Den stora tråden om Diablo IV
Jag hade riktigt kul med min barbarian, men den kändes riktigt squishy i början, och jag upplevde att motståndet var ojämnt från boss till boss. Jag körde en rekommenderad whirlwind-spec som fungerade bra när jag rensade vågor av trash mobs och de flesta bossarna fram till den sista storybossen. Den var så sjukt elak att jag fick respecca och satsa på DoTs istället. Jag lyckades inte hitta någon one size fits all-build.
Jag satsade på bleed och thorns. Är det stora klungor träffas alla av en swipe eller vad den hette och dör snabbt, alternativt tauntar jag och så dör alla direkt av sig själva om de gör en attack pga hög thorns. Helt ärligt kändes thorns lite op nästan, behövede inte ens attackera om jag drog en taunt. 😅 Bossar förblödde rätt snabbt också, den jag hade svårast med var blod-morsan.
Jab har endast lyckats spela lite grann och tänkte köra något annat än jag brukar (barb) , så valet föll på sorc och det kändes galet enkelt. Blev en chainL / hydra build (med lite defensive och movment ) . Testade även druid och där var jag osäker på hur man skulle bygga så gjorde en björn då min tanke var att det nog kunde krävas att ha bra defensive vid melee. Kom till en boss (något på Ty tror jag ) och den var klurig med björn så bytte till wearwolf och lyckades dräpa den, hann dock inte köra allt för länge med den builden. Finns ju även en spellcaster variant med druiden. Judt druiden känns som man kan bygga på många sätt, få undersöka mer när jag har tid.
Överlag tycker jag det flöt på väldigt bra och smidigt (ps5) , så ett köp har blivit betydligt mer intressant.
Jag blev kär i helgen! Mitt största problem är att jag inte vet om jag ska köpa till PC eller Xbox, provspelade båda varianterna i helgen och båda har ju sina fördelar.
När det kommer till klass så har jag absolut ingen aning, jag han med necro till lvl 12, sorceress till lvl 15 och druid till lvl 20.
SHEPERD S HEPAURD SHEPARUD!!!
Jaha man kan tydligen crafta Sigils för att göra dungeons svårare, intressant! Undrar hur det kommer att se ut i release.
Du kommer få dom rätt ofta i endgame och bryta ner dom du inte gillar och använda materialet till att crafta nya. Du får random diff lvl på dom. Du måste aktivera den gå till dungeonen. Varje sigil har lite olika random biffar och negativa effekter. Exempelvis att mobs exploderar när de dör osv. Modifiers är/var dessvärre rätt enformiga. Inte alls lika spännande som folk kan vara vana vid från Poe. Men det är en bra grund att utgå från. Kommer nog dröja ett tag innan dom blir riktigt spännande. Kort och gott skapar man ett gäng, sticker till en dungeon där man kanske har 3-4 Sigils och gör dom i rad om man vill vara effektiv. Det är kul men inte banbrytande. Det som är mest kul med den är att de knuffar upp diff i små steg så du kan fortsätta utmana dig själv. Ha inte för stora förväntningar. Det är ganska casual i sin utformning men blir givetvis väldigt svårt när man kommer upp i tiers på Sigils. Jag tycker dom är kul men inte banbrytande på något sätt. Aningen repetitivt med enformiga modifiers. Förhoppningsvis finns det dock fler modifiers vid release.
Vilken skillnad att spela barb jämfört med necro. Trist att balansen är sån. Nåväl det kommer att balanseras om många gånger.
Säkerligen. Necro faller/föll ganska mkt i endgame för att minions dör så lätt och inte gör så bra skada. Barb blir absolut bättre. Dom är ganska jämna i endgame generellt men necro har lite lättare att hitta builds som funkar. Barb kräver lite mer tanke bakom val av legendary aspects och mer survivability focus. Men som sagt barb har två 2h vapen som ger +100% Aspect bonus och två 1h. Necro måste välja mellan ett 2h eller one hand och offhand. Därav får man plats med lite mer defensiva grejer.
Testade lite under helgen på Xbox. Fungerade ju riktigt bra. Fick bara den osynliga väggen när jag skulle ut ur staden så jag fick ta en omväg. Körde isig sorceress. Ska nog höja svårighetsgraden ett par snäpp sen då hon var lite väl stark. Men kul var det. Hade gärna velat testa de andra klasserna också men tiden rann iväg tyvärr.
Säkerligen. Necro faller/föll ganska mkt i endgame för att minions dör så lätt och inte gör så bra skada. Barb blir absolut bättre. Dom är ganska jämna i endgame generellt men necro har lite lättare att hitta builds som funkar. Barb kräver lite mer tanke bakom val av legendary aspects och mer survivability focus. Men som sagt barb har två 2h vapen som ger +100% Aspect bonus och två 1h. Necro måste välja mellan ett 2h eller one hand och offhand. Därav får man plats med lite mer defensiva grejer.
Okej, jag körde till lvl 20 med barb bara. Runt den nivån började den kännas bättre. Necro kändes stark från början. Men hann bara till lvl 10. Men de har nämnt att de skulle stärka barb till releasen så kanske kör den som main ändå.
Jab har endast lyckats spela lite grann och tänkte köra något annat än jag brukar (barb) , så valet föll på sorc och det kändes galet enkelt. Blev en chainL / hydra build (med lite defensive och movment ) . Testade även druid och där var jag osäker på hur man skulle bygga så gjorde en björn då min tanke var att det nog kunde krävas att ha bra defensive vid melee. Kom till en boss (något på Ty tror jag ) och den var klurig med björn så bytte till wearwolf och lyckades dräpa den, hann dock inte köra allt för länge med den builden. Finns ju även en spellcaster variant med druiden. Judt druiden känns som man kan bygga på många sätt, få undersöka mer när jag har tid.
Överlag tycker jag det flöt på väldigt bra och smidigt (ps5) , så ett köp har blivit betydligt mer intressant.
Körde specs med companions och vines som imobiliserade alla mobs tillsammans med attackbonus mot cc:ade mobs så kändes den bilden riktigt bra.
Mitt omdöme är också mer positivt efter betan men inväntar hur end game är och hur Battle pass fungerar.
Du kommer få dom rätt ofta i endgame och bryta ner dom du inte gillar och använda materialet till att crafta nya. Du får random diff lvl på dom. Du måste aktivera den gå till dungeonen. Varje sigil har lite olika random biffar och negativa effekter. Exempelvis att mobs exploderar när de dör osv. Modifiers är/var dessvärre rätt enformiga. Inte alls lika spännande som folk kan vara vana vid från Poe. Men det är en bra grund att utgå från. Kommer nog dröja ett tag innan dom blir riktigt spännande. Kort och gott skapar man ett gäng, sticker till en dungeon där man kanske har 3-4 Sigils och gör dom i rad om man vill vara effektiv. Det är kul men inte banbrytande. Det som är mest kul med den är att de knuffar upp diff i små steg så du kan fortsätta utmana dig själv. Ha inte för stora förväntningar. Det är ganska casual i sin utformning men blir givetvis väldigt svårt när man kommer upp i tiers på Sigils. Jag tycker dom är kul men inte banbrytande på något sätt. Aningen repetitivt med enformiga modifiers. Förhoppningsvis finns det dock fler modifiers vid release.
Lite som maps i PoE då dsv, tack för informationen
Vad händer när man dör i D4? Är det som i WoW så gear'en tar skada och man behöver reparera? eller är det nå drygt så man måste börja om långt ifrån där man dog?
Båda skulle man kunna säga. Upplevde dock aldrig att man spawnade farligt långt ifrån där man dog.
Vad händer när man dör i D4? Är det som i WoW så gear'en tar skada och man behöver reparera? eller är det nå drygt så man måste börja om långt ifrån där man dog?
Om man spelar flera kan din kompis revivea dig vid ditt lik. Dör du själv återuppstår du vid senaste checkpoint (ex utanför bossrummet). Ditt gear tar 10% skada.
Edit: Om du inte kör hardcore då... Då är det ju gameover och gubben är för evigt död.
Gäller lika om man dör i en dungeon? (antar de finns såna)
Eller är det bara att springa från början av dungeon'en och att det inte är respawns?
Dör du på bossen spawner du typ utanför bossrummet. Kan vara så att det är en liten, liten, liten bit att springa. Men du börjar inte om ända från början.
Kört en del nu under helgen, fick upp en rogue till lvl20. Blandade intryck tyvärr. Visuellt ser det fantastiskt ut, och många bitar kan man verkligen inte klaga på. Det är dock något som verkligen gnager och jag kan inte riktigt sätta fingret på det.
Bossfighterna var riktiga snarkfester. Kändes bara som man dodgespammade bulletsponges, skittrist. Långsam dialog som man tröttnat på redan innan man hört den första gången (och ofta inte går att skippa heller).
Seasons och skins för tankarna till Diablo 3 och det är inte positivt, men det fanns helt klart en Diablokänsla i världsbygget. Blandat intryck från betan som sagt, och tyvärr kan jag inte påstå att jag längtar till spelsläpp trots att den här serien verkligen tillhört mina favoriter (i synnerhet Diablo 1 och 2).
Cptn BaseballBatBoy!
Det värsta jag hört nu om d4 är att respecc kostnaden höjs permanent efter varje gång så man kan/bör inte experimentera så mycket med skills/builds. Vet inte hur lång tid det tar o fixa max lv/paragon men känns surt att behöva göra ny gubbe bara för man vill byta skills.
Själv tycker jag det är roligare när valen har någon form av vikt bakom sig, om man bara kan respecca så känns det inte ens som man behöver tänka till innan man väljer något. Sen så är det ju jättetråkigt när någon streamer typ hittar "OMG OP BUILD! LOLLOLOL!" Och alla respeccar bara för att kopiera det, sen ser man alla spela exakt samma sak och dör lite inombords för att folk är så tråkiga.
Själv tycker jag det är roligare när valen har någon form av vikt bakom sig, om man bara kan respecca så känns det inte ens som man behöver tänka till innan man väljer något. Sen så är det ju jättetråkigt när någon streamer typ hittar "OMG OP BUILD! LOLLOLOL!" Och alla respeccar bara för att kopiera det, sen ser man alla spela exakt samma sak och dör lite inombords för att folk är så tråkiga.
Kan man inte respecca så blir det ju mer att man kollar någon guide vad som är "bäst" så man inte väljer "fel", istället för att testa själv, känns ju inte som så jätte bra speldesign...
Det värsta jag hört nu om d4 är att respecc kostnaden höjs permanent efter varje gång så man kan/bör inte experimentera så mycket med skills/builds. Vet inte hur lång tid det tar o fixa max lv/paragon men känns surt att behöva göra ny gubbe bara för man vill byta skills.
Nä det är positivt enligt mig. Det gör ju att man får ut nåt av att levla fler chars. Respec är för att justera någon fellagd poäng eller byta någon skill osv, inte testa alla skills och byta fritt fram och tillbaka varje dag som i d3. Det var en av mina största bekymmer med d3 och jag är superpositiv över att man får möjlighet att leva upp flera chars av samma klass och få olika upplevelser 😁 älskade den gamla "åh kolla det här unika vapnet, ska genast starta en x" 😅
Nä det är positivt enligt mig. Det gör ju att man får ut nåt av att levla fler chars. Respec är för att justera någon fellagd poäng eller byta någon skill osv, inte testa alla skills och byta fritt fram och tillbaka varje dag som i d3. Det var en av mina största bekymmer med d3 och jag är superpositiv över att man får möjlighet att leva upp flera chars av samma klass och få olika upplevelser 😁 älskade den gamla "åh kolla det här unika vapnet, ska genast starta en x" 😅
Att man kan respecca fritt hur mycket man vill förhindrar väl inte dig att göra hur många nya gubbar du vill om du så önskar?
Kan man inte respecca så blir det ju mer att man kollar någon guide vad som är "bäst" så man inte väljer "fel", istället för att testa själv, känns ju inte som så jätte bra speldesign...
Håller verkligen inte med, men jag undviker aktivt att titta på guider och få reda på för mycket om spel innan jag har spelat dom rätt mycket själv. Tog flera år innan jag kollade buildguides till Path of Exile till exempel. (Och jäklar va värdelösa alla mina egna builds hade varit, men det visste jag ju inte innan jag började snegla på andras). Det är det jag tycker är kul, att när som helst utan kostnad kunna byta build helt tycker jag är rätt tråkig design. Men vi är alla olika.
Att man kan respecca fritt hur mycket man vill förhindrar väl inte dig att göra hur många nya gubbar du vill om du så önskar?
Det fanns ju ingen poäng med det, vilket var trist. Hade man en char av varje klass hade man "alla builds". Väldigt mycket mer replayability såhär
Båda skulle man kunna säga. Upplevde dock aldrig att man spawnade farligt långt ifrån där man dog.
Gäller lika om man dör i en dungeon? (antar de finns såna)
Eller är det bara att springa från början av dungeon'en och att det inte är respawns?
Nightmare sigils på endgame sätter ett begränsat antal deaths per dungeon. Det blir färre ju högre lvl det är. Dör du x antal gånger stängs den och du måste använda en annan sigil.
Jag har länkat mitt Battlenet konto med playstation, jag har planer på att växla mellan spela på datorn och spela vid tv:n då det är cross-progression. Tycker det borde finnas någon sort rabatt när man ska köpa spelet till konsol då jag redan köpt spelet på PC, ser inget info om det. Blir liksom 2 spel licenser för ett konto, känns mindre kul då det kostar typ 879spänn på psn.
Hade gärna sett typ Xbox "play anywhere" här.
Vardagsrum📺: Rotel RC-1590 | Rotel RB-1590 | Dynaudio Contour S 3.4 LE | LG OLED65CX | PlayStation 5 | Nintendo Switch | Xbox Series X | Nvidia Shield TV Pro | Panasonic DP-UB820 |
Laptop💻: Lenovo Legion 7 | GeForce RTX 3080 | Ryzen 7 5800H | 16GB | 1TB | 165Hz | QHD | Nvidia G-Sync | Sennheiser PC38X |
Jag har länkat mitt Battlenet konto med playstation, jag har planer på att växla mellan spela på datorn och spela vid tv:n då det är cross-progression. Tycker det borde finnas någon sort rabatt när man ska köpa spelet till konsol då jag redan köpt spelet på PC, ser inget info om det. Blir liksom 2 spel licenser för ett konto, känns mindre kul då det kostar typ 879spänn på psn.
Hade gärna sett typ Xbox "play anywhere" här.
Håller helt med. Absurt att man inte äger en licens av spelet oavsett plattform när man med cross-progression visar tydligt att det är samma person som spelar. Det tjänar liksom inte sitt syfte annars.
Men Blizzard 2023 och Blizzard 1996 är ganska långt från samma företag tyvärr. Lycka till att föreslå för Bobby Kotick att han inte ska tjäna dubbelt om det "går".
Cptn BaseballBatBoy!