VR-headsetet Quest 3 har nu officiellt avtäckts

Robot
VR-headsetet Quest 3 har nu officiellt avtäckts

Mindre storlek och mer högupplöst.

#Meta, #Quest-3, #nyhetstips


Medlem

Samtliga trailers som visades

#4385056


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem

Köper 2 direkt. Vr (trådlös) är framtiden.

Medlem

Bara hoppas att prestandan är betydligt bättre jämfört med föregångaren. Kräkdålig bildkvalité i quest 2 om du inte kopplade in den till din speldator

Medlem
Skrivet av jamorro:

Bara hoppas att prestandan är betydligt bättre jämfört med föregångaren. Kräkdålig bildkvalité i quest 2 om du inte kopplade in den till din speldator

Nja, måste inte vara.
Har du testat tex red matter 1 och 2 ?
Ghosts of tabor
Gameplay före grafik.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem

Ingen eye tracking och därmed ingen Foveated Rendering, så därmed blir det inte enormt mycket mer detaljerade spel som blir möjliga på den.
Och om dom där ryktena stämmer om upplösningen så får den iaf tumme ner från mig.


signatur

Time flies like the wind
Fruit flies like bananas

Medlem

Perfekt, behöver en enhet så att jag kan dra genom någon runda Beat Saber då och då. Köper vid release.


signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

Medlem
Skrivet av Molotov:

Nja, måste inte vara.
Har du testat tex red matter 1 och 2 ?
Ghosts of tabor
Gameplay före grafik.

Nä jag har inte testat red matter just men det flesta mer grafikkrävande spelen håller inte måttet med enbart quest 2an. After the fall och saint's and sinners till exempel. Nåväl bara hålla tummarna att 3an kan leverera.

Favoritspelet är walkabout mini golf och där är gameplayet fantastiskt

Medlem
Skrivet av Dave Lister:

Ingen eye tracking och därmed ingen Foveated Rendering, så därmed blir det inte enormt mycket mer detaljerade spel som blir möjliga på den.
Och om dom där ryktena stämmer om upplösningen så får den iaf tumme ner från mig.

Yeap det var ett dåligt beslut

Har q2 som funkar bra så väntar till q4 för en större förbättring

Medlem
Skrivet av Dave Lister:

Ingen eye tracking och därmed ingen Foveated Rendering, så därmed blir det inte enormt mycket mer detaljerade spel som blir möjliga på den.
Och om dom där ryktena stämmer om upplösningen så får den iaf tumme ner från mig.

Foveated rendering stöds sen länge, men inte dynamic foveated rendering. Det enda eye tracking tillför är att du slipper se suddigheten ute i periferin, det är inte en milsvid skillnad i prestanda jämfört med FFR.

Medlem

Från 6790 SEK är lite saftigt, men är väl heller inte mer än väntat. Vi kommer lite billigare undan här i Norge med 6590 NOK vilket i skrivande stunds valutakurs motsvarar 6435 SEK.

Medlem
Skrivet av Kyraal:

Från 6790 SEK är lite saftigt, men är väl heller inte mer än väntat. Vi kommer lite billigare undan här i Norge med 6590 NOK vilket i skrivande stunds valutakurs motsvarar 6435 SEK.

<Uppladdad bildlänk>

Det är väl ungefär vad en pizza kostar i Norge.
Så jättebilligt mao

Medlem
Skrivet av jamorro:

Nä jag har inte testat red matter just men det flesta mer grafikkrävande spelen håller inte måttet med enbart quest 2an. After the fall och saint's and sinners till exempel. Nåväl bara hålla tummarna att 3an kan leverera.

Favoritspelet är walkabout mini golf och där är gameplayet fantastiskt

Ja dom spelen är väldigt nedgraderade på Quest. Samtidigt bra att dom kan få finnas där för dom som inte har PC eöler PS5

Största problemet med sådana spel och Quest är imo att Quest inte kan hantera skuggor och ljus nå bra.
Om Quest 3 kan hantera ljus och lite bättre grafik så tror jag man kan komma långt.

Endå bra hur många utvecklare blivigt bättre hantera Quest och kan anpassa så spelen ser hyffsade ut.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem

Bra med lite variation och så kommer det ju en hög med vr spel också. Med 2 nya stora (relativt) vr headsets i år och någon lite mindre (tror jag). Så kommer det garanterat att släppas flera vr spel.

Medlem
Skrivet av Gesturr:

Foveated rendering stöds sen länge, men inte dynamic foveated rendering. Det enda eye tracking tillför är att du slipper se suddigheten ute i periferin, det är inte en milsvid skillnad i prestanda jämfört med FFR.

Sådan Foveated rendering är dock en dålig lösning, tittar du mot kanterna så ser du ju sämre kvalitet på bilden osv.
Personligen så tycker jag det ska vara Dynamic Foveated Rendering eller ingen alls.
Och då den inte har någon eyetracking så kan den inte stödja det så.


signatur

Time flies like the wind
Fruit flies like bananas

Medlem
Skrivet av Dave Lister:

Sådan Foveated rendering är dock en dålig lösning, tittar du mot kanterna så ser du ju sämre kvalitet på bilden osv.
Personligen så tycker jag det ska vara Dynamic Foveated Rendering eller ingen alls.
Och då den inte har någon eyetracking så kan den inte stödja det så.

Jag vet inte om jag kan påstå att det stör speciellt på en Quest 2. Quest 1 är det väldigt tydligt dock, men den är ju betydligt svagare.
Skillnaden är inte heller så stor på psvr2 då den endå begränsas av linserna.
Men det kanske spelar roll med Quest 3 linserna, det återstår att se.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av Molotov:

Jag vet inte om jag kan påstå att det stör speciellt på en Quest 2. Quest 1 är det väldigt tydligt dock, men den är ju betydligt svagare.
Skillnaden är inte heller så stor på psvr2 då den endå begränsas av linserna.
Men det kanske spelar roll med Quest 3 linserna, det återstår att se.

Ingen aning om det stör faktiskt, aldrig rört i en Quest 1 eller 2, och kommer aldrig göra det heller.
Men oavsett så är icke-Dynamic Foveated rendering en nödlösning istället för den "riktiga" varianten som kräver Eye Tracking


signatur

Time flies like the wind
Fruit flies like bananas

Medlem
Skrivet av Dave Lister:

Ingen aning om det stör faktiskt, aldrig rört i en Quest 1 eller 2, och kommer aldrig göra det heller.
Men oavsett så är icke-Dynamic Foveated rendering en nödlösning istället för den "riktiga" varianten som kräver Eye Tracking

Ok men har du inte testat så vet du ju inte, det är inte störande på Quest 2. Man måste kolla väldigt noga.
Nu spelar jag inte ofta Quest spel så det kanske blivigt "värre" på senaste när spelen blivigt tyngre men i tex Resident Evil 4 och Red Matter 2 som jag gissar är bland dom tyngsta så märker jag det inte.
Quest 1 hade väldigt tydlig linje där såg man tydligt det växla mellan "high res och low res". Därifrån det kan fått "dåligt rykte" som en nödlösning.
Eye-tracking är gött (jag har PSVR2) men det är imo inte Dynamic foveated rendering som är den största nyttan, det är QoL funktionerna.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av Molotov:

Ok men har du inte testat så vet du ju inte, det är inte störande på Quest 2. Man måste kolla väldigt noga.
Nu spelar jag inte ofta Quest spel så det kanske blivigt "värre" på senaste när spelen blivigt tyngre men i tex Resident Evil 4 och Red Matter 2 som jag gissar är bland dom tyngsta så märker jag det inte.
Quest 1 hade väldigt tydlig linje där såg man tydligt det växla mellan "high res och low res". Därifrån det kan fått "dåligt rykte" som en nödlösning.
Eye-tracking är gött (jag har PSVR2) men det är imo inte Dynamic foveated rendering som är den största nyttan, det är QoL funktionerna.

Ett PSVR2 hade inte klarat av ens i närheten av den grafiska kvaliteten den har utan Dynamic Foveated Rendering. Så det är iaf väldigt stor nytt av det.
Problemet är ju också att Quest 1/2 har så pass låg upplösning. Själv kommer jag aldrig testa dom och inte 3:an heller just på grund av att det är Meta som ligger bakom.
Och Dynamic Foveated Rendering är ändå ett måste, annars klarar inte ens den värsta PCn med ett 4090 av att driva framtida VR-titlar med allt högre krav på grafisk fidelitet.
Att inte ha det i ett fristående VR-headset begränsar det ändå väldigt mycket (även om icke-dynamisk variant är en enkel nödlösning).
Själv har min egen VR-resa gått från original HTC Vive till HTC Vive Pro 2, och sedan Pimax 8KX, så att gå både ner i upplösning och FoV som Quest i sina varianter har är inget val alls för min del.


signatur

Time flies like the wind
Fruit flies like bananas

Medlem
Skrivet av Dave Lister:

Ett PSVR2 hade inte klarat av ens i närheten av den grafiska kvaliteten den har utan Dynamic Foveated Rendering. Så det är iaf väldigt stor nytt av det.
Problemet är ju också att Quest 1/2 har så pass låg upplösning. Själv kommer jag aldrig testa dom och inte 3:an heller just på grund av att det är Meta som ligger bakom.
Och Dynamic Foveated Rendering är ändå ett måste, annars klarar inte ens den värsta PCn med ett 4090 av att driva framtida VR-titlar med allt högre krav på grafisk fidelitet.
Att inte ha det i ett fristående VR-headset begränsar det ändå väldigt mycket (även om icke-dynamisk variant är en enkel nödlösning).
Själv har min egen VR-resa gått från original HTC Vive till HTC Vive Pro 2, och sedan Pimax 8KX, så att gå både ner i upplösning och FoV som Quest i sina varianter har är inget val alls för min del.

Tror du missförstår vad jag pratar.
Det ger ju samma "prestanda boost" oavset om det är FFR eller dynamic.
Quest 3 har man valt bort det förmodligen pga det drar batteri och fördyrar en hel del.
FFR kommer glra att det kan hålla prestandan.

Vad jag menar är att på PSVR2 kanske det hade kunnat vara fixed också utan att det märktes eftersom fresnel linser endå har begränsad klarhet åt sidorna.
Nu får man det på köpet med PSVR2 där man har eyetracking som IMO är QoL fördelarna mer än att det är DFR.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av Molotov:

Tror du missförstår vad jag pratar.
Det ger ju samma "prestanda boost" oavsett om det är FFR eller dynamic.
Quest 3 har man valt bort det förmodligen pga det drar batteri och fördyrar en hel del.
FFR kommer göra att det kan hålla prestandan.

Vad jag menar är att på PSVR2 kanske det hade kunnat vara fixed också utan att det märktes eftersom fresnel linser ändå har begränsad klarhet åt sidorna.
Nu får man det på köpet med PSVR2 där man har eyetracking som IMO är QoL fördelarna mer än att det är DFR.

Ger kanske samma prestandaboost ja, men det ger ändå inte samma kvalitet, eftersom du aldrig kommer kunna se något skarpt åt sidorna även om du tittar ditåt med ögonen.
Och även om Fresnel-linserna ger begränsad klarhet åt sidorna, så tror jag nog inte Quest 3 har Fresnel med tanke på storleken den har.
Så där kommer det absolut att märkas, speciellt när den har högre upplösning än Quest 1/2.


signatur

Time flies like the wind
Fruit flies like bananas

Medlem
Skrivet av Dave Lister:

Ger kanske samma prestandaboost ja, men det ger ändå inte samma kvalitet, eftersom du aldrig kommer kunna se något skarpt åt sidorna även om du tittar ditåt med ögonen.
Och även om Fresnel-linserna ger begränsad klarhet åt sidorna, så tror jag nog inte Quest 3 har Fresnel med tanke på storleken den har.
Så där kommer det absolut att märkas, speciellt när den har högre upplösning än Quest 1/2.

Japp det är det jag skrev tidigare.
Quest 3 har pancake risken finns ju att det syns tydligare där, men jag tror inte det kommer vara så farligt.
Det stör inte på Quest 2 iaf och Quest 3 ryktas ju vara minst dubbel så vass.
Jag vet inte hur vanligt det är med foveated rendering över huvud taget på PCVR sidan ens.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av Molotov:

Japp det är det jag skrev tidigare.
Quest 3 har pancake risken finns ju att det syns tydligare där, men jag tror inte det kommer vara så farligt.
Det stör inte på Quest 2 iaf och Quest 3 ryktas ju vara minst dubbel så vass.
Jag vet inte hur vanligt det är med foveated rendering över huvud taget på PCVR sidan ens.

Problemet på PCVR är att i stort sett inga headsets har har Eye-Tracking som standard kombinerat med så pass många olika headsets, så därmed har Dynamic Foveated Rendering inte använts över huvud taget någonstans.
Jag vet att OpenXR Toolkittet stödjer Fixed Foveated Rendering, men ingen aning hur många spel det faktiskt funkar med.


signatur

Time flies like the wind
Fruit flies like bananas

Medlem
Skrivet av Dave Lister:

Problemet på PCVR är att i stort sett inga headsets har har Eye-Tracking som standard kombinerat med så pass många olika headsets, så därmed har Dynamic Foveated Rendering inte använts över huvud taget någonstans.
Jag vet att OpenXR Toolkittet stödjer Fixed Foveated Rendering, men ingen aning hur många spel det faktiskt funkar med.

Det stöds även dynamic i openxr.
Man kan köra det om man har Quest Pro tex.
Det finns även 3e parts program man kan lägga till FFR och även AMD FXR men det kan resultera att en del spel buggar ur.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av Molotov:

Det stöds även dynamic i openxr.
Man kan köra det om man har Quest Pro tex.
Det finns även 3e parts program man kan lägga till FFR och även AMD FXR men det kan resultera att en del spel buggar ur.

Verkar vara rätt få spel som verkar funka med OpenXR dock, eller finns det någon annan sida som listar mer spel?
Och som sagt rätt få headsets som har eyetracking
Finns ju modul för Pimax 8KX men jag har då inte fått tag i någon tyvärr.


signatur

Time flies like the wind
Fruit flies like bananas

Medlem
Skrivet av Dave Lister:

Verkar vara rätt få spel som verkar funka med OpenXR dock, eller finns det någon annan sida som listar mer spel?
Och som sagt rätt få headsets som har eyetracking
Finns ju modul för Pimax 8KX men jag har då inte fått tag i någon tyvärr.

Jag vet inte, OpenXR blir dock mer och mer. kommer att bli standarden.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av Molotov:

Jag vet inte, OpenXR blir dock mer och mer. kommer att bli standarden.

Vi får hoppas det


signatur

Time flies like the wind
Fruit flies like bananas

1
Skriv svar