James Webb Space Telescope är uppskjuten!

Medlem

JWST Optik verkar fungera:

Bra tråd, det gillar vi.


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Medlem

Första bilden släpptes ikväll:

https://www.nasa.gov/webbfirstimages

Medlem
Skrivet av Ichinin:

Första bilden släpptes ikväll:
<Uppladdad bildlänk>

https://www.nasa.gov/webbfirstimages

Wow!


signatur

Cptn BaseballBatBoy!

Medlem
Skrivet av Ichinin:

Första bilden släpptes ikväll:
<Uppladdad bildlänk>

https://www.nasa.gov/webbfirstimages

Fantastisk bild!

Medlem

Kort klipp om bilden:

Medlem
Medlem

Back to the future... 13 miljarder år


signatur

1# FZ Troll

Medlem

Bilden till vänster är från JWST och den från höger är en bild jag tog från HST (Hubble), roterade till samma position och lade in för referens. Liiiiite skillnad i kvalitet.

Skrivet av Ichinin:

Bilden till vänster är från JWST och den från höger är en bild jag tog från HST (Hubble), roterade till samma position och lade in för referens. Liiiiite skillnad i kvalitet.
<Uppladdad bildlänk>

Häftigt.

Jag pratade med en gammal collegeprofessor från Seattle för någon månad sedan, han hade också jobbat med Hubble; han sa det var det roligaste han hade gjort i sitt liv.

Är du med i något astronomiförbund?


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Medlem
Skrivet av Walter S.A. Iego:

Häftigt.

Jag pratade med en gammal collegeprofessor från Seattle för någon månad sedan, han hade också jobbat med Hubble; han sa det var det roligaste han hade gjort i sitt liv.

Är du med i något astronomiförbund?

Nej, bara f.d. Astronomi nörd som satt och glodde i för många Astronomy Magazine och Sky and Telescope 🙂

Medlem
Skrivet av abso:

Håller delvis med, men tycker inte det är jättekonstigt att det debatteras hur mycket pengar just rymdforskningen skall ha, då det inte är jätteviktigt att se hur en galax ser ut 12 miljarder ljusår bort, även om det kan vara väldigt intressant.

håller med. kul men för dyrt.

Medlem
Skrivet av Zero303:

håller med. kul men för dyrt.

Någon gång behöver vi kanske lämna vårat solsystem. Då behövs stora teknologiska framsteg som vi kanske bara kan lära oss genom att observera hur universum fungerar. Just nu är det dock mer en cool grej håller jag med om!

Medlem

Med tanke på hur mycket pengar som läggs på sport, reality, skvaller och annat skräp så är det en liten peng. Återinvesteringen av den utvecklade tekniken har betalat sig flera gånger om från diverse rymdprogram.

https://eu.usatoday.com/story/money/2019/07/08/space-race-inv...

Medlem

https://www.nasa.gov/webbfirstimages

Medlem

Det skulle vara helt otroligt om vi lyckades hitta någon sorts form av antydan till någon sorts livsform som skulle kunna visas. Men eftersom det är sådan sjuk tid så kanske just denna livsform är utdöd sedan miljoner år?


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem
Skrivet av Hipshot:

Det skulle vara helt otroligt om vi lyckades hitta någon sorts form av antydan till någon sorts livsform som skulle kunna visas. Men eftersom det är sådan sjuk tid så kanske just denna livsform är utdöd sedan miljoner år?

Rätta mig någon om jag har fel, men JWT har möjlighet att till viss mån analysera exoplaneters atmosfärer.
Det kommer inte ge oss något konkret men kan iaf antyda, och tillämpas på stjärnsystem i vår närhet!


signatur

"AT LAST, SIR TERRY, WE MUST WALK TOGETHER."

Medlem
Skrivet av Zero303:

håller med. kul men för dyrt.

Vart är gränsen för när något blir ”för” dyrt då?

I kronor som engångsumma är detta såklart sjuka summor men utslaget på sin tid, samt i relation till hur mycket pengar som läggs på annat så är det inte ens en droppe i havet.

Jag är glad att rymdforskning världen över får den brödsmula den får i dagsläget, skulle gärna sett det mångdubblas så att vi får se lite tempo i utvecklingen.


signatur

"AT LAST, SIR TERRY, WE MUST WALK TOGETHER."

Medlem
Skrivet av Soulless:

Rätta mig någon om jag har fel, men JWT har möjlighet att till viss mån analysera exoplaneters atmosfärer.
Det kommer inte ge oss något konkret men kan iaf antyda, och tillämpas på stjärnsystem i vår närhet!

Stämmer, en av de bilder som avtäcktes i tisdags visade på vatten i form av ånga i atmosfären på en exoplanet över 1000 ljusår bort! Planeten är dock närmre sin sol än vad Merkurius är vår sol så liv (så som vi känner till det) är uteslutet. Men det faktum att vi nu kan analysera atmosfärer på planeter hundratals ljusår bort är helt, HELT otroligt.

Bilderna är helt mindblowing, som man väntat på detta Ser verkligen fram emot vad mer JWST kommer leverera

Medlem
Skrivet av Soulless:

Rätta mig någon om jag har fel, men JWT har möjlighet att till viss mån analysera exoplaneters atmosfärer.
Det kommer inte ge oss något konkret men kan iaf antyda, och tillämpas på stjärnsystem i vår närhet!

Du kommer nog bli överraskad. Om vi släpper loss machine learning och hittar X miljoner planeter med en viss typ av atmosfär, i rätt distans (temperatur) från stjärnan, i rätt storlek (gravitation), och t.ex. 3 stycken som avviker kraftigt från medel (nedsmutsning i atmosfären) så kan man dra vissa slutsatser. Sen bekräfta det med att riktat leta radiosignaler (civilisation) och strålning (kärnvapen) så blir det enkelt att hitta dem.

Runt vårt system så finns det Radion och TV sändningar som är på väg ut sedan 1940 talet i ljusets hastighet. De närmaste systemen inom 80 ljusår borde kunna plocka upp de sändningarna dvs om de inte blir utstörda av strålning.

Det betyder inte att det finns en civilisation där, utan åtminstone att det fanns en när ljuset lämnade systemet.

Medlem
Skrivet av Ichinin:

Du kommer nog bli överraskad. Om vi släpper loss machine learning och hittar X miljoner planeter med en viss typ av atmosfär, i rätt distans (temperatur) från stjärnan, i rätt storlek (gravitation), och t.ex. 3 stycken som avviker kraftigt från medel (nedsmutsning i atmosfären) så kan man dra vissa slutsatser. Sen bekräfta det med att riktat leta radiosignaler (civilisation) och strålning (kärnvapen) så blir det enkelt att hitta dem.

Runt vårt system så finns det Radion och TV sändningar som är på väg ut sedan 1940 talet i ljusets hastighet. De närmaste systemen inom 80 ljusår borde kunna plocka upp de sändningarna dvs om de inte blir utstörda av strålning.

Det betyder inte att det finns en civilisation där, utan åtminstone att det fanns en när ljuset lämnade systemet.

Kommentarer som denna gör mig extremt hajpad på vilka upptäckter som kommer att göras inom de närmaste årtiondena. Tack.


signatur

Ryzen 9 5900x & RTX 3070 Ti | Nintendo Switch | PlayStation 5
PSN: DocPjotor | Steam: Gorrsnus

Medlem
Skrivet av Ichinin:

Du kommer nog bli överraskad. Om vi släpper loss machine learning och hittar X miljoner planeter med en viss typ av atmosfär, i rätt distans (temperatur) från stjärnan, i rätt storlek (gravitation), och t.ex. 3 stycken som avviker kraftigt från medel (nedsmutsning i atmosfären) så kan man dra vissa slutsatser. Sen bekräfta det med att riktat leta radiosignaler (civilisation) och strålning (kärnvapen) så blir det enkelt att hitta dem.

Runt vårt system så finns det Radion och TV sändningar som är på väg ut sedan 1940 talet i ljusets hastighet. De närmaste systemen inom 80 ljusår borde kunna plocka upp de sändningarna dvs om de inte blir utstörda av strålning.

Det betyder inte att det finns en civilisation där, utan åtminstone att det fanns en när ljuset lämnade systemet.

Vad är det som ska överraska?


signatur

"AT LAST, SIR TERRY, WE MUST WALK TOGETHER."

Medlem
Skrivet av Soulless:

Vad är det som ska överraska?

Hastigheten man kan hitta saker i alla data man får in antar jag?


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem
Skrivet av Hipshot:

Hastigheten man kan hitta saker i alla data man får in antar jag?

Ah, ok. Det må va sant men inte för några konkreta bevis på utomjordiskt liv såvitt jag kan tolka vad teleskopet är kapabel till.


signatur

"AT LAST, SIR TERRY, WE MUST WALK TOGETHER."

Medlem
Skrivet av Soulless:

Ah, ok. Det må va sant men inte för några konkreta bevis på utomjordiskt liv såvitt jag kan tolka vad teleskopet är kapabel till.

Teleskopet vet ju inte vad liv är, den samlar ju bara fakta man kan få från "ljus och strålning", sedan kan man avläsa i denna informationen saker som skulle kunna visa på intelligent liv, avancerat liv så som vi har det eller än mera. Och med datorer och maskininlärning så går det väl snabbt, för det är väl en helt sjuk mängd data som måste gås igenom.

Att det finns någon sorts liv får man ju anta eftersom det finns vatten i flytande form under ändå helt ok förhållande på säkert en väldigt massa ställen. Men det är lite skitsamma, det är jag i alla fall mycket ointresserad av.


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem
Skrivet av Hipshot:

Teleskopet vet ju inte vad liv är, den samlar ju bara fakta man kan få från "ljus och strålning", sedan kan man avläsa i denna informationen saker som skulle kunna visa på intelligent liv, avancerat liv så som vi har det eller än mera. Och med datorer och maskininlärning så går det väl snabbt, för det är väl en helt sjuk mängd data som måste gås igenom.

Att det finns någon sorts liv får man ju anta eftersom det finns vatten i flytande form under ändå helt ok förhållande på säkert en väldigt massa ställen. Men det är lite skitsamma, det är jag i alla fall mycket ointresserad av.

Min poäng var att den information som detta teleskop kan hämta, såvitt jag kan tyda vad som sagts om det, inte kan leda till annat än vaga spekulationer ang miljö och eventuellt liv på exoplaneter, och jag skrev det som svar till en annan.
Själv är jag mer intresserad av stjärnor och hoppas på mer ”närbilder” på beetleguise


signatur

"AT LAST, SIR TERRY, WE MUST WALK TOGETHER."

Medlem
Skrivet av Soulless:

Min poäng var att den information som detta teleskop kan hämta, såvitt jag kan tyda vad som sagts om det, inte kan leda till annat än vaga spekulationer ang miljö och eventuellt liv på exoplaneter, och jag skrev det som svar till en annan.
Själv är jag mer intresserad av stjärnor och hoppas på mer ”närbilder” på beetleguise

Ah mm, ja alla har lite olika saker de vill ha ut från rymdforskning. Men ja, fina biler lär det bli massor av både nu och speciellt längre fram.


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem
Medlem
Skrivet av Zero303:

håller med. kul men för dyrt.

1966 var budgeten för exempelvis NASA 5% medan den idag ligger på 0,5%, det är ju bara sorligt med tanke på så mycket skit det läggs miljarder på. Forskning, rymden osv är precis det vi ska lägga pengar på och inte massa flum.

Medlem

Nu dök det upp lite bilder på Jupiter.... Aaaahhhh Jupiter sådan härlig planet och dess månar.

Skriv svar