2020-talet hittills, vad har varit bäst?

Medlem

Halo Infinite.

Jag tycker att kampanjen var helt makalöst. Man såg/jag såg verkligen potentialen av vad som skulle komma. Kunna komma, kanske. Nu vet jag inte om jag kommer spela mer. Men så länge det varade så var det ett helt fantastiskt spel.

Medlem

Överlägset bästa:

Half Life: Alyx
Elden Ring

Saknar nåt bra RPG, bästa på senare tid är Disco Elysium, men det kom lite tidigare.

Medlem

Half-Life: Alyx

En av de största "wow"-upplevelserna inom spel på många många år. Enda VR-upplevelsen där jag helt uppslukats av världen och velat komma tillbaka gång på gång. Tyvärr spelar det i en annan liga för VR vilket gör allt annat till mindre besvikelser. Valve satte ribban nästan för högt.

Medlem

Nu vet jag inte om det räknas i och med att Satisfactory är i early access fortfarande. Men det spelet jag har spelat och haft väldigt roligt i de senaste två åren.


signatur

IDKFA

Medlem

Hunt : Showdown.

Kanske inget spel som är släppt nyligen (202X). Men känns verkligen som det har sparkat igång de senaste åren.

Annars kan jag faktiskt inte komma på ett ända spel som får mig att tänka 'WoW' eller , 'det här var riktigt bra'. 202X har varit fullt av mög,indies,remasters/remakes och medelmåttia spel som redan är bortglömda.


signatur

It´s a me

Medlem

Min känsla är att hela 2020-talet mest varit remakes av gamla spel. Har dock lite förhoppningar framåt där 2023 har flera titlar jag ser fram mot.

Edit: Gick igenom min lista och googlade runt lite och Ori and The Will Of The Wisps släpptes ju faktiskt 2020 och var riktigt jävla bra så det får min röst.

Medlem

Psychonauts 2 och There Is No Game: Wrong Dimension toppar definitivt listan än så länge.

Medlem

Känns som det finns några återkommande titlar i tråden som jag har missat hittills. Både Ghost of Tsushima och Half Life: Alyx får mycket kärlek så det måste jag absolut spana in mer!


signatur

Acer Predator Helios 300 PH315-54 | i7 11800H | Geforce RTX 3070 | 32GB RAM | 1TB SSD
PlayStation 4 | Nintendo Switch OLED | Samsung Galaxy S21

Medlem
Skrivet av anon_332911:

Kom det inte typ 2017.

Oj, tack för påpekandet, fick för mig att det var under 2000-talet.

Medlem

Jag vet inte, kanske...

Ghost of Tsushima (2020)
It Takes Two (2021)
Animal Crossing: New Horizons (2020)
Stray (2022)
Cyberpunk 2077 (2020)
och Dragon Ball Z: Kakarot (2020) (skyldigt nöje typ)


signatur

Besök oss gärna på POPKORN.nu och ha en bra dag! ;)

Ambassadör
Xbox

Min topp-3:

Cyberpunk 2077. Grymt bra spel, hade väldigt skoj och inga direkta tekniska problem heller. Ser fram emot mer content framöver, då jag har 100% allt.

Psychonauts 2. Inte min genre egentligen men fastnade helt för det. Riktigt kul med bra gameplay, varierande nivåer och kul humor. Ännu ett spel som jag gjorde precis allt i.

Forza Horizon 5. Arkadracingens mästare. Skoj som faen och massor av content, även Hot Wheels-expansionen var riktigt bra.


signatur

Jump in.

Medlem
Medlem

1. Halflife Alyx. Odiskutabelt. Kan ha fått mitt livs bästa spelupplevelse från det spelet. Allt annat bleknar egentligen. Total a-ha upplevelse.
2. Paper Beast. Också VR. Jag stod mest och gapade genom hela spelet. Obegripligt att fler inte pratar om det. Från killen som gjorde Amiga klassikern Another World.
3. Walkabout Minigolf.. också VR. Extremt simpelt men så otroligt jäkla skönt att bara stå och köra mini golf som verkligen träffar rätt med känslan samtidigt som man pratar med en polare lite casual.

(Uppdaterade inlägget då jag gjort en freudeansk felsktivning och skrivit Paper Breasts istället för Beast)

Medlem

The Last of US 2

Medlem

Inte spelat jättemånga hittills från 20-talet, men det är nog Doom Eternal, Diabotical och Elden Ring som jag haft mest kul med.

Skrivet av perihelion74:

2. Paper Breasts

Papper är framtiden!

Medlem
Skrivet av perihelion74:

1. Halflife Alyx. Odiskutabelt. Kan ha fått mitt livs bästa spelupplevelse från det spelet. Allt annat bleknar egentligen. Total a-ha upplevelse.
2. Paper Breasts. Också VR. Jag stod mest och gapade genom hela spelet. Obegripligt att fler inte pratar om det. Från killen som gjorde Amiga klassikern Another World.
3. Walkabout Minigolf.. också VR. Extremt simpelt men så otroligt jäkla skönt att bara stå och köra mini golf som verkligen träffar rätt med känslan samtidigt som man pratar med en polare lite casual.

Paper breasts

Håller för övrigt med.
Här när jag körde Walkabout sist så höll jag på luta mig mot ett staket i spelet, kunde sluta illa men jag ramlade som tur inte 😅


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

It's not a lake, it's an ocean
Skrivet av lasselason:

Breath of the Wild

2017.


signatur

Fria tankar om spel: www.frispel.net

ZF
Medlem

3. Astrobot. Det kostade ingenting, eller 6K tusan, beror på hur man räknar. Har inte med nöje spelat om samma bana så många gånger sen Sonic 2. Inte heller frivilligt lyssnat på musiken i ett spel så länge sen Sonic 2. Ja det kan vara det bästa spelet sen.. Sonic 2..?

2. Elden ring. Har inte skjutit så mycket pilbåge i ett Souls sen Demon's... Aldrig har bossarna fuskat mer. Inte jag heller.

1. Paprium. Har inte ens spelat det än, men bara underhållningen runt spelet är redan mer omfattande än innehållet i de flesta spel.

Skrivet av BeardedRobot:

Elden Bling

Bathe us in gooold!

Medlem
Skrivet av Ruffles:

Ja jag läste fel, 2000-talet läste jag. Har nu ändrat inlägget, Metroid Dread blev det, släpptes oktober 2021.

Medlem

Höll på att säga Zelda BotW. Men det var visst 2017....

Likt andra håller jag CP2077 högt. Till och med vid buggig release var det riktigt roligt. Nu med alla patchar lär det vara ännu bättre. Men väntar på DLC för ett till varv.

Och likt vad andra dagt gillar även jag FF7 Remaken. Storyn är betydligt mer fördjupad.
Gillade aldrig Cloud. Han kändes som en tråkig "kolla vad cool han är" filur i gamla spelet. Men nu fick han äkta djup. Och både gameplay och storyn skiljer sig åt så det blir aldrig en kopia till remake.

It's not a lake, it's an ocean

Många av mina favoritspel de senaste åren missade 20-talet med ett eller några år. Yooka-Layle and the Impossible Lair (2019), Resident Evil 2 Remake (2019), A Plague Tale (2019), Forza Horizon 4 (2018), Detroit: Become Human (2018) och Sonic Mania (2017) för att nämna några. 2020-2022 har varit bra men dessa år har saknat de där fantastiska spelen för min del. Remaken av Resident Evil 3 var sämre än RE2, Cyberpunk levde inte upp till förväntningarna, TLOU2 var avsevärt sämre än TLOU osv. Jag inser att jag under de senaste åren har spelat en hel del remasters. Bra spel, men inte direkt nytt. Och sedan 2021 fokuserat på att kamma igenom backloggen.

Så... Halo Infinite, kanske? Kampanjen är riktigt bra. Eller möjligen Assassin's Creed Valhalla. Alldeles för långt, men det enda AC-spelet som jag faktiskt gillat och fastnat för.


signatur

Fria tankar om spel: www.frispel.net

Medlem

Half-life Alyx 2020

Elden Ring 2022

Returnal 2021


signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

Medlem

Lämnar mina 3 här också, finns flera spel senaste åren som jag håller väldigt högt:

Hades (om man räknar bort early access)
Metroid Dread
Elden Ring (orimligt höga förväntningar och lyckades ändå överträffa dessa)

Medlem

Hades - Trodde aldrig att jag skulle fastna för ett roguelike men Hades är ett av de bästa och roligaste spelen jag spelat. Underhållande och beroendeframkallande gameplay, överraskande bra story, välskrivna karaktärer och dialog samt riktigt snyggt. Ett spel som belönar en även när man dör och där det finns extremt mycket att upptäcka om man anstränger sig.

Ghost of Tsushima - Som någon annan var inne på tycker jag att Suckerpunch tog sig an open world-formeln på ett bra och balanserat sätt och skapade en av de vackraste spelvärldarna hittills. Jag ville utforska varje hörn av Tsushima och tog platinum, vilket jag gjort 4 gånger totalt i mitt liv.
Trots blodiga strider och en dramatisk story som utspelar sig under en invasion ingjuter den här spelvärlden ett lugn i en och uppmuntrar en att ta sin tid och inte stressa sig genom någonting och man överröses inte av aktiviteter, ikoner och uppdrag som i t.ex. Ubisofts spel. I dessa avseenden påminde det mycket om RDR2 och det passar mig ypperligt.

The Last of Us Part 2 - Ett spel som väckte stor debatt och skapade kontrovers men som jag faktiskt älskar lika mycket som det första. Jag har fortfarande mina åsikter om vissa av Naughty Dog's val när det kommer till storyn men rent emotionellt påverkade det här spelet mig på ett sätt som bara ett fåtal titlar gjort genom åren. Jag skiter i vad folk tycker, för mig är detta ett konstverk.
Att det är vansinnigt snyggt med polerad gameplay, brutala strider och mörkare än det första spelet skadar inte heller. Jag har spelat det två gånger och tagit platinum även här. Vid båda tillfällena har jag direkt känt ett enormt sug efter att spela igenom det en gång till.

Bubblare: Assassin's Creed Valhalla och Elden Ring (ej spelat klart).

Medlem

The Last of Us Part II och Cyberpunk 2077. Två spel med bra story som dessutom är snygga.

Medlem

Animal Crossing: New Horizons
Släpptes precis när pandemin slog till. Det kom verkligen vid precis rätt tillfälle. En ny liten mysig värld som man kunde leva i tillsammans med sina vänner när världen utanför var kaosartad. Har skapat många fina minnen med sambon och vännerna i detta.

Half-Life: Alyx
Blåste mig av stolen (eller golvet, rättare sagt). Aldrig haft en sådan stark ny spelupplevelse. Började spela VR tack vare denna titel. Tänk att Valve alltid lyckas revolutionera spelmediet varenda gång de släpper ett nytt Half-Life.

It Takes Two
Roligt, mysigt och kreativt. Fantastisk spelupplevelse och det blev mycket skratt tillsammans med min sambo. Världens bästa co-op-spel.

Crusader Kings III
Jag älskar alla spel som Paradox gör. Men Crusader Kings III lyckades infria mina förväntningar samtidigt som grand strategy-genren gjordes tillgänglig för en bredare spelarskara. Rekommenderas varmt, men bara om du är okej med att bli spelberoende.

Medlem
Skrivet av Molotov:

Paper breasts

Håller för övrigt med.
Här när jag körde Walkabout sist så höll jag på luta mig mot ett staket i spelet, kunde sluta illa men jag ramlade som tur inte 😅

Hupp.... Paper Beast skulle det stå. Ska se om det går att ändra.

Medlem

Hitintills

The Last of Us Part II (2020)
Teardown (2022)


signatur

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

MSI X99A GODLIKE Gaming | i7 6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Min SweClockers Profil

Medlem

Err.. Det mesta roliga kom typ innan 2020 för min del, så..
Elden Ring då..

Doom Eternal var roligt, men inte bra nog att hamna på listan.

Medlem

Elden Ring!!
Hoppas på DLC snart.

123
Skriv svar