Resident Evil 4-remaken kommer ha färre quick time events

Robot
Resident Evil 4-remaken kommer ha färre quick time events

Inget knapptryckande i spelfilmerna i alla fall.

#capcom, #resident-evil-4


Medlem

Någon här som gillar QTE's?

Skribent
Skrivet av nils45:

Någon här som gillar QTE's?

Det var ju lite coolt när det kom. Men har ju blivit rätt tröttsamt.


signatur

"Writer and Fighter"

Medlem

En remake. Igen.
*gääsp*

Medlem

Hör inte hemma i cutscenes

Medlem
Skrivet av Johan Lorentzon:

Det var ju lite coolt när det kom. Men har ju blivit rätt tröttsamt.

Håller helt med! Re4 var (vad jag kan minnas) första gången jag råkade ut för QTE's och vill minnas att jag tyckte det var både lite stressande men väldigt häftigt. Skönt att dom drar ner på det till remaken däremot då det blivit på tok för uttjatat nu! ☺️

Skribent
Skrivet av svampfan:

Håller helt med! Re4 var (vad jag kan minnas) första gången jag råkade ut för QTE's och vill minnas att jag tyckte det var både lite stressande men väldigt häftigt. Skönt att dom drar ner på det till remaken däremot då det blivit på tok för uttjatat nu! ☺️

Det mest störande är när bossfighter har QTE och ett misslyckat knapptryck gör att man får spela om hela den boss-fasen. Sen hade RE4 den störande grejen att knapptryckningarna ändrades varje gång. Jag spelade på GC och hade inte alls koll på vad de knapparna hette så blev sjukt stressad av det.

5an hade ju QTE så båda spelarna i co-op var tvungen att klicka rätt. Kunde också blir sjukt frustrerande om din partner inte var med eller var dålig på det, för då fick man köra om hela sekvensen.


signatur

"Writer and Fighter"

Medlem
Skrivet av scaryfoot:

En remake. Igen.
*gääsp*

Jag antar att du redan spelat igenom den första releasen av spelet?

Personligen ser jag gärna många remakes/remasters osv på spel som är bra. Dels är det många nya som får chans att uppskatta spelen (lets face it, många gamla spel lider av att 3d inte alltid åldrats så bra) och sen är det många spel jag älskar som jag gärna ser med modern grafik, upplösning och bättre ljud.


signatur

<allt jag skriver är mina åsikter och ni behöver varken hålla med eller säga emot>

Medlem
Skrivet av Ankh:

Jag antar att du redan spelat igenom den första releasen av spelet?

Personligen ser jag gärna många remakes/remasters osv på spel som är bra. Dels är det många nya som får chans att uppskatta spelen (lets face it, många gamla spel lider av att 3d inte alltid åldrats så bra) och sen är det många spel jag älskar som jag gärna ser med modern grafik, upplösning och bättre ljud.

Ja, första gången 2005 (PS2), och senare remastern (PS4)
Jag känner yngre personer (som var för små när RE4 släpptes) som spelat remastern och dom tyckte att det var skitbra, och snyggt.
Men det finns en grafikhets nu som aldrig förr. Spelen blir bättre ju snyggare dom ser ut.
Den inställningen gillar spelbolagen. Dom tjänar pengar på det. Annars skulle dom inte lägga ner allt det jobbet på remakes. Dom skulle istället göra nya spel, med ny story. Inte återanvända.

Minns jag läste för nåt år sen om grafikkort eller liknande, som skulle kräva så mycket kraft att ett helt kvarter eller en stadsdel skulle släckas ner. Det är ju löjligt

Jag spelade om Resident Evil för några dar sen, och det är fortfarande ett bra spel. Trots gammal grafik. Kärnan i ett spel, att det är kul, atmosfären, är det viktigaste.

Medlem
Skrivet av Johan Lorentzon:

Det mest störande är när bossfighter har QTE och ett misslyckat knapptryck gör att man får spela om hela den boss-fasen. Sen hade RE4 den störande grejen att knapptryckningarna ändrades varje gång. Jag spelade på GC och hade inte alls koll på vad de knapparna hette så blev sjukt stressad av det.

5an hade ju QTE så båda spelarna i co-op var tvungen att klicka rätt. Kunde också blir sjukt frustrerande om din partner inte var med eller var dålig på det, för då fick man köra om hela sekvensen.

Håller helt med dig gällande bossfighter och speciellt dom som nästan uteslutande består av QTE:s. Det sabbade tex slutet av det annars väldigt roliga spelet Dying Light något otroligt 🤔😔
Spelade själv RE:4 på min gamla trogna ps2a så det var dock inte något problem för min del men kan verkligen förstå din frustration 😅

Justja den biten av 5an hade jag helt förträngt! Det var hemskt och förstörde verkligen nöjet av att spela det tillsammans med en polare!

Medlem

Säger bara "F". Personligen tycker jag att de är ett otyg. Kan inte dra mig till minnes någon gång det känts som att de tillfört något. Och är aldrig frågan om några skills från ens egen sida utan känns bara krystat. Om de vill att jag ska ha någon påverkan på händelsen kan de gott skippa QTE.

Medlem

QTE är något som tillhör rena rama railshooters till story-övertunga tråkspel.

Medlem

Jättebra. Minns hur irriterande det var i originalet av att slappna av och njuta av en cutscnene, för att plötsligt dö av en QTE som man inte var beredd på. Man lärde sig att hela tiden ha handkontrollen i händerna och vara på helspänn. Ser verkligen fram emot nya Resident Evil 4.

Medlem

Mycket klokt av Capcom. Det enda spel jag någonsin "gillat" quick time-events i var Shenmue. Det var enbart oerhört dryga i RE4.

Medlem

Lirade aldrig orginalet eller remaster så denna remake ska bli kul. RE2 remake var helt fantastiskt bra gjord.
Bra att dom tar bort QE. Been there done that, tillför inget i spelvärde.

Medlem
Skrivet av nils45:

Någon här som gillar QTE's?

Jag gillar det när det görs på rätt sätt, precis som i RE4, dvs snabba inslag där man lätt kan missa ifall man inte är med på fiolerna.
Det är också det enda exemplet som är riktigt bra.
Allt som kom efteråt däremot är ju bara katastrof, då det känns vääääldigt långsamt och utdraget.

Jo, kanske skulle säga Fahrenheit och Heavy Rain också. Det var ändå minnesvärt och hetsigt.

Medlem

lika bra det blir mindre, när man var yngre tyckte man det var ballt med sånt men inte idag direkt.

FM-guru
F.d. Sisyr

QTE är för gaming vad autopilot är för bilkörning.

Medlem
Skrivet av nils45:

Någon här som gillar QTE's?

Bara när det görs riktigt bra som i "Ride to Hell: Retribution".
Kan också vara fint i spel där man inte vill se cut-scenes i lugn och ro (tex RE5-6), eller där man tycker att tangentbordet/kontrollen verkar ha överlevt lite för länge, alt du har inte fått tennisarmbåge/musarm på ett bra tag...

Över lag kan man säga att QTE verkligen förhöjer spelupplevelsen och förmedlar en känsla av kvalitet och spelglädje!

Medlem
Skrivet av Weeks_death:

Bara när det görs riktigt bra som i "Ride to Hell: Retribution".

En modern klassiker som fler borde ta lärdom av och göra spelupplevelsen så uppslukade som möjligt, kan inte annat än att hålla med.

Annars så tycker jag nog som so flertalet här att det är lite av ett lathetstecken från utvecklarna och lite av ett otyg om de så klart inte det finns en bra tanke bakom se ovan.

Medlem

Jag slutade spela Styx: Master of Shadows enbart pga att de gånger man blev upptäckt och tvingades slåss så var striderna i praktiken inget annat än QTE.
Jag har enligt Steam 2.4 timmars speltid i sagda spel. Det kommer inte bli fler.


signatur

Jag tröttnade på min gamla signatur, men kom inte på något vitsigt att skriva som inte kändes fånigt, så det blev den här harangen i stället.

Medlem
Skrivet av scaryfoot:

En remake. Igen.
*gääsp*

Aaah, i'll buy it for a high price !


signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

Medlem

Bra jag tyckte att det var det sämsta med Resident evil 4&5. Minns fortfarande slutet på RE5 burr lyckades aldrig klara spelet på svåraste bara på grund av att det var så svårt att hinna trycka. Resident evil 4 var inte lika dålig på den biten vad jag kan komma ihåg.

Medlem
Skrivet av Alienshade:

Minns fortfarande slutet på RE5 burr lyckades aldrig klara spelet på svåraste bara på grund av att det var så svårt att hinna trycka.

Jag (trodde att jag) hade klarat detta spel, lagt ifrån mig handkontrollen och hade ett glas med jäst maltdryck vid munnen när det plötsligt dök upp ytterligare knapptryckningar.

Det var bara att bita ihop och köra en gång till.

Skribent
Skrivet av Sisyr:

QTE är för gaming vad autopilot är för bilkörning.

Fast autopiloten skulle väl vara atr bara titta på filmen?

QTE i bilkörning skulle däremot vara som att köra på landsvägen och plötsligt dyker det upp på instrumentpanelen att du ska trycka 1 och 4 på radion följt av att dra blinkersspaken nedåt. Misslyckas du kraschar bilen i en mötande långtradare. 😆


signatur

"Writer and Fighter"

FM-guru
F.d. Sisyr
Skrivet av Johan Lorentzon:

Fast autopiloten skulle väl vara atr bara titta på filmen?

QTE i bilkörning skulle däremot vara som att köra på landsvägen och plötsligt dyker det upp på instrumentpanelen att du ska trycka 1 och 4 på radion följt av att dra blinkersspaken nedåt. Misslyckas du kraschar bilen i en mötande långtradare. 😆

Skrev inte att det var som QTE i bilkörning, skrev att det var "för gaming vad autopilot är för bilkörning". Det vill säga att det är jättebra om man inte är intresserad av att köra själv.

Medlem

Kan tipsa om helt fantastiska Resident Evil 4 HD Project för de som kanske vill uppleva originalet innan remaken kommer ut, utvecklarna har gjort ett riktigt hästjobb och spelet ser fantastiskt ut i ny skrud. Rekommenderas varmt. QTE, nu i HD!


signatur

This little light of mine, i'm gonna let it shine. Let it shine, let it shine, let it shine.

Skribent
Skrivet av Sisyr:

Skrev inte att det var som QTE i bilkörning, skrev att det var "för gaming vad autopilot är för bilkörning". Det vill säga att det är jättebra om man inte är intresserad av att köra själv.

haha jag vet, men kunde uppfattas så om man läste snabbt så kom och tänka på hur det skulle te sig i verkligheten XD


signatur

"Writer and Fighter"

Fan vad gnälls över remakes. Låt bli att köpa spelet och håll käften.

It's not a lake, it's an ocean
Skrivet av nils45:

Någon här som gillar QTE's?

Runt millennieskiftet. I Shenmue. I dag? Nja.


signatur

Fria tankar om spel: www.frispel.net

12
Skriv svar