inget fel på den, men den kändes rejält utdragen och som om att den slutade när den verkligen kom igen.
Förväntade mig betydligt mer efter 11 år.

Medlem

Musik: 5
Grafik: 4,5
Miljö: 4,5
Gameplay: svag 2!

Gear-systemet och scalingen är det största skämtet i Diablos historia. Detta system introducerades till viss del redan i D3. Av totalt 7 polare/kollegor, har 5 redan slutat spela. Du känner knappt av att du får riktigt bra vapen, spelar ingen roll om det är en legendary uppgraderat till 3-4. Hade man turen i D2 och fick low lvl unique, kunde man känna vilket groteskt mos det blev. Finns absolut inget djup alls i D4 gear-system. De har hittat en enkel algoritm som gör att vapnena stegvis blir bättre parallellt med din level och fiende.

Blizzard lyckades med i stort sett allt förutom det viktigaste, gear och gameplay vilket är spelets fundament.

Glädjen man fick av D2 kommer helt enkelt inte upprepa sig. Är lvl 48 i D4 och har inte spelat på snart 2 veckor, det får nog räcka där...

Medlem
Det blev en 5:a men...

...vi tar det från början.

1997 släpps första Diablo och var det år jag fyllde 18. Sedan ett par år tillbaka, största delen av gymnasietiden egentligen, spenderades den absolut största delen av min fritid i lokalen tillhörande byns "datorförening". Genom diverse EU-stöd startades en förening som syftade till att ge vanligt folk som på den tiden inte hade datorer i hemmet tillgång till en plats där de kunde skiva lite i Word och kanske lära sig vad surfa på internet var. Det senare mot en timkostnad. Något bredband var det inte tal om i ett litet samhälle i Dalarna i slutet av 90-talet. Nu var det dock inte något Word-skrivande jag och polarna hängde där för. Klockan 17 på fredagen stängde lokalen, för att sedan öppna igen någon timma senare, lite inofficiellt, för en skara invigda medlemmar. Hem fort från plugget var vad som gällde, för att slänga i sig lite mat, och sedan vidare till lokalen.

Där väntade sex till åtta datorer i nät, seriekopplade med koaxialkabel. Den som är nyfiken kan googla vad det innebär. CAT-kabel via HUB eller switch var tydligen för dyrt. Satt man på någon av "änd-datorerna" kunde man jävla lite genom att skruva bort termineringen på T-kopplingen vilket innebar att nätet dog. Praktiskt om man var på väg att förlora i Warcraft 2 eller Red Alert som spelades mest på den tiden. Dessa spel stök nästan på foten helt när Diablo kom. Det var något helt nytt som i alla fall inte någon av oss som hängde på föreningen hade sett förut. Det var otroligt stämningsfullt, kontrollerna kändes enormt följsamma, ljudet var fantastiskt och musiken bidrog ytterligare till den där mörka läskiga stämningen. Minns första gången jag öppnade dörren till The Butcher. Den som sett Carbot Animations tolkning av upplevelsen håller nog med om att den är rätt träffsäker.

När Diablo hade avlivats för tredje gången på svårighetsnivån Hell fortsatte nötandet att få en ännu bättre och ännu starkare karaktär som kunde göra det hela fortare. Minns en konstant jakt på ett perfekt rollat Kings Sword of Haste, eller en Godly Full Plate Mail of the Zodiac. Diablo blev go-to spelet man alltid körde, något uppblandat med Duke Nukem 3D då det fortfarande kunde vara ganska roligt i nät, eller med Quake för den delen.

Den 29 Juni år 2000 står en nu något par år äldre kille tillsammans med en polare i en kö utanför Gallerian vid Sergels Torg i Stockholm. Vid midnatt öppnar den numera sedan länge nedlagda butiken Tradition för en speciell release. Diablo 2 ska släppas. Sedan släppet av Diablo 1 har jag hunnit hoppa av gymnasiet, börjat jobba med telefonsupport för Telia Internet i Sveg, samt flytta ner till Stockholm/Väsby för att börja jobba på en ny, hipp internetleverantör vid namn Spray. Diablo har funnits med som go-to spel under hela den perioden. Half-Life spelade man givetvis igenom. Quake 2, och till och Med Quake 3 han släppas och visst spelade man dessa en hel del med. Det blev dock betydligt mindre av dessa från den 30:e Juni och framåt.

Diablo 2 bjöd på långt många fler timmar spelglädje. Det var fler karaktärer med unika förmågor att ge sig på. Allt gear hade ny mekanik att sätta sig in i. För att inte tala om en expansion som dök upp, men två ytterligare karaktärer. Tilläggas ska att jag inte gav mig på Über-diablo och dylika delar av spelet. Jag hade nog blivit lite mer casual i mitt spelande när sådana händelser kom på tal. I antal timmar vågar jag nog påstå att Diablo 2 fortfarande håller toppen. Detta kan nog förklaras med att man blivit äldre och numera har familj som inte riktigt medger lika många timmars datorspelande.

2012 kommer så Diablo 3, vilket jag lägger vantarna på så snart det går. När jag börjar spela det är det med blandade känslor. Det är vackert och stämningsfullt. Dock något smittat av det färgstarka World of Warcraft när det gäller det grafiska temat. Inte så illa att det inte går att förbise men det där mörka, smutsiga, blodiga och skräckinjagande som framför allt första Diablo bjöd på finns inte riktigt där. Det tar evigheter att få roliga prylar till sin karaktär, och det där auktionshuset... ja... det behöver vi inte prata mer om. Till skillnad från tidigare blir dock Diablo någon form av "game as a service" spel som man dock inte betalar en månadskostnad för. Med uppdateringar, expansioner, och seasons, växer Diablo 3 till att bli ett spel som bringat mig nära på lika mycket nöjde som Diablo 2.

2021 kommer Diablo 2 Resurected. Jag har kört igenom det, men inte så mycket mer. Tycker det var fantastiskt av Blizzard att släppa en remake av spelet så det gick att uppleva med dagens grafiska möjligheter. Men, det snurrar ovanpå en 20 år gammal motor som numera dras med en del ålderskrämpor. Jag tackar Blizzard för en fantastisk nostalgitripp och kommer säkert starta det för nostalgins skull igen med jämna mellanrum.

Juni, 2022... Diablo Immortal. Jag har testat... Men... Nej.

Och så... 6:e Juni i år. Diablo 4...

Först och främst, vad vill jag ha sagt med all text ovan? Tack till dig som läst ända hit för övrigt. Jo, jag har spelat Diablo-spelen betydligt mer än några andra spel sedan jag började spela TV/Datorspel för nu runt 35 år sedan. Jag är inte på något sätt en expert på spelen. Då hade jag haft en YouTube-kanal med nått par hundra tusen prenumeranter eller liknande. Jag har däremot väldigt starka minnen kring vad jag älskade från de förra spelen, vad jag inte tyckte om, samt vad jag har tyckt om i andra liknande spel, eller helt annorlunda spel för den delen.

Jag satte en femma i betyg. Stämningsmässigt tycker jag Diablo 4 gör en fullträff. Det skitiga, mörka, blodiga och skräckinjagande är tillbaka med besked. Jag tycker de lyckas fantastiskt bra med att lägga till dimensionen av en värld där ett oräkneligt antal människor över en mycket kort period förlorade livet baserat på vad som hände i Diablo 3. Det är en värld i ruiner, där i många fall människans värsta sidor kommer fram. Vad de gjort med Lilith och Inarius tycker jag fungerar klockrent. Den förstnämnda började man till och med känna viss sympati med. Att de plockat tillbaka ett par sedan tidigare kända karaktärer var också glädjande.

När betyget 5 är satt tänker man sig kanske att det inte finns något att klaga på, vilket inte är sant. Jag är inte helt förtjust i hur de hanterat MMO-delen. Det hade varit bättre att få välja att se andra spelare, att få skapa egna grupper, etc. Jag är dock glad över att huvud-story-delarna inte delas med andra spelare. De har gjort ett bra jobb med att få den biten att fungera relativt sömlöst. Vidare hade jag önskat att se mer av Andariel. Men framför allt av Duriel, som bara dök upp utan någon större förvarning eller förklaring. Jag kan uppleva att miljöerna var något enformiga, trots att det rörde om väldigt olika biotoper så var känslan över dem relativt lika. I Hawezar hade jag nog gärna sett några färgklickar då jag uppfattat platsen som någon form av regnskog. På tal om enformighet hade jag önskat lite mer variation bland monstren/fienderna. Trots de olika miljöerna upprepades typerna av monster lite väl mycket.

Spelet kändes halvfärdigt i viss mån. Men det är faktiskt vad som drar upp betyget från 4 till 5. Det märks att detta spel är något de kommer att arbeta vidare på. Diablo 4 är inte på något vis en färdig produkt, och ska inte vara det heller. Jag ser fram emot Season 1, och jag ser fram emot de kommande expansionerna. Jag hoppas verkligen de fortsätter på den bana de nu stakat ut, där spelet får fortsätta vara mörkt (inte nödvändigtvis i meningen att det saknas ljus), blodigt och skräck-inspirerat. Det får gärna fortsätta gräva i det groteska och morbida, men också tända någon form av ljus för våra karaktärer att drivas emot. Enformigheten i miljöerna och i monstren, samt önskan av att se mer av sådant man mindes från tidigare spel kan förhoppningsvis dyka upp framöver. Jag ser framför mig att Diablo IV kommer bli det spel jag spelar mest framöver. På det hela taget ett mycket, mycket bra spel som jag tror kommer att växa och bli ännu bättre.

Tack till dig som läst ända hit.

Skriv svar