Tekniktyck – Zelda: Tears of the Kingdom är "inte för stort för Switch"

Robot
Tekniktyck – Zelda: Tears of the Kingdom är "inte för stort för Switch"
Moderator | Testpilot

Gud vad jag älskar Digital Foundry.


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Medlem

Breath of the wild blev ju uppskjutet från 2015 till 2017 då Switch släpptes.
De borde kanske ha släppt Switch 2 i samma veva som Tears of kingdom kan man tycka.
Men de kan ju ha Mario open world som launch spel i stället.


signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

Avstängd

Släpp skiten på PC bara. Fattar inte varför Nintendo håller kvar vid sin värdelösa 1990-talet strategi

Medlem

”Det var nere på 20 fps men nu håller det faktiskt nästan 30 fps i 720p”

Herregud.. Kommer aldrig förstå folk som har så låg standard.

Medlem
Skrivet av fejksson:

Släpp skiten på PC bara. Fattar inte varför Nintendo håller kvar vid sin värdelösa 1990-talet strategi

Nintendo har överlevt sedan 1800-talet och har skapat sin egen identitet. Varför skulle de byta riktning?

Medlem
Skrivet av fejksson:

Släpp skiten på PC bara. Fattar inte varför Nintendo håller kvar vid sin värdelösa 1990-talet strategi

Med tanke på hur bra switchen säljer än idag så lär dom nog aldrig göra det. Acceptera att en del spel stannar på switchen bara helt enkelt..

Avstängd
Skrivet av rdgh:

Så du tycker det är tråkigt och att det är ett barnspel. Alltså inget spel för dig. Men ändå sitter du här o grinar för att dem inte släpper det på pc. Kom igen nu, det börjar bli ganska patetiskt.

Wow vilken naiv och dum kommentar.

Testpilot
Skrivet av SWEBarb:

Med tanke på hur bra switchen säljer än idag så lär dom nog aldrig göra det. Acceptera att en del spel stannar på switchen bara helt enkelt..

Gör inget att det stannar på Switchen, i alla fall så länge som Yuzu/Ryujinx finns


signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | Leobog Hi75 | Deathadder V2 Pro >

Medlem
Skrivet av fejksson:

Wow vilken naiv och dum kommentar.

Den var helt korrekt och inte dum.
Du gnäller om att spelet inte kommer till PC samtidigt som du tycker det är dåligt
Varför måste det då komma till PC?
Du verkar vara allmänt förvirrad men det är inte så förvånande.
Typisk gnällspik som bara gnäller för gnällandets skull.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Redaktör
Skrivet av rdgh:

Så du tycker det är tråkigt och att det är ett barnspel. Alltså inget spel för dig. Men ändå sitter du här o grinar för att dem inte släpper det på pc. Kom igen nu, det börjar bli ganska patetiskt.

Skrivet av fejksson:

Wow vilken naiv och dum kommentar.

Skrivet av Molotov:

Den var helt korrekt och inte dum.
Du gnäller om att spelet inte kommer till PC samtidigt som du tycker det är dåligt
Varför måste det då komma till PC?
Du verkar vara allmänt förvirrad men det är inte så förvånande.
Typisk gnällspik som bara gnäller för gnällandets skull.

Hörni, snacka om spelet nu och inte om varandra.


signatur
Medlem
Skrivet av lonian:

Breath of the wild blev ju uppskjutet från 2015 till 2017 då Switch släpptes.
De borde kanske ha släppt Switch 2 i samma veva som Tears of kingdom kan man tycka.
Men de kan ju ha Mario open world som launch spel i stället.

Skulle tippa på att om nästa konsol blir en ersättare till Switch (vilket är mycket sannolikt) så kommer den bli bakåtkompatibel och en mängd spel kommer uppdateras till att köras i högre upplösning och frame rate, och kanske eventuellt lite grafiska förbättringar som längre draw distance m.m.

Medlem

För min del får jag nog inse att Zelda har sprungit ifrån mig. Ingen av 3D titlarna har fångat mig som 2D varianterna gjorde en gång i tiden.

Skoj som fasiken för dom som sett fram emot detta dock. Finns inget bättre en fräsch helg med nytt efterlängtat spel.


signatur

Skippy R.I.P. 17/7 2006

Medlem

Tycker Digital Foundry's slutsats är lite konstig i det här fallet. Att spelet har en dynamisk upplösning som max är 900p och snittar 30fps med dips ner till 20fps med upplösning så låg som 720p borde ju i dom flesta fall tolkas som spelet är för "stort" för switch.

1080p har ju vart "standard" för alla utom Nintendo i åtminstone 10-15 år och dom flesta spel brukar sikta på 60fps.
Om man bara jämför med förra spelet BOTW så kanske det är acceptabelt, men det är en sån sjukt låg ribba att nå med tanke på att BOTW redan när det släpptes hade rätt dålig prestanda.

Hade gärna sett att Nintendo hade släppt något som rent prestandamässigt konkurrerade mer med sony och xbox som dom gjorde på gamecube tiden, men det är ju inte särskilt troligt med tanke på hur mycket pengar dom tjänar på den affärsmodellen dom har.

Inaktiv
Skrivet av fejksson:

Släpp skiten på PC bara. Fattar inte varför Nintendo håller kvar vid sin värdelösa 1990-talet strategi

Nintendo har ju väldigt hög vinstmarginal. Samtidigt har de väldigt många trogna fans. Det är därför ett exempel på ett oerhört bra och välskött företag. Strategin är därmed inte värdelös, det är fakta.

Att de inte passar dig är tråkigt, men de är nog inte ute efter att passa dig.

Medlem
Skrivet av MammaMuu:

Tycker Digital Foundry's slutsats är lite konstig i det här fallet. Att spelet har en dynamisk upplösning som max är 900p och snittar 30fps med dips ner till 20fps med upplösning så låg som 720p borde ju i dom flesta fall tolkas som spelet är för "stort" för switch.

1080p har ju vart "standard" för alla utom Nintendo i åtminstone 10-15 år och dom flesta spel brukar sikta på 60fps.
Om man bara jämför med förra spelet BOTW så kanske det är acceptabelt, men det är en sån sjukt låg ribba att nå med tanke på att BOTW redan när det släpptes hade rätt dålig prestanda.

Hade gärna sett att Nintendo hade släppt något som rent prestandamässigt konkurrerade mer med sony och xbox som dom gjorde på gamecube tiden, men det är ju inte särskilt troligt med tanke på hur mycket pengar dom tjänar på den affärsmodellen dom har.

Nej då, funnits gott om spel på inte minst basmodellerna av Xbox One som varit både 900p och 720p, till och med nya Series S kör väl ibland lägre native än 1080p... och med tanke på Switchen är bärbar så tycker åtminstone jag den upplösningen är helt OK, speciellt som TotK och Botw lirar väldigt bra med lägre upplösningar

Bra att Nintendo lirar sin egen väg, hade känts lite trist med tre likadana konsoler som i sin tur är likadana som vilken PC som helst.

Avstängd

Jag har spelat lite och jag uppskattar verkligen inte att Nintendo så tydligt inriktar sig på mindre barn nu för tiden. Men det är väl så man tjäna pengar antar jag, man får väl helt enkelt acceptera att man inte är målgruppen längre.

Inaktiv
Skrivet av Apersson:

Jag har spelat lite och jag uppskattar verkligen inte att Nintendo så tydligt inriktar sig på mindre barn nu för tiden. Men det är väl så man tjäna pengar antar jag, man får väl helt enkelt acceptera att man inte är målgruppen längre.

Jag är 37 och är ett mindre barn. Tack Nintendo.

Men det känns som en bisarr slutsats att det är mindre barn man tjänar pengar på. Visst, vissa barn kanske är bortskämda. Men det är såna som mig man tjänar pengar på.

Medlem
Skrivet av Majoren:

Nej då, funnits gott om spel på inte minst basmodellerna av Xbox One som varit både 900p och 720p, till och med nya Series S kör väl ibland lägre native än 1080p... och med tanke på Switchen är bärbar så tycker åtminstone jag den upplösningen är helt OK, speciellt som TotK och Botw lirar väldigt bra med lägre upplösningar

Bra att Nintendo lirar sin egen väg, hade känts lite trist med tre likadana konsoler som i sin tur är likadana som vilken PC som helst.

Fast 900p ner till 720p var väl för dockat läge om jag inte missförstod videon. I bärbart läge är det väl ännu lägre med tanke på skärmen är så liten?

Vet inte om jag håller med om det hade spelat någon roll om alla konsolerna var samma. Det är spelen som spelar roll, inte hårdvaran, och emulatorer har ju visat att många av nintendos spel hade sett väldigt snygga ut med högre upplösning och fps.
För som du säger, när samma spel finns på PC så känns det inte lika meningsfullt att konsolen, för man köper dom ju oftast för dom exklusiva spelen.

Medlem
Skrivet av MammaMuu:

Fast 900p ner till 720p var väl för dockat läge om jag inte missförstod videon. I bärbart läge är det väl ännu lägre med tanke på skärmen är så liten?

Vet inte om jag håller med om det hade spelat någon roll om alla konsolerna var samma. Det är spelen som spelar roll, inte hårdvaran, och emulatorer har ju visat att många av nintendos spel hade sett väldigt snygga ut med högre upplösning och fps.
För som du säger, när samma spel finns på PC så känns det inte lika meningsfullt att konsolen, för man köper dom ju oftast för dom exklusiva spelen.

720p är Totk i bärbart läge, matchar skärmens native upplösning och ser fantastiskt ut
Spelet är lite av en teknisk master piece som visar hir kapabel Switch trots allt är. Finns nog inget annat open world spel med sån interaktivitet och fysik, så väldigt spännnde att gamla Switch ändå får ett spel inget annat till andra format riktigt kan mäta sig med.

Håller inte med om att hårdvaran inte spelar roll, älskar hybridformatet Switchen rockar, ska konsolerna vara byggda exakt som PC:s och desdutom till 99% dela spelutbud med Windows, då tycker jag man lika gärna kan koppla datorn till tv burken istället för att köpa konsol.

Medlem
Skrivet av kebbe:

”Det var nere på 20 fps men nu håller det faktiskt nästan 30 fps i 720p”

Herregud.. Kommer aldrig förstå folk som har så låg standard.

Är väl vad man kan förvänta sig av switch. Konceptet med switch "bärbart/konsol på tv" är rätt fantastiskt ändå. Då får man svälja den dåliga hårdvaran. Väldigt smidigt att ta med switchen till en polare o köra "local co op".

Medlem
Skrivet av fejksson:

Släpp skiten på PC bara. Fattar inte varför Nintendo håller kvar vid sin värdelösa 1990-talet strategi

Ja precis, det går ju jättebra för Xbox på den biten.


signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

Medlem

En liten lättnad att frameraten är så pass stabil som den är i Tears of the Kingdom, jag befarade att det skulle bli värre än Botw.

Riktigt imponerande att det fungerar så pass bra som det gör på den klena hårdvaran haha. Spelet är fruktansvärt snyggt på ett mer estetiskt plan men även sjukt imponerande att världen blir så levande med all fysik som visas upp.

Medlem
Skrivet av Bojkott:

Skulle tippa på att om nästa konsol blir en ersättare till Switch (vilket är mycket sannolikt) så kommer den bli bakåtkompatibel och en mängd spel kommer uppdateras till att köras i högre upplösning och frame rate, och kanske eventuellt lite grafiska förbättringar som längre draw distance m.m.

Visst kommer spelen att troligtvis fungera bakåtkompatibelt, men precis som DS och 3DS där 3DS är starkare så blev det ju bara ett DS läge på 3DS, eller i fallet med Gamecube och Wii finns ett gamecube läge eller med Wii och WiiU finns ett Wii läge.
Så jag är skeptisk till att alla spel på Switch kommer automatiskt få snabbare hastighet på Switch 2.
Titta även på PS4 och PS5, där exempelvis Bloodborne forfarande går i 30fps på PS5.
Det kräver att alla spel får en patch, något vi inte automatiskt bör förvänta oss.
Nintendo är dessutom väldigt duktiga på att återsläppa sina spel och ta samma summa pengar en gång till.
Tears of Kingdom Switch 2 edition. Det är väl egentligen bara Xbox som ser till att nästan alla tidigare spel ska gå bäst på Xbox series X.


signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

Avstängd
Skrivet av anon_334958:

Jag är 37 och är ett mindre barn. Tack Nintendo.

Men det känns som en bisarr slutsats att det är mindre barn man tjänar pengar på. Visst, vissa barn kanske är bortskämda. Men det är såna som mig man tjänar pengar på.

Det är väl nice att kunna känna sig ung i sinnet?

Missförstå mig rätt. Det är absolut inget fel att Nintendo riktar in sig på mindre barn, det är bara tråkigt för egen del då jag inte ingår i den målgruppen längre.

Medlem
Skrivet av Majoren:

Håller inte med om att hårdvaran inte spelar roll, älskar hybridformatet Switchen rockar, ska konsolerna vara byggda exakt som PC:s och desdutom till 99% dela spelutbud med Windows, då tycker jag man lika gärna kan koppla datorn till burlen istället för att köpa konsol.

För dig som gillar hyrbridformatet så är det givetvis jättebra att den hårdvaran finns. Men för min del så har jag noll intresse att ta med mig spelen utan vill köra det vid tvn och hade hellre sett att det var starkare hårdvara så man fick bättre upplösning och fps och istället skippat skärmen på kontrollen så man fick en classic controller med större knappar på så det faktiskt gick att spela på ett rimligt sätt.

Att ha två olika produkter där den ena var portabel och en annan stationär konsol med starkare hårdvara som spelade samma spel hade ju inte vart omöjligt i dagens konsolmarknad med diverse "pro" versioner och oled varianter av nuvarande hårdvara.
Det kan ju givetvis skapa andra problem som att det inte går att köra classic controller rakt igenom på BOTW på wii-u eftersom några dungeons kräver gyro. Men tycker det är något man borde kunna fixa med bättre tillgänglighets alternativ, (stänger tex alltid av button mashing i dom spelen som har det alternativet.)

Inaktiv
Skrivet av Apersson:

Det är väl nice att kunna känna sig ung i sinnet?

Missförstå mig rätt. Det är absolut inget fel att Nintendo riktar in sig på mindre barn, det är bara tråkigt för egen del då jag inte ingår i den målgruppen längre.

Förstå mig rätt brukar man säga. Men ja, min poäng är att de inte riktar sig främst till yngre barn. Det är ju tråkigt om man känner att saker är för barn bara för att det inte har en ”tuff” design. Begränsa dig inte!

Medlem
Skrivet av SID 6.7:

För min del får jag nog inse att Zelda har sprungit ifrån mig. Ingen av 3D titlarna har fångat mig som 2D varianterna gjorde en gång i tiden.

Skoj som fasiken för dom som sett fram emot detta dock. Finns inget bättre en fräsch helg med nytt efterlängtat spel.

Jag håller helt med dig!

Medlem
Skrivet av MammaMuu:

För dig som gillar hyrbridformatet så är det givetvis jättebra att den hårdvaran finns. Men för min del så har jag noll intresse att ta med mig spelen utan vill köra det vid tvn och hade hellre sett att det var starkare hårdvara så man fick bättre upplösning och fps och istället skippat skärmen på kontrollen så man fick en classic controller med större knappar på så det faktiskt gick att spela på ett rimligt sätt.

Att ha två olika produkter där den ena var portabel och en annan stationär konsol med starkare hårdvara som spelade samma spel hade ju inte vart omöjligt i dagens konsolmarknad med diverse "pro" versioner och oled varianter av nuvarande hårdvara.
Det kan ju givetvis skapa andra problem som att det inte går att köra classic controller rakt igenom på BOTW på wii-u eftersom några dungeons kräver gyro. Men tycker det är något man borde kunna fixa med bättre tillgänglighets alternativ, (stänger tex alltid av button mashing i dom spelen som har det alternativet.)

Jag förstår att du vill ha bättre hårdvara, mer fps och liknande.
Men du kan ju köra Switch dockad hela tiden och använda pro kontrollern, då är det en stationär konsol.
Jag kommer aldrig mer att förvänta mig att Nintendo når upp i samma nivå som Xbox och Playstation konsolerna.
De kommer alltid att vara en eller två generationer efter. I och med hybridlösningen så tjänar de väldigt mycket mer än att ha två olika konsoler, stationär och bärbar.

Om man tittar på Rog Ally, som nu är en bärbar dator, så går den att anslutas till ett externt grafikkort exempelvis ett rtx 4090 och då får du ju en kraft som slår allt. En nintendo bärbar Switch konsol skulle kunna gjort något liknande där dockan innehåller en kraftigare GPU för exempelvis 4K.


signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

Medlem
Skrivet av MammaMuu:

För dig som gillar hyrbridformatet så är det givetvis jättebra att den hårdvaran finns. Men för min del så har jag noll intresse att ta med mig spelen utan vill köra det vid tvn och hade hellre sett att det var starkare hårdvara så man fick bättre upplösning och fps och istället skippat skärmen på kontrollen så man fick en classic controller med större knappar på så det faktiskt gick att spela på ett rimligt sätt.

Att ha två olika produkter där den ena var portabel och en annan stationär konsol med starkare hårdvara som spelade samma spel hade ju inte vart omöjligt i dagens konsolmarknad med diverse "pro" versioner och oled varianter av nuvarande hårdvara.
Det kan ju givetvis skapa andra problem som att det inte går att köra classic controller rakt igenom på BOTW på wii-u eftersom några dungeons kräver gyro. Men tycker det är något man borde kunna fixa med bättre tillgänglighets alternativ, (stänger tex alltid av button mashing i dom spelen som har det alternativet.)

Låter helt menlöst tillkrånglat. Switch känns "klen" idag för att den är 6 år gammal. PS4 och Xbone kändes tämligen klena de också runt 2019-2020. När en Switch 2 kommer så kommer den inte längre kännas klen då den får modernare mer kapabel hårdvara. Lansera två separata enheter, där den "stationära" ändå inte kommer kunna vara särskilt mycket kraftigare då den måste dela chipset, vore helt enkelt bara att krångla till det i onödan.

12
Skriv svar